Millä pikku tavoin säästätte ja nuukailette? Järkevät ja järjettömät tapanne
Nuukailetko rahanpuutteen vai luonnon säästämisen vuoksi vaiko puhtaasta nuukailun ilosta? Säästätkö myös asioissa, joiden merkitys on lopulta olematon?
Omia tapojani:
- jos joltain on unohtunut kauppakärryyn tyhjä hedelmäpussi, otan mukaan ja käytän kotona roskapussina.
- tuskin koskaan lähetän mitään postia uudessa pakkauksessa. Aina löytyy joku käytetty postipussukka (säästän niitä) tai tukeva muovikassikin käy.
- tämä on mielestäni oikein hyväkin vinkki: ostan sen verran hyvää irtoteetä, että siitä irtoaa kunnon makua 2-3 haudutukseen. Tulee lopulta halvemmaksi kuin halvempi, mauttomampi tee. Huonon teen/teepussien uudelleenliotus ei kannata, toinen erä ei ole laisinkaan kunnollista juotavaa. (No, joskus liotan irtoteetäni neljännenkin kerran, ja kunnottoman puolella aletaan olla siinäkin)
Kommentit (1039)
Vierailija kirjoitti:
Säästin kerran hammaslääkärissä kieltäytymällä puudutuksesta. En toiste.
Kaveri oli tehny saman! Oli erikseen kysyny et saako tulla _pienessä_ kännissä paikalle, arveli et silloin ei sattuis juurikaan. Oli ollu väärässä :D :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ottanut altaista hajulukot pois ja pidän alla ämpäriä. Ämpäriin kertyneellä vedellä huuhtelen vessan.
Wc:n huuhteluun menee vuodessa keskimäärin 20k litraa vettä per henkilö. Meitä asuu taloudessa neljä henkilöä. Siitä voi laskea säästetyn veden määrän.
Tässä kyllä säästää jo aika merkittävästi vettä, jos viitsii tehdä.
Vaihdoin suihkuun sellaisen isomman bidee suihkupään, vettä tulee siis vain kun pinaa napista. Meidän vesilasku on Puolittunut tuon jälkeen.
Myös sähkön kulutukseen on oma mittari joka näyttää punaista kun monta kodinkonetta on päällä.. vihreää kun on normaalikulutus (valit yms.) ja keltaista kun on minimaalinen kulutus.
Jokainen perheenjäsen osallistuu iltaisin siihen että saadaan mittari keltaiselle ja toki pyritään siihen että olis koko ajan mahdollisimman matalalla.Kiitti suihkuvinkistä, kokeilen samaa. Tuleekohan teineille tenniskyynärpää. :)
Sori mut sen saa ohitettua esim. hiuspompulalla, ei tarvi itte painaa nappulaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-Jääkaapissa on aina kannullinen vettä, ja pakkasessa puoli pulloa. Näin ei tarvitse laskea hanasta saadakseen kylmää, pakkasessa olevaa pulloa käytetään jos kannullinen loppuu kesken. Pakastettuja pulloja käytetään myös kesäreissuilla ja maastotöissä: lisään sen jäätyneen puolikkaan päälle vettä ja joskus tilkan mehua, jääosa sulaa hitaasti ja näin kylmää vettä riittää pitkäänkin.
Tästä tuli mieleen! Jos jääkaappi tai pakastin ei ole täynnä, sinne kannattaa laittaa vaikkapa tosiaan vesikannuja tai pulloja. Pelkän ilman jäähdyttäminen (tai vastaavasti lämmittäminen, tietenkin) kuluttaa paljon enemmän sähköä kuin kylmien esineiden pitämien kylminä.
Nyt on kyllä ihan omia fysiikanlakeja.
Veden jäähdyttäminen ja jäädyttäminen kuluttaa paljon enemmän energiaa kuin ilman. Ja sähkönä maksaa taatusti enemmän kuin hetken aikaa juoksutettu muutama vesilitra.
En pese hiuksia ja en käytä saippuaa. En myöskään käy parturissa.
Vedellä pesen. Vessapaperia en myöskään käytä paitsi töissä (luksusta).
En syö aamupalaa enkä iltapalaa, en käy koskaan hammaslääkärissä tai yleensäkään lääkärissä.
Jos kävisin niin tulisi 60e vajausta päivässä, voisi tulla ongelmia laskujen kanssa.
Kaksikin päivää flunssassa aiheuttaa yli satasen tulojen putoamisen :/
Eli pakko käydä kipeänä töissä.
Teippaan kenkiä jeesusteipillä.
Käyn lenkillä lähinnä hämärällä ettei lenkkareita tarvitse hävetä. Samoin risoja verkkareita.
Säästän kaikessa. Yleensäkään en osta mitään.
Kuukauden tulot nettona on 1350e.
Syön normaalisti vain kasviksia. Lihaan ei ole varaa.
