Miten tämä pätkäpaasto voikin olla näin helppoa ja ihanaa?
Siis 16/8 systeemi. Tunnustan, aloitin ihan vaan laihtumisen toivossa, mutta moni muukin asia korjautunut tässä viikkojen aikana. Esim se että kakka tulee joka aamu 😅 Kun aina kärsinyt ummetuksesta ja pahimmillaan kerran viikossa sai pykellettyä muutaman papanan ulos.
Ja kyllä, oli pakko jakaa tämä tieto kanssanne 😁
Kommentit (43)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on! Paras painonhallinta ja laihdutus keino.
Ihanaa kun ei turvota ja on hoikka olo, sutjakka fiilis koko päivän.
Mun piti lopettaa pätkäpaasto koska se pahensi mun adhd-oireilua niin pahasti. Melkein vuoden olin sillä ja nyt on vaikeuksia syödä aamuisin kun totuin että syön vaan 13-21 aikana. Mutta pitkään jatkuneena aivot ei tykännyt ja adhd paheni ja lääkevaste huononi - syytä etsiessä tämä paasto oli muuttunut asia elämässä. Ja vointi aamuisin parempi kun syön aamupalan. Mikä on harmi koska musta oli ihanaa olla hoikka ! Mutta nyt ei pysty tuota jatkamaan koska pahentuneet adhd oireet on persiistä.
Kaikille kenelle ei tule neurologisia oireita suosittelen kyllä! 😄 ja itekin aion sillon tällön pitää. Tutkimusten mukaan yksikin pätkäpaastopäivä viikossa on nannaa aineenvaihdunnalle ja suolistolle.
Miksi et sitten siirrä paastoikkunaa aamuun?
No koska sitten en saa nukuttua ellen mene nukkumaan tosi täydellä mahalla 😒 adhd juttu sekin. Jos herään vaikka yöllä nälkään niin se yö on pilalla. Ja nälkää siedän hyvin, voin olla ties miten pitkään syömättä mutta nälkä tuntuu kehossa sellaisena ylivireystilana. Luulen että on adhd-juttu tämä.
Mullakin on adhd, mutta ei tuollaista, että täytyisi mennä täydellä vatsalla nukkumaan. En tosin mene nälkäisenäkään nukkumaan.
Voisiko se toimia edes suurin piirtein, jos söisit aamulla aamupalan ja sitten söisit vasta myöhään illalla? Sinulla olisi siis kaksi lyhyempää syömisikkunaa.
En muuten itse pätkäpaastoile, koska en pidä nälästä enkä oikein ymmärrä miksi minun pitäisi tahallani olla nälässä, joten tämä on vaan ulkopuolisen pohdintaa. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle ei tuo paasto ikävä kyllä sovi mutta se 5/2 kiinnostaa:) Tiedän että moni on saanut paljon hyötyä näistä paastoista esim suolisto ongelmat korjaantuvat vähän.
Minkälaisia oireita sulle tulee kun ei sovi?
Itsellä tosiaan adhd oireilu kasvoi vuoden sisällä merkittävästi. Viimeset muutaman kuukauden ennen paaston lopettamista olin aamupäivät ihan sellasessa ylivireys-kultakalanmuisti-moodissa ja tosi kuormittunut olo siitä syystä sitten jo iltapäivällä. En tiedä sopisko sit se 5/2.Joo noin voi käydä, koska paasto aina on fysiologinen stressi, ja elimistössä kaikki stressi, niin fyysinen kuin henkinen, menee samaan "pinoon". Ja stressi huonontaa keskittymistä. Useimmilla se ei niin kovasti haittaa, mutta niillä joilla on juuri keskittymisen kanssa muutenkin ongelmia, voi häiritä pahastikin.
Joo tämä tuli huomattua! T.adhd
Vierailija kirjoitti:
Aiotko syödä noin loppuikäsi vai mikä tuossa on ideana? Eikö se paino tule takaisin kun lopetat tuon?
