Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millä pikku tavoin säästätte ja nuukailette? Järkevät ja järjettömät tapanne

Vierailija
05.02.2020 |

Nuukailetko rahanpuutteen vai luonnon säästämisen vuoksi vaiko puhtaasta nuukailun ilosta? Säästätkö myös asioissa, joiden merkitys on lopulta olematon?

Omia tapojani:
- jos joltain on unohtunut kauppakärryyn tyhjä hedelmäpussi, otan mukaan ja käytän kotona roskapussina.
- tuskin koskaan lähetän mitään postia uudessa pakkauksessa. Aina löytyy joku käytetty postipussukka (säästän niitä) tai tukeva muovikassikin käy.
- tämä on mielestäni oikein hyväkin vinkki: ostan sen verran hyvää irtoteetä, että siitä irtoaa kunnon makua 2-3 haudutukseen. Tulee lopulta halvemmaksi kuin halvempi, mauttomampi tee. Huonon teen/teepussien uudelleenliotus ei kannata, toinen erä ei ole laisinkaan kunnollista juotavaa. (No, joskus liotan irtoteetäni neljännenkin kerran, ja kunnottoman puolella aletaan olla siinäkin)

Kommentit (1039)

Vierailija
61/1039 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tarvitsen vaikka kotiin jotain käyn kirpparilla etsimässä. Sammuttelen valoja koska myös viihdyn hämärässä. Jos rahat on tiukalla jätän lomareissun väliin ja teen jonkin pienemmän matkan vaikka johonkin tapahtumaan. En ikävysty kotonaolosta joten se on aina vaihtoehto, luen tai kirjoitan, kuuntelen musiikkia ja otan pari lasillista viiniä.

Vierailija
62/1039 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Henkilömäärän pienentyessä omakotitalossa kahdeksi ihmiseksi, lämmitämme vain alakerran huoneita joissa oleskelemme.

170 litran boilerista katkaisin veden ja ostin kylppäriin 50 litran boilerin joka riittää kahden ihmisen suihkuihin.

Vaatteet kirppiksiltä/nirppiksiltä :-), suurinpiirtein kaikki kodinkoneet ja kulkuneuvot käytettyinä, jotka pystyn itse pitämään käyttökunnossa.

Kaupassakäynnit useimmiten sähköpyörällä auton sijaan.

Kesällä kuljemme useimmiten moottoripyörällä, jossa pienet polttoainekulut verrattuna autoon ja säästyneillä rahoilla pystyy maksamaan pyörän liikennevakuutuksen. Huvi ja hyöty samassa paketissa :-)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/1039 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajan kesälläkin autolla maksimissaan kahdeksaakymppiä, että bensaa säästyy. Kulutus nousee selvästi kun ajaa lujempaa. Kanssa-autoilijat ei aina tästä tykkää...

Vierailija
64/1039 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ostan kaikki vaatteeni nirppiksiltä, ensinnäkin rahapulan takia, mutta ne ovat myös usein parempia kuin uudet vaatteet kaupoissa. Kaupoissa on hirveän laaduttomia vastteita nykyään, riippumatta merkistä.

Nirppiksiltä, jotenkin aivan ihana sana😄

Samaa mieltä, tulee mieleen että on lyhenne sanasta "nirppanokka". Sopis lauseeseenkin hyvin että ostaa kaikki vaatteensa nirppanokilta joille kyseinen vaate ei kelpaa :D

Vierailija
65/1039 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajan kesälläkin autolla maksimissaan kahdeksaakymppiä, että bensaa säästyy. Kulutus nousee selvästi kun ajaa lujempaa. Kanssa-autoilijat ei aina tästä tykkää...

.

Minäkin pendelöin lähes vuosikymmenen ja matalapalkka-alalla töissä kun olin, piti säästöjä saada ihan joka paikasta. Ajelin siis maksimissaan 80 km/h, aika usein 70 km/h. Työmatka oli sivuteillä joissa liikennettä aina vähän. Kuukaudessa laskin että säästöä tulee tankillisen verran, siihen verrattuna että olisin aina ajanut 100 km/h. Tietkin kyllä oli niin huonossa kunnossa että hiljempaa oli turvallisempaa.

Vierailija
66/1039 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen töissä se, joka laittaa putiikin kiinni ja lähtee viimeisenä, kun mun bussi lähtee viimeisenä. Hommiini kuuluu mm. kahvinkeittimen tyhjennys ja tiskaus. Jos kahvia on jäljellä keittimessä, kippaan sen omaan termariini ja vien kotiin iltakahviksi. Myös viimeiset pullat otan mukaani, jos niitä on jäänyt.

