Millä pikku tavoin säästätte ja nuukailette? Järkevät ja järjettömät tapanne
Nuukailetko rahanpuutteen vai luonnon säästämisen vuoksi vaiko puhtaasta nuukailun ilosta? Säästätkö myös asioissa, joiden merkitys on lopulta olematon?
Omia tapojani:
- jos joltain on unohtunut kauppakärryyn tyhjä hedelmäpussi, otan mukaan ja käytän kotona roskapussina.
- tuskin koskaan lähetän mitään postia uudessa pakkauksessa. Aina löytyy joku käytetty postipussukka (säästän niitä) tai tukeva muovikassikin käy.
- tämä on mielestäni oikein hyväkin vinkki: ostan sen verran hyvää irtoteetä, että siitä irtoaa kunnon makua 2-3 haudutukseen. Tulee lopulta halvemmaksi kuin halvempi, mauttomampi tee. Huonon teen/teepussien uudelleenliotus ei kannata, toinen erä ei ole laisinkaan kunnollista juotavaa. (No, joskus liotan irtoteetäni neljännenkin kerran, ja kunnottoman puolella aletaan olla siinäkin)
Kommentit (1039)
Vierailija kirjoitti:
Otan aina lenkkireittien varrelta kaikki löytämäni tölkit ja pullot mukaan. Kesäiset viikonloppuillat isossa kaupungissa on parhaita, kun silloin löytää tölkkejä joka kulmasta. Tälleen talven kynnyksellä ja korona-aikana niitä löytää harvemmin.
Viimeksi eilen lenkillä ollessani kannoin yhtä 15snt kaljatölkkiä muutaman kilometrin verran kädessäni, kun unohdin ottaa kassin mukaan keräämistä varten. :D Joku voisi sanoa, että hölmöä, kun on noin pieni summa kyseessä. Laitan kuitenkin panttirahoista kertyneet summat rahastoihin. 1,5 vuoden aikana olen saanut kerättyä pullorahoilla rahastoihin reilu 900€, markkina-arvo on nyt 1150€. Ihan mukava harrastus, vaikka moni kaveri (ollaan parikymppisiä) kauhistelee ja ajattelee pullojen keräämisen olevan noloa tai "spurgujen puuhaa".
Kuka jättää 15 snt kolikoina kadulta noukkimatta ? Itse perustelen tölkkien/pullojen noukkimista sillä, etteivät ne luonnossa maadu ja lasipullot ovat vaaraksi koirille ja metsän elukoille.
Mä en ole vuosikausiin käyttänyt paperillisia muistipapereita. Käytän vain puhelimen muistia.
Teetä keitän aina pannullisen. Ei silloin niitä pusseja tarvi säästellä, ne ovat loppuunkäytetty.
Minulla meni varmaan puoli vuotta, että sain ruokakaapit tyhjäksi. Otin kaikkea epämääräisiä esille ja käytin sen.
Jos olis vaikka mausteseos, tutkin mihin se sopii ja tein sellaista ruokaa, mihin se sopii.
Jotkut kesti kuukausia, joku lisää vain vesi -seos meni kerralla.
Ruokakauppaan menen listan kanssa ja hyvin harvoin poikkean siitä.
Koti on karsittu. Kun seuraava muutto on, mahtuu omaisuus 40 banaanilaatikkoon ja muutto on nopea.
Jos annan jotain lahjaksi, ostan sellaista, mistä saaja tykkää. Jos en tiedä, kysyn. Mielummin nuorelle annan rahaa, kuin esim kattilan tai kirjan, vaikka kuinka pitäisin itse niitä tarpeellisena.
Itse olen saanut vaihtokaupoissa Arabiaa, jotka olen vienyt Iittalan vintage palveluun.
Olen saanut näillä yhden häälahjan.
Lapset tykkäsivät ideasta alan keräämään heille nyt jo astioita.
Sain pari vkoa sitten 250 astiaa. Arabia ottaa 80 astiaa kerralla. Olen vienyt jo pari krt 20 ja 30 kpl, enempää en saa ilman autoa vietyä.
Tammikuussa saa yhdestä astiasta -30%, silloin käyn kaikki pk seudun Arabiat läpi ja ostan Sunnuntai astioita. Asiakastunnuksia minulla on tietenkin monia ja olen saanut käydä lupaa käyttää ystävieni.
