Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kokonainen kalkkuna joulupöytään - ohjeita, vinkkejä?

Vierailija
27.11.2022 |

Meillä ei ole vuosiin syöty kinkkua vaan pöydässä on ollut kalkkunarulla. Itse emme syö lihaa, mutta huomioimme vieraamme joulupöydässä. Olenkin vähän ns. kädetön liharuokien valmistuksessa ja siksi tässä kirjoittelenkin... Tänä vuonna on tulossa vähän isompi porukka, joten ajattelin josko uskaltaisin kokeilla kokonaisen kalkkunan paistamista. Olen netistä katsellut erilaisia reseptejä, ja ajattelin kysäistä josko täältä löytyisi ne parhaat vinkit paistoon ja täyttöön. Ja mikä on pahin virhe miten tossa hommassa voi mokata? 😃

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
28.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unohda koko homma. Kerran kokeilin, eikä ikinä enää. Suurin osa meni roskiin. Kalkkunarulla on hyvää, osta sitä enemmän.

Vierailija
2/19 |
28.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokonaisessa linnussa on se puoli, että se pitää osata leikata sitten, muuten se on vartin päästä kuin olisi miinaan astunut, ehkä vieraissa on leikkuutaitoisia? Kalkkuna ei ole sen kummempi paistettava kuin broilerikaan, onpa vaan isompi. SInuna ehkä ostaisin kalkkunafileitä, niitä useampi ja ne on helppo viipaloida tarjolle siististi, eikä tule hävikkiä, eikä tarvitse miettiä miten sen miinaanastuneen kanssa toimisi, jos/ei liemiä ala keitellä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
28.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varaa riittävästi aikaa maustamiseen ja täytteen tekemiseen sekä tietysti paistamiseen. Nopea paistoaika ei kypsytä sisusta. 

Varmista etukäteen minkäkokoisen kalkkunan saat mahtumaan uuniin. 

Vierailija
4/19 |
28.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää antaa olla huoneenlämmössä riittävän kauan ennen uuniin laittamista ja jos aiot täytettä sen kanssa erityisen huolella, koska kypsyy viimeisenä.

Vierailija
5/19 |
28.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ei kokonaiselle kalkkunalle. Hanki kalkkuna kruunu - eli kalkkuna ilman jalkoja. Paalle pekoni siivuja jotta ei kuivu liikaa. Tayte vierelle palloina tai jos on paljon niin erillisessa vuuassa. Vahan taytetta voi laittaa kaula-osaan nahan alle. Nain olen tehnyt monena vuotena ja hyvaa on ollut ja helppo leikata. Asun kylla Englannissa ja taalla on helppo saada hyvia lintuja - eri rotuja, luomu jne..

Vierailija
6/19 |
28.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jamie Oliverilta löytyy upeita ohjeita kalkkunalle

Vierailija
7/19 |
28.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Googlaa Jamie Oliverin ohjeet kalkkunalle. Mutta olen kyllä muuten samaa mieltä kuin muutkin, että kannattaa harkita vielä. Kalkkunafileet olisi paljon helpompi valmistaa, niin ajallisesti ja uuniinkin mahtuu helpommin. Kokonaisen kalkkunan valmistaminen kestää uunissa useita tunteja (koosta riippuen voi kestää jopa 8 tuntia), uuni on siis varattuna linnun paistamiseen kauan. Lisäksi onko uunisi tarpeeksi iso? Helpommalla kyllä pääsisi hankkimalla fileitä ja paistamalla ne uunivuoassa esim pekoniin käärittynä.

Vierailija
8/19 |
28.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niitä myydään kyllä ihan valmiiksi savustettunakin...

Vierailija
9/19 |
28.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ehkä ainoa joka on tätä mieltä, itse tekisin kalkkunan kokonaisena ja käyttäisin mehevämmät reisilihat ja muut ns. perkeet seuraavana päivänä muihin ruokiin.

Kypsentämiseen on toki varattava aikaa ja lintua kannattaa valella paiston aikana. Itse olen laittanut voita nahan alle rintafileiden päälle estämään kuivahtamista.

Vierailija
10/19 |
28.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
11/19 |
28.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naurettavaa jenkkiapinointia.

Vierailija
12/19 |
28.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naurettavaa jenkkiapinointia.

Väittäisin että lintu joulupöydässä on kyllä alkujaan brittiläinen juttu.

Vierailija
13/19 |
28.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sain kerran yhdessä kyläpaikassa kokonaisena paistettua kalkkunaa, ihan sähköuunissa tehty. Se oli kyllä hyvää. Ruuan tehnyt on ihan perus kotikokki eikä hän ollut aiemmin kokonaista kalkkunaa paistanut. Onhan siinä omat niksinsä ja aikaa vaatii. Eilen telkkarissa sitä kokkasi Jamie Oliver eikä se kovin monimutkaiselta näyttänyt.

Vierailija
14/19 |
28.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niitä myydään kyllä ihan valmiiksi savustettunakin...

Peukku tälle suositukselle! Savustettu kalkkuna on varmempi vaihtoehto kuin paistaa itse, etenkään jos ei paistamisesta ole isommin kokemusta. Kalkkunasta tulee helposti kuiva ja maustaminenkin on oma haasteensa. 

Vierailija
15/19 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
16/19 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Englanninkieenopen vinkki (oli ostanut kalkkunan - suuren) 

tarkista että mahtuu uuniin

Vierailija
17/19 |
22.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vinkkejä tälle vuodelle

Vierailija
18/19 |
22.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kalkkuna on passe ja amerikan pelleilyä suosikaa kotimaista syökää joutsenta.

Vierailija
19/19 |
22.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän se vanha anopin kalkkuna ilmestyy jostain siihen joulupöytään kälkättäämään kuinka kuinka KAIKKI oli ennen paremmin ja tyttärellään oli parempi mies....

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän yhdeksän