Tuntisin itseni varkaaksi jos tekisin noin. Tietysti jos on luvan saanut niin ok. Se ei vaan kommentistasi tullut ilmi.

Vierailija
67/1039 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Ostan alelaputettuja broilerin koipireisiä monta laatikkoa ja paistan uunissa niin monta, kuin kerralla mahtuu. Jäähtyneistä koivista erottelen lihat, luut sekä nahat ym. rääppeet. Rääppeitä ja lihaa sörssäämällä saan massaa kotitekoisiin nuggeteihin. Lihat voi käyttää ruokiin sellaisenaan. Luista keittelen lientä, josta saa hyvän keittopohjan. Osan liemestä pakastan jääpalamuotteihin, joista voi sitten ottaa muutaman kastikkeisiin, toimivat vähän fondin tapaan, mutta sisältävät paljon luiden mineraaleja sekä kollageeniä nivelistä. En tiedä onko rahallista säästöä nimeksikään (lämmityskulut uunista ja keittelystä, sekä pakastaminen) , mutta käytämpähän kaiken hyödyksi. Koipireisissä on myös enemmän rasvaa kuin fileesuikaleissa, niin ovat täyttävämpiä ja maukkampiakin. Liemi onnistuu myös kalanruodoista ja muista lihoista, mutta itse en niitä syö.

- Teen jääteetä itse isoon kannuun, liottamalla muutamaan kupilliseen normaalisti riittävän teemäärän. Teen tekeytymiseen tarvitaan vain pari tuntia jääkaapissa, eikä tarvitse laittaa sokeria tai muuta makeutusta kuin valmisjääteissä on.

- Pakastan esim parsakaalin "runko-osan", jonka monet heittavät menemään. Teen niistä myöhemmin sosekeittoa perunan, sipulin ja jo mainitsemani itsetehdyn kanaliemen kanssa. Kukkakaalilla tämä ei toimi, siitä jää pitkiä kuituja, jotka eivät pehmene keittäessä.

Vierailija
68/1039 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kirjekuorista teen muistilappuja.

Ostan pullan kaupasta.

Korjailen pieniksi käyneitä vaatteita, kiila sivusaumaan.

Miten pullan ostaminen kaupasta on nuukailua? Pullapitko maksaa kaupassa 4-5€. Itse tekemällä paljon halvempaa.

Onko kuluihin laskettu käytettyjen raaka-aineiden lisäksi leivinpaperit, sähkön ja veden kulutukset, pussit ja rasiat? Tuleeko se todella niin paljoa halvemmaksi, vaikka paremmalta maistuisikin?

.

Minä totesin jo vuosia sitten että halvemmaksi tulee ostaa kaupasta pullat ja herkut. Jos leivon itse, syön herkkuja paljon enemmän kun niitä on koko ajan tarjolla. Kaupasta ostan kerran viikossa ja vähän, ehkä 3€:lla.

Vierailija
69/1039 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vältän turhien ostoksien tekemistä, vaikka kaupoissa käyntejä en mitenkään vihaakaan. Vaatetta ostan kun edellinen hajoaa, samoin kengät käytän siihen asti kunnes pohjaan tulee reikä. Eihän siihen nykyään kovin monta vuotta mene. Ajan pienellä, taloudellisella autolla enkä enää vaihda autoa joka vuosi. En heitä ruokaa roskiin. Ja koetan laittaa joka tilistä edes 50,- säästöön.

Vierailija
70/1039 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin viimeksi shampoota kaupan avajaistarjouksesta, noin litran pullot 3,99€/kpl. Kestänyt yksi pullo jo melkein 2 vuotta. Vielä toinen pullo odottaa käyttöä. Hoitoaineita olen ostanut alle 1€/pll. Nestesaippuat ostan 3 l kanistereissa joista jaan kylppärin, vessan ja keittiön pumppupulloihin (vanhoja saippuapulloja tai voidepulloja) vedellä laimentaen. Huuhteluainetta ostan aina 1-2€/pll ja senkin laimennan vedellä. Nykyään ostan etikkaa, se on edullisempaa ja tarvitsee käyttää vähemmän, samalla pyykkikone puhdistuu.

Vanhoista tekstiileistä ompelen kestokasseja, t-paidat ja colleget leikkaan räteiksi jotka käytän esim ikkunoiden, pyörien, pihakalusteiden, seinien ym pesemiseen. Kotivaatteena käytän ensin niin pitkään että lahoavat melkein päälle. 

