Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Apua, pienen budjetin häämenu

Vierailija
07.02.2020 |

Pitopalveluun ei ole varaa, menu pitää toteuttaa pienellä budjetilla talkoovoimin ystävien kanssa. Miltä seuraavanlainen kuulostaisi, jos olisit itse vieraana? Vinkkejä, parannusehdotuksia?

vihreä salaatti
tomaatti mozzarella salaatti
kananmunan puolikkaat majoneesilla
lämminsavulohi (tuttavani tekisi lahjaksi, hänen savustamansa on tosi hyvää)
hunajapaahdetut porkkanat
kermaperunat
patonki, voi

Kommentit (86)

Vierailija
41/86 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nälkäiseksi jäisin, kun en syö kalaa.

En minäkään ja hyvin riittäisi salaatit, kermaperunat, porkkanat ja patonki. Paljonko sitä ruokaa pitää juhlissa mättää?

Ja kuinka paljon on proteiinia salaatissa, perunassa, porkkanassa ja patongissa?

Aivan.

Tämä ei voi olla totta. Proteiinia!

Tuo oli häämenu, joka on ylimääräinen ateria. Ja sinulla on täysi valta syödä proteiini tarpeesi kotona. Vaikka kolminkertainen määrä aamiaisella tai lounaalla. Ei kait kukaan laske, kuinka paljon häämenussa on B-vitamiini. Nyt jotakin suhteellisuuden tajua.

Minusta ap. tarjoilut kuulostaa hyvältä.

Vierailija
42/86 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kananmunat ovat ehkä vähän haastava, menevät helposti huonoksi. Niiden tilalle vaihtaisin vaikkapa ruokaisamman salaatin. Lohi on ihana idea ja riittävä vaihtoehto, jos sitä on varattu tarpeeksi. Allergisille ja kasvissyöjille kannattaa varata tilalle jotain muuta, jos heitä ilmoittautuu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/86 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Meillä mies yritti tätä koska on itse karjalasta. Ei ikinä. Itse olisin syönyt tasan niitä piirakoita, joku soppa ei ole juhlaruokaa ja lisäksi olin jo nähnyt karjalaisten "pitotarjoilut" jo etukäteen.

Kaikki loppuu kesken ja ihmiset jää nälkäisiksi. Se niiden vieraanvaraisuus on täysi vitsi.[/quote]

Tuo ei Karjalaa ole nähnytkään. Ei lopu ruoka kesken ja soppaa ei tarjoilla ainakaan täällä päin. On lihat, kalat, salaatit ym ym ja kahvipöydässä ainakin 7 sorttia.

Vierailija
44/86 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En minäkään ja hyvin riittäisi salaatit, kermaperunat, porkkanat ja patonki. Paljonko sitä ruokaa pitää juhlissa mättää?

Ja kuinka paljon on proteiinia salaatissa, perunassa, porkkanassa ja patongissa?

Aivan.

Tämä proteiinihulluus on kyllä jotain uskomatonta. Länsimainen ihminen syö muutenkin liikaa proteiinia, joten eiköhän yhden päivän pärjää kuolematta nälkään.

Vierailija
45/86 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole karjalainen, mutta itäsuomalainen kuitenkin ja kadvanut itäsuomalaiseen vieraanvaraisuuteen. Sääntö numero 1: ruoka ei loou koskaan kesken.

Meidän suvussa synttärit, ristiäiset, häät ja hautajaiset juhlitaan aina ruokatarjoiluin. Vaatimattomimmillaan se on lapinukonkeitto tai lohikeitto ja kahvipöytä tarjoiluineen, hienoimmillaan sitten salaatit, kalat, paahtopaistit, perunat, leivät ja se kahvipöytä. Siskon mies on karjalainen ja heillä lisänä tietysti piirakat.

Mutta ruoka on aina hyvää ja sitä on riittävästi. Mieluummin vähemmän lajeja ja enemmän ruokaa kuin liian vähän kaikkea.

Vierailija
46/86 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kermaperunoista en itse välitä mutta monet tykkäävät ja ovat ne juhlavampia kuin tavalliset perunat.

