Miten tämä pätkäpaasto voikin olla näin helppoa ja ihanaa?
Siis 16/8 systeemi. Tunnustan, aloitin ihan vaan laihtumisen toivossa, mutta moni muukin asia korjautunut tässä viikkojen aikana. Esim se että kakka tulee joka aamu 😅 Kun aina kärsinyt ummetuksesta ja pahimmillaan kerran viikossa sai pykellettyä muutaman papanan ulos.
Ja kyllä, oli pakko jakaa tämä tieto kanssanne 😁
Kommentit (43)
Vierailija kirjoitti:
Ketään ei kiinnosta. Oikeasti. Ketään ei kiinnosta.
Sinua kuitenkin kiinnostaa 😉
Olenkin miettinyt toimisko toi. Vois kokeilla.
Mitä pidemmäksi paastoaikaa venyttää, sen tehokkaampaa. Minulla on nyt suunnilleen 20:4 eikä ole yhtään vaikeaa. Varmaan voin kohta syödä vain kerran vuorokaudessa.
Mulle ei tuo paasto ikävä kyllä sovi mutta se 5/2 kiinnostaa:) Tiedän että moni on saanut paljon hyötyä näistä paastoista esim suolisto ongelmat korjaantuvat vähän.
Mun mieheni aloitti tämän saman, on laihtunut n. kilon viikossa. Ja oli siis ylipainoinen, eli hyvä asia.
Hienoa Ap! Kertoisitko vielä miten rytmität syömisesi? Ja syötkö muuten kuten ennenkin vai oletko jättänyt jotain pois?
Se on! Paras painonhallinta ja laihdutus keino.
Ihanaa kun ei turvota ja on hoikka olo, sutjakka fiilis koko päivän.
Mun piti lopettaa pätkäpaasto koska se pahensi mun adhd-oireilua niin pahasti. Melkein vuoden olin sillä ja nyt on vaikeuksia syödä aamuisin kun totuin että syön vaan 13-21 aikana. Mutta pitkään jatkuneena aivot ei tykännyt ja adhd paheni ja lääkevaste huononi - syytä etsiessä tämä paasto oli muuttunut asia elämässä. Ja vointi aamuisin parempi kun syön aamupalan. Mikä on harmi koska musta oli ihanaa olla hoikka ! Mutta nyt ei pysty tuota jatkamaan koska pahentuneet adhd oireet on persiistä.
Kaikille kenelle ei tule neurologisia oireita suosittelen kyllä! 😄 ja itekin aion sillon tällön pitää. Tutkimusten mukaan yksikin pätkäpaastopäivä viikossa on nannaa aineenvaihdunnalle ja suolistolle.
Mulle oli suuri yllätys se, että 16/8-systeemillä ei olekaan jatkuvasti nälkä. Eli olin siis syönyt (varsinkin iltaisin) ihan vain tottumuksesta tai tylsyyteen, en nälkään. Mulla jo ilta- ja yöpalojen pois jääminen on alkanut keventää oloa ihan parissa viikossa merkittävästi. Syön yleensä välillä 10-18, brunssi, välipala ja pääateria. Mä luulen, että tällä mennään loppuikä. :)
Vierailija kirjoitti:
Hienoa Ap! Kertoisitko vielä miten rytmität syömisesi? Ja syötkö muuten kuten ennenkin vai oletko jättänyt jotain pois?
No pääpiirteittäin syön niinkuin ennenkin, mutta jätän aamiaisen pois. Syömäikkuna n. Klo 12-20 eli töissä lounas päivän eka ateria. Sitten iltapäivällä jotain välipalaa jos on nälkä ja päivällinen n. 19-20. Mitään ruoka-ainetta en ole karsinut, kestää ottaa viiniäkin kunhan ei klo 20 jälkeen enää mitään muuta kuin vettä tai vihreää teetä. Hirveän nopeaa kyllä katosi nälän tunne ja annoskoot on pienentyneet kun mahalaukku ei enää vaan vedä sitä määrää mitä ennen.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Mulle ei tuo paasto ikävä kyllä sovi mutta se 5/2 kiinnostaa:) Tiedän että moni on saanut paljon hyötyä näistä paastoista esim suolisto ongelmat korjaantuvat vähän.
Minkälaisia oireita sulle tulee kun ei sovi?
Itsellä tosiaan adhd oireilu kasvoi vuoden sisällä merkittävästi. Viimeset muutaman kuukauden ennen paaston lopettamista olin aamupäivät ihan sellasessa ylivireys-kultakalanmuisti-moodissa ja tosi kuormittunut olo siitä syystä sitten jo iltapäivällä. En tiedä sopisko sit se 5/2.