Vierailija
71/1039 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen töissä se, joka laittaa putiikin kiinni ja lähtee viimeisenä, kun mun bussi lähtee viimeisenä. Hommiini kuuluu mm. kahvinkeittimen tyhjennys ja tiskaus. Jos kahvia on jäljellä keittimessä, kippaan sen omaan termariini ja vien kotiin iltakahviksi. Myös viimeiset pullat otan mukaani, jos niitä on jäänyt.

Tuntisin itseni varkaaksi jos tekisin noin. Tietysti jos on luvan saanut niin ok. Se ei vaan kommentistasi tullut ilmi.

On lupa. Sitä paitsi, mitä väliä kippaako jämäkahvin viemäriin vs termariin? Jos kahvia ei ole keittimeen jäänyt, pesen sen vaan pois enkä ala varta vasten kotiin kahvia mukaan keittämään. Ja ne pullat, nyt puhutaan siis jostain pullavan kantapaloista, joita kukaan ei enää yön jälkeen huoli, vaan menisivät bioskiin. Ja vielä se, että kukaan muu ei joudu koskaan töissä näitä hommia tekemään (paitsi silloin kun lomailen), koska mielelläni jään siivoilemaan muiden lähdettyä, kun vaihtoehtona on puoli tuntia värjöttelyä tienlaidassa bussia odotellen. Täten on siis hyväksytty, että saan toimia mahdollisten jämien suhteen kuten haluan.

Vierailija
72/1039 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Kauppareissulle otetaan aina reppu ja kestokasseja, niin ei tarvi ostaa pusseja. Hedelmäpussit käytetään vessan roskapussina tms.

- Opiskelen yliopistossa ja itsenäistä työtä paljon sekä joissakin kursseissa luennot voi katsoa tallenteina netistä, joten kuun alussa aina lasken, kannattaako siinä kuussa ostaa matkoja varten kausilippu vai ladata arvoa. Säästö voi olla jopa 10-20€/kk, tietenkään ylimääräisiä bussimatkoja ei sitten voi tehdä, jos on tarkasti laskenut arvolipulle ladatun arvon.

- Sain joululahjaksi ompelukoneen ja sillä olen korjaillut, muokannut ja tehnyt uusia vaatteita. Vanhoista risoosta vaatteista voi tehdä myös esim. rättejä tai kestovanulappuja, kestositeitä tms.

- Laadukkaiden, mielellään nahkaisten kenkien ostaminen. Lisäsäästöä tuo, jos onnistuu löytämään uudenveroiset kengät käytettynä. Vähintään kaksi kertaa vuodessa harjaa, puhdistaa ja käsittelee kengät asianmukaisilla aineilla, niin kestävät vaikka loppuelämän. Suutarilla käyttää tarpeen mukaan. Olen esim. löytänyt kahdet nahkaiset kengät hintaan 2 € ja 7 €, joista molemmat olleet käytössäni 5 vuotta ja edelleen näyttävät ja tuntuvat oikein hyviltä. Halpiskenkiä täyttyiis ostaa uudet vähintään kahden vuoden välein.

Vierailija
73/1039 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyn joka ilta kaupassa klo 21 jälkeen. Ostan punalaputettuja tuotteita -60% hintaan.

Jos on pakko käyttää julkista liikennettä esim. jonkin nopean asian hoitamiseksi, niin suunnittelen matkan aina niin, että pääsisin samalla lipulla takaisin. Mikäli aikataulu on liian tiukka edestakaiseen matkaan, niin kävelen bussireittiä muutaman kilometrin ja hyppään vasta sitten kyytiin, jolloin aikaa jää enemmän.

Olen kotonani (sinkkutalous) aina alasti. Turha kuluttaa vaatteita, joutuu vain pesemään useammin ja sähköä kuluu. Hygieniasta toki huolehdin, joten esim. tuolit eivät haise perseeltä.

Lataan omistamani akkuparistot työpaikallani ja usein myös kännykän.

Vierailija
74/1039 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kotivaatteet käytän kirjaimellisesti riekaleiksi. Ihmisten ilmoilla pitää toki olla asialliset vaatteet, mutta kotona kukaan ei minua katsele, joten vaatteita käytän niin kauan kunhan pylly ei vilku paljaana.

Olen lopettanut hifistelyn: viiden euron ja kahdentoista euron viinin välillä on eroa, mutta kahdentoista ja kolmenkympin punkun välillä tällainen tavis ei huomaa mitään eroa, joten miksi vaivautua? Jos vedän kalsarikännit, aloitan hyvillä juomilla, mutta sitten siirryn halvempaan soppaan, koska mitä sillä enää siinä vaiheessa on väliä.

