Millä pikku tavoin säästätte ja nuukailette? Järkevät ja järjettömät tapanne
Nuukailetko rahanpuutteen vai luonnon säästämisen vuoksi vaiko puhtaasta nuukailun ilosta? Säästätkö myös asioissa, joiden merkitys on lopulta olematon?
Omia tapojani:
- jos joltain on unohtunut kauppakärryyn tyhjä hedelmäpussi, otan mukaan ja käytän kotona roskapussina.
- tuskin koskaan lähetän mitään postia uudessa pakkauksessa. Aina löytyy joku käytetty postipussukka (säästän niitä) tai tukeva muovikassikin käy.
- tämä on mielestäni oikein hyväkin vinkki: ostan sen verran hyvää irtoteetä, että siitä irtoaa kunnon makua 2-3 haudutukseen. Tulee lopulta halvemmaksi kuin halvempi, mauttomampi tee. Huonon teen/teepussien uudelleenliotus ei kannata, toinen erä ei ole laisinkaan kunnollista juotavaa. (No, joskus liotan irtoteetäni neljännenkin kerran, ja kunnottoman puolella aletaan olla siinäkin)
Kommentit (1039)
-En pidä turhia valoja päällä
-Käytän hedelmäpussit kissankakkapusseina hiekkistä siivotessa
-Ostan melkein kaikki vaatteet, kengät ja asusteet kirppiksiltä
-Ruokakaupassa ostan useimmiten aletuotteita sekä halvimman vaihtoehdon
-Lisään käsisaippuapulloon hieman vettä, kun on enää jämät jäljellä
-Kynttilöitä sytyttäessä käytän vain yhden tulitikun/kerran sytkäriä ja muut saavat sitten liekkinsä tästä ensimmäisestä sytytetystä kynttilästä
-Mietin viikon ruuat etukäteen ja käyn vain kerran viikossa ruokakaupassa
-Liikun aika paljon pyörällä, vaikka autokin on
-Tiskatessa en täytä allasta tiskivedellä, vaan esim. kattilan tiskivedellä pesee monen monta kippoa ja kappoa
:)
Vierailija kirjoitti:
En osta enää vessapaperia, vaan otan esim yleisissä vessoissa käsien kuivaamiseen käyttämäni kosteat paperit laukkuun mukaan, ne kuivuu sitten laatikossa vessassani tai ihan sama vaikkei kuivuisikaan, sekä tietty kaikki kahviloiden ja ravintoloiden servetit joita olen käyttänyt paitsi täysin likaiset. Sitten oltiinkin kirjaimellisesti kusi sukassa ja sukka kusessa kun en pariin viikkoon käynyt missään noista paikoista :D :D Tai no lähinnä p*skassa.
Saat varmaankin jossain vaiheessa tukittua pönttösi noilla käsi- ja lautasliinapapereilla. Mahtaa tulla iso lasku.
- kuljen aamupäivät pummilla metrossa ja keräänroskiksista pulloja.
- iltapäivät kiertelen kavereilla pyytämässä "jämät" aterioista. Näin ei tarvi ostaa, kotiin ruokaa koko päivänä.
- vaatteet kerjäöb tutuilta/sukukaisilta
- hyvä tienesti keino on lainata työkaluja, "unohtaa" palauttaa ja myydä ne tori. fi
Mäkkäri/hesessä on ilmaisia mausteita
- pyydä sossusta takuuvuokra, pidä itselläs, profit. Tämä on kyl vähän kyseenalainen.
Mulla on ollut aina tuo sama tapa kuin ap:lla, että käytän lähettämisiin käytettyjä paketteja.
En ole ikinä heittänyt loppuunkuluneita tekstiilejä suoraan roskiin, vaan olen tehnyt vanhoista trikoista kuteita, lakanoista kestotalouspaperia, siivousrättejä jne. Korjausompelen ja muokkaan vaatteita muutenkin. Käyn säännöllisesti läpi jääkaapin ja ruokakaapit, ja laitan ruuat, joissa menossa pian päiväys, etualalle seuraavaksi syötäväksi. Ei tule tarvetta heittää vanhentuneena pois. Teen kauppalistan ja pyrin ostamaan viikon ruuat kerralla. Teen muistilappuja asiapapereista yms. Käytän kyniä, joihin voi ostaa mustesäiliöitä. Jne.
