Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millä pikku tavoin säästätte ja nuukailette? Järkevät ja järjettömät tapanne

Vierailija
05.02.2020 |

Nuukailetko rahanpuutteen vai luonnon säästämisen vuoksi vaiko puhtaasta nuukailun ilosta? Säästätkö myös asioissa, joiden merkitys on lopulta olematon?

Omia tapojani:
- jos joltain on unohtunut kauppakärryyn tyhjä hedelmäpussi, otan mukaan ja käytän kotona roskapussina.
- tuskin koskaan lähetän mitään postia uudessa pakkauksessa. Aina löytyy joku käytetty postipussukka (säästän niitä) tai tukeva muovikassikin käy.
- tämä on mielestäni oikein hyväkin vinkki: ostan sen verran hyvää irtoteetä, että siitä irtoaa kunnon makua 2-3 haudutukseen. Tulee lopulta halvemmaksi kuin halvempi, mauttomampi tee. Huonon teen/teepussien uudelleenliotus ei kannata, toinen erä ei ole laisinkaan kunnollista juotavaa. (No, joskus liotan irtoteetäni neljännenkin kerran, ja kunnottoman puolella aletaan olla siinäkin)

Kommentit (1039)

Vierailija
81/1039 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tee koskaan tarkkaa kauppalistaa, vain suuntaa antavan. Kaupassa voi tulla eteen joku parempi tarjous jostain muusta safkasta kuin mitä olin aluksi suunnitellut. Olis hulluutta jättää se halvempi ostamatta.

Vierailija
82/1039 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on ihmeellinen säästövinkki, mutta on pätenyt omalla kohdallani. Ostan juuri sitä mitä tarvitsen, enkä jotain sinnepäin vain tarjouksien takia. Toki hyödynnän alennuksen jos se osuu kohdalle, mutta en tee sen perusteella ostopäätöstä.  Usein "vähän sinnepäin"-ostaminen tuottaa vaan lisää ostotarpeita: tarjousvillapaita ei sovikaan vanhojen housujen kanssa jne. Tämä pätee eritoten jos haluaa kestäviä laatukamoja.

En vaeltele kaupoissa etsimässä ostettavaa. Usein on sellaisia tarpeita, jotka menevät ohi kun päättää selvitä sillä mitä on. Tulee käytettyä meikit ja ruuat loppuun. Eikä tule heräteostoksia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/1039 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ottanut altaista hajulukot pois ja pidän alla ämpäriä. Ämpäriin kertyneellä vedellä huuhtelen vessan.

Wc:n huuhteluun menee vuodessa keskimäärin 20k litraa vettä per henkilö. Meitä asuu taloudessa neljä henkilöä. Siitä voi laskea säästetyn veden määrän.

Mitä se tekee rahassa?

Vierailija
84/1039 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lopettanut shampoon käytön. Ennen ostin kalliita shampoita hiusliikkeistä ja tuntui, että piti joka päivä pestä hiuksia, jotta ne näyttivät sileiltä ja puhtailta. Sitten ymmärsin, että se on pelkkää silikonia ja "silmälumetta". Nyt olen kohta 2 vuotta käyttänyt pesussa vain ruisjauhoja ja 1-2 x viikossa riittää hiuspesupäiviä. N. ruokalusikallinen 3dl:een vettä on kerta-annos. Tämä on suurin säästöni ikinä! Lisäksi kaikki hiuspohjan kutinat ovat hävinneet, hiukset kasvaa nopeemmin ja tuntuu tuuheammilta. Ja elämä on todellakin helpompaa, kun ei tarvi koko ajan olla pesemässä hiuksia. Tää on niin win-win!

Vierailija
85/1039 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miesystävä säästää kortsuissa niin ettei pane ollenkaan.

Vierailija
86/1039 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leivon leipää itse, vaikkakin enimmäkseen siksi että kaupan leivistä suurin osa on niin voimakassuolaisia. En ehkä säästä rahaa, mutta säästän suoniani.

Naaman kuorintaan ei tarvitse kalliita aineita, kosteusvoide ja suola yhdessä ajavat saman asian.

Haen marjat metsästä ja pidän itse kasvimaata. Luonnosta saa myös salaattiaineksia, kun ottaa selvää mitä voi kerätä

Vierailija
87/1039 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siirrän palkkapäivä vähän liikaa rahaa talletustilille. Näin käyttötilille jää sen verran, että pärjään ihan hyvin kuukauden, mutta ei tule ostettua mitään turhaa, kun "ei ole varaa." Säästän isompaan hankintaan ja pahan päivän varalle, siksi toimin näin. En koe, että elintasoni kärsii.