Vierailija kirjoitti:
Käytän monesti suodatinpussin uudelleen, tiedostan toki että säästö on olematon - olisiko vuodessa kymmeniä senttejä 😂 Mutta miksi ottaa uutta, jos vanha toimii?
Miksi teet näin mulla on kesto tällänen 3e makso honkkarissa keittänyt sillä jo 8 vuotta
Lavuaarissa pieni vati, johon kerääntynyt kasvojen- ja käsienpesuvesi vessan huuhteeksi. Samoin suihkun alla sankoja ja vateja, niin ei mene suihkuvedetään suoraan viemäriin. Säästyy muutaman vessanvedollisen verran vettä näinkin.
En asu suomessa.
Olen asunut leveästi Thaimaassa viimeiset kuusi vuotta, iso asunto, moottoripyörä, nuori kaunis avovaimo.
Syömme ulkona kahdesti päivässä.
Silti säästöön jäänyt viidessä vuodessa 48 000 euroa.
Oli tyhmää tuhlata elämäänsä niinkin pitkää suomessa.
M. 55
Rayong
Jos ja kun on jotain pikkupyykkiä,yleensä aina on, niin laitan tulpan lavuaariin käsiä pestessä saippualla ja pyykin siihen alle niin tulee saippua käytettyä toiseenkin kertaan eikä valu hukkaan :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen lopettanut shampoon käytön. Ennen ostin kalliita shampoita hiusliikkeistä ja tuntui, että piti joka päivä pestä hiuksia, jotta ne näyttivät sileiltä ja puhtailta. Sitten ymmärsin, että se on pelkkää silikonia ja "silmälumetta". Nyt olen kohta 2 vuotta käyttänyt pesussa vain ruisjauhoja ja 1-2 x viikossa riittää hiuspesupäiviä. N. ruokalusikallinen 3dl:een vettä on kerta-annos. Tämä on suurin säästöni ikinä! Lisäksi kaikki hiuspohjan kutinat ovat hävinneet, hiukset kasvaa nopeemmin ja tuntuu tuuheammilta. Ja elämä on todellakin helpompaa, kun ei tarvi koko ajan olla pesemässä hiuksia. Tää on niin win-win!
[/
Ruisjauhoja, miten se toimii? Imeekö ruisjauho erityisellä tavalla rasvaa itseensä? Miksi juuri ruis, kävisikö joku muukin jauho? Kestääkö kauan huuhdella märkiä jauhoja hiuksista? Uteliaisuuttani kyselen. Itsekin pesen keltuaisella, ja se toimii erinomaisesti myös. Siinähän tunnetusti on rasvaa liuottavia ominaisuuksia, minkä takia se on ratkaiseva aines esim. majoneesin teossa.
Tavallinen vehnäjauho muuten käy kuivashampoosta :D Se on aika karun näköistä ja hupaisaa hommaa kun sitä pöläyttää kunnolla päähänsä, kunnon leipuri Hiiva tunnelmat XD Sekä päädyt tuoksumaan sämpylöiltä jos käytät vettä harjaamisessa :D Mutta rasva lähtee :)))
Vierailija kirjoitti:
En osta enää vessapaperia, vaan otan esim yleisissä vessoissa käsien kuivaamiseen käyttämäni kosteat paperit laukkuun mukaan, ne kuivuu sitten laatikossa vessassani tai ihan sama vaikkei kuivuisikaan, sekä tietty kaikki kahviloiden ja ravintoloiden servetit joita olen käyttänyt paitsi täysin likaiset. Sitten oltiinkin kirjaimellisesti kusi sukassa ja sukka kusessa kun en pariin viikkoon käynyt missään noista paikoista :D :D Tai no lähinnä p*skassa.
Tää on pakko olla vitsi?
Tuosta ruisjauhosta hiustenpesussa...Mä käytin myös joskus, mutta _kuivapesuaineena_. Joskus sitten lähdin ulos ruisjauholla hiukset "pesseenä" ja alkokin vesisade. Tuli kiire kotiin pesemään hiukset oikeasti, alkoi tulla hyvä taikina päähän. Mutta siis kuivapesuaineena toimi vaaleisiin hiuksiin ihan hyvin.
Käsken alakouluikäiset lapset iltapissille niin, että vasta viimeinen saa vetää vessan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Säästin kerran hammaslääkärissä kieltäytymällä puudutuksesta. En toiste.
Kaveri oli tehny saman! Oli erikseen kysyny et saako tulla _pienessä_ kännissä paikalle, arveli et silloin ei sattuis juurikaan. Oli ollu väärässä :D :D
En ota itse koskaan puudutusta. Tietenkin se poraaminen vähän sattuu, muttaa sattuuhan se puudutuspiikkikin. usein puudutus ei ehdi edes kunnolla vaikuttaa, ja poraaminen vihloo puudutuksesta huolimatta. Lisäksi on leuka tunnoton ja parhaimmillaan yltäpäältä kuolassa, kun saapuu kaupan kautta kotiin peilin ääreen.
