Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten tämä pätkäpaasto voikin olla näin helppoa ja ihanaa?

Vierailija
07.02.2020 |

Siis 16/8 systeemi. Tunnustan, aloitin ihan vaan laihtumisen toivossa, mutta moni muukin asia korjautunut tässä viikkojen aikana. Esim se että kakka tulee joka aamu 😅 Kun aina kärsinyt ummetuksesta ja pahimmillaan kerran viikossa sai pykellettyä muutaman papanan ulos.

Ja kyllä, oli pakko jakaa tämä tieto kanssanne 😁

Kommentit (43)

Vierailija
41/43 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on! Paras painonhallinta ja laihdutus keino.

Ihanaa kun ei turvota ja on hoikka olo, sutjakka fiilis koko päivän.

Mun piti lopettaa pätkäpaasto koska se pahensi mun adhd-oireilua niin pahasti. Melkein vuoden olin sillä ja nyt on vaikeuksia syödä aamuisin kun totuin että syön vaan 13-21 aikana. Mutta pitkään jatkuneena aivot ei tykännyt ja adhd paheni ja lääkevaste huononi - syytä etsiessä tämä paasto oli muuttunut asia elämässä. Ja vointi aamuisin parempi kun syön aamupalan. Mikä on harmi koska musta oli ihanaa olla hoikka ! Mutta nyt ei pysty tuota jatkamaan koska pahentuneet adhd oireet on persiistä.

Kaikille kenelle ei tule neurologisia oireita suosittelen kyllä! 😄 ja itekin aion sillon tällön pitää. Tutkimusten mukaan yksikin pätkäpaastopäivä viikossa on nannaa aineenvaihdunnalle ja suolistolle.

Miksi et sitten siirrä paastoikkunaa aamuun?

No koska sitten en saa nukuttua ellen mene nukkumaan tosi täydellä mahalla 😒 adhd juttu sekin. Jos herään vaikka yöllä nälkään niin se yö on pilalla. Ja nälkää siedän hyvin, voin olla ties miten pitkään syömättä mutta nälkä tuntuu kehossa sellaisena ylivireystilana. Luulen että on adhd-juttu tämä.

Mullakin on adhd, mutta ei tuollaista, että täytyisi mennä täydellä vatsalla nukkumaan. En tosin mene nälkäisenäkään nukkumaan.

Voisiko se toimia edes suurin piirtein, jos söisit aamulla aamupalan ja sitten söisit vasta myöhään illalla? Sinulla olisi siis kaksi lyhyempää syömisikkunaa.

En muuten itse pätkäpaastoile, koska en pidä nälästä enkä oikein ymmärrä miksi minun pitäisi tahallani olla nälässä, joten tämä on vaan ulkopuolisen pohdintaa. :)

En ole tuo jolle vastasit, mutta pätkäpaastoillessa ei kyllä minulla ainakaan ole nälkä!

Tutkimusten mukaan paasto vähentää nälkähormoni greliinin eritystä eli paradoksaalisesti paasto voi vähentää nälän tunnetta. Näin on käynyt ainakin minulla.

Olen ollut pätkäpaastolla nyt noin seitsemän kuukautta ja koen selvästi vähemmän nälkää kuin ennen. Ennen olin juuri näitä nälkäisiä, joiden oli muka pakko syödä muutaman tunnin välein. Vaikka söin raskaasti myöhään illalla ja aamupalan, niin ennen lounasta oli hirveä nälkä. Nykyään lopetan syömisen illalla hyvissä ajoin, jätän aamiaisen väliin, enkä silti ole mitenkään hallitsemattoman nälkäinen, kun lounasaika koittaa.

Elimistö on tervehtynyt siitä jatkuvasta verensokerirallista.

Kriitikot, joilla ei ole omaa kokemusta asiasta, tuntuvat kuvittelevan, että pätkäpaastolla huojutaan hirveässä nälässä hämärän rajamailla. Näinhän ei ole.

Vierailija
42/43 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä pätkäpaasto normalisoi nälän- ja kylläisyydentunteen. Jos syön "suositusten" mukaan säännöllisesti pitkin päivää viisi kertaa "pieniä" aterioita (pieniä siksi lainausmerkeissä, että eihän ne koskaan ole kellään oikeasti pieniä aterioita), niin koskaan ei tule sellaista tervettä näläntunnetta, eikä oikeastaan sitä kylläisyyden tunnettakaan. Jos taas tauotan syömisen klo 10 - 18 tai 12 - 20 välille, niin annokseni ovat kuin itsestään pienempiä ja tulen kylläiseksi. Ruoka myös maistuu herkullisemmalta ja tekee mieli kaikea terveellistä ruokaa, sipsin ja karkin himoa ei ole. Ei myöskään ole turvotusta tai sellaista väsynyttä oloa. Pätkäpaasto ei varmaan sovi kaikille, mutta itselle sopii niin hyvin, että en varmaan koskaan luovu tästä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/43 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helppoa itsellänikin. Syön iltapainotteisesti eli ekan kerran klo 15/16 maissa. Tällöin lämmin ruoka (kasviksia ja proteiinia). Illalla syön iltapalan (iso kulho maustamatonta jugurttia, sokeritonta mysliä ja marjoja), omenan ja välillä myös pari siivua ruisleipää. Kahvia ja teetä juon pitkin päivää eikä ole nälkä. Käyn normaalisti päivätöissä. Nautin kevyestä olosta ja aineenvaihdunta toimii.

Näin syömällä voin vapaasti syödä myös leivonnaisen, keksin kahvin kanssa tai karkkia jos tarjotaan tmv. eikä se vaikuta painoon mitenkään. Tosin Heti jos syön enemmän hiilareita huomaan sen aiheuttavan ilmavaivoja.

Olen hoikistunut 13kg normaalipainon sisällä, mitä en olisi uskonut olevan kohdallani mahdollista. Enkä ole nälkäinen. Jännästi jos joskus syön aamupalan tai lounaalla niin tuntuu, että on koko ajan nälkä. Omalla systeemilläni nälkää ei ole. Hassua!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän kuusi