Te, joiden kauppalasku on tosi pieni - Mitä teillä syödään?
Te, jotka koette, että viikoittaiset ruokakauppakulunne ovat huomattavasti pienemmät kuin samankokoisessa perheessä keskimäärin: Mitä teillä oikein syödään?
Kommentit (186)
Minä ihan ilokseni pyrin minimoimaan ruokakauppakulut, vaikkei me nyt niin köyhiä olla. Tykkään olla mahdollisimman omavarainen ja taloudellinen.
Me syödään hedelmiä sesongin mukaan. Joka päivä ei ole kurkkua tai tomaattia tarjolla silloin kun ne ovat kalliita. Oman pihan omenoita ja luumuja riittää onneksi pitkään syksyyn. Ostan hedelmiä kerralla paljon silloin kun on esim. euron päivät citymarketissa tai muualla on hyvä tarjous. Hyvällä säilytyksellä pysyvät pitempään tuoreena (ei omenoita ja banaaneja samaan laatikkoon jne.)
Kasviksia suositellaan syömään paljon, mutta niiden ei aina tarvitse olla sitä kalleinta laatua. Salaatin voi talvella korvata välillä vaikka porkkana-appelsiiniraasteella ja lantturaastekin on hyvää. Keväällä kylvän salaatinsiemenet multaan ja olemme vihersalaatin, rucolan, lehtikaalin ja salvian suhteen melko lailla omavaraisia joskus toukokuusta pitkälle lokakuuhun saakka.
Kaikki hillot teen itse - vieressä on metsä täynnä mustikoita ja villivadelmia ja kun niiden aika on, vietän useammankin lomapäivän metsässä melkein aamusta iltaan samalla äänikirjaa kuunnellen. Marjoista teen mm. marjarahkaa ja smoothieita lapsille. Iso pakastin tietysti vie sähköä, mutta muuten ovat käytännössä ilmaisia vitamiineja.
Arkiruokia ovat esim. kaalilaatikko, chili con carne milloin broilerin- milloin naudanjauhelihasta, spagetti bolognese, omatekoiset pinaattiletut (pakastepinaatista ja täysjyväohrasta), wokit, erilaiset intialaiset ruoat kuten kasviskormat riisin kanssa (esim. kukkakaali-peruna-kotijuusto). Omatekoinen pitsa on kaikkien herkkua.
Kananmunienkin hintoja vertailen, ja usein tilaan luomumunia isomman satsin paikalliselta munayrittäjältä.
Jos teen kasvisruoan (kuten korma), en erikseen tarjoa salaattia tms.
Meillä ei juoda maitoa, mutta luonnonjugurttiin menee aika paljon rahaa. Parhaiten meillä maistuu Lidlin rasvaisempi jugurtti litran ämpärissä. Siihen laitetaan itse poimittuja marjoja sekaan. Viiliä teen kausiluontoisesti itse.
Pataleipää ja kylmäkohotetut sämpylät teen ehkä kolmesti viikossa. Ostan kaupasta vain 100% ruisleipää, koska se ei kotona minulta onnistu. Leikkeleitä meillä on aika harvoin. Aamulla nuoriso syö leivän päällä mielellään keitetyn tai paistetun munan.
Näin meillä pysyy ruokalaskut kurissa ja terveinä ollaan pysytty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tilaan Matsmartilta kuivatavaran, tuoretuotteet katselen tarjouksesta. Ihan tavallista kotiruokaa (perunaa, kastikkeita, patoja, puuroja yms.) meillä syödään. Viljatuotteita ei käytetä, joten leipä ja leikkeleet jää kauppaan.
Mua ärsyttää tämmöinen epäjohdonmukaisuus vai ajattelemattomuuttako tuo nyt sitten on.
Viljatuotteita ette käytä, mutta puuroja syötte kuitenkin?
Puuroon ei välttis tarvi viljoja. Yhtälailla sen voi tehdä erilaisista siemensekoituksista.
Ei, mutta silloin ne eivät ole sitä "ihan tavallista kotiruokaa".
Herranen aika, että voi mennä näinkin pieni asia tunteisiin. Tavallista kotiruokaa me syödään. Se, että kerran pari viikossa laitetaan myös siemenpuuroa, ei meidän ruokavaliota super-eksoottiseksi muuta.
Puuroa syötte, ihan kaurahiutaleista.
Jos se sua helpottaa, voin kutsua esim tätä
2 dl auringonkukansiemeniä
1 dl kuorittuja hampunsiemeniä
3 dl vettä
2 rkl vaahtera- tai agavesiirappia
2 kourallista marjoja
(esim. mustikka ja punaviinimarja)
hippu vaniljansiemeniäkaurapuuroksi.
Ei ole tavallista kotiruokaa.
Meille on, koska viljat ei terveydentilan vuoksi käy. Ihan uteliaisuudesta, elätkö sä pelkällä puurolla? Kiinnostaa, kun yhden yksittäisen ruokalajin perusteella väität, ettei meillä syödä tavallista kotiruokaa. Katsos, kun me syödään muutakin kuin puuroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tilaan Matsmartilta kuivatavaran, tuoretuotteet katselen tarjouksesta. Ihan tavallista kotiruokaa (perunaa, kastikkeita, patoja, puuroja yms.) meillä syödään. Viljatuotteita ei käytetä, joten leipä ja leikkeleet jää kauppaan.
Mua ärsyttää tämmöinen epäjohdonmukaisuus vai ajattelemattomuuttako tuo nyt sitten on.
Puuroon ei välttis tarvi viljoja. Yhtälailla sen voi tehdä erilaisista siemensekoituksista.
Herranen aika, että voi mennä näinkin pieni asia tunteisiin. Tavallista kotiruokaa me syödään. Se, että kerran pari viikossa laitetaan myös siemenpuuroa, ei meidän ruokavaliota super-eksoottiseksi muuta.
3 dl vettä
2 kourallista marjoja
Kotiruoka ei ole enää nykyään = peruskoulun ruokalista
Ihmiset on ihan oikeasti alkaneet miettimään mitä kannattaa syödä ja mitä ei. Tämä vaikuttaa sekä ympäristöön, omaan hyvinvointiin ja kauppalaskuun.
Vierailija kirjoitti:
Kolmen hengen perhe. Koko perhe syö kotona aamiaisen ja illallisen, minä ja lapsi usein myös lounaan (jos en ole töissä) sekä välipalan. Kauppalasku 40e/vk, joskus vähemmän ja joskus enemmän. Ruokavaliomme ei ole kustannuskysymys, vaan ruokaa tehdään maku ja terveellisyys etusijalla. Syömme kasvispainotteisesti, ruokajuomana vesi, joskus olut tai viini, mutta limsaa, mehuja tai maitoa emme käytä.
Perusarkiruokia meillä ovat mm. eri pasta, risotto, keitto sekä uuni- tai höyrytetyt vihannekset eri lisukkein (itse tehdyt kasvispihvit, hummus tms). Kesällä syömme paljon salaatteja.
Aamupalalla vaihtelevasti jugurttia ja mysliä, puuroa, leipää, hedelmiä...
Pyrimme syömään mahdollisimman paljon satokauden mukaan yksinkertaisesti siitä syystä että kasvikset maistuvat siten paljon maukkaammimilta. Eli esimerkiksi talvella emme syö tuoretta tomaattia tai kurkkua jne.
Koska olen itse innokas ruoanlaittaja, teen paljon itse (leipä, taikinat, kasvispihvit, tahnat, hummukset yms).
Erityisherkkua meillä on juustot, silloin tällöin kala sekä naapurista saatu riista.
Oikeasti vaan 40e per viikko teillä?
Eli teillä on 3 henkeä:
aamupala kolmelle hengelle viikoksi = 21 ateriaa
illallinen kolmelle hengelle viikoksi = 21 ateriaa
lounas sinulle ja lapselle viikoksi = 14 ateriaa
yhteensä siis 56 ateriaa + välipalat.
Pelkästään noista 56 ateriasta tulisi siis keskimäärin 0,71 € per ateria. Tähän vielä lisäksi välipalat. Nostan kyllä hattua jos selviätte noin halvalla!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Määrittele mitä hittoa on ihan tavallinen kotiruoka vuonna 2020?
Ei ainakaan siemenpuuro.
P.S. Älä laita kysymysmerkkiä epäsuoraan kysymyslauseeseen.
Ahaa...siksikö et osannut vastata.
Mi-tä on ko-ti-ruo-ka vuon-na 2020?
Ruokatrendit on kuitenkin muuttunut sitten sen teidän 70-luvun lapsuuden ja esim. siementen käyttö on yleistynyt ja makaronit, makkarat, yms ei taida enää olla vakio lapsiperheiden ruokapöydässä. Pullat, leivät, kaakaot, lauantaimakkarat, jogurtit, murot jne kun jäävät kauppaa ruokalaskut pienenee.
Edelleen, jos käyttää termiä tavallinen kotiruoka, se ei ole siemenpuuroa agavesiirapilla.
Mitä se sitten on? Tätä on sinulta kysytty jo monta kertaa, mutta vastausta ei ole vielä kuulunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
3 dl vettä
2 kourallista marjoja
Että minua ärsyttää tuo mittayksikkö ”kourallinen”. Laittakaa vaikka 1 desi mieluummin.
Apua! Mulla meni taas 400e/kk kauppaan (Ruokaan) ja asun yksin, työttömänä olen, säästöjä menee joka kk ruokaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
3 dl vettä
2 kourallista marjoja
Onko tuo halpaa=
Lihat halvempia vaihtoehtoja. Kasvikset sesongin mukaan etsien edullisempia. Kasviproteiinit papu&linssilinjalla, ei nyhtist jne. Herkut minimoitu, ei virvoitusjuomia tai alkolia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
3 dl vettä
2 kourallista marjoja
Onko tuo halpaa=
On, jos tuo ei ole pääasiallinen ravinnonlähde. Ja kirjoittajahan sanoi, että tätä syödään heillä silloin tällöin.
treffit kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö teillä pelkästään lidlissä käyviä ollenkaan haittaa ettei sieltä tahdo saada kaikkea? Esim itsellä ainakin sama homma joka kerta, että kun on vaikka joku kiva ruokaresepti niin siihen ei lidlistä yleensä aineksia löydä kun valikoima on niin kapea. Sitten pitää käydä toisessakin kaupassa.
Olen monesti miettinyt, että ne jotka käy lidlissä pelkästään niin teettekö aina niitä samoja ruokia vaan?
Itse tykkään testailla eri reseptejä.
M37
Kylla haittaa, ja esim. kahvi ja oluthan pitaa kuitenkin ostaa toisesta kaupasta, eli ensin mennaan Lidliin ja mita sielta ei loydy, ostetaan sielta kahvi- ja kaljakaupasta sitten. :)
Mutta ns. perusruoka-aineet saa hyvin huokealla Lidlista, siksi me siella kaydaankin. Bulkki sielta ja erikoisemmat jutut sitten eri kaupasta.
Me nyt muutenkin kaydaan kevyesti kolmessa eri kaupassa samalla reissulla, jos etnisestakin pitaa ostaa jotain.
Okei, itse sinkkuna en viitsi kiertää montaa kauppaa. Valitsen sen mistä saan kaiken kerralla. Ymmärrän, että perheellisillä varmaan sitä säästöä kertyy enemmän kun ruokaa menee enemmän.
M37
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
3 dl vettä
2 kourallista marjoja
Onko tuo halpaa=
Ei ole. Ei ole myöskään erityisen kallista. Ja ei, se ei ole ainoa ruoka, eikä edes ainoa siemenpuuro mitä meillä syödään. Jokohan voitaisiin keskittyä jo pikku hiljaa ketjun aiheeseen, eikä viilata pilkkua?
Eilen kävin Lidlissä ja katselin hintoja. Tomaatit ja kurkut saman hintaisia kuin Prismassa, nyt on talvi ja hinnat huipussaan ainakin kotimaisissa. Eipä siellä hinnat mun mielestä kovin halpoja olleet, kauttaaltaan kun katselin. Ja kaikkea ei saa, joten pakko käydä siellä Prismassa myös.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö teillä pelkästään lidlissä käyviä ollenkaan haittaa ettei sieltä tahdo saada kaikkea? Esim itsellä ainakin sama homma joka kerta, että kun on vaikka joku kiva ruokaresepti niin siihen ei lidlistä yleensä aineksia löydä kun valikoima on niin kapea. Sitten pitää käydä toisessakin kaupassa.
Olen monesti miettinyt, että ne jotka käy lidlissä pelkästään niin teettekö aina niitä samoja ruokia vaan?
M37
Lidl-uskovaisten ruokavalio koostuu pääosin makaroonista, jauhelihasta ja perunasta. Sitten kuvittelevat, että Lidl on paras kauppa maailmassa, kun sieltä saa halpaa makaroonia ja jauhelihaa.
Ei edes saa. Paljon kalliimpaa on esim. perusspagetti Lidlissä kuin Prismassa. Hintoja en nyt muista, mutta Prismassa joku kilo halvinta spagettia on käsittääkseni jotain samaa luokkaa kuin Lidlin se joku ainoa spagettilaatu.
Fiksuruoka ja Matsmart on ihan täynnä eineksiä.
Me ollaan yksikertaisettu meidän ruokavalio eli ei enää kerätä kymmeniä eri sorttia sinne ostoskoriin. Koostetaan hyvin vähäisistä raaka-aineista erilaisia ruokia ja niitä sitten tuunataan erilaisilla mausteilla.
Kanaa, kalaa, kalkkunaa, kananmunaa, kasviksia, voi, oliiviöljy, kreikkalaista jogurtti, siemiä ja marjoja eli kymmenellä tuotteella saa ihan hyvää polttoainetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
3 dl vettä
2 kourallista marjoja
Onko tuo halpaa=
Ei ole. Ei ole myöskään erityisen kallista. Ja ei, se ei ole ainoa ruoka, eikä edes ainoa siemenpuuro mitä meillä syödään. Jokohan voitaisiin keskittyä jo pikku hiljaa ketjun aiheeseen, eikä viilata pilkkua?
Ketjun aihe oli pieni kauppalasku ja sinä toit tähän ihan itse kalliin ruuan.
Meillä syödään ostereita, ei ole erityisen kallista, koska se ei ainoa ruoka mitä meillä syödään.
Vierailija kirjoitti:
Eilen kävin Lidlissä ja katselin hintoja. Tomaatit ja kurkut saman hintaisia kuin Prismassa, nyt on talvi ja hinnat huipussaan ainakin kotimaisissa. Eipä siellä hinnat mun mielestä kovin halpoja olleet, kauttaaltaan kun katselin. Ja kaikkea ei saa, joten pakko käydä siellä Prismassa myös.
Cittari oli viimeksi halvempi kuin prisma hintavertailussa. Taidettiin todeta siinä, että prisma on nostanut kaikessa hiljaisuudessa hintoja halpuutusten varjolla. S-ketju osannut kyllä aina luoda mielikuvaa edullisuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Määrittele mitä hittoa on ihan tavallinen kotiruoka vuonna 2020?
Ei ainakaan siemenpuuro.
P.S. Älä laita kysymysmerkkiä epäsuoraan kysymyslauseeseen.
Ahaa...siksikö et osannut vastata.
Mi-tä on ko-ti-ruo-ka vuon-na 2020?
Ruokatrendit on kuitenkin muuttunut sitten sen teidän 70-luvun lapsuuden ja esim. siementen käyttö on yleistynyt ja makaronit, makkarat, yms ei taida enää olla vakio lapsiperheiden ruokapöydässä. Pullat, leivät, kaakaot, lauantaimakkarat, jogurtit, murot jne kun jäävät kauppaa ruokalaskut pienenee.
Siementen käyttö on yleistynyt ja siltikään niitä ei suuri yleisö syö.
Kyllä vaan edelleen mennään aika perinteisellä linjalla perusruokien kanssa. Katseleppa vaikka hoitokotien, koulujen jne ruokalistoja. Niissähän aina mainostetaan perinteisiä arvoja ruoan suunnittelussa.
Jotain "uusiakin" tulee: pizza, texmexpäivät. Lihapullat ja muusi ruskealla kastikkeella on myös eräs pitkä ikäinen toiveruokapäivä.
Makkarakastike ja nakkikeitto aivan perinteisiä listoilla, kuten lohikiusaus tms. laatikkoruuat.
Pasta on yhä tulokas, kun vanhemmat emännät ei pidä sitä minään ruokana. Kasvissosekeitot myös ovat uusinta uutta.
Mä tein tästä pienoista tutkimustatyötä vuosi sitten koulutehtävieni takia. Yllättävän vähän on perinteinen kotiruoka muuttunut 30 vuodessa. Vaikka hiilarittomasta puhutaan yms. ei suuri yleisö ole sitä löytänyt vieläkään, se on lähinnä laihduttajien juttu.
Nuudeleita ja sushia saadaan vielä odottaa pitkään kunnes ne taipuu kotiruuaksi. ;)
treffit kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M37
Kylla haittaa, ja esim. kahvi ja oluthan pitaa kuitenkin ostaa toisesta kaupasta, eli ensin mennaan Lidliin ja mita sielta ei loydy, ostetaan sielta kahvi- ja kaljakaupasta sitten. :)
Mutta ns. perusruoka-aineet saa hyvin huokealla Lidlista, siksi me siella kaydaankin. Bulkki sielta ja erikoisemmat jutut sitten eri kaupasta.
Me nyt muutenkin kaydaan kevyesti kolmessa eri kaupassa samalla reissulla, jos etnisestakin pitaa ostaa jotain.
Oletteko muuten laskeneet paljonko polttoaineeseen kuluu rahaa jos autolla kiertää kolme kauppaa? Ettei menis säästö siihen. Suomalaisethan on aina olleet erikoisia tarjouksen perässä ajelijoita. 2e säästö kahvipaketista kulutetaan tuplaten polttoaineeseen näin kärjistäen.