Itse olen aina luonnostani syönyt 16/8 tyyliin, koska aamulla etoo eikä ruoka maistu. Niinpä syömiset jää lounaasta päivälliseen (13-21) ulottuvaan syömisikkunaan. Olen silti sairaalloisen lihava, joten mikään taikatemppu painonpudotukseen 16/8 ei selvästi ole.
Vierailija kirjoitti:
Mun piti lopettaa pätkäpaasto koska se pahensi mun adhd-oireilua niin pahasti. Melkein vuoden olin sillä ja nyt on vaikeuksia syödä aamuisin kun totuin että syön vaan 13-21 aikana. Mutta pitkään jatkuneena aivot ei tykännyt ja adhd paheni ja lääkevaste huononi - syytä etsiessä tämä paasto oli muuttunut asia elämässä. Ja vointi aamuisin parempi kun syön aamupalan. Mikä on harmi koska musta oli ihanaa olla hoikka ! Mutta nyt ei pysty tuota jatkamaan koska pahentuneet adhd oireet on persiistä.
Kaikille kenelle ei tule neurologisia oireita suosittelen kyllä! 😄 ja itekin aion sillon tällön pitää. Tutkimusten mukaan yksikin pätkäpaastopäivä viikossa on nannaa aineenvaihdunnalle ja suolistolle.
Miksi et sitten siirrä paastoikkunaa aamuun?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No koska sitten en saa nukuttua ellen mene nukkumaan tosi täydellä mahalla 😒 adhd juttu sekin. Jos herään vaikka yöllä nälkään niin se yö on pilalla. Ja nälkää siedän hyvin, voin olla ties miten pitkään syömättä mutta nälkä tuntuu kehossa sellaisena ylivireystilana. Luulen että on adhd-juttu tämä.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen aina luonnostani syönyt 16/8 tyyliin, koska aamulla etoo eikä ruoka maistu. Niinpä syömiset jää lounaasta päivälliseen (13-21) ulottuvaan syömisikkunaan. Olen silti sairaalloisen lihava, joten mikään taikatemppu painonpudotukseen 16/8 ei selvästi ole.
Joo ei tietenkään jos mättää ihan liikaa kaloreita sen 8h aikana. Monella kuitenkin toimii tuo säätely normaalisti, eli ruokahalu vähenee, verensokeri pysyy tasaisena jne.
Kun aloitin, suunnittelin että syön ensimmäisen kerran yhdentoista maissa ja toisen kerran viiden maissa. Eli paasto olisi ollut 18:6 eikä 16:8. Se kävi niin helposti, että pikkuhiljaa se on mennyt niin että syön ensimmäisen kerran kahdentoista jälkeen ja siitä tunnin - parin päästä hörppään ehkä kahvit jos mieli tekee. Sen jälkeen en yleensä muuta kaipaakaan.
Ateriani ovat erittäin vähähiilarisia ja runsasrasvaisia.
Aiotko syödä noin loppuikäsi vai mikä tuossa on ideana? Eikö se paino tule takaisin kun lopetat tuon?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkälaisia oireita sulle tulee kun ei sovi?
Itsellä tosiaan adhd oireilu kasvoi vuoden sisällä merkittävästi. Viimeset muutaman kuukauden ennen paaston lopettamista olin aamupäivät ihan sellasessa ylivireys-kultakalanmuisti-moodissa ja tosi kuormittunut olo siitä syystä sitten jo iltapäivällä. En tiedä sopisko sit se 5/2.
Joo noin voi käydä, koska paasto aina on fysiologinen stressi, ja elimistössä kaikki stressi, niin fyysinen kuin henkinen, menee samaan "pinoon". Ja stressi huonontaa keskittymistä. Useimmilla se ei niin kovasti haittaa, mutta niillä joilla on juuri keskittymisen kanssa muutenkin ongelmia, voi häiritä pahastikin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No koska sitten en saa nukuttua ellen mene nukkumaan tosi täydellä mahalla 😒 adhd juttu sekin. Jos herään vaikka yöllä nälkään niin se yö on pilalla. Ja nälkää siedän hyvin, voin olla ties miten pitkään syömättä mutta nälkä tuntuu kehossa sellaisena ylivireystilana. Luulen että on adhd-juttu tämä.
Jatkan: siis mulla on enemmän energiaa nälkäisenä mistä syystä paasto vei ylienergiseen tilaan, mikä on yksi adhdn ydinongelmia. Nälkä tuottaa kai jotain survival-hormoneja tms ihmisellä ja se ruokkii niitä puutteita mitä adhd ihmisellä on aivoissa jne.. siksi on superenerginen olo kun aivot saa ns polttoaineita siitä nälän tunteesta. Adhd ihmisellä on krooninen dopamiini ja noradrenaliinivaje aivoissa. Tää liittynee siihen.
Ketään ei kiinnosta. Oikeasti. Ketään ei kiinnosta.