Millä keinoilla olette saaneet lapsenne käyttätymään kyläpaikassa?
Kotona 5v käyttäytyy yleensä ihan hyvin, mutta heti kun lähdemme vierailulle, niin pyypyyjutut alkavat. Siinä sitten nolona yrittää saada kakaraa lopettamaan, eipäs onnistu!
Millä nikseillä olette selviytyneet vastaavasta tilanteesta?
Kommentit (38)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se mikä on ei kotona on ei myös kodin ulkopuolella, aina ja poikkeuksetta. Kolme lasta eikä yksikään ole järjestänyt minkäänlaista draamaa karkkihyllyllä, ravintolassa tai yhtään missään.
Olen yrittänyt selittää, mutta ei usko!
Ap[/Huoh!
Mitä kamalaa tuossa nyt on että tenava juttelee pyystä. Komia lintuhan se on. Tunnistaako se sun lapses pyyn? Ja muita lintuja.
Vttu tätä ainaista vinkumista perseilevistä lapsista.
Luuletteko että siitä lapsesta on kivaa kuunnella vittuilua siitä käytöksestä kun paasataan samoja asioitaa uudelleen ja uudelleen ja uudelleen. Sanoitetaan tunteita, puhutaan suu kuivaksi, jankutetaan ja mökötetään, menetetään hermoja ja ääritapauksissa lykätään lapseen kilokaupalla lääkkeitä ja muuta hevonhumppaa.
Ap:lle neuvo, älä lähde tähän rumbaan mukaan vaa lopeta perseily kertateolla, niin säästyvät omat, lapsesi ja ympärtistösi hermot.
Teippaa roudarinteipillä kerran suu ja anna repiä itse teipit irti ja toista tarvittaessa, kolmatta kerta tuskin tarvitsee tehdä ja se on siinä.
Pentu jos tuhoaa paikkoja, teippaa tuoliin kiinni ja anna temppuilla siinä kunnes perseily lakkaa, eikätätäkään tarvitse tehdä muutamaa kertaa enempää niin se on siinä.
Et travitse kasvatusoppaita, neuvoja naapureilta tai kylän miehiltä, et sossuja, psykiatria, kouluterveydenhoitajaa tai kuraattoria hoitaaksesi homman joka vuosituhansia ollut sinun vastuullasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se mikä on ei kotona on ei myös kodin ulkopuolella, aina ja poikkeuksetta. Kolme lasta eikä yksikään ole järjestänyt minkäänlaista draamaa karkkihyllyllä, ravintolassa tai yhtään missään.
Ap[/Huoh!
Edelleen, mieti miksi lapsi käyttäytyy juuri kylässä noin. Siihen on jokin syy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap[/Huoh!
Edelleen, mieti miksi lapsi käyttäytyy juuri kylässä noin. Siihen on jokin syy.
Koska Ap. ei ole käyttänyt yhtäkään keinoa joka lopettaisi lapselta tämän käyttäytymisen.
Miksi yksinkertaisesta asiasta, jonka jo kouluttamaton apina ymmärtää omien pentujensa kohdalla, pitää tehdä niin hemmetin vaikeita kun kyseessä on ihmisen lapsi?
Lapseni 4 ja 6v. ovat yleensä varsin yhteistyökykyisiä. Jos on joku hankala tilanne, esim. iltavilli, joka ei muuten ratkea, niin sanon asiasta pari kertaa. Jos näitä ei kuuntele/usko, alan laskea kolmeen. Yleensä kakkosen kohdalla totellaan. Kolmosen kohdalle jos päästään, tulee seuraamus, jonka ankaruus sovitetaan kyseisen tottelemattomuuden vaikeuden mukaan, mutta sen täytyy kuitenkin olla sen verran epämiellyttävä lapselle, että sillä on merkitystä, esim. lempilelu menee jäähylle tms.
Hän huomaa, että niissä jutuissa on jotain häikkää, kun häpeilet ja selittelet jotain jostakin ihme pyypyystä. Niinpä hän kysyy kun on muitakin paikalla niin joku ehkä vaivautuu kertomaan asiat niin kuin ne on.
Vierailija kirjoitti:
Hän huomaa, että niissä jutuissa on jotain häikkää, kun häpeilet ja selittelet jotain jostakin ihme pyypyystä. Niinpä hän kysyy kun on muitakin paikalla niin joku ehkä vaivautuu kertomaan asiat niin kuin ne on.
