Te, joiden kauppalasku on tosi pieni - Mitä teillä syödään?
Te, jotka koette, että viikoittaiset ruokakauppakulunne ovat huomattavasti pienemmät kuin samankokoisessa perheessä keskimäärin: Mitä teillä oikein syödään?
Kommentit (186)
Kasvispainotteista kotiruokaa edullisista raaka-aineista. Kaikki ruoka tehdään itse. Ei eineksiä ja puolivalmisteita. Herkut minimissä. Selkä ateriarytmi ja viikon ruuat suunnitellaan etukäteen. Kaupassa käydään kerran viikossa ostamalla ainekset tulevan viikon ruokiin.
Vierailija kirjoitti:
Käyn Lidlissä. Ostan jauhelihaa 1,98e paketti, irtoperunoita maksaa vain 0,59e/kilo, tomaatteja, kurkun,halvimpia omenoita, ruispalat 0,98e jne. Lasku vaihtelee 19-23e välillä.
Lidlin perunoiden oikea hinta on 1,19e / kilo, Prismassa paljon halvempia.
Lidlin perunoista joka toinen on mätiä ja menee suoraan roskiin.
Zinc
Been there, seen that. Ostin sieltä kerran perunoita.
Ensimmäisen. Ja viimeisen kerran.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tilaan Matsmartilta kuivatavaran, tuoretuotteet katselen tarjouksesta. Ihan tavallista kotiruokaa (perunaa, kastikkeita, patoja, puuroja yms.) meillä syödään. Viljatuotteita ei käytetä, joten leipä ja leikkeleet jää kauppaan.
Mua ärsyttää tämmöinen epäjohdonmukaisuus vai ajattelemattomuuttako tuo nyt sitten on.
Viljatuotteita ette käytä, mutta puuroja syötte kuitenkin?
Puuroon ei välttis tarvi viljoja. Yhtälailla sen voi tehdä erilaisista siemensekoituksista.
Ei, mutta silloin ne eivät ole sitä "ihan tavallista kotiruokaa".
Määrittele mitä hittoa on ihan tavallinen kotiruoka vuonna 2020?
Vierailija kirjoitti:
Riistaa metsästä, kasviksia omasta maasta, kalaa merestä, munat lähitilalta, jne.
Tuohon kun pääsisi.
Zinc
No. Ei ilman lottovoittoa pääse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tilaan Matsmartilta kuivatavaran, tuoretuotteet katselen tarjouksesta. Ihan tavallista kotiruokaa (perunaa, kastikkeita, patoja, puuroja yms.) meillä syödään. Viljatuotteita ei käytetä, joten leipä ja leikkeleet jää kauppaan.
Mua ärsyttää tämmöinen epäjohdonmukaisuus vai ajattelemattomuuttako tuo nyt sitten on.
Puuroon ei välttis tarvi viljoja. Yhtälailla sen voi tehdä erilaisista siemensekoituksista.
Herranen aika, että voi mennä näinkin pieni asia tunteisiin. Tavallista kotiruokaa me syödään. Se, että kerran pari viikossa laitetaan myös siemenpuuroa, ei meidän ruokavaliota super-eksoottiseksi muuta.
Puuroa syötte, ihan kaurahiutaleista.
Kolmen hengen perhe. Koko perhe syö kotona aamiaisen ja illallisen, minä ja lapsi usein myös lounaan (jos en ole töissä) sekä välipalan. Kauppalasku 40e/vk, joskus vähemmän ja joskus enemmän. Ruokavaliomme ei ole kustannuskysymys, vaan ruokaa tehdään maku ja terveellisyys etusijalla. Syömme kasvispainotteisesti, ruokajuomana vesi, joskus olut tai viini, mutta limsaa, mehuja tai maitoa emme käytä.
Perusarkiruokia meillä ovat mm. eri pasta, risotto, keitto sekä uuni- tai höyrytetyt vihannekset eri lisukkein (itse tehdyt kasvispihvit, hummus tms). Kesällä syömme paljon salaatteja.