No en nyt äkkiseltään keksi yhtään syytä miksi tätä ei voisi jatkaa koko elämää.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun piti lopettaa pätkäpaasto koska se pahensi mun adhd-oireilua niin pahasti. Melkein vuoden olin sillä ja nyt on vaikeuksia syödä aamuisin kun totuin että syön vaan 13-21 aikana. Mutta pitkään jatkuneena aivot ei tykännyt ja adhd paheni ja lääkevaste huononi - syytä etsiessä tämä paasto oli muuttunut asia elämässä. Ja vointi aamuisin parempi kun syön aamupalan. Mikä on harmi koska musta oli ihanaa olla hoikka ! Mutta nyt ei pysty tuota jatkamaan koska pahentuneet adhd oireet on persiistä.
Kaikille kenelle ei tule neurologisia oireita suosittelen kyllä! 😄 ja itekin aion sillon tällön pitää. Tutkimusten mukaan yksikin pätkäpaastopäivä viikossa on nannaa aineenvaihdunnalle ja suolistolle.
No koska sitten en saa nukuttua ellen mene nukkumaan tosi täydellä mahalla 😒 adhd juttu sekin. Jos herään vaikka yöllä nälkään niin se yö on pilalla. Ja nälkää siedän hyvin, voin olla ties miten pitkään syömättä mutta nälkä tuntuu kehossa sellaisena ylivireystilana. Luulen että on adhd-juttu tämä.
Mullakin on adhd, mutta ei tuollaista, että täytyisi mennä täydellä vatsalla nukkumaan. En tosin mene nälkäisenäkään nukkumaan.
Voisiko se toimia edes suurin piirtein, jos söisit aamulla aamupalan ja sitten söisit vasta myöhään illalla? Sinulla olisi siis kaksi lyhyempää syömisikkunaa.
En muuten itse pätkäpaastoile, koska en pidä nälästä enkä oikein ymmärrä miksi minun pitäisi tahallani olla nälässä, joten tämä on vaan ulkopuolisen pohdintaa. :)
En ole tuo aiempi kirjoittaja, mutta kommentoin silti, että itselläni myös vähän saman tyylistä ongelmaa kuin adhd-kirjoittajalla eli en voi mennä tyhjällä mahalla nukkumaan. Ainakin kevyesti täytyy syödä tai menee todella levottomasti yö enkä rentoudu ja pääse syvään uneen. Aamulla voisin olla syömättä ja usein olenkin, MUTTA kahvia (valitettavasti maidolla, koska en pysty mustana juomaan maun takia) on pakko aamusta saada ja pitkin päivää noin neljään asti. Eli ilman ravintoa menisi helposti 16 tuntia, mutta ei ilman kahvia ja kun maitokahvista on kyse niin se varmaan lasketaan syömiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole tuo aiempi kirjoittaja, mutta kommentoin silti, että itselläni myös vähän saman tyylistä ongelmaa kuin adhd-kirjoittajalla eli en voi mennä tyhjällä mahalla nukkumaan. Ainakin kevyesti täytyy syödä tai menee todella levottomasti yö enkä rentoudu ja pääse syvään uneen. Aamulla voisin olla syömättä ja usein olenkin, MUTTA kahvia (valitettavasti maidolla, koska en pysty mustana juomaan maun takia) on pakko aamusta saada ja pitkin päivää noin neljään asti. Eli ilman ravintoa menisi helposti 16 tuntia, mutta ei ilman kahvia ja kun maitokahvista on kyse niin se varmaan lasketaan syömiseksi.
Ei lasketa sitä maitotilkkaa. Ainakin joissain paasto-ohjeissa on että 200kcal käynnistää insuliinituotannon. Joissain vaa sanotaan et maitotilkalla ei väliä. Oli täällä toisessa ketjussa joku parikymmentä kiloa pätkäpaastolla laihduttanutkin ja juonut maitokahvia kun ei hurjasti maitoa laita.
