Te, joiden kauppalasku on tosi pieni - Mitä teillä syödään?
Te, jotka koette, että viikoittaiset ruokakauppakulunne ovat huomattavasti pienemmät kuin samankokoisessa perheessä keskimäärin: Mitä teillä oikein syödään?
Kommentit (186)
Vierailija kirjoitti:
[Ei ole. Ei ole myöskään erityisen kallista. Ja ei, se ei ole ainoa ruoka, eikä edes ainoa siemenpuuro mitä meillä syödään. Jokohan voitaisiin keskittyä jo pikku hiljaa ketjun aiheeseen, eikä viilata pilkkua?
Ketjun aihe tosi halpa kauppalasku ja otat esimerkiksi kalliimman vaihtoehdon. Mitä seuraavaksi, tryffelipastaa?
Vierailija kirjoitti:
treffit kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö teillä pelkästään lidlissä käyviä ollenkaan haittaa ettei sieltä tahdo saada kaikkea? Esim itsellä ainakin sama homma joka kerta, että kun on vaikka joku kiva ruokaresepti niin siihen ei lidlistä yleensä aineksia löydä kun valikoima on niin kapea. Sitten pitää käydä toisessakin kaupassa.
Olen monesti miettinyt, että ne jotka käy lidlissä pelkästään niin teettekö aina niitä samoja ruokia vaan?
Itse tykkään testailla eri reseptejä.
M37
Kylla haittaa, ja esim. kahvi ja oluthan pitaa kuitenkin ostaa toisesta kaupasta, eli ensin mennaan Lidliin ja mita sielta ei loydy, ostetaan sielta kahvi- ja kaljakaupasta sitten. :)
Mutta ns. perusruoka-aineet saa hyvin huokealla Lidlista, siksi me siella kaydaankin. Bulkki sielta ja erikoisemmat jutut sitten eri kaupasta.
Me nyt muutenkin kaydaan kevyesti kolmessa eri kaupassa samalla reissulla, jos etnisestakin pitaa ostaa jotain.
Oletteko muuten laskeneet paljonko polttoaineeseen kuluu rahaa jos autolla kiertää kolme kauppaa? Ettei menis säästö siihen. Suomalaisethan on aina olleet erikoisia tarjouksen perässä ajelijoita. 2e säästö kahvipaketista kulutetaan tuplaten polttoaineeseen näin kärjistäen.
Tarkka taloudenpitäjä tässä.
Otan todellakin huomioon myös polttoaineen osuuden. Juuri siksi keskitän kaikki asiat samaan reissuun. Minun kotini lähellä on kaksi isoa kauppaa, Lidl ja Citymarket, niin lähellä toisiaan, etten edes viitsi autoa siirtää toisen parkkipaikalle vaan kävelen sen välin - käyn siis yleensä molemmissa. Ja tämän teen töistä tullessani eli en käynnistä autoa erikseen tätä reissua varten. S-marketin luona taas ovat kaikki kierrätyspisteet sekä lapsen harrastus, joten näillä reissuilla vien muovit ja pahvit keräykseen ja ostan ne, mitä S-kaupasta kannattaa ostaa.
Jos olen leipomassa ja jauhot loppuvat, ajan pyörällä 1,5 kilometrin matkan lähikauppaan miettimättä jauhokilon hintaa. Säästö syntyy jo siitä kun en laita autoa käyntiin.
Vierailija kirjoitti:
treffit kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö teillä pelkästään lidlissä käyviä ollenkaan haittaa ettei sieltä tahdo saada kaikkea? Esim itsellä ainakin sama homma joka kerta, että kun on vaikka joku kiva ruokaresepti niin siihen ei lidlistä yleensä aineksia löydä kun valikoima on niin kapea. Sitten pitää käydä toisessakin kaupassa.
Olen monesti miettinyt, että ne jotka käy lidlissä pelkästään niin teettekö aina niitä samoja ruokia vaan?
M37
Kylla haittaa, ja esim. kahvi ja oluthan pitaa kuitenkin ostaa toisesta kaupasta, eli ensin mennaan Lidliin ja mita sielta ei loydy, ostetaan sielta kahvi- ja kaljakaupasta sitten. :)
Mutta ns. perusruoka-aineet saa hyvin huokealla Lidlista, siksi me siella kaydaankin. Bulkki sielta ja erikoisemmat jutut sitten eri kaupasta.
Me nyt muutenkin kaydaan kevyesti kolmessa eri kaupassa samalla reissulla, jos etnisestakin pitaa ostaa jotain.
Okei, itse sinkkuna en viitsi kiertää montaa kauppaa. Valitsen sen mistä saan kaiken kerralla. Ymmärrän, että perheellisillä varmaan sitä säästöä kertyy enemmän kun ruokaa menee enemmän.
M37
Niin, siis meita on 2 aikuista ja koira, kaipa mekin perhe ollaan. ;)
(Yleensa perheellinen = lapsiperhe).
Huomioikaa että harva syö kunnon ruokaa, jolla on pieni kauppalasku. Halpoja makkaroita, höttöhiilareita,nuudelia,makaronia, edullisimpia juureksia, rasvaista jauhelihaa, perunoita ym... Ei sitä ruokaa saa halvalla jos meinaa syödä hyvin ja mahansa täyteen.
Ei koskaan limsaa, olutta, viiniä tai siideriä. Ei koskaan sipsejä ja karkkeja. Ei pullaa tai keksejä. Leivon itse kakkuja ja pullaa, jos on tarve. Syömme paljon perunoita, porkkanoita, punajuuria, banaaneja, tarjousmandariineja, Oltermannia, kaurahiutaleita, Oivariinia tarjouksesta isot määrät, tarjouslohta ja Kivikylän lindströmin pihvejä. Teen itse pitsaa. Lidlistä haemme leipää, kaurasydämiä lähinnä.
Meillä menee 130 euroa viikossa, 2 aikuista ja 4 lasta. Kaksi lapsista syö arkilounaan koulussa. Syödään sellaista 80-luvun ruokavaliota: lämpimäksi ruoaksi usein makaronilaatikkoa ja muita laatikkoruokia, keittoja, itse tehtyjä pinaatti- ja porkkanalettuja, munakkaita, riisiä ja kastiketta. Lisukkeeksi raasteita, kurkkua, paprikaa, parsakaalia höyrytettynä tai tomaattia, sesongin mukaan. Välipaloiksi ja aamupaloiksi hedelmiä, marjapuuroja, puuroa, muroja tai leipää. Leipää leivotaan kotona muutama kerta viikossa, mutta ostetaan myös kaupan leipää. Herkutteluun tehdään itse pannaria tai mokkapaloja (näitä voi myös pakastaa, mikrotettuina hyviä lapsille) tai ostetaan keksejä.
Vierailija kirjoitti:
treffit kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M37
Oletteko muuten laskeneet paljonko polttoaineeseen kuluu rahaa jos autolla kiertää kolme kauppaa? Ettei menis säästö siihen. Suomalaisethan on aina olleet erikoisia tarjouksen perässä ajelijoita. 2e säästö kahvipaketista kulutetaan tuplaten polttoaineeseen näin kärjistäen.
Joo siis saman verran kuin yhteen kauppaan. Kotoa kun lahtee Lidliin pain ajelemaan niin etninen on matkan varrella, ja "kahvi- ja kaljakauppa" on Lidlia vastapaata. :)
Joskus kaydaan samaan syssