Miksi hääkutsulla halutaan tuottaa pahaa mieltä?
Tuli kauan odotettu hääkutsu, save-the-date-kortti saatu jo 2 vuotta sitten. Tosin päivä onkin nyt eri kuin siinä aiemmassa kortissa, mutta ei kai se niin vakavaa.
Iloisena luin lapsille ääneen kutsua, mutta sitten tuli paha mieli. Juhla onkin vain aikuisille. En ymmärrä, juhlatilanakin on joku jättikokoinen lato, kyllä sinne mahtuisi.
Minulla on tilanne se, että jos lapset eivät voi tulla mukaan, en minäkään pääse. Jos juhla olisi lähempänä meitä, sitten voisin olla alkuillasta mukana ja siihen saisin lapsenvahdin, mutta en tuossa tapauksessa, että pitää olla yötä pois.
Ja kutsuja tietää tilanteen.
Ymmärrän, että viettävät hääjuhlansa kuten itse haluavat, mutta en ymmärrä, miksi sitten ylipäänsä lähettivät meille koko kutsua. Sama kuin olisivat jättäneet kutsumatta. Vai onko ajatus, että vaikka en pääse paikalle, niin kutsuttuna osallistuisin kuitenkin heidän rahankeruuseensa?
Surkeaa lasten kannalta, koska ovat viime kesän häistä asti odottaneet tätä juhlaa. Nyt tuli vaan sellainen olo, että mitä teimme viime kesän juhlissa lasten kanssa väärin, kun meitä ei nyt näihin juhliin haluta? Lapset istuivat hiirenhiljaa kirkossa, käyttäytyivät siivosti juhlissa, eivät häirinneet mitenkään häävalssia tai kakunleikkuuta tai mitään.
Nyt vaan mietin pääni puhki, miten me ollaan viime kesänä käyttäydytty tämän hääparin mielestä huonosti niissä aiemmissa juhlissa, että meitä ei haluta näihin kemuihin?
Kommentit (213)
Ei tuosta pitäisi loukkaantua, asia on kuitenkin hääparin päätettävissä. Usein lapset eivät ehkä sovi joukkoon, jos tarkoituksena on ns. ottaa sokka irti ja ryystää oikein olan takaa. Itse kutsun kokonaiset perheet omiin häihini, joissa kyllä juodaan viiniä ruuan kanssa, mutta muuten alkoholi ei ole pääosassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huono. Avioliiton merkitys on muuttunut vuosikymmeniä sitten parin keskinäisen rakkauden juhlaksi, ja vaikkei olisikaan, jokaisella on oikeus juhlia omia häitään ihan niinkuin haluaa.
Vaikka teidän lapset osaisikin käyttäytyä (yleensä vanhempien käsitys hyvästä käytöksestä on vaan ihan eri planeetalta kuin lapsettomien), eivät välttämättä kaikki lähipiirin lapset osaa. Siitä vasta itku alkaisikin, kun Heikkisten kersat olisi kutsuttu mutta ei Pääkkösten! Paljon helpompi tehdä häistä kokonaan lapsivapaat.
Niin. Silloin voisi jättää meidät lapsiperheelliset kokonaan kutsumatta.
Moni lapsiperheellinen menee mielellään juhlimaan ilman lapsia.
Miten teidän perheessä muutoin selvitään vastoinkäymisistä ja mielipahasta, kun tämä aihe näin mieltä synkistää?
He ovat kutsuneet juhliinsa kaikki meidän mahdolliset lastenvahdit. Joten siksi ei mahdollista.
Jep, ei mahdollista teille mutta joillekin muille lapsiperheellisille on. He menevät, te ette.
Vai ehdotatko että kaikki lapsiperheelliset jätetään kutsumatta solidaarisuudesta teille?
Olin häissä ,jossa lasten piti lähteä klo 10 jälkeen.
Minulle tuli noin klo 11 riitaa yhden vieraan kanssa, koska hänen isänsä oli tarjonnut minulle juoman.