Ap on lintuharrastaja. Mutta voisi se sille lapselle opettaa muutkin mettäkanalinnut. Oppisi mukula hokemaan "teeriteeri" vaikka seuraavaksi.
Lapselle todetaan kertaalleen, että vessapuheet saa puhua vessassa. Meillä jo tämä riitti, eli mitään puhetta ei kielletty, vain puheen paikka oli määrätty. Vessassa saivat kertoa toisilleen pissa-kakka-vitsejä sydämensä kyllyydestä.
Toinen keino on jättää nämä puheet kokonaan ilman huomiota. Eli aikuiset eivät reagoi mitenkään lapsen vessapuheisiin. Sen sijaan lapsi huomioidaan muuten, hänelle jutellaan ja hänen muita kuin vessajuttujaan kuunnellaan.
Kyläpaikkaan lähdettäessä kannattaa myös ottaa mukaan jotakin lapselle mieleistä tekemistä. Harva pieni lapsi innostuu kahvipöydässä juoruamisesta. Eli varaat mukaan leluja, kirjoja, piirustusvälineet tms. Ja taas lapselle annetaan positiivista huomiota, kun puuhailee näiden omien juttujensa kanssa.
Meillä toinen lapsista on tälläinen. Olen koittanut päästä syystä selville vuosien varrella ja valistunein veikkaukseni (eli kuitenkin vain veikkaus) on se että lapsella on tilanteista joskus niin järjetön jännitys, että se purkautuu kyseisellä ei-toivotulla tavalla. Osassa kyläpaikkoja taas syy tuntuu olevan se, että meitä vanhempia ei ole ns. tuettu meidän kasvatuslinjassa, vaan esim. lapsen kuullen on minuakin arvosteltu mm. siitä että olen liian tiukka ja että tottakai Ville voi nyt vähän juosta sisällä/ ottaa viidennen keksin/ paukuttaa pikkuautoja rappusista alas. Ihan eri kuin taas niissä paikoissa missä ulkopuolinen asettuu ns. vanhemman taakse sanomalla tiukasti mukana ei ja että äitiä/isiä pitää totella nyt. Ja kun itse äitinä kuitenkin tiedän jo ne ensimerkit milloin homma hyvin tod.näk. lähtee pian käsistä, eli kieltämällä jotain juttuja ennakoin ettei showta pääse syntymään. Pahin on yksi kyläpaikka missä isäntäväki itse omalla käytöksellään ensin villitsi lapset, ja sit ihmetteli et ai kamala kuin ne nyt tollain on villejä.
Ap otti ja häippäs kun kukaan ei noteerannutkaan tuota vanhaa ja kulunutta pyypyytä niinkuin se ois halunnut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vessapuheet voi puhua vessassa, myös kyläpaikassa. Viet lapsen vessaan aina, kun alkaa tuollaiset puheet. Ehkä se vessa ei kuitenkaan ole kivoin juttu kyläillessä, aika pian luulisi oppivan.
Ei auta. Aloittaa uudelleen heti kun pääsee ulos.
Ap
Vie uudelleen vessaan. Sinun pitää toista toimenpide yhtä monta kertaa, kuin lapsi puhuu vessajuttuja. Luultavasti lapsi vietää kyläilyn lähinnä vessassa, mutta kun olet sitkeä niin, parin kerran jälkeen oppii, että hauska vierailu menee pieleen, jos hölmöilee.
Toinen vaihtoehto on, että varoitat yhden tai kaksi kertaa (ennalta ilmoitettu määrä) ja jos vielä jatkaa, niin lähdette kotiin. Teille tulee muutama lyhyt vierailu, mutta sitten huomaa, että kivat jutut loppuu lyhyeen, jos hölmöilee (toimii, jos kyläpaikka on mieluinen, jos ei viihdy ko. paikassa niin huomaa, että tämä on nopea keino päästä pois)
Kerro, että et ota seuraavalla kerralla kylään mukaan. Ja toimi sitten niin. Järkkää sellainen lastenvahti, joka ei ole lapsesta niin kovin mukava.
Vierailija kirjoitti:
Ap otti ja häippäs kun kukaan ei noteerannutkaan tuota vanhaa ja kulunutta pyypyytä niinkuin se ois halunnut.
No täällähän minä olen!
Ap
Vierailija kirjoitti:
Wanha kunnon Selkäsauna.
Väkivalta ei ikinä ole oikea ratkaisu!
T. Ammattivalittaja
Keino nimeltä onnistunut kasvatus.