Aamupalalla vaihtelevasti jugurttia ja mysliä, puuroa, leipää, hedelmiä...
Pyrimme syömään mahdollisimman paljon satokauden mukaan yksinkertaisesti siitä syystä että kasvikset maistuvat siten paljon maukkaammimilta. Eli esimerkiksi talvella emme syö tuoretta tomaattia tai kurkkua jne.
Koska olen itse innokas ruoanlaittaja, teen paljon itse (leipä, taikinat, kasvispihvit, tahnat, hummukset yms).
Erityisherkkua meillä on juustot, silloin tällöin kala sekä naapurista saatu riista.
Eikö teillä pelkästään lidlissä käyviä ollenkaan haittaa ettei sieltä tahdo saada kaikkea? Esim itsellä ainakin sama homma joka kerta, että kun on vaikka joku kiva ruokaresepti niin siihen ei lidlistä yleensä aineksia löydä kun valikoima on niin kapea. Sitten pitää käydä toisessakin kaupassa.
Olen monesti miettinyt, että ne jotka käy lidlissä pelkästään niin teettekö aina niitä samoja ruokia vaan?
Itse tykkään testailla eri reseptejä.
M37
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyn Lidlissä. Ostan jauhelihaa 1,98e paketti, irtoperunoita maksaa vain 0,59e/kilo, tomaatteja, kurkun,halvimpia omenoita, ruispalat 0,98e jne. Lasku vaihtelee 19-23e välillä.
Lidlin perunoiden oikea hinta on 1,19e / kilo, Prismassa paljon halvempia.
Lidlin perunoista joka toinen on mätiä ja menee suoraan roskiin.
Zinc
Been there, seen that. Ostin sieltä kerran perunoita.
Ensimmäisen. Ja viimeisen kerran.
Et osaa näemmä ostaa perunoita :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ainakaan siemenpuuro.
P.S. Älä laita kysymysmerkkiä epäsuoraan kysymyslauseeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Herranen aika, että voi mennä näinkin pieni asia tunteisiin. Tavallista kotiruokaa me syödään. Se, että kerran pari viikossa laitetaan myös siemenpuuroa, ei meidän ruokavaliota super-eksoottiseksi muuta.
Jos se sua helpottaa, voin kutsua esim tätä
2 dl auringonkukansiemeniä
1 dl kuorittuja hampunsiemeniä
3 dl vettä
2 rkl vaahtera- tai agavesiirappia
2 kourallista marjoja
(esim. mustikka ja punaviinimarja)
hippu vaniljansiemeniä
kaurapuuroksi.
Vierailija kirjoitti:
Eikö teillä pelkästään lidlissä käyviä ollenkaan haittaa ettei sieltä tahdo saada kaikkea? Esim itsellä ainakin sama homma joka kerta, että kun on vaikka joku kiva ruokaresepti niin siihen ei lidlistä yleensä aineksia löydä kun valikoima on niin kapea. Sitten pitää käydä toisessakin kaupassa.
Olen monesti miettinyt, että ne jotka käy lidlissä pelkästään niin teettekö aina niitä samoja ruokia vaan?
Itse tykkään testailla eri reseptejä.
M37
Lidl-uskovaisten ruokavalio koostuu pääosin makaroonista, jauhelihasta ja perunasta. Sitten kuvittelevat, että Lidl on paras kauppa maailmassa, kun sieltä saa halpaa makaroonia ja jauhelihaa.
Mikä on tosi pieni kauppalasku (per kuukausi) seuraaville:
1 hengen talous
lapseton pariskunta
lapsiperhe (1-3 lasta)
4-hengen perhe ja meniskö viikossa 100-120e ruokaan. Tavallista ruokaa syödään, pottu/pasta ja kaverina jauheliha/makkara/nakit/kana/kala eri muodoissa. Jotain perus salaattia pari kertaa viikossa. Teen päivittäin 2 eri lämmintä ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Riistaa metsästä, kasviksia omasta maasta, kalaa merestä, munat lähitilalta, jne.