Isä oli aikuinen mies..mutta.
Viereen tuli nainen 8 vuotiaan kanssa ja huusi: TÄÄLLÄ ON LAPSIA KÄYTTÄYTYKÄÄ!
kaikki muut lapset oli viety kotiin nukkumaan.
No hohhoijaaa....Itse järjestettiin muutama vuosi sitten juhlat ja kutsut olivat tyyliin "Herra X & avec", eli siis aikuisten juhlat. Kaksi kutsuttua pariskuntaa sitten rikkoi toivettamme ja otti lapset mukaan, tuntuipa typerältä että tekivät kuten itse tahtoivat eivätkä kuten me olisimme toivoneet omissa juhlissamme toimittavan. Lapsenvahdin olisivat kyllä kumpikin saaneet, eipä se siitä kiinni ollut. Koin sen heidän puoleltaan "junttimaisena käytöksenä". Ei edes meidän omat lapsemme olleet paikalla. Tehkää aina kuten juhlien järjestäjä toivoo, älkääkä oman päänne mukaan. Ja jos ette lapsia saa hoitoon, silloin ei paikalle mennä.
AIKUISTEN JUHLAT? kirjoitti:
Minulle tuli noin klo 11 riitaa yhden vieraan kanssa, koska hänen isänsä oli tarjonnut minulle juoman.
Ja jos lapset olisi kutsuttu, täällä olisi valitettu, miten siellä ryypättiin heidän lastensa nähden.
AIKUISTEN JUHLAT? kirjoitti:
miten kehtaat pummia viinaa?
Miten kehtaat riidellä kännissä pienen lapsen nähden keskellä yötä?
Kyllä ihminen pystyy pahoittamaan mielensä ihan kaikesta.
Tämä on nyt niin överiksi vedetty ääneen luettuine kutsuineen ja mekkoja ompelevine isoäiteineen, että miten ihmessä kukaan voi viitsiä edes vastata tähän tosissaan. Ensi kerralla vähän vähemmän paatosta, ap, niin provokin toimii paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos he eivät olisi lähettäneet kutsua, niin sitten olisit palstalla valittanut, kun hyvä ystävä ei edes kutsua lähetä....
Elämä on. Ihmisillä on oikeus tehdä omat valintansa.
Ja jos lapset olisi kutsuttu, täällä olisi valitettu, miten siellä ryypättiin heidän lastensa nähden.
Nojaa. Lapsi kyllä varmasti kestää nähdä sen, jos joku vieras aikuinen juhlissa juo alkoholia, kunhan oma vanhempi on selvä.
Mutta kun ne alkoi tapella ja tuopit ja kakunpalat lenteli! Äiti sai haarukan silmäänsä ja isä viinipullosta päähän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, nämä ovat hääparin juhlat ja he järjestävät ne kuten itselleen parhaaksi näkevät. Sinun lapsesi tai lastenhoitomahdollisuutesi eivät ole näiden juhlien keskiössä.
Sitten voi olla ihan laittamatta kutsua.
t. lapseton ohis
Ei lapsiperhe ole mikään yhteensulautunut organismi, mikä ei kykene jakautumaan. Kaveri piti tuparit taannoin ja olivat lapsettomat. Idea oli kaveriporukalla viettää rauhallista iltaa keskustellen aikuisten kesken. Ei ollut ongelma, piipahdin paikalla sen sijaan, että olisi ollut pidempään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huono. Avioliiton merkitys on muuttunut vuosikymmeniä sitten parin keskinäisen rakkauden juhlaksi, ja vaikkei olisikaan, jokaisella on oikeus juhlia omia häitään ihan niinkuin haluaa.
Vaikka teidän lapset osaisikin käyttäytyä (yleensä vanhempien käsitys hyvästä käytöksestä on vaan ihan eri planeetalta kuin lapsettomien), eivät välttämättä kaikki lähipiirin lapset osaa. Siitä vasta itku alkaisikin, kun Heikkisten kersat olisi kutsuttu mutta ei Pääkkösten! Paljon helpompi tehdä häistä kokonaan lapsivapaat.