Minä olen myös tykästynyt pätkäpaastoon. Aloitin 16/8 tyylillä mutta nopeasti paastoaikaa venyi ihan huomaamatta 18-20 tuntiin. Käytännössä syön klo 12 lounaan töissä ja klo 16-17 jotain pienempää kun tulen töistä. En ole nälkäinen illalla. Kahvin vaihdoin paaston ajaksi mustaan, ensin kokeilin maitokahvilla mutta minulla se ei toiminut. Pari kertaa kuussa pidän 24 h paaston, joskus pidän OMAD-viikkoja jos kaipaan boostia painonpudotukseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla oikeastaan alkoi tämä täydellä mahalla nukkumaan ongelma vasta kun aloin syödä huonommin. Ja itekin pyrin nyt pois siitä että tahallaan olisin nälässä. Adhd-ihmisenä jotenkin kontrollin tarve on välillä korostunut niin jotenkin jäin siihen paastoiluunkin koukkuun niin parempi että unohdan nämä ruokarajoitukset vähäksi aikaa ja sitten vaikka mielummin lihon.. tällainen käänne paastoillessa täällä 🤓
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aiotko syödä noin loppuikäsi vai mikä tuossa on ideana? Eikö se paino tule takaisin kun lopetat tuon?
No en nyt äkkiseltään keksi yhtään syytä miksi tätä ei voisi jatkaa koko elämää.
Ap
No niinpä. Miksi kukaan haluaisi voida taas huonommin, kun on löytänyt tavan jolla voi paremmin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole tuo jolle vastasit, mutta pätkäpaastoillessa ei kyllä minulla ainakaan ole nälkä!
Kertokaa nyt mitä syötte.
t. ainanälkäinen
Vierailija kirjoitti:
t. ainanälkäinen
No nro 27 vastaa: Arkisin syön tukevan lounaan, jos syön ulkona niin salaatti-keitto-pääruoka ja joskus jälkkäri jos on jotain mistä tykkään. Iltapäivällä kahvin kanssa joku herkku jos töissä on tarjolla jotain. Kotiin tullessa salaattia ja mahdollisesti edellispäivän ruokaa tai sitten joku sämpylä tms. Viikonloppuisin syön vapaammin mutta jos on paljon menoja niin pyrin paastoamaan toisena päivänä sen 24 h eli syön vain yhden kunnon aterian illalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen aina luonnostani syönyt 16/8 tyyliin, koska aamulla etoo eikä ruoka maistu. Niinpä syömiset jää lounaasta päivälliseen (13-21) ulottuvaan syömisikkunaan. Olen silti sairaalloisen lihava, joten mikään taikatemppu painonpudotukseen 16/8 ei selvästi ole.
Vähähiilihydraattinen + 16/8 on se taikatemppu. 2-3 ateriaa 8 tunnin aikana. Verensokerit pysyy tasaisena, insuliinia ei erity turhaan (ins varastoi läskiä kehoon).
Tällä minun, sairaalloisen lihavan, painonpudotus on käyntiin lähtenyt. Nykyään syön enemmänkin 6/18 mallilla, 2 ateriaa päivässä, viikonloppuisin hieman väljempää.
En usko että tuo edes olisi minulle tarpeen että laihtuisin merkittävästi. Jos saisi syötyä edes sellaista perus kotiruokaa niin varmasti paino putoaisi jo paljon. Mutta olen ahmimishäiriöinen ja syön harvoin mitään oikeaa ruokaa, elän juustolla, liha- ja munapasteijoilla, lihapiirakoilla, kylmänä syödyillä nakeilla, karkilla, kekseillä, limsalla ja energiajuomalla.
Mä olen ollut jo pitkään pätkäpaastolla. Mulla ei ollut ongelmia vatsan toiminnan kanssa, joten siinä ei ole ollut muutoksia. Laihtunut olen, mutta todella hitaasti. En ole havainnut muunlaisia vaikutuksia.
Vierailija kirjoitti:
t. ainanälkäinen
Olen 16/8 noudattava kasvissyöjä (lakto-ovo).
Klo 12:30 töissä salaattilounas. Meillä on sellainen salaattipöytä josta saa ottaa mielesiään kasviksia, hiilareita ja proteiineja erikseen eli tulee varsin ruokaisa salaatti. Lisäksi leipää.
