Millä pikku tavoin säästätte ja nuukailette? Järkevät ja järjettömät tapanne
Nuukailetko rahanpuutteen vai luonnon säästämisen vuoksi vaiko puhtaasta nuukailun ilosta? Säästätkö myös asioissa, joiden merkitys on lopulta olematon?
Omia tapojani:
- jos joltain on unohtunut kauppakärryyn tyhjä hedelmäpussi, otan mukaan ja käytän kotona roskapussina.
- tuskin koskaan lähetän mitään postia uudessa pakkauksessa. Aina löytyy joku käytetty postipussukka (säästän niitä) tai tukeva muovikassikin käy.
- tämä on mielestäni oikein hyväkin vinkki: ostan sen verran hyvää irtoteetä, että siitä irtoaa kunnon makua 2-3 haudutukseen. Tulee lopulta halvemmaksi kuin halvempi, mauttomampi tee. Huonon teen/teepussien uudelleenliotus ei kannata, toinen erä ei ole laisinkaan kunnollista juotavaa. (No, joskus liotan irtoteetäni neljännenkin kerran, ja kunnottoman puolella aletaan olla siinäkin)
Kommentit (1039)
Käytän kaikki tuubit ja purnukat huolellisesti loppuun, mitäs sitä heittämään hyvää tavaraa menemään! Ärsyttää, kun muu perhe ottaa aina käyttöön uuden hammastahnatuubin, vaikka vanhasta kyllä saisi pienellä temppuilulla tahnaa vielä moniin pesuihin. Minähän se sitten käytän yksinäni tuubin loppuun, ja liioittelematta saan vielä parikymmentä kertaa siitä jotain irti sen jälkeen, kun muut ovat tuominneet sen ”loppuneeksi”.
Ja voidetuubit tietysti lopuksi avaan ja kaavin loppuun, ja saippuapurkkien pohjiin lisään vielä tilkan vettä.
Käytän leipäpussit ym. hieman isommat pussit roskapusseina.
Kerään tölkkejä ja pulloja.
Lopetin hiusten värjäämisen ja nyt aion leikkauttaa harvemmin hiuksia kampaajalla.
Kuukuppi on käytössä, mutta ohivuotojen takia aion vielä ostaa kestositeitä. Mitä olen katsonut, niin kertakäyttöside saattaa maksaa 7 senttiä kpl. No oikeasti haluan vältää siteiden kemikaalit.
Ostan punalaputettua ruokaa, vien eväät töihin, teen kerralla enemmän ruokaa ja laitan osan pakkaseen ja sieltä suoraan lounaaksi työpaikalle. Ostan mahdollisimman vähän tavaraa ylipäätään ja siitäkin välttämättömästä mahdollisimman paljon käytettynä. Kun en enää tarvitse, myyn pois. Puolitan tiskikonetabletit ja käytän pesuainetta säästeliäästi. En shoppaile harrastuksena.
Oma erikoisvinkkini mekkoihin ja hameisiin pukeutuville naisille: pidennän sukkahousujen käyttöikää ja suojaan niitä kärkien rikkoontumiselta pukemalla alle lisäkerrokseksi ballerina-sukat (keväällä ja syksyllä) tai tavalliset sukat (talvella, kun sukkien varret eivät näy nilkkureista). Jos rikkinäiset sukkahousut joutuu heittämään pois yhden käyttökerran jälkeen, hintaa saattaa tulla 5-10 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Ostan punalaputettua ruokaa, vien eväät töihin, teen kerralla enemmän ruokaa ja laitan osan pakkaseen ja sieltä suoraan lounaaksi työpaikalle. Ostan mahdollisimman vähän tavaraa ylipäätään ja siitäkin välttämättömästä mahdollisimman paljon käytettynä. Kun en enää tarvitse, myyn pois. Puolitan tiskikonetabletit ja käytän pesuainetta säästeliäästi. En shoppaile harrastuksena.
Oma erikoisvinkkini mekkoihin ja hameisiin pukeutuville naisille: pidennän sukkahousujen käyttöikää ja suojaan niitä kärkien rikkoontumiselta pukemalla alle lisäkerrokseksi ballerina-sukat (keväällä ja syksyllä) tai tavalliset sukat (talvella, kun sukkien varret eivät näy nilkkureista). Jos rikkinäiset sukkahousut joutuu heittämään pois yhden käyttökerran jälkeen, hintaa saattaa tulla 5-10 euroa.