Niin. Silloin voisi jättää meidät lapsiperheelliset kokonaan kutsumatta.
Moni lapsiperheellinen menee mielellään juhlimaan ilman lapsia.
Miten teidän perheessä muutoin selvitään vastoinkäymisistä ja mielipahasta, kun tämä aihe näin mieltä synkistää?
He ovat kutsuneet juhliinsa kaikki meidän mahdolliset lastenvahdit. Joten siksi ei mahdollista.
Juurihan se sinun mummosi tarjoutui kaitsemaan lapsianne!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yrittäkää nyt ymmärtää: jokainen saa järjestää mieleisensä juhlat. Vaikka kutsuisi koiria lasten. tilalle. Hölmöä loukkaantua.
Minusta tämä on vaan jotenkin niin selvä osoitus siitä, että jotenkin ollaan heitä tietämättämme siellä viime kesän häissä loukattu, koska eivät halua lapsia juhliin. Enkä ymmärrä, miten. Lapset seurasivat kiltisti ohjelmaa, pääasiassa askartelivat ja leikkivät kotoa tuoduilla jutuilla sen ajan, kun ei ollut virallista ohjelmaa. Ja juttelivat muiden vieraiden kanssa.
Älä nyt jankkaa tätä loukkaamista, asia ei varmasti ole niin.
Te saitte kutsun, koska teidät mielellään haluttaisiin hääparin tärkeässä juhlassa nähdä. Lapsia ei kutsuttu, koska syystä tai toisesta juhlaan ei haluta lapsia, ei hyvin eikä huonosti käyttäytyviä, se on hääparin päätös.
Jos te ette todellakaan mistään saan lapsenvahtia, sitten vaan kohteliaasti ilmoitatte näin: ”Kiitos kutsusta, mielellämme olisimme tulleet, mutta ikävä kyllä emme tällä kertaa pääse mukaan juhlimaan. Toivotamme teille oikein paljon onnea ja hauskoja juhlia”.
Asia on tällä selvä, ei tarvitse selittää, miksi ette pääse, eikä myöskään tarvitse mitään lahjoja lähettää, ellette sitten nimenomaan halua.
AP:n isoäiti on jo luvannut hoitaa lapsia juhlien ajan. Tämä ei tietenkään ap:lle käy, koska isoäiti on niin vanha, ja AP ei halua rasittaa vanhaa ihmistä. AP:n lapset on niin vanhoja, että hakee itse postin ja tunnistaa kutsun, eli noin 6v. AP on siis jotain 20-30, ja AP:n vanhemmat 45-55. Isoäiti on siis ainakin yli 65, eikä varmasti selviä hyvin käyttäytyvien lasten kanssa yhtä yötä.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on nyt niin överiksi vedetty ääneen luettuine kutsuineen ja mekkoja ompelevine isoäiteineen, että miten ihmessä kukaan voi viitsiä edes vastata tähän tosissaan. Ensi kerralla vähän vähemmän paatosta, ap, niin provokin toimii paremmin.
Näin just. No, mamma voi mekkojen sijasta ommella kaikille vaikka nenäliinat mihin vuodattaa kyyneleet ja niistellä joukolla, kun hääpari niin kovin ilkeästi kutsullaan kohteli.
Meillä tulee olemaan lapsettomat häät. Johtuu siitä, että nuorin lapsi meidän suvussa nuorin on 3v., vanhin 14v. ja lapsia on 9. 2 ei osaa käyttäytyä juhlissa (sylkevät ja huutavat, eivätkä vanhemmat saa kuriin). 5 ovat epäsosiaalisia, en ole koskaan kuullut kahden heistä puhuvan, vaikka heiltä kysyisi suoraan jotain. Puhuvat vanhempiensa kautta. 3 muuta näistä epäsosiaalisista puhuvat vain keskenään, hekin puhuvat ulkopuolisille vanhempiensa kautta, vaikka ikää on 11-15v. 2 lasta tästä porukasta ovat ok. Saisivat vanhemmatkin kerrankin rentoutua, kun lapset jäisivät pois.