T. Yksinasuva N, ihan hyväpalkkaisessa työssä

Tosi hyvä idea, etenkin niille jotka tuppaa tekee heräteostoksia (esim. Minä)

Teen tätä samaa. Palkkapäivänä siirrän säästötilille reilusti rahaa, maksan laskut ja nostan satasen per viikko ruoka- ja käyttörahaksi. Tilille jääviä rahoja käytän vain erityistilanteessa. 

Mulle toimii tosi hyvin menoja kirjaaminen exceliin. Laitan sinne kaikki menoni, luokittelen ne kategorioihin ja lasken, kuinka suuri osuus menoista kuuluu mihinkin kategoriaan. Se on todella silmiäavaavaa, suosittelen kokeilemaan!

Vierailija
88/1039 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästin kerran hammaslääkärissä kieltäytymällä puudutuksesta. En toiste.

Vierailija
89/1039 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen lopettanut shampoon käytön. Ennen ostin kalliita shampoita hiusliikkeistä ja tuntui, että piti joka päivä pestä hiuksia, jotta ne näyttivät sileiltä ja puhtailta. Sitten ymmärsin, että se on pelkkää silikonia ja "silmälumetta". Nyt olen kohta 2 vuotta käyttänyt pesussa vain ruisjauhoja ja 1-2 x viikossa riittää hiuspesupäiviä. N. ruokalusikallinen 3dl:een vettä on kerta-annos. Tämä on suurin säästöni ikinä! Lisäksi kaikki hiuspohjan kutinat ovat hävinneet, hiukset kasvaa nopeemmin ja tuntuu tuuheammilta. Ja elämä on todellakin helpompaa, kun ei tarvi koko ajan olla pesemässä hiuksia. Tää on niin win-win!

[/

Ruisjauhoja, miten se toimii? Imeekö ruisjauho erityisellä tavalla rasvaa itseensä? Miksi juuri ruis, kävisikö joku muukin jauho? Kestääkö kauan huuhdella märkiä jauhoja hiuksista? Uteliaisuuttani kyselen. Itsekin pesen keltuaisella, ja se toimii erinomaisesti myös. Siinähän tunnetusti on rasvaa liuottavia ominaisuuksia, minkä takia se on ratkaiseva aines esim. majoneesin teossa.

Vierailija
90/1039 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa jännältä, en ihan heti usko että toimii. Miksi juuri ruisjauhoa? Kaupoissa on muuten paljon silikonittomia, hajusteettomia ym. shampoovaihtoehtoja.

Vierailija
91/1039 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ottanut altaista hajulukot pois ja pidän alla ämpäriä. Ämpäriin kertyneellä vedellä huuhtelen vessan.

Wc:n huuhteluun menee vuodessa keskimäärin 20k litraa vettä per henkilö. Meitä asuu taloudessa neljä henkilöä. Siitä voi laskea säästetyn veden määrän.

Tässä kyllä säästää jo aika merkittävästi vettä, jos viitsii tehdä.

Vaihdoin suihkuun sellaisen isomman bidee suihkupään, vettä tulee siis vain kun pinaa napista. Meidän vesilasku on Puolittunut tuon jälkeen.

Myös sähkön kulutukseen on oma mittari joka näyttää punaista kun monta kodinkonetta on päällä.. vihreää kun on normaalikulutus (valit yms.) ja keltaista kun on minimaalinen kulutus.

Jokainen perheenjäsen osallistuu iltaisin siihen että saadaan mittari keltaiselle ja toki pyritään siihen että olis koko ajan mahdollisimman matalalla.

Kiitti suihkuvinkistä, kokeilen samaa. Tuleekohan teineille tenniskyynärpää. :)

Vierailija
92/1039 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän kestokasseja kauppareissulla, niistä yhtäkään en ole ostanut.

En jaksa kauheasti säästellä. Ehkä jotain juttuja sitten luonnon vuoksi, mutta en rahan takia. En ole mikään tuhlari, mutta semmoiset asiat jotka vaikeuttaa elämää jää tekemättä. Otan niin pitkän suihkun kuin haluan, mutta käytän kyllä kotivaatteet erittäin loppuun asti.