Klo 17:30 töistä kotiin tullessa välipalaa, esim. proteiinirahka + hedelmä, kananmunaa + vihannestikkuja, jogurttia+mysli+marjoja, pähkinöitä ja hedelmää tms.
Klo 20:30 päivän pääateria, kotona tehty lämmin kasvisruoka joka yleensä sisältää pastaa, perunaa tai riisiäkin. Ja aina jotain proteiininlähdettä.
Välipaloja en syö, mustaa kahvia vain muina aikoina. Ei ole nälkää missään vaiheessa ja olen laihtunut jo 106 kilosta 76 kiloon, ja laihtuminen jatkuu. (Olen muuttanut siis muutakin kuin vain syömisajat, join ennen myös paljon alkoholia siis suurkulutusmääriä, ja söin valtavasti karkkia)
Vierailija kirjoitti:
t. ainanälkäinen
Mä en syö mitenkään erityisesti, tai sen verran katson, että syön illalla kunnolla, ettei tule heti nälkä. Syön lounaan, välipalan ja iltaruuan. On mulla aamulla nälkä kyllä, mutta olen tottunut jo siihen. Syön viikonloppuisin aamupalan (ja myös silloin, jos mun pitää lähteä aamusta johonkin erityiseen rientoon), mutta enää ei tunnu aamulla siltä, että pitäisi syödä.
34
Olen aina ollut aamupala ihminen ja oli kyllä todella yllätys kun huomasin miten helposti pärjään ilman sitä.
Illalla syön iltapalan/iltakarkit tms noin 8 aikaan viimeistään ja sitten seuraava on lounas noin 11-12 välillä seuraavana päivänä. Usein huomaan 12:30 että pitäis varmaan syödä..sen kummempaa nälän tunnetta ei ole vielä silloinkaan. Pitäisi varmaan venyttää pidemmäksi tuota paastoaikaa siis. Kahvia juon mustana pari kuppia aamulla, päivällä sitten kauramaidon kera.
Koitin ensin sitä 5/2 paastoa, mutta se kaloreiden laskeminen ei ole minun juttuni ollenkaan.. tämä 18/6 on helppoa kuin heinänteko!
Mun mies on koko aikuisikänsä syönyt vain 2 kertaa päivässä (no klo 12 ja sit kasin maissa illalla) ja on kyllä sutjakassa kunnossa. Ei siis tiennyt mistään pätkäpaastoista ennen kuin kerroin, toi on vaan luontainen rytmi hänelle syödä. Itsekin haluaisin kokeilla, pätkäpaastoa, mutta pahan refluksin takia en ainakaan tällä hetkellä pysty kun täytyy syödä tiheästi ja vähän kerrallaan, että oireet pysyy hallinnassa. Huolettaa kans että laihtuisin pätkäpaastolla, koska olen hieman liian alipainoinen :/
Vähähiilarisena runsasrasvaisena toteutan jonkin sorttista pätkäpaastoa. Vähintään 12 h syömättä joka vrk, useimmiten kuitenkin 16/8 tyylillä, vapaapäivinä pyrkimys OMADiin (eli vain yksi ateria päivässä).
Autofagia käynnistyy siinä noin 12h jälkeen. Yksilöllistä tietty. Autofagia on siis kehon oma kierrätys- ja puhdistusjärjestelmä. Siinä kuonat siivotaan soluista pois ja tärkeät osat käytetään energiaksi ja uusien solujen rakennusaineiksi.
Vähähiilihydraattinen + 16/8 on se taikatemppu. 2-3 ateriaa 8 tunnin aikana. Verensokerit pysyy tasaisena, insuliinia ei erity turhaan (ins varastoi läskiä kehoon).
Tällä minun, sairaalloisen lihavan, painonpudotus on käyntiin lähtenyt. Nykyään syön enemmänkin 6/18 mallilla, 2 ateriaa päivässä, viikonloppuisin hieman väljempää.