Millä pikku tavoin säästätte ja nuukailette? Järkevät ja järjettömät tapanne
Nuukailetko rahanpuutteen vai luonnon säästämisen vuoksi vaiko puhtaasta nuukailun ilosta? Säästätkö myös asioissa, joiden merkitys on lopulta olematon?
Omia tapojani:
- jos joltain on unohtunut kauppakärryyn tyhjä hedelmäpussi, otan mukaan ja käytän kotona roskapussina.
- tuskin koskaan lähetän mitään postia uudessa pakkauksessa. Aina löytyy joku käytetty postipussukka (säästän niitä) tai tukeva muovikassikin käy.
- tämä on mielestäni oikein hyväkin vinkki: ostan sen verran hyvää irtoteetä, että siitä irtoaa kunnon makua 2-3 haudutukseen. Tulee lopulta halvemmaksi kuin halvempi, mauttomampi tee. Huonon teen/teepussien uudelleenliotus ei kannata, toinen erä ei ole laisinkaan kunnollista juotavaa. (No, joskus liotan irtoteetäni neljännenkin kerran, ja kunnottoman puolella aletaan olla siinäkin)
Kommentit (1039)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytän monesti suodatinpussin uudelleen, tiedostan toki että säästö on olematon - olisiko vuodessa kymmeniä senttejä 😂 Mutta miksi ottaa uutta, jos vanha toimii?
No sinä et kyllä hyvän kahvin päälle ymmärrä mitään.
Aah, nyt tajusin miksi sain niin paljon alapeukkuja. Siis käytän itse pussin uudestaan, mutta kyllä minä sentään uudet kahvit siihen laitan 😃
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei vedetä vessaa joka pissan jälkeen
Tätä on alapeukutettu, mutta ei kyllä meilläkään, esim. jos 2-vuotias tekee vain pienen lirauksen, kukaan ei edes huomaa, jos jätän sen sinne.
Jo mainittu tiskitablettien puolitus meilläkin käytössä. Puolikas on aina riittänyt!
Ja kun ketsuppipullo tyhjenee, lisään sinne vähän vettä, ravistan ja truuttaan esim. kastikkeen joukkoon. Kermatölkit huuhtaisen maitotilkalla ja samoin lisään ruokaan tai vaikka kahviin. Juon usein kardemummateetä, ja olen myös tyhjän kardemummapussin huuhdellut teellä siinä toivossa, että sieltä irtoaisivat viimeisetkin hituset. Ei sieltä tainnut oikein mitään irrota...😜
Eiköhän tällä säästä vuodessa ainakin kermatölkillisen, puoli pulloa ketsuppia jne.
Katson hinnat tarkasti. Tässä viimeaikaisia löytöjä 2xfarkut uff:stä 15e/kpk
Partakone, 17,90e, Prego
Silitysrauta, 16,90e, Prego
Sähköhammasharja 17,90e Prego
Nauhalenkkarit 17,90 Kiinanalmiste.
Olkalaukku 15e, torimyynti
4k-tv 350e, 50-tuuman philips
Tuo Prego on joku halpuimerkki mut ihan hyvin on nuo toiminu ja kyllä ne kalliimmat merkit siellä Kiinassa tehdään ihan yhtä lailla.
Tuo tv nyt oli vähän isompi hankinta mut sillä aion mennä ainakin seuraavat 5-7 vuotta.
Ei ole tarvis nuukailla järjettömästi kun säästän siinä etten matkustele. Laitan asiat tärkeysjärjestykseen ja nuukailen sitten kaikesta ihan turhike huveista enkä elämisen perusasioista arjessa. Tiedän niitä jotka nuukailevat ruuassa ja hygieniatarvikkeissa päästäkseen lomareisulle jopa lasten perustarvikkeissa ja tarpeissa nuukaillaan. Minä kuljin lapsena ja nuorena kamalissa kylmissä loppuun pestyissä, liian pienissä tekokuitu kierrätysvaatteissa ja kengissä nuukailun tuloksena ja tunsin itseni arvottomaksi epämukavan olon lisäksi. Nyt aikuisena en nuukaile vaatteissa ja kengissä vaan ostan parasta laatua hintaa katsomatta.