Mulla on sukkahousuja, jotka on vuosia vanhoja eivatka viela ole rikki. Miten sa saat sukkahousut rikki karjista? Karheat jalat vai liian pitkat varpaankynnet..? o_0 :D
Itse "saastan" kasvattamalla omat yrtit (ja kuivaamalla niista osan etta riittaa koko vuodeksi) ja osan vihanneksista ja juureksista. Lainausmerkeissa, koska kyllahan ne siemenetkin maksaa puhumattakaan ajasta ja vaivasta, joka omassa kasvimaassa on. Mutta mun mielesta maistuvat sata kertaa paremmilta kuin kaupasta ostetut!
Lisaksi kaytan kestokasseja, en tosin saastaakseni rahaa vaan ymparistoa.
Elämässäni on ollut köyhempiä ja parempia aikoja. Köyhemmiltä kausilta on niin tottunut säästelemään, että se menee luontevasti silloinkin, kun ei ole pakko. Ostan vaatteet kirppiksiltä silloinkin, kun voisin ostaa kaupasta - miksi ihmeessä maksaisin 10 krt enemmän yhtä hyvistä vaatteista?
Ruuassa ei kannata säästää miten paljon tahansa, suosin esim. kotimaista ja jalostamatonta silloinkin, kun rahasta on tiukkaa. Mutta laadukastakin ruokaa voi saada halvalla: Lidlin maito on ihan yhtä hyvää kuin Valion, ja punalappuiset lihat ovat täysin kunnollista ruokaa. Sesonkeja ja tarjouksia on kiva metsästää.
Ja mitään en heitä turhaan hukkaan. En edes tietoisesti ajattele kovin pitkälle mitään luonnon kuormittamista tms, minulle vain on niin selkärankaan iskostunutta, että mitään ei heitetä hukkaan, koska mitään nyt ei vaan heitetä hukkaan! Tämä ei tarkoita, että hamstraisin kaappeihin kaiken turhan romun, vaan sitä, että näen vaivaa löytääkseni kaikelle oikean kierrätyskohteen. Tavara/vaate voi olla itselleni jo tarpeeton, mutta jos se on pelastettavissa korjaamalla ja kunnostamalla, teen sen ja vien sen sitten esim. kierrätyskeskukseen.
Ja jos sukkiin tai sukkahousuihin tulee reikä, tietysti korjaan sen. Joskus useammankin kerran samoista. Kun miettii, että muutama neulanpisto vs. 5-10 e uusiin sukkiksiin ja vanhat jätehuoltoa kuormittamaan, niin eihän moista tarvitse edes harkita.
Nuukailen ekologisuuden ja rahan säästön takia (vähensin töitä)
Ei autoa
Perusvaatteita perusväreissä
En shoppaile turhaa
luomuhiukset polkkapituudella (leikkaan itse)
Meikit edullisia (essence mm)
Shampoo ja hoitoaine X-traa
Meikit pois oliiviöljyllä
Kasvisruokaa lähinnä (joskus kalaa kun mies kalastaa)
Ei ulkomaanmatkailua
Edulliset harrastukset; lukeminen, juokseminen, neulominen
Meillä ei vedetä vessaa joka pissan jälkeen
Tässä muuten vinkki teille joilla rasvoittuvat hiukset: laita shampoopulloon ruokalusikallinen suolaa. Vaikutus näkyy muutaman pesukerran jälkeen, tukka rasvoittuu huomattavasti hitaammin.
Ei tarvitse pestä tukkaa joka päivä!
Käyn töissä vessassa ennen kuin lähden kotiin. Säästyy vettä ja vessapaperia. Työviikon jälkeen otan työpaikan pyykkipulveria yhden mitan työmyssyyn ja pesen sillä työvaatteet kotona.
Shampoo ja saippuapullon tyhjennyttyä lisään sinne vähän vettä, näin saa vielä yhteen tai kahteen pesuun pesuainetta.
Ostan pesuaineet ja muut kodin arkiset käyttötavarat vain tarjouksesta, en koskaan normaalilla hinnalla. Nyt on superpäivät k supermarketissa ja hintapommipäivät halpahallissa ja olen taas täyttänyt varastot edullisilla pesuaineilla, pehmopapereilla, hammasharjoilla, dödöllä jne.
Kirjekuoret ja sellaiset paperit, joissa toinen puoli puhdas leikkaan muistilapuiksi. Ilmaisjakelulehdistä taittelen kompostipusseja. Maitotölkeistä leikkelen taimikasvatuspurkkeja.