Minä taas miellän kermaperunat mössöruuaksi.

Vierailija
47/86 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Unohtakaa noi kanamunat majoneesilla. Karmeita syötäviä, mautonta mönjää ja hemmetin vaikea kylmäsäilyttää.

Ne ON just noin hankalia, mutta viimeksi syntymäpäiväjuhlissa oli tarjolla kananmunan puolikkaita ketsupilla(!) Se haju täytti koko salin ja harva edes kohteliaisuudesta maistoi. En tiedä kenen nerokas idea :D

Vierailija
48/86 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohon menuun tekisin lisäksi muutaman ruokaisan piirakan, niin että olisi sekä kasvis että sekasyöjille sopivaa.

Vierailija
49/86 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiusaukset on helppoja tehdä etukäteen pakastimeen isoihin "maksalaatikkorasioihin". Ne ja patonki tuorejuustolla ovat monen pitopalvelunkin järjestämän tarjoilun ruoka. Myös lihapullia suosittelen, niitä voi sit syödä kylmänä iltapalalla.

Sen sijaan kananmunia minäkään en suosittele, omia häitä suunnitellessa luin jostakin että jos niitä syö viinin kanssa, tulee joku karsea mädäntynyt maku suuhun

Vierailija
50/86 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aivan.

Sä vietät muutaman tunnin yhtenä iltana juhlissa ja kuolet proteiinin puutteeseen? Ei juma 😂 Että näitä tapauksia. No, pakkaa parit protsupatukat ja protskujuomat ja protskurahkat mukaan niin ehkä et pyörry.

Kyllä yleensä on tarjolla myös lihaa, jos ei kalaa syö. Ei kyse ole mistään nälästä pelkästään vaan siitä, että otetaan vieraat huomioon. Jos haluaa , että kaikki on suht tuytyväisiä, niin tällaiset seikat otetaan huomioon. Ihan tapoihin kuuluu.

- eri

Itse olen ollut kasvissyöjä n. 25 vuotta ja löytäisin helposti ap:n tarjoiluista syötävää. Olen juhlinut myös uuuusean tunnin häät (mieheni oli bestman, meni koko päivä ja yö) keitettyjen parunoiden, vihersalaatin ja leivän+voin voimin. Olin jopa raskaana(hui!) enkä kuollut enkä väsynyt proteiinin puutteeseen. Vähän asennetta, ihmiset. Ap tarjoaa mitä haluaa, aina voi häipyä syömään johonkin jos on niin iso kriisi.

Eikö ole hyvä, että me kasvissyöjät täällä vinkkaamme, että tämä menu jättää osan vieraista nälkäiseksi?

Kysehän oli tosta proteiini-valtijan puutteen itkusta. Kermaperunat on täyttäviä, samoin leipä. Ei jää edes kasvissyöjä nälkäiseksi.

Vierailija
51/86 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä mies yritti tätä koska on itse karjalasta. Ei ikinä. Itse olisin syönyt tasan niitä piirakoita, joku soppa ei ole juhlaruokaa ja lisäksi olin jo nähnyt karjalaisten "pitotarjoilut" jo etukäteen.

Kaikki loppuu kesken ja ihmiset jää nälkäisiksi. Se niiden vieraanvaraisuus on täysi vitsi.

Tuo ei Karjalaa ole nähnytkään. Ei lopu ruoka kesken ja soppaa ei tarjoilla ainakaan täällä päin. On lihat, kalat, salaatit ym ym ja kahvipöydässä ainakin 7 sorttia.

Mieheni suvun juhlissa käyneenä joskus hävettää puolestaan. Isot bileet ja tarjoilut on sarjaa ruisleipää, kauhallinen karjalanpaistia ja joku jälkiruoka. Joka kerta. En luota karjalaisten tarjoiluihin, sori vaan.

Vierailija
52/86 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Unohtakaa noi kanamunat majoneesilla. Karmeita syötäviä, mautonta mönjää ja hemmetin vaikea kylmäsäilyttää.