Ei oikeastaan nuukailla, mutta arkielämässä eletään niin, että ei osteta mitään muuta kuin pakolliset asiat. Niitä pakollisia asioita on pääasiassa vain ruoka. Puoli vuottakin menee helposti niin, että käydään vain ruokaostoksilla. Säästöön jää ihan mukavasti.
Olen leikannut hiuksia itse joitakin kertoja. En shoppaile turhaa, päinvastoin koitan vähentää tavaran määrää kotona myymällä ja lahjoittamalla.
Käydään kerran viikossa citymarketissa tekemässä viikon ruokaostokset. Tokmannilta ostetaan kodin juttuja esim koristetekstiilejä.
Sähköstä ja vedestä ei meillä pihistellä, eikä ruuasta koska ei haluta että elämänlaatu kärsii.
Ostettiin oma asunto joten säästetään vuokrissa.
Yksi syy miten omaan asuntoon oli varaa on siinä että en ole käynyt ulkomailla noin kymmeneen vuoteen, paitsi naapurimaissa.
Viedään loppuunkäytetyt vaatteet ja kodin tekstiilit HM:lle ja siitä saa vastineeksi alennuslipukkeen, jota käytän esim pikkuhousujen ostamiseen. Myös pyyhkeet ostettiin HM:ltä.
Olen kokeillut hiustenpesua palasaippualla noin puolen vuoden ajan, mutta se kuivatti liikaa päänahkaani ja piti palata palasaippuoihin kun alkoi tulla hilsettä.
Ei ole autoa, kuljetaan julkisilla ja kävellen.
Tuoteryhmistä yleensä halvimmat käytössä, juusto, saippua, talous- ja vessapaperit...
Vierailija kirjoitti:
Tuoteryhmistä yleensä halvimmat käytössä, juusto, saippua, talous- ja vessapaperit...
Eikä lihaa tai valmisruokia paitsi ravintoaineiltaan välttämättömät.
Asun tällä hetkellä ulkomailla.
Järkevä: Puhelinliittymät ovat täällä hillittömän kalliita, joten en ole hankkinut paikallista liittymää. Suomi-liittymän puhelu- ja datamäärät riittävät hyvin puheluihin sekä sähköpostin, Hesarin, Facebookin, Whatsappin ym. peruskäyttöön. Ainoa puute on ollut, että yhden kaupparyhmän bonuskorttia en saanut, koska liittymislomakkeessa ei voinut itse valita maakoodia.
Järjetön: Kiinteä nettiliittymä on täällä paljon kalliimpi kuin Suomessa, joten lataan laitteisiini työpaikalla tarpeeksi kirjoja, tv-ohjelmia, elokuvia ym., jotta selviän illat ja viikonloput offline-tiedostojen varassa.
-Vanha autot joita korjataan itse
-30% alennustuotteita aina kun on tarjolla, ne voi pakastaa.
-Ruuat tehdään itse
-Ei sisustusta tai muuta hömppää. Koti on erittäin viihtyisä.
-Ei wäkijuomia tai olutta, eikä valmismehuja jne.
-Ostetaan vaan tarpeellinen, eikä mitään heräteostoksia.
-Vaatteet käytetään loppuun ja joko kierrätykseen, tai öljyräteiksi pajalle.
-Ei kahviloita tai ulkona syömistä.
-Ei matkustella ulkomaille
-Esim. television tai tietsikan voi ostaa käytettynä. Säästöt huimia.
-Osataan itse remontoida, maalata ja korjata jne.
Eikä ole edes nuukailua vaan taloudellista elämää.
Vierailija kirjoitti:
En pese hiuksia ja en käytä saippuaa. En myöskään käy parturissa.
Vedellä pesen. Vessapaperia en myöskään käytä paitsi töissä (luksusta).
En syö aamupalaa enkä iltapalaa, en käy koskaan hammaslääkärissä tai yleensäkään lääkärissä.
Jos kävisin niin tulisi 60e vajausta päivässä, voisi tulla ongelmia laskujen kanssa.
Kaksikin päivää flunssassa aiheuttaa yli satasen tulojen putoamisen :
Eli pakko käydä kipeänä töissä.
Teippaan kenkiä jeesusteipillä.
Käyn lenkillä lähinnä hämärällä ettei lenkkareita tarvitse hävetä. Samoin risoja verkkareita.
Säästän kaikessa. Yleensäkään en osta mitään.
Kuukauden tulot nettona on 1350e.
Syön normaalisti vain kasviksia. Lihaan ei ole varaa.
Siis ei tää voi olla totta...tämmönen eläminen. Onko siinä mitään iloa?
Tästä tuli mieleen! Jos jääkaappi tai pakastin ei ole täynnä, sinne kannattaa laittaa vaikkapa tosiaan vesikannuja tai pulloja. Pelkän ilman jäähdyttäminen (tai vastaavasti lämmittäminen, tietenkin) kuluttaa paljon enemmän sähköä kuin kylmien esineiden pitämien kylminä.