Älkää nyt ihmiset oikeasti menkö ikivanhaan trolliiin :D
Et osannut itten jo kirjekuoresta päätellä kelle kutsu on. Siinähän olisi lukenut perheineen tai myös Pallero ja Pullero, jos lapset olisi kutsuttu. Nythän siinä luki vain rouva ja herra Takakireä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä kuvittelet, että tämä liittyy jotenkin juuri sinuun ja sinun lapsiisi. Pari on päättänyt pitää lapsettomat häät. Ei se ole henkilökohtaista.
Mutta noin yleisesti ottaen en kyllä ymmärrä näitä lapsettomia häitä. Ne kertovat siitä, että ei ymmärretä tapakulttuuria eikä avioliiton merkitystä. Häät ovat ytimeltään sukujuhla, jossa kaksi sukua liittyy yhteen. Perinteisesti avioliiton tärkein tarkoitus on perheen perustaminen eli lasten hankinta. Myös lapset ovat osa sukua ja se, että heidät jätetään ulkopuolelle on outoa.
Jotkut eivät ota lapsia edes hautajaisiin eli heiltä viedään mahdollisuus surra muiden mukana. Sitten on yhtäkkiä näitä 25-vuotiaita ihmisiä, jotka eivät ole koskaan käyneet häissä tai hautajaisissa, eivät tunne juhlien etikettiä ja merkitystä, eivät osaa pukeutua, säntäävät ensimmäisinä hakemaan ruokaa jne.
Se lapsi oppii kyllä siinäkin vaiheessa kun ikää on 10+, ei tarvitse jonkun uhmaikäisen taaperon kanssa aloittaa sitä tapakasvatusta Pertti-kumminkaimanenon hautajaisissa.
Sama esim. tässä paljon puhutussa ravintolassa syömisen opettelussa. Sitä taaperoa ei todellakaan tarvitse viedä mihinkään finediningiin opettelemaan tapoja, varsinkin kun nykyvanhempien tyyli opettaa on iskeä lapselle luppoajaksi älylaite käteen että aikuiset saa keskustella keskenään. Tai vaihtoehtoisesti antaa lapsen parkua ja mulkoilla vieruspöytiä että älkää kuvitelkokaan häiriintyvänne kun me täällä Yöcciinan kanssa harjoitellaan!
Lähisukulaisten juhlat tai monttubileet on toki eri asia, kyllä juhlakalu niihin yleensä läheistensä lapsetkin tahtoo. Mutta kaukaisempien sukulaisten/tuttavien/ystävien juhlat onkin sitten eri juttu. Jos sattuu niin ikävästi että ei lähipiirin juhlia lapselle koko lapsuusajan aikana satu osumaan, (juhlatilaisuuksiin liittyviä) tapoja voi opetella ihan kotonakin...
Oikeasti, mitä olisit ajatellut, jos etukäteishehkutuksen jälkeen et olisikaan saanut kutsua, koska kutsuja tietää ettet pääse? Olisit ruikuttanut täällä entistä kauheammin, kun et olisi tiennyt, että on lapsettomat häät. Kysellyt, kannattaako sinun nyt katkaista välisi mokomaan.
Älä nyt ainakaan minun puolestani puhu sillä minä ainakin haluan kutsun vaikka ei olisi lapsia kutsuttu!
Aikuisten juhlat välillä ovat aivan luksusta. Ei meillä loppunut oma elämä täysin vaikka on lapsia. Ja lapsiperhe-elämä on sentään meidän unelmien täyttymys kun ehdittiin jo säikähtää ettei lapsia saada. Silti emme elä symbioosissa 24/7/365.