Ne ON just noin hankalia, mutta viimeksi syntymäpäiväjuhlissa oli tarjolla kananmunan puolikkaita ketsupilla(!) Se haju täytti koko salin ja harva edes kohteliaisuudesta maistoi. En tiedä kenen nerokas idea :D

Hyi helvetti. No, toki oma kommenttini liittyy siihen etten voi sietää keitettyä kananmunaa sen hajun enkä maun takia. Paistettuna ym. menee hyvin. Lähtökohtaisesti pitäisi aina kuitenkin muistaa ettei juhliin laiteta mitään liian voimakkaan hajuisia juttuja tarjolle, etenkin jos on pieni tila.

Itse olin kerran kesähäissä ja juhlat järjestettiin pienessä maalaistalossa

Tarjolla oli mm. äyriäisiä ja juurikin keitettyjä kananmunia. Kesähelle, huono ilmanvaihto ja se ihmismäärä teki mahdottomaksi olon siellä juhlatilassa. Hääpari ihmetteli kun kaikki vieraat pysyivät visusti pihalla. :D

Vierailija
53/86 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluaa huolehtia kasvissyöjistä, voisi lihapullien tilalla tai ohella olla tarjolla falafelejä. Muuten kyllä mielestäni oikein hyvä lista, mutta ne munat ja majoneesit ovat aika herkkiä pilaantumaan että ne jättäisin kyllä itse pois. Jos haluaa jotain lisätä niin salaatteihin voi lisätä vaikkapa couscous- tai pastasalaatin.

Vierailija
54/86 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuohon menuun tekisin lisäksi muutaman ruokaisan piirakan, niin että olisi sekä kasvis että sekasyöjille sopivaa.

Kermaperunoita ja piirakoita samaan kattaukseen?

Vierailija
55/86 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aivan.

Sä vietät muutaman tunnin yhtenä iltana juhlissa ja kuolet proteiinin puutteeseen? Ei juma 😂 Että näitä tapauksia. No, pakkaa parit protsupatukat ja protskujuomat ja protskurahkat mukaan niin ehkä et pyörry.

Kyllä yleensä on tarjolla myös lihaa, jos ei kalaa syö. Ei kyse ole mistään nälästä pelkästään vaan siitä, että otetaan vieraat huomioon. Jos haluaa , että kaikki on suht tuytyväisiä, niin tällaiset seikat otetaan huomioon. Ihan tapoihin kuuluu.

- eri

Itse olen ollut kasvissyöjä n. 25 vuotta ja löytäisin helposti ap:n tarjoiluista syötävää. Olen juhlinut myös uuuusean tunnin häät (mieheni oli bestman, meni koko päivä ja yö) keitettyjen parunoiden, vihersalaatin ja leivän+voin voimin. Olin jopa raskaana(hui!) enkä kuollut enkä väsynyt proteiinin puutteeseen. Vähän asennetta, ihmiset. Ap tarjoaa mitä haluaa, aina voi häipyä syömään johonkin jos on niin iso kriisi.

Lähtökohtaisesti suunnitella ja toteuttaa menu, joka ei kaikille sovi?

Hävettäis järjestää semmoiset juhlat.

Minusta aloittajan tarjoiluissa ei ole mitään hävettävää. Nykyään joka toinen on joko keliaakikko, kasvissyöjä, vegaani, gluteiiniton kasvissyöjä, kala-allergikko, proteiinihullu, ketodieetillä, fitnes-dieetillä, suolalakossa, sokeria pelkäävä tai vaan nirso ja hankala.

Menusta löytyy jokaiselle jotain.

Jos ei kelpaa, syö muualla.

Vierailija
56/86 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aivan.

- eri

Se, että sinä syöt ei tarkoita, että kaikki löytää syötävää. Ap tarjoaa mitä haluaa kyllä, itse kyseli mielipiteitä. Mä olen ollut vaikka kuinka monissa häissä ja aina on ollut kalan lisäksi lihaa tarjolla. Kyllä se nyt ihan tapoihin kuuluu huomioida eri ruokailijoita, jos haluaa kaikki tyytyväisiksi. Ehkä sinulle kävi noin, mutta kaikille se ei ole todellakaan ok. Vähän sama asia kuin ei huomioitaisi allergioita. Jos nyt lähtökohtaisesti ajatellaan, että mennään kerran elämässä naimisiin, niin mun mielestä ei ole kovin paljon vaadittu, että jokin lihavaihtoehtokin on tarjolla. Eikö ole tärkeintä, että päivästä nauttii hääpari ja vieraat ja että kaikki saavat mahansa täyteen.