Olen nuukaillut aina. Nuukailu on tapa, joka on varmaankin kotona opittua ja tulee selkärangasta. Kaverit ovat joskus ennen ekoilu"buumia" naureskelleet tavoilleni ja miten elän kuin 50-luvulla, kun monista asioista oli pulaa.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on ollut aina tuo sama tapa kuin ap:lla, että käytän lähettämisiin käytettyjä paketteja.
En ole ikinä heittänyt loppuunkuluneita tekstiilejä suoraan roskiin, vaan olen tehnyt vanhoista trikoista kuteita, lakanoista kestotalouspaperia, siivousrättejä jne. Korjausompelen ja muokkaan vaatteita muutenkin. Käyn säännöllisesti läpi jääkaapin ja ruokakaapit, ja laitan ruuat, joissa menossa pian päiväys, etualalle seuraavaksi syötäväksi. Ei tule tarvetta heittää vanhentuneena pois. Teen kauppalistan ja pyrin ostamaan viikon ruuat kerralla. Teen muistilappuja asiapapereista yms. Käytän kyniä, joihin voi ostaa mustesäiliöitä. Jne.Olen nuukaillut aina. Nuukailu on tapa, joka on varmaankin kotona opittua ja tulee selkärangasta. Kaverit ovat joskus ennen ekoilu"buumia" naureskelleet tavoilleni ja miten elän kuin 50-luvulla, kun monista asioista oli pulaa.
Kyllä tuo on ihan pihiyttä ja ankea elämäntapa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole ikinä heittänyt loppuunkuluneita tekstiilejä suoraan roskiin, vaan olen tehnyt vanhoista trikoista kuteita, lakanoista kestotalouspaperia, siivousrättejä jne. Korjausompelen ja muokkaan vaatteita muutenkin. Käyn säännöllisesti läpi jääkaapin ja ruokakaapit, ja laitan ruuat, joissa menossa pian päiväys, etualalle seuraavaksi syötäväksi. Ei tule tarvetta heittää vanhentuneena pois. Teen kauppalistan ja pyrin ostamaan viikon ruuat kerralla. Teen muistilappuja asiapapereista yms. Käytän kyniä, joihin voi ostaa mustesäiliöitä. Jne.Olen nuukaillut aina. Nuukailu on tapa, joka on varmaankin kotona opittua ja tulee selkärangasta. Kaverit ovat joskus ennen ekoilu"buumia" naureskelleet tavoilleni ja miten elän kuin 50-luvulla, kun monista asioista oli pulaa.
Kyllä tuo on ihan pihiyttä ja ankea elämäntapa.
Mikä tuossa on ankeaa?
En omista lemmikkejä. Säästyy pitkä penni.
Käyn Liitissä, voitan tuhansia vuodessa.
Olen yrittänyt säästää siten, että jätin ilmajäähdytetyn 911 mallisen Porschen ostamatta. - Pieleen meni! - Koska olen vakaumuksellinen komunisti, olen ajellut Jaltalla ja taidan luopua siitäkin, koska olen rauhantahtoinen ja ajtusmaailmani on kateuden takia pikku hiljaa vihertynyt.- GELD regiert det Welt!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen töissä se, joka laittaa putiikin kiinni ja lähtee viimeisenä, kun mun bussi lähtee viimeisenä. Hommiini kuuluu mm. kahvinkeittimen tyhjennys ja tiskaus. Jos kahvia on jäljellä keittimessä, kippaan sen omaan termariini ja vien kotiin iltakahviksi. Myös viimeiset pullat otan mukaani, jos niitä on jäänyt.
Tuntisin itseni varkaaksi jos tekisin noin. Tietysti jos on luvan saanut niin ok. Se ei vaan kommentistasi tullut ilmi.