Tämän vinkin mukaan elämisen aloituskustannukset on kovat: iso talo kasvimaineen meren tai järven rannalta/läheltä, vene, kalastusvehkeet, metsästyskortin suorittaminen, ase, metsästyskoira.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ainakaan siemenpuuro.
Ahaa...siksikö et osannut vastata.
Mi-tä on ko-ti-ruo-ka vuon-na 2020?
Ruokatrendit on kuitenkin muuttunut sitten sen teidän 70-luvun lapsuuden ja esim. siementen käyttö on yleistynyt ja makaronit, makkarat, yms ei taida enää olla vakio lapsiperheiden ruokapöydässä. Pullat, leivät, kaakaot, lauantaimakkarat, jogurtit, murot jne kun jäävät kauppaa ruokalaskut pienenee.
Ainakin Turun Lidlissä perunoiden hinta on 0,59e/kilo. Kerran tarjouksessa oli 0,49e/kilo. Halpoja ovat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos se sua helpottaa, voin kutsua esim tätä
2 dl auringonkukansiemeniä
1 dl kuorittuja hampunsiemeniä
3 dl vettä
2 rkl vaahtera- tai agavesiirappia
2 kourallista marjoja
(esim. mustikka ja punaviinimarja)
hippu vaniljansiemeniäkaurapuuroksi.
Ei ole tavallista kotiruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Meillä menee jo hedelmiin ja kasviksiin yli 50 e viikossa! 5 lapsen perheessä syömme paljon hedelmiä ja kurkkua ja porkkanaa. Päivässä kuluu helposti 10 omenaa tai mandariinia ja 1 kurkku, 1 salaattikerä ja pari porkkanaa.
Lihaa ostan edullisesti. Myös kuiva-aineet yleensä edullisinta. Leipäkin ihan tavallista muovipussileipää. Samoin jogurtit litran purkkeja.
Syödään aamupala, välipala ja illallinen kotona kaikki ja pari henkeä syö myös lounaan ja yksi ottaa työpaikalle eväät.
Ruokalasku 150-200 e VIIKOSSA sisältäen myös pesuaineet ja paperit ym.
Jos lasken per henki, niin 18,75-25 e/hlö viikossa. Meitä on 3 aikuista ja 5 lasta, joista 1 aik. ja 2 lasta syö kotona lounaan ja yksi aik. ottaa eväät töihin. Näin ajateltuna ruokalasku on aika pieni.
Syödään aamulla leipää/jogurttia/puuroa ja lämpimällä ruualla laatikoita, pastakastikkeita, currya, keittoa, risottoa, perunamuusia ja lihaa, lasagnea, tortilloja, omaa pitsaa, omia hamppareita eli ihan tavallisia "lounasruokia" ja lisäksi aina salaattia.
Syödään myös kesällä pakastettuja marjoja ja metsästettyä lihaa ja kaverilta edullisesti saatua lammasta.
En ikinä osta esim. tuoremehuja, valmisaterioita, kalliita jogurtteja tai makukermoja, kalliita lihoja, erikoisia keksejä, valmiskastikkeita yms. Juuri koskaan en osta limsaa ja kerran viikossa karkkia.
Käydään kaupassa viiden-kuuden päivän välein tai ainakin silloin haetaan maitoa ja leipää lisää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ainakaan siemenpuuro.
Ahaa...siksikö et osannut vastata.
Mi-tä on ko-ti-ruo-ka vuon-na 2020?
Ruokatrendit on kuitenkin muuttunut sitten sen teidän 70-luvun lapsuuden ja esim. siementen käyttö on yleistynyt ja makaronit, makkarat, yms ei taida enää olla vakio lapsiperheiden ruokapöydässä. Pullat, leivät, kaakaot, lauantaimakkarat, jogurtit, murot jne kun jäävät kauppaa ruokalaskut pienenee.
Edelleen, jos käyttää termiä tavallinen kotiruoka, se ei ole siemenpuuroa agavesiirapilla.