Vierailija
93/1039 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse käytän teepusseja uudestaan, syön monesti koko viikon samaa ruokaa ( teen esim jonkun laatikon), ostan paljon aletuotteita mitkä pakastan, laimennan mehun mitä juon ihan melkein vedeksi, jotta se riittää pidempään. Samalla ostan paljon kirppiksiltä ja käyn ruokakaupassa vaan kerran viikossa ja en osta oikeastaan mitään turhaa. Karkkien kanssa on alkanut tehdä niin etten enää osta niitä kaupasta vaan tilaan joskus jostain tukusta halvemmalla isomman erän. Tietysti tuon viimeisen voisi jättää poiskin, mutta ainakin ovat halvempia. Nykyisin olen myös alkanut leipomaan enemmän. Muuten en juuri käy kampaajalla vaan pyrin itse värjäämään ja nyt en varmaan enää edes värjää ja kasvatan oman väriset hiukset. Kosmetiikkaa en juuri käytä ja ihovoiteet yms tilaan netistä jos on jokin ale ( esim madaraa käytän).

Otan aina kirppiksiltä jotain jos on se ilmaiskori ja olen siitäkin saanut monia hyviä juttuja esim yhdet kengät. Myyn myös itse kaikki turhat tavarat pois . En oikeastaan käy missään ravintoloissa, elokuvissa tai matkoillakaan vaan olen paljon kotona ja suosin myös kaikkia ilmaisia juttuja. Minulla on myös sellainen rasia mihin kerään rahaa ja sielläkin on 1100 euroa ja en oikeastaan edes muista mistä se kaikki on tullut. Uskon siinä olevan paljon kirppismyynnin tuottoja, lahjaksi saatua rahaa sekä kaikkia muuta jos en jäänyt esim kauppareissulta rahaa yli. Onhan se vielä aika pieni summa, mutta oikeasti kertynyt pienistä rahamääristä. Muuten en todellakaan pysty säästämään paljon.

Vierailija
94/1039 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä se tekee rahassa?

20k l tekee sen 20m3 vettä. 

Vesikuution hinta on karkeasti n. 5 euron luokkaa. Jos säästää 20k litraa pelkästään wc-pöntön huuhtelussa, tekee se henkilötasolla 80e/vuosi. Nelihenkisessä perheessä tämä on jo 320e.

Eli maksat kuukaudessa 7e, jotta voit vetää vessan, vaikka kovin pienellä vaivalla voisit tehdä sen "ilmaiseksi". Jokainen päättää sitten toki, kokeeko sen ylimääräisen vaivan tuon rahamäärän arvoiseksi, mutta onhan tuossa rahallisesti jo huomattavasti enemmän säästöä, kuin mitä esimerkiksi teepussien uusiokäytöllä säästää. Puhumattakaan minkälainen säästö siinä tulee luonnon kannalta.

En tokikaan asiantuntijana osaa sanoa millainen vaikutus tällä olisi maamme putkistolle, jos tällaista enemmissä määrissä tehtäisiin, mutta se vesimäärä joka kerääntyy ämpäriin käsien-, hampaiden- ja kasvojenpesun yhteydessä on yllättävän suuri, ja mikäli ei ole tapana sontia koko pönttöä tukkoon, niin jätökset saa helposti huuhdeltua alas "käsipelillä".

Vierailija
95/1039 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan hyvistä tarjouksista tuotteita jota oikeasti käytetään. Tämä vaatii kyllä pääomaa mutta loppupeleissä säästää. Viimeksi ostin pyykinpesuainetta 20 pulloa ja vessapaperia auton täyteen. Vaatii tosin tilaakin kotoa.

Mukava käydä kaupassa kun usein ei tarvitse ostaa kuin ruokaa, kuiva-aineita ja hygieniatuotteita on tukkumäärät kotona. Joissakin tuotteissa voi mennä parikin vuotta ettei tarvitse ostaa. Tämä koskee siis hyviä tarjouksia, ei mitään kymmensentin säästöjä.

Vierailija
96/1039 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä se tekee rahassa?

Vesikuution hinta on karkeasti n. 5 euron luokkaa. Jos säästää 20k litraa pelkästään wc-pöntön huuhtelussa, tekee se henkilötasolla 80e/vuosi. Nelihenkisessä perheessä tämä on jo 320e.

Eli maksat kuukaudessa 7e, jotta voit vetää vessan, vaikka kovin pienellä vaivalla voisit tehdä sen "ilmaiseksi". Jokainen päättää sitten toki, kokeeko sen ylimääräisen vaivan tuon rahamäärän arvoiseksi, mutta onhan tuossa rahallisesti jo huomattavasti enemmän säästöä, kuin mitä esimerkiksi teepussien uusiokäytöllä säästää. Puhumattakaan minkälainen säästö siinä tulee luonnon kannalta.

En tokikaan asiantuntijana osaa sanoa millainen vaikutus tällä olisi maamme putkistolle, jos tällaista enemmissä määrissä tehtäisiin, mutta se vesimäärä joka kerääntyy ämpäriin käsien-, hampaiden- ja kasvojenpesun yhteydessä on yllättävän suuri, ja mikäli ei ole tapana sontia koko pönttöä tukkoon, niin jätökset saa helposti huuhdeltua alas "käsipelillä".

Ja säästöhän tulee luonnollisesti rahassa, mikäli joutuu maksamaan vesilaskun oman kulutuksen mukaan. Muutoin tuo on "vain" säästöä luonnon kannalta.

"En tokikaan asiantuntijana" tuli ajatusvirhe, kun piti kirjoittaa etten tokikaan ole asiantuntija, niin en osaa sanoa...

Vierailija
97/1039 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä se tekee rahassa?

Naurattaa vähän kun meillä taas ihan oikeasti menee se pönttö tukkoon todella helposti ja oikeasti pakko vetää usein ja ihan senkin takia. Ei ole koskaan missään muussa asunnossa ollut samaa. Jotain vikaa varmasti on, mutta ollaan vuokralla tässä talossa joten vähän vaikeaa tehdä mitään.

Vierailija
98/1039 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perusjuttujen kuten tarjousten seuraamisten, 2nd handin suosimisen jne lisäksi nuukailen vaikka missä:

-Otan talteen mistä lie tulevat kuminauhat, hajonneista kengistä kengännauhat jne. En ole koskaan niitä ostanut, vaikka kuminauhoja käytän jatkuvasti, ja kengännauhojakin olen käyttänyt ties mihin (maastotöissä, varastoon menevien juttujen niputtamiseen jne)

-Hyödynnän jämät: kuivista leivänkannikoista korppujauhetta, raastan ja kuivatan sitrushedelmien kuoret myöhempää käyttöä varten, raastamisen jälkeen käytän ne sitruksen kuoret sitrusetikan tekemiseen mitä käytän siivoamisessa, tomaattikeiton jämistä saa pohjan tomaattikastikkeeseen jne.

-En osta pakasterasioita, vaan käytän lasipurkkeja (esim. vanhoja hillopurkkeja, ovat kestäneet ihan hyvin kunhan ei laita ihan täyteen). 

-Ainoat sähkölaitteet jotka ovat jatkuvasti seinässä ovat jääkaappi, pesukone jne, lamput ja wifilaite. Kaikki muut (laturit, läppärit, leivänpaahdin, vedenkeitin ne) irrotan käytön jälkeen koska vaikka virta olisi pois, niin kuulemma (huom, kuulemma :D ) käyttävät hiukan sähköä.  Tutuilla pois päältä ollut telkkari sai aikoinaan jonkun oikosulun ja syttyi palamaan, joten siksikin olen vähän neuroottinen tämän asian suhteen. Partsilla on aurinkokennolla toimivia valoja.

-Pienetkin kotiin päätyvät muovipussit käytetään uudelleen (paitsi ne jotka heti repeävät rikki), jopa vessapaperipakkaukseen pakataan roskia jne. 

-Kasvatan itse yrttejä, chiliä jne

-Kestojutut kertakäyttöisten sijaan lähes kaikessa: kuukuppi vs siteet, ei kertakäyttöastioita, kestoleivinpaperi, silikoniset muffinivuoat vs paperiset, kangasnenäliinat vs paperiset, rättejä vs talouspaperi jne. Toki joskus tulee poikkeuksia, esim. jos liikkellä ollessa kangasnenäliina ei riitä, ostan paketin paperisia.

-Risat vaatteet, lakanat jne räteiksi sen jälkeen kun ei voi korjata tai hyödyntää muuna materiaalina. Kun sukka hajoaa lopullisesti (=ei voi enää parsia), se laitetaan pieneen koriin josta otetaan viimeiseen käyttöön kun on jotain sottaista hommaa tiedossa ja heitetään vasta sitten pois.

-Jääkaapissa on aina kannullinen vettä, ja pakkasessa puoli pulloa. Näin ei tarvitse laskea hanasta saadakseen kylmää, pakkasessa olevaa pulloa käytetään jos kannullinen loppuu kesken. Pakastettuja pulloja käytetään myös kesäreissuilla ja maastotöissä: lisään sen jäätyneen puolikkaan päälle vettä ja joskus  tilkan mehua, jääosa sulaa hitaasti ja näin kylmää vettä riittää pitkäänkin.

-Osa säästöistä tulee ihan luonnostaan. En ole kiinnostunut esim. elektroniikasta, joten sitä tulee uusittua vaan pakon edessä. En tupakoi, ulkona syöminen ja baareilu on kivaa mutta kiinnostaa vaan pari kertaa vuodessa, olen tyytyväinen omaan hiusväriin ja pitkään tukkaan (leikkaan itse), meikeissä olen tylsimys ja käytän tyyliin 2-3 tuotetta päivittäin ja 5 jos oikein repäisen :D Haluan että kotona on nättiä ja vaatteet näyttävät kivoilta, mutta useimmiten löydän haluamani kirppiksiltä enkä ole kiinnostunut uusimaan esim. huonekaluja ellei ole pakko. Shoppailu ei ole tapana. Kiinnostus matkailuun on laskenu hurjasti viimeisten 5 v aikana, suureksi yllätyksekseni.

Kaikenlaisessa tulee nuukailtua, mutta ei ihan kaikessa. Meillä suositaan mahdollisuuksien mukaan lähiruokaa, pientuottajia, eettisesti kestäviä jne. Pihistely ei vaikeuta elämää, eikä ole ehdotonta. Sen ansiosta on pienituloisenakin ollut varaa esim. hyvään kameraan j säästöön jää aina vähän rahaa pahan päivän tai muuten vaan isomman hankinnan varalle.

Vierailija
99/1039 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun keitän munia niin laitan ne kattilaan ja lasken hanasta kuumaa vettä, että peittyvät. Kattila munineen hellalle ja täysille päälle ja niin kauan, että alkaa vesi alkaa kiehua kuplimalla voimakkaasti, ei mene kovin kauan. Sitten hella pois päältä ja antaa munien olla siinä rauhassa kunnes poreilu loppuu.

Yleensähän ensin odotetaan, että vesi kiehuu ja vasta sitten laitetaan munat. Menee kaksinkertainen aika ja kuluu sähköä.

Vierailija
100/1039 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen töissä se, joka laittaa putiikin kiinni ja lähtee viimeisenä, kun mun bussi lähtee viimeisenä. Hommiini kuuluu mm. kahvinkeittimen tyhjennys ja tiskaus. Jos kahvia on jäljellä keittimessä, kippaan sen omaan termariini ja vien kotiin iltakahviksi. Myös viimeiset pullat otan mukaani, jos niitä on jäänyt.

Tuntisin itseni varkaaksi jos tekisin noin. Tietysti jos on luvan saanut niin ok. Se ei vaan kommentistasi tullut ilmi.

On lupa. Sitä paitsi, mitä väliä kippaako jämäkahvin viemäriin vs termariin? Jos kahvia ei ole keittimeen jäänyt, pesen sen vaan pois enkä ala varta vasten kotiin kahvia mukaan keittämään. Ja ne pullat, nyt puhutaan siis jostain pullavan kantapaloista, joita kukaan ei enää yön jälkeen huoli, vaan menisivät bioskiin. Ja vielä se, että kukaan muu ei joudu koskaan töissä näitä hommia tekemään (paitsi silloin kun lomailen), koska mielelläni jään siivoilemaan muiden lähdettyä, kun vaihtoehtona on puoli tuntia värjöttelyä tienlaidassa bussia odotellen. Täten on siis hyväksytty, että saan toimia mahdollisten jämien suhteen kuten haluan.

Pullapalasista jos niuhotetaan on kumma, olin joskus töissä paikassa jossa aamulla syötiin ne kahvilla jotka muutoin olisi heitetty pois, tosin 5 minuutista sielläkin nalkutettiin kun myöhästyi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan kuusi