On lupa. Sitä paitsi, mitä väliä kippaako jämäkahvin viemäriin vs termariin? Jos kahvia ei ole keittimeen jäänyt, pesen sen vaan pois enkä ala varta vasten kotiin kahvia mukaan keittämään. Ja ne pullat, nyt puhutaan siis jostain pullavan kantapaloista, joita kukaan ei enää yön jälkeen huoli, vaan menisivät bioskiin. Ja vielä se, että kukaan muu ei joudu koskaan töissä näitä hommia tekemään (paitsi silloin kun lomailen), koska mielelläni jään siivoilemaan muiden lähdettyä, kun vaihtoehtona on puoli tuntia värjöttelyä tienlaidassa bussia odotellen. Täten on siis hyväksytty, että saan toimia mahdollisten jämien suhteen kuten haluan.
Olen samaa mieltä, parempihan se on jos joku syö ja juo jämät kuin kaataa viemäriin tai roskikseen. Itse kun olen kaupanalalla töissä niin joillakin ketjuilla on vaan ihan sairaan tiukat säännöt siitä että roskiin menevääkään ei saa ottaa tai tulee kenkää. Siksi en yleensä ota mitään, en edes luvalla tai sitten vaadin saada maksaa edes pienen summan.
Tämä on valitettavaa, mutta siihen on ollut vähän pakko siirtyä, koska varkauksia (tai miksi niitä sitten kutsutaankaan) olisi muuten niin paljon.
Aikoinaan kun opiskeltiin, kaveri oli ohessa töissä mäkkärissä. Sillon sieltä sai viedä kotiin tai syödä kaikki päivän päätteeksi ylijääneet hampparit ja ranskikset yms. Joku pomompi oli asiaa tutkinut niin kaikkein eniten oli päivän tunneista paistettu hamppareita juuri ennen sulkemisaikaa... Käytäntö muuttui sitten aika nopeasti.
-Leikkaan itse tukkani ja värjään kerran vuodessa kotiväreillä
-teen eväät töihin ja harrastuksiin
-risaiset tekstiilit päätyy uusiokäyttöön pölyräteiksi vaan annoin yhdet vanhat lakanat kaverille joka teki niistä verhot sekä jopa hameen (!)
-Suosimme ResQ:ueta meidän ns. kauppana
-Leivon tosi paljon ja teen ruokaa pakkaseen asti tai kyttään edellä mainitusta paikasta poisheitettäviä ruokia
Yritän ajoittaa hiustenpesupäivät salipäiville jotta säästän omaa vettä. Toki salikortti maksaa, mutta salilla käyn kuitenkin, niin säästetään nyt vedessä. En tiedä kuinka suuri säästö on rahallisesti, vaikka pitkän ja paksun tukan pesuun aika paljon vettä kuluukin. Välillä vain naurattaa oma sniiduilu :)
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei vedetä vessaa joka pissan jälkeen
Ja pyykkipoika nenään.
Ja pönttö pinttyy, sit saat jynssätä sitä turhan vahvoilla myrkyillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei vedetä vessaa joka pissan jälkeen
Ja pyykkipoika nenään.
Ja pönttö pinttyy, sit saat jynssätä sitä turhan vahvoilla myrkyillä.
Sarjassa asioita joita ei vaan voi ymmärtää.
Vierailija kirjoitti:
Olen lopettanut shampoon käytön. Ennen ostin kalliita shampoita hiusliikkeistä ja tuntui, että piti joka päivä pestä hiuksia, jotta ne näyttivät sileiltä ja puhtailta. Sitten ymmärsin, että se on pelkkää silikonia ja "silmälumetta". Nyt olen kohta 2 vuotta käyttänyt pesussa vain ruisjauhoja ja 1-2 x viikossa riittää hiuspesupäiviä. N. ruokalusikallinen 3dl:een vettä on kerta-annos. Tämä on suurin säästöni ikinä! Lisäksi kaikki hiuspohjan kutinat ovat hävinneet, hiukset kasvaa nopeemmin ja tuntuu tuuheammilta. Ja elämä on todellakin helpompaa, kun ei tarvi koko ajan olla pesemässä hiuksia. Tää on niin win-win!