Säästän vihannes ym. pakkausten kumilenkit.
Leikkaan vanhat, risat tyynyliinat ym pölyräteiksi.
Rikkinäisiä sukkia ja sukkahousuja taas käytetään meillä kenkien vahaamiseen ja hoitamiseen, jotta kestävät pidempään.
En jaksa syödä kokonaista pitsaa kerralla. Pyydän loput mukaan ja tämähän on ihan ok, kiva iltapala.
Hulluuteni ilmenee siten, että säästän foliokääreen. Saisin yhden pitsan hinnalla varmaan viisi rulla foliopaperia.
Vierailija kirjoitti:
Siirrän palkkapäivä vähän liikaa rahaa talletustilille. Näin käyttötilille jää sen verran, että pärjään ihan hyvin kuukauden, mutta ei tule ostettua mitään turhaa, kun "ei ole varaa." Säästän isompaan hankintaan ja pahan päivän varalle, siksi toimin näin. En koe, että elintasoni kärsii.
T. Yksinasuva N, ihan hyväpalkkaisessa työssä
Heh, teen samaa. Viikko ennen palkkapäivää alkaa tili olla tyhjä ja säästöihin en "saa" koskea. Eihän se taida ihan järkevää olla. Ei mun mikään pakko olis niin paljon laittaa säästöön.
Täytän juomavesipulloja kulkiessani kaupan vesipisteestä ja näin talviaikaan jäädytän niitä parvekkeella. Jäätyneet pullot jääkaapissa säästävät sähköä, koska ne toimivat kaapissa kylmentiminä.
Säästän aika paljon luonnostaan omien mieltymysteni takia. En tykkää kahvista, enkä alkoholista, enkä välitä myöskään juoda teetä. Rahaa ei ole kulunut myöskään koskaan tupakkaan tai muihin päihteisiin. En ole myöskään kulinaristi, joten syöminen ulkona ei kiinnosta ja minulle kelpaa kotikutoinen tai kaupasta valmiina ostettu tarjousruoka. Ruokalista tehdään sen mukaan, mikä on tarjouksella.
Isoin säästö on tullut siitä, kun ostimme aikoinaan omakotitalon. On ollut huomattavasti kannattavampaa asua tässä kuin maksaa vuokraa. Autot olen myös ostanut käytettynä ja ajan ne aika loppuun. Lopulta myyn pois muutamalla satasella, että saan ropposet pois nurkista pyörimästä.
Pyöräilen usein töihin ja hyödynnän työpaikan suihkun, samalla säästyy bensaa. Kotona käyn merimiessuihkussa. Ostan kaikki talous- ja vessapaperit tarjouksista. Talouspaperiä ylipäätään kuluu todella vähän. Hiuksissa pidän luonnollista väriä ja pitkää mallia, joten kampaajalla ei tarvitse käydä. Onneksi minulla on luonnonkiharat hiukset ja äitini lyhentää latvoja vuoden-parin välein. Vaatteet olen osanut aina halpiskaupoista tai alennusmyynneistä ja niitä minulla on niin paljon ja joka lähtöön, ettei tarvitse ostaa vuosiin mitään uutta. Lehtiä luen vain muilta saatuina.
Vierailija kirjoitti:
Olen ottanut altaista hajulukot pois ja pidän alla ämpäriä. Ämpäriin kertyneellä vedellä huuhtelen vessan.
Wc:n huuhteluun menee vuodessa keskimäärin 20k litraa vettä per henkilö. Meitä asuu taloudessa neljä henkilöä. Siitä voi laskea säästetyn veden määrän.
Tässä kyllä säästää jo aika merkittävästi vettä, jos viitsii tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ottanut altaista hajulukot pois ja pidän alla ämpäriä. Ämpäriin kertyneellä vedellä huuhtelen vessan.
Wc:n huuhteluun menee vuodessa keskimäärin 20k litraa vettä per henkilö. Meitä asuu taloudessa neljä henkilöä. Siitä voi laskea säästetyn veden määrän.
Tässä kyllä säästää jo aika merkittävästi vettä, jos viitsii tehdä.
Vaihdoin suihkuun sellaisen isomman bidee suihkupään, vettä tulee siis vain kun pinaa napista. Meidän vesilasku on Puolittunut tuon jälkeen.