Vierailija
57/86 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki loppuu kesken ja ihmiset jää nälkäisiksi. Se niiden vieraanvaraisuus on täysi vitsi.

Mieheni suvun juhlissa käyneenä joskus hävettää puolestaan. Isot bileet ja tarjoilut on sarjaa ruisleipää, kauhallinen karjalanpaistia ja joku jälkiruoka. Joka kerta. En luota karjalaisten tarjoiluihin, sori vaan.

On kyllä ihme juttu tuo. Taitaa vaan muuten olla nuukaa porukkaa. Meidän suku ei ole rikasta mutta kun juhlitaan nìin juhlitaan kunnolla. Ei niihin ruokiin nyt ihan mahdottomasti rahaa uppoa kun itse tehdään. Olisi tosi noloa jos ruoka loppuisi kesken.

Vierailija
58/86 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koskaan ei voi miellyttää kaikkia, joten menussa täytyy vain suunnitella, että allergisille on omat vaihtoehtonsa. Mikään pakko ei ole tarjota "lihavaihtoehtoa" kalalle, mutta vaihtoehtona voi olla esim. kasviskiusaus, joka on samalla gluteeniton/laktoositon, ja käy myös heille, jotka eivät kalasta pidä. Munat ja majoneesin minäkin jättäisin pois. Itse en pidä myöskään kermaperunoista, koska ovat minusta liian rasvaisia ja turhan raskasta syötävää. Jos lähtökohtaisesti tarjolla on savustettua lohta, niin sitten lisukkeeksi salaattien ym. kanssa keitetyt perunat ja sienikastike (koska lohi plus potut menee ilman soosiakin, jos sienet on ihan yök jollekin), sitten se jonkin sortin lämmin kasvislisuke vaihtoehdoksi kalalle ja hyvää leipää, kuten kunnon ruisleipä ja kotitekoinen rieska. Pari erilaista ruokaisaa salaattia lisää ruokaisuuden tuntua, esim.toinen vihreä salaatti, toinen tuhdimpi, jossa voi olla riisiä, pastaa tms. joukossa. Huippuallergisille voi esittää toivomuksen, että kertoo ruokarajoitteistaan ajoissa, tai sopia henkilökohtaisesti, tuoko omat eväät vai tilataanko yhden hengen erikoisannos jostakin valmiina. Omissa juhlissani tarjoaisin mahdollisimman yksinkertaisen menuun, mutta panostaisin hyviin raaka-aineisiin ja taidolla hyvin valmistettuun maittavaan ruokaan.

Vierailija
59/86 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä tahansa tarjoilu saadaan toki surkeaksi kun vedetään taso minimiin ja ruokaa varataan auttamattomasti liian vähän. Ei taida liittyä sinällään mitenkään karjalaisuuteen. 

Vierailija
60/86 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tykkäisin tällaisesta simppelistä menuusta:

- salaatti perus kasviksista: salaattia, kurkkua, tomaattia, ehkä paprikaa

- salaatin oheen kippoihin fetajuustoa, oliiveja, punasipulia, pikkuruisia lihapullia, lämminsavulohta, juustoleipäpalasia, siemeniä / pähkinöitä tms., joista saa kukin ottaa haluamansa tuhdimman lisäyksen salaatin sekaan

- muutamaa erilaista salaatinkastiketta, oliiviöljyä

- patonkia, sulhaspiirakoita tai ihan vaan leipää, muutama erilainen levite

- simppeli keitto, esim. kermainen lohi- tai sienikeitto, lämpimäksi ruuaksi

- jälkkäriksi kahvia & teetä ja kermakakkua

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme viisi