Ihan sama taktiikka mulla. Nytkin päällä kotihousut, jotka hädin tuskin jalassa pysyy, kun resori on jo aika kulahtanut. Eriparisukat, koska kummankin pari on jo joutanut roskiin.

Viinakset tilaan Saksasta. Halvempaa kuin alkossa ja toimitetaan kotiovelle. Voi tilata vähän parempaa viiniä, kun hinta jää alkon hintaa halvemmaksi, vaikka tuleekin toimituskuluja.

Vierailija
75/1039 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostan punalaputettua ruokaa, vien eväät töihin, teen kerralla enemmän ruokaa ja laitan osan pakkaseen ja sieltä suoraan lounaaksi työpaikalle. Ostan mahdollisimman vähän tavaraa ylipäätään ja siitäkin välttämättömästä mahdollisimman paljon käytettynä. Kun en enää tarvitse, myyn pois. Puolitan tiskikonetabletit ja käytän pesuainetta säästeliäästi. En shoppaile harrastuksena.

Oma erikoisvinkkini mekkoihin ja hameisiin pukeutuville naisille: pidennän sukkahousujen käyttöikää ja suojaan niitä kärkien rikkoontumiselta pukemalla alle lisäkerrokseksi ballerina-sukat (keväällä ja syksyllä) tai tavalliset sukat (talvella, kun sukkien varret eivät näy nilkkureista). Jos rikkinäiset sukkahousut joutuu heittämään pois yhden käyttökerran jälkeen, hintaa saattaa tulla 5-10 euroa.

Eihän niitä sukkiksia pois heitetä jos rikkoutuvat jalkaosasta, ei myöskään tarvi parsia, vaan leikkaa koko jalkaosan nilkasta alas pois niin tulee legginsit :)))

Vierailija
76/1039 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leivon leivät itse, sillä säästää pitkässä juoksussa eniten. Lapsiperheessä leipää kuluu aika paljon.

Vierailija
77/1039 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä ihmisiä, jotka tekevät ruokakaupassa heräteostoksia. Niitä, joiden pitää tehdä viikon ruokalista, ettei osta jotain ylimääräistä kauppareisulla. Kun ei osta ylimääräistä, niin ei vain osta. Onko se nyt kummempi juttu, kuin että ei mene tunkemaan rahojaan marketin aulan pelikoneisiin. 

Hulluin pihistelyn aiheeni liittyy veteen. Koska meillä laskutetaan vedestä mittarin mukaan, suljen suihkun vaikka kun laitan shampoon hiuksiin. Koska suihkusta ei heti tule sopivan lämpöistä vettä, sitä odottaessa lasken vettä ämpäriin, josta sen voi käyttää vaikka huonekasvien kasteluun. 

Hanasta ei myöskään tule heti sopivan kylmää vettä juomiseen. Siksi laitan vettä juomapulloon jääkaappiin, jolloin vältyn taas turhalta vedenjuoksutukselta.

Vierailija
78/1039 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On lupa. Sitä paitsi, mitä väliä kippaako jämäkahvin viemäriin vs termariin? Jos kahvia ei ole keittimeen jäänyt, pesen sen vaan pois enkä ala varta vasten kotiin kahvia mukaan keittämään. Ja ne pullat, nyt puhutaan siis jostain pullavan kantapaloista, joita kukaan ei enää yön jälkeen huoli, vaan menisivät bioskiin. Ja vielä se, että kukaan muu ei joudu koskaan töissä näitä hommia tekemään (paitsi silloin kun lomailen), koska mielelläni jään siivoilemaan muiden lähdettyä, kun vaihtoehtona on puoli tuntia värjöttelyä tienlaidassa bussia odotellen. Täten on siis hyväksytty, että saan toimia mahdollisten jämien suhteen kuten haluan.

Kuulostaa pelkästään järkevältä eikä synny turhaa hävikkiä, eli sopii loistavasti ketjuun!

Vierailija
79/1039 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten saat varkauden siitä,jos paikalla ei enää ole koko päivänä muita käyttämässä sitä kahvia ja viimeinen ottaa ennen sulkemista :DD Viemäriin heittäminenkö parempi olis, vai jätettäiskö seuraavan päivän aamukahviksi:DD

Vierailija
80/1039 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen samaa mieltä, parempihan se on jos joku syö ja juo jämät kuin kaataa viemäriin tai roskikseen. Itse kun olen kaupanalalla töissä niin joillakin ketjuilla on vaan ihan sairaan tiukat säännöt siitä että roskiin menevääkään ei saa ottaa tai tulee kenkää. Siksi en yleensä ota mitään, en edes luvalla tai sitten vaadin saada maksaa edes pienen summan. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän kaksi