Meneekö kylppärin lattiakaivo useinkin tukkoon?
Vierailija kirjoitti:
Olen lopettanut shampoon käytön. Ennen ostin kalliita shampoita hiusliikkeistä ja tuntui, että piti joka päivä pestä hiuksia, jotta ne näyttivät sileiltä ja puhtailta. Sitten ymmärsin, että se on pelkkää silikonia ja "silmälumetta". Nyt olen kohta 2 vuotta käyttänyt pesussa vain ruisjauhoja ja 1-2 x viikossa riittää hiuspesupäiviä. N. ruokalusikallinen 3dl:een vettä on kerta-annos. Tämä on suurin säästöni ikinä! Lisäksi kaikki hiuspohjan kutinat ovat hävinneet, hiukset kasvaa nopeemmin ja tuntuu tuuheammilta. Ja elämä on todellakin helpompaa, kun ei tarvi koko ajan olla pesemässä hiuksia. Tää on niin win-win!
Ohhoh. Tätä täytyisi kyllä koettaa.
Vierailija kirjoitti:
Olen leikannut hiuksia itse joitakin kertoja. En shoppaile turhaa, päinvastoin koitan vähentää tavaran määrää kotona myymällä ja lahjoittamalla.
Käydään kerran viikossa citymarketissa tekemässä viikon ruokaostokset. Tokmannilta ostetaan kodin juttuja esim koristetekstiilejä.
Et shoppaile turhaa, mutta Tokmannilta ostat koristetekstiilejä. Selvä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-Jääkaapissa on aina kannullinen vettä, ja pakkasessa puoli pulloa. Näin ei tarvitse laskea hanasta saadakseen kylmää, pakkasessa olevaa pulloa käytetään jos kannullinen loppuu kesken. Pakastettuja pulloja käytetään myös kesäreissuilla ja maastotöissä: lisään sen jäätyneen puolikkaan päälle vettä ja joskus tilkan mehua, jääosa sulaa hitaasti ja näin kylmää vettä riittää pitkäänkin.
Tästä tuli mieleen! Jos jääkaappi tai pakastin ei ole täynnä, sinne kannattaa laittaa vaikkapa tosiaan vesikannuja tai pulloja. Pelkän ilman jäähdyttäminen (tai vastaavasti lämmittäminen, tietenkin) kuluttaa paljon enemmän sähköä kuin kylmien esineiden pitämien kylminä.
Nyt on kyllä ihan omia fysiikanlakeja.
Veden jäähdyttäminen ja jäädyttäminen kuluttaa paljon enemmän energiaa kuin ilman. Ja sähkönä maksaa taatusti enemmän kuin hetken aikaa juoksutettu muutama vesilitra.
Siinä miten kylmää vettä hanasta tulee, on isoja eroa asuntojen/talojen välillä. Meillä sitä saa laskea vaikka hamaan maailman tappiin asti eikä silti tule niin viileää kuin haluaisi jodakseen. Siispä veikannu jääkaapissa on parempi.
Vierailija kirjoitti:
Mutta ne lapset tarvitsee jatkuvasti vaatetta/polkupyörää, harrastaa, käyvät leffasssa/kaverisynttärillä/hoplopissa ja päälle hampurilaisella…. Ja sullakin oli lapset monikossa :)
Ei ne lapset niin paljon tarvi. Paljon saa facekirppiksiltä ilmaseks tai puoli-ilmaseks, kun näkee vähän vaivaa. Ja hoplopit.... Saa aika monta kertaa hoplopissa käydä, että kustantaisi edes yhden kosteamman baari-illan. Kaikista OMISTA harrastuksista puhumattakaan. Lapsia vaan täytyy olla pienellä välillä monta, niin ei ehdi tuhlata. Kyllä ne lapset oikeesti on myös omalla kohdalla ollu iso säästö!
Tiesithän, ettei käsipapereita saa laittaa viemäriin, koska ne eivät hajoa niin kuin vessapaperi. Voi mennä putket tukkoon ja siitä vasta iso lasku tuleekin.