Kun astiasta saa 2,50 e, menee n 100 astiaan aika kauan aikaa.
Astioiden jälkeen ostan aterimet. Lapset ovat 17 ja 13, vielä on aikaa kerätä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Poimin kadulta pudonneita hiuslenkkejä. Pesen muun pyykin yhteydessä korkeassa lämpötilassa ja käytän sitten. Ei tarvitse ostaa koskaan uusia. Myönnän, tämä on sarjaa ”järjettömiä säästövinkkejä”. Pudonneita hiuslenkkejä näkee kaduilla todella paljon.
Mä teen tätä myös! En kyllä pese, ehkä pitäisi.
Säästömielessä järjetöntä kyllä, mutta nämä maassa lojuvat hiuslenkit voivat aiheuttaa vaaraa mm. linnuille. Joten hyvä poimia käyttöön! Niitä kuitenkin tarvii AINA.
Mäkin teen tätä joskus 🙈 Mutta olen ajatellut että hyvä vaan, niin eivät mene hukkaan. Säästetään luontoa myös samalla. Olen myös poiminut parkkiksen kuralätäkköön jäätyneen, moneen kertaan päälle ajetun urheilupipon, joka olisi myös pikkuhiljaa muuttunut riekaleiksi, ellen sitä olisi sieltä tonkinut. Pesin pariin kertaan koneessa ja nyt ollut käytössä jo vuosia. Tavallaan pipo sai siis uuden elämän 😁
Säästän myös siten, että selailen annetaan ilmaiseksi-palstoja ja paljon olenkin vastaanottanut ilmaiseksi tavaraa. Hassua että monet köyhemmillä alueilla asuvat haluavat vaan äkkiä eroon tavarasta, vaikka ilmaiseksi...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytän monesti suodatinpussin uudelleen, tiedostan toki että säästö on olematon - olisiko vuodessa kymmeniä senttejä 😂 Mutta miksi ottaa uutta, jos vanha toimii?
Miksi teet näin mulla on kesto tällänen 3e makso honkkarissa keittänyt sillä jo 8 vuotta
paperinen suodatin poistaa kahvin kolestrolia nostavat aineet
Ok no jotkut jutut tässä ketjussa on ihan hulluja. Muutama järkevä mainittu. Mutta kukin tyylillään ja jos tekee sinut onnelliseksi niin mahtavaa!
Itse olen tarkan markan lady, mutta vain tietyissä asioissa. Minusta on parempi säästää isoissa asioissa, kuin pienissä. Olen aina pyrkinyt asumaan edullisesti. Ruokakaupassa käyn 1x vko tai venyvän sen kerran kahdessa viikossa. Kun venytän syömme mitä on varastoitu. Mutta aina iso satsi ei säästä niin ku joku jo mainitsikin. Joskus tulee halvemmaksi ostaa se irtopulla ku leipoa 30 ja syödä ne kaikki. Sama ruoanlaitossa jos teen ison satsin ruokaa niin joku aina käy napsimassa sitä. Mutta jos vaan teen 1 annoksen kaikille niin sit ei jää mitään yösyömiseksi (talossa teinipoikia).
Kotini on aika minimalistinen. En osta tavaroita ja käytän ne loppuun asti. Useita huonekaluja olen ostanut tai saanut käytettynä. Mutta vain sellaisia kivoja. Olen mielummin ilman kuin ämppään talon täyteen yhteensopimattomia kamoja.
Vaatteissa pyrin kapselipukeutumiseen. Mutta minun tulee olla edustavan näköinen töissä eli ostan kyllä uusia vaatteita ja kulahtaneet ja rupsahtaneet vaatteet/kengät uusin nopeasti. Meikit, botoxit ym kauneudenhoitojutut on kyllä ihan arkipäivää ja niistä en pihistäisi.
Autot on yleensä ollut halpoja ja vanhoja niin siinä säästää.
Usein pidän myös päiviä jollen syö mitään siinä säästää ja iho paranee samalla.
Osta kultasuodatin sehän on paras. Pesee ja käyttää.
takuu kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytän monesti suodatinpussin uudelleen, tiedostan toki että säästö on olematon - olisiko vuodessa kymmeniä senttejä 😂 Mutta miksi ottaa uutta, jos vanha toimii?