Myös sähkön kulutukseen on oma mittari joka näyttää punaista kun monta kodinkonetta on päällä.. vihreää kun on normaalikulutus (valit yms.) ja keltaista kun on minimaalinen kulutus.
Jokainen perheenjäsen osallistuu iltaisin siihen että saadaan mittari keltaiselle ja toki pyritään siihen että olis koko ajan mahdollisimman matalalla.
Käytän astianpesukoneessa jauhemaista pesuainetta. Kestää muuten huomattavasti pidempään käytössä kuin ne tabletit ja tulee edullisemmaksi! Kun laittaa jauheen pulloon ja kaataa siitä niin annostelukin on helppoa.
Ostan -30%, ja säästän välisumman.
Työpaikoilta ostan ylijäämäruokaa.
Puhelimessa on sovellus, jolla löytyy halvalla myytävää leipää, lounasta tms.
Joskus käytän nettipoistomyyntejä, mm. Fiksuruoka.
Jos kahvia jäi pannuun, siitä vaan jääkaappiin ja lämmitämme mikrossa. Vieraille keitän kunnon kahvit.
Miehellä on kellarissa kokonainen kuntosali, jonka kaikki kamat hän on ostanut käytettyinä nettipalstoilta.
Säästän kaikki leipäpussit ja laitan eväät niihin.
Huljuttelen shampoo ym. pesuainepulloista vedellä loput.
Keitän itse omat mehuni.
Minä olen töissä se, joka laittaa putiikin kiinni ja lähtee viimeisenä, kun mun bussi lähtee viimeisenä. Hommiini kuuluu mm. kahvinkeittimen tyhjennys ja tiskaus. Jos kahvia on jäljellä keittimessä, kippaan sen omaan termariini ja vien kotiin iltakahviksi. Myös viimeiset pullat otan mukaani, jos niitä on jäänyt.
Kotivaatteet käytän kirjaimellisesti riekaleiksi. Ihmisten ilmoilla pitää toki olla asialliset vaatteet, mutta kotona kukaan ei minua katsele, joten vaatteita käytän niin kauan kunhan pylly ei vilku paljaana.
Olen lopettanut hifistelyn: viiden euron ja kahdentoista euron viinin välillä on eroa, mutta kahdentoista ja kolmenkympin punkun välillä tällainen tavis ei huomaa mitään eroa, joten miksi vaivautua? Jos vedän kalsarikännit, aloitan hyvillä juomilla, mutta sitten siirryn halvempaan soppaan, koska mitä sillä enää siinä vaiheessa on väliä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma konstini oli hankkia lapsia. Kun elämään ei mahdu työn ja lasten vuoksi muuta sisältöä, niin en ehdi missään välissä kuluttamaan rahaa harrastuksiin, vaatteisiin, elokuviin, ravintoloihin, jne. Hyvin on toiminut, oikeasti.
Mutta ne lapset tarvitsee jatkuvasti vaatetta/polkupyörää, harrastaa, käyvät leffasssa/kaverisynttärillä/hoplopissa ja päälle hampurilaisella…. Ja sullakin oli lapset monikossa :)
Sitä suuremmalla syyllä tulee säästettyä omissa menoissa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirjekuorista teen muistilappuja.
Ostan pullan kaupasta.
Korjailen pieniksi käyneitä vaatteita, kiila sivusaumaan.
Miten pullan ostaminen kaupasta on nuukailua? Pullapitko maksaa kaupassa 4-5€. Itse tekemällä paljon halvempaa.
Onko kuluihin laskettu käytettyjen raaka-aineiden lisäksi leivinpaperit, sähkön ja veden kulutukset, pussit ja rasiat? Tuleeko se todella niin paljoa halvemmaksi, vaikka paremmalta maistuisikin?
makean leipomisessa joskus ihan huvikseni laskin säästön, mukaan lukien sähkön ja paperit ja kaikki muut. Itse tekemällä see 3 -5 kertaa halvemmalla kuin kaupasta ostettuna. Jossain Runebergin tortussa saadaan ehkä vieläkin isompi säästö, jos ylijäämä alkoholille on muuta käyttöä.