Lasten kasvaessa heiltä jää pieneksi kenkiä ja vaatteita. Hyödynnän ne työvaatteina. Mulla siis kaksi jo aikuiseksi varttunutta lapsosta, joilta on jäänyt verkkareita, huppareita, collegeja, kenkiä, ulkovaatteita niin paljon että siinä on mulle moneksi vuodeksi rönttävaatetta. Tänäänkin oli pojan vanhat kuomat, huppari, collegehousut ja tytön pipo ja toppatakki käytössä.
Syön vain 1-2krt päivässä ja teen tosi paljon kasvisruokia. Tänään esim herkkusienipastaa. Asun yksin joten ei tarvitse muista välittää.
33 jatkaa vielä.
Risoista lakanoista ompelen tyynyliinoja tai keittiöpyyhkeitä. Kylpytakeista käsipyyhkeitä. Parittomat sukat on hyviä siivouksessa, saa pölyt hyvin patterin takaa kun virittelee vaikka metallihenkariin kiinni.
Sukkahousuja ei kannata käyttää paitsi hameen kanssa.
Varpaankynsien viilaus auttaa tuohon ettei rikkoudu.
Leipäpakkaus on sinkulle turhan iso joten pakastan, kannattaisi käyttää laakeaa pakasterasiaa pussien asemasta.
Vierailija kirjoitti:
Kirjekuorista teen muistilappuja.
Ostan pullan kaupasta.
Korjailen pieniksi käyneitä vaatteita, kiila sivusaumaan.
Miten pullan ostaminen kaupasta on nuukailua? Pullapitko maksaa kaupassa 4-5€. Itse tekemällä paljon halvempaa.
Varmaankin nempi säästämistä kuin nuukailua. Eli teen viikonloppuna ruokaa noin moninkertaisesti tarpeeseen nähden. Pakastan ylijäämät ja niitä sitten syödään viikolla.
Kun pakkasessa on useamman kuukauden ruokia, niin joka arkipäivälle riittää eri ruoka.
Toinen millä säästän on leipominen. Yleensä itseleivottu voittaa kaupan tuotteet ja sillä hinnalla kun kaupasta saa muutamia korvapuusteja saa itse tehtyä litran taikinan.
Tulin tänne maalle, ostin kaalia, porkkanoita ja jauhelihaa sekä perunoita.
Myöhemmin hyvää kalaa kalakauppiaalta.
Keitin riisiä jota käytin porkkanalaatikkoon, kaalikääryleisiin ja riisipiirakoihin.
Kävin syömässä ilmaiseksi srk-talolla.
Olen pärjännyt tosi hyvin ruoan puolesta, nyt toista viikkoa on mennyt jo.
Rahaa mennyt tällä viikolla pari euroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirjekuorista teen muistilappuja.
Ostan pullan kaupasta.
Korjailen pieniksi käyneitä vaatteita, kiila sivusaumaan.
Miten pullan ostaminen kaupasta on nuukailua? Pullapitko maksaa kaupassa 4-5€. Itse tekemällä paljon halvempaa.
Onko kuluihin laskettu käytettyjen raaka-aineiden lisäksi leivinpaperit, sähkön ja veden kulutukset, pussit ja rasiat? Tuleeko se todella niin paljoa halvemmaksi, vaikka paremmalta maistuisikin?
Vierailija kirjoitti:
Siirrän palkkapäivä vähän liikaa rahaa talletustilille. Näin käyttötilille jää sen verran, että pärjään ihan hyvin kuukauden, mutta ei tule ostettua mitään turhaa, kun "ei ole varaa." Säästän isompaan hankintaan ja pahan päivän varalle, siksi toimin näin. En koe, että elintasoni kärsii.
T. Yksinasuva N, ihan hyväpalkkaisessa työssä
Tosi hyvä idea, etenkin niille jotka tuppaa tekee heräteostoksia (esim. Minä)
Vierailija kirjoitti:
En pidä läppärissä numlockia päällä, sillä sen merkkivalo kuluttaa sähköä.
Oletko laskenut paljonko säästät vuositasolla? :)
Lisäksi teen niin etten mene kauppaan jos ei ole pakko. Ruokaa on vieläkin oikein hyvin jäljellä.
Aamulla hain ilmaista leipää.
39.
Nuo on pieniä kuluja siihen nähden mitä tekisin lapsettomana. Menisi varmasti useampi tonni vuodessa pelkästään matkusteluun ja kuukausitasolla useita satasia viihteeseen ja uusiin hankintoihin. Jossain vaiheessa voi toki kääntyä "tappiolle", mutta ainakin ekat 10 vuotta lasten kulut on mitättömiä.