Miksi teet näin mulla on kesto tällänen 3e makso honkkarissa keittänyt sillä jo 8 vuotta
Tämä on muuten ihan totta, ja syy miksi itse palasin paperisuodattimiin. Kahvin rasvassa on kolesterolia, mikä ei välttämättä tavalliselle ihmiselle ole riski mutta osa meistä on geneettisesti alttiimpia korkealle kolesterolille, jolloin pienetkin muutokset ovat todella tärkeitä. Ja tietysti jos sitä kahvia kittaa isot määrät, niin silloin tämäkin riski kasvaa.
Samasta syystä esim perkolaattorilla tehty kahvi on epäterveellisempää kuin suodatinkahvi.
Itse säästän käyttämällä Moccamasteria. Se on ollut parikymmentä vuotta ja jos yksi osa menee rikki, siihen voi ostaa varaosan. Itse rikoin kerran lasisen pannuosan kun tiputin sen lattialle. Mikä tahansa laite, johon voi ostaa varaosia on HYVÄ ostos. Ja bonuksena kahvi on hyvää ja laite helppo puhdistaa. Tykkään jopa sen retromaisesta ulkomuodosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytän erikseen työvaatteita ja kotivaatteita.
Minä lopetin vuosikausia sitten vaatteiden ylimalkaisen ostamisen.
Ostan vain tarpeeseen.Kotona käytän ikivanhoja teepaitoja ja lökäpöksyjä.
Teen käsitöitä, on hyvä olla.Nyt käytössä on 4 teepaitaa. Ma laitan paita nro 1 päälle, ti paita nro 2 ja paita nro 1 menee ulos tuulettumaan. Sieltä tullessaan menee kasan alimmaiseksi.
Kun kk vaihtuu, laitan teepaidat koneeseen. Ei sitä kotona hikoile.Käytän näitä, kunnes jokainen menee vuoronperään rikki. Tämä pääsee vielä rievuksi. Ja otan tilalle seuraavan paidan teepaitakasasta. Paitoja on n 50, kasa kestää yli 10 v.
Nyt luin jostain naisesta, joka teki teepaidasta sukkia. Piti olla pehmeää puuvillaa. Muutama teepaita on jo riepukasassa. Pitäisikin kaivaa ohje ja kokeilla.
Eipä tällä juuri mitään säästöä tule, mutta ei myöskään tule ostettua turhaa.
Asutko yksin? Ei välttämättä kumppanista kivaa kun pukeutuu kotona noin....
Usko tai älä, mutta kaikki miehet eivät välitä naisen vaatteista pätkän vertaa (oletan, että tarkoitat tässä miehiä). Ehkä huomaa, jos on iso maximekko tai jotain kummallista, mutta eivät he kaikki oleta, että nainen on tyylikäs kotonakin. Osa pitää jopa mukavasti pukeutunutta naista seksikkäänä.
Lisäksi voihan olla, että mieskin on samanlainen ja kulkee mukavissa ja erittäin seksyissä reikäisissä boxereissaan.
Vierailija kirjoitti:
Vuoden säästövinkki kun seuraavan kerran harkitsette auton vaihtoa/ostoa. Kuorma-autoksi rekisteröidyssä pakettiautossa (diesel) polttoainevero n. 80e ja vakuutus 150e vuosi, yht. 230e. Tuolla hinnalla viitsii seisottaa autoa ja fillaroida silloin kun huvittaa. Toki kaikilla ei ole kuorma-autokorttia, mutta jos sellainen löytyy, on vuositasolla säästö pakettiauton tai henkilöauton ja kuokiksi rekisteröidyn pakun välillä huima. Ainoa miinus, max nopeus rajoitettu 80km/h, mutta eipä se mitään noilla nopeuksilla kulutakkaan, eikä voi tunnistaa ulkoapäin kuorma-autoksi, koska pakettiauto, vain nopeus isolla tiellä paljastaa. Ja kivasti kulkee edulliset tavarapaalit säästökauppareissuilla, kuin myös lasten vaunut yms.
Mie oon rekisteröiny vaa kiisseli farkun pakuksi kun ei kortti riitä isompaan. Yksin kun ajaa niin mihin niitä takapenkkejä tarvii ja säästöä tulee!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei vedetä vessaa joka pissan jälkeen
Kokeillut samaa joskus, mutta pönttö alkaa haisemaan, siksi pissaan esim. kukkien suojaruukkuun ja tyhjennän sen silloin, kun on suurempi asia pöntölle.
No niin varmaan teet. Eli mieluummin koko kämppä saa haista kuselle kuin vessa?
Verhoja voi jatkaa sopivalla kankaalla. Niin kappa- , kuin sivuverhojakin.
Olen ostanut kirpparilta parilla eurolla tonttukuvioisen verhokapan keittiön ikkunaan. Se vain on kuitenkin harmittavasti liian matala, eli jäi ikkunassa liian ylös. Muokkasin kappaverhon sopivaksi ompelemalla sen yläreunaan tarpeeksi leveän palan kangasta. Ajatuksissa oli valkoinen kangas, kuten verhon pohjakin on, siinä on sitten lisäksi painatuksena tonttuja ym. Mutta minulla ei ollut sopivaa valkeaa kangaspalaa olemassa. Mietin jo valkoisen lakanan leikkaamista, mutta ainoa tarpeeksi hiuti lakana oli sen verran harmaantunut, ettei siitäkään saanut sopivaa palaa. Löysin kuitenkin valkopohjaista kanngasta, jossa oli pieniä sydämiä, ja tein siitä tarvittavan lisäpalan verhoon. Kangas oli leveydeltään liian kapeaa, joten siinä on vieläpä sauma yhdessä kohtaa, muttei se näy, kun rypyttää vrrhon sopivasti. Tuli muuten tosi kiva, ja voisi luulla, että verhon kuuluukin olla sellainen, sopii sen verran hyvin.
Verhojen ei muutenkaan tarvitse olla aina samanlaisia. Olen vuosia käyttänyt olohuoneessa, jossa on kaksi ikkunaa, erilaisia verhoja. Kumpikin verhopari on kirppikseltä, samantyylistä kangasta, mutta toisessa ikkunassa on verhot vaaleampaa väriä kuin toisen ikkunan selkeästi tumman väriset verhot. Jostain syystä se ei ainakaan omaa silmääni häiritse yhtään.
Tänään ostin lapsille kenkiä, yksiin kenkiin suositeltiin pohjallisia, mutten ostanut kenkäkaupan kalliita pohjallisia, vaan edullisemmat halpakaupasta.
Vierailija kirjoitti:
Ok no jotkut jutut tässä ketjussa on ihan hulluja. Muutama järkevä mainittu. Mutta kukin tyylillään ja jos tekee sinut onnelliseksi niin mahtavaa!
Itse olen tarkan markan lady, mutta vain tietyissä asioissa. Minusta on parempi säästää isoissa asioissa, kuin pienissä. Olen aina pyrkinyt asumaan edullisesti. Ruokakaupassa käyn 1x vko tai venyvän sen kerran kahdessa viikossa. Kun venytän syömme mitä on varastoitu. Mutta aina iso satsi ei säästä niin ku joku jo mainitsikin. Joskus tulee halvemmaksi ostaa se irtopulla ku leipoa 30 ja syödä ne kaikki. Sama ruoanlaitossa jos teen ison satsin ruokaa niin joku aina käy napsimassa sitä. Mutta jos vaan teen 1 annoksen kaikille niin sit ei jää mitään yösyömiseksi (talossa teinipoikia).
Kotini on aika minimalistinen. En osta tavaroita ja käytän ne loppuun asti. Useita huonekaluja olen ostanut tai saanut käytettynä. Mutta vain sellaisia kivoja. Olen mielummin ilman kuin ämppään talon täyteen yhteensopimattomia kamoja.
Vaatteissa pyrin kapselipukeutumiseen. Mutta minun tulee olla edustavan näköinen töissä eli ostan kyllä uusia vaatteita ja kulahtaneet ja rupsahtaneet vaatteet/kengät uusin nopeasti. Meikit, botoxit ym kauneudenhoitojutut on kyllä ihan arkipäivää ja niistä en pihistäisi.
Autot on yleensä ollut halpoja ja vanhoja niin siinä säästää.
Usein pidän myös päiviä jollen syö mitään siinä säästää ja iho paranee samalla.
Onko tämä provo? Mitä jos vaan ostaisit teinipojille niin paljon ruokaa kuin syövät ja jättäisit vaikka yhden botoxin ottamatta. Kasvavat nuoret tarvitsevat ruokaa.
Joka kk käy yhden osan kodista läpi.
Teen niin, että jokainen tavara menee käsieni kautta 2 x vuodessa.
Ei ole kyllä oikein mitään ylimääräistä.
Esim tehokäytän lakanoita, söngystä koneeseen, rumpuun ja sänkyyn. Ylimääräiset ovat vaatekaapin yläkaapissa. Lakana kestää n 100-300 pesua, riippuu laadusta. Lakanoita riittää 20 vuodelsi.
En kyllä osta oikeastaan ikinä mitään.
Vierailija kirjoitti:
takuu kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on muuten ihan totta, ja syy miksi itse palasin paperisuodattimiin. Kahvin rasvassa on kolesterolia, mikä ei välttämättä tavalliselle ihmiselle ole riski mutta osa meistä on geneettisesti alttiimpia korkealle kolesterolille, jolloin pienetkin muutokset ovat todella tärkeitä. Ja tietysti jos sitä kahvia kittaa isot määrät, niin silloin tämäkin riski kasvaa.
Samasta syystä esim perkolaattorilla tehty kahvi on epäterveellisempää kuin suodatinkahvi.
Itse säästän käyttämällä Moccamasteria. Se on ollut parikymmentä vuotta ja jos yksi osa menee rikki, siihen voi ostaa varaosan. Itse rikoin kerran lasisen pannuosan kun tiputin sen lattialle. Mikä tahansa laite, johon voi ostaa varaosia on HYVÄ ostos. Ja bonuksena kahvi on hyvää ja laite helppo puhdistaa. Tykkään jopa sen retromaisesta ulkomuodosta.
Minäkin käytän suodattimia tästä syystä. Ajattelen, että se tulee pitemmällä aikavälillä halvemmaksi terveysmielessä. Mutta koska laitan kahvia yleensä vain itselleni, minulla on vain vanhanaikainen suodatinkuppi, jonka asetan kahvikupin päälle ja laitan siihen kahvin (ja sen suodatinlapun) ja kaadan keitetyn veden siitä läpi. Kahvinkeitin on turha. Vesi kiehuu kattilassa modernilla liedellä hetkessä. Eli ei ole vedenkeitintäkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostan kaikki vaatteeni nirppiksiltä, ensinnäkin rahapulan takia, mutta ne ovat myös usein parempia kuin uudet vaatteet kaupoissa. Kaupoissa on hirveän laaduttomia vastteita nykyään, riippumatta merkistä.
Nirppiksiltä, jotenkin aivan ihana sana😄
Ikäänkuin nirppanokkien kirppis... :) ts valikoiden ostavien
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Otan aina lenkkireittien varrelta kaikki löytämäni tölkit ja pullot mukaan. Kesäiset viikonloppuillat isossa kaupungissa on parhaita, kun silloin löytää tölkkejä joka kulmasta. Tälleen talven kynnyksellä ja korona-aikana niitä löytää harvemmin.
Viimeksi eilen lenkillä ollessani kannoin yhtä 15snt kaljatölkkiä muutaman kilometrin verran kädessäni, kun unohdin ottaa kassin mukaan keräämistä varten. :D Joku voisi sanoa, että hölmöä, kun on noin pieni summa kyseessä. Laitan kuitenkin panttirahoista kertyneet summat rahastoihin. 1,5 vuoden aikana olen saanut kerättyä pullorahoilla rahastoihin reilu 900€, markkina-arvo on nyt 1150€. Ihan mukava harrastus, vaikka moni kaveri (ollaan parikymppisiä) kauhistelee ja ajattelee pullojen keräämisen olevan noloa tai "spurgujen puuhaa".
Kuka jättää 15 snt kol
Aina kerään tölkit, joskus kuljetan pitkänkin matkan yhtä tölkkiä kädessä, ellei kassi mukana. Joku varmaan aattelee, että aikaseenpa aloitit jos aamulla kaljatölkki kädessä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sinä et kyllä hyvän kahvin päälle ymmärrä mitään.
Siskoni tekee samaa.Olenkin ei kiitos sanout kahville.Ensi kerralla vien filtterit mukaan.
Käymme Lidlissä koska se määrä mikä sieltä ostamme kolmen päivän ruuaksi maksaa n.50 euroa mutta vastaava määrä eri K-kaupoista tai Alepasta tai Marketeista maksaa kolme kertaa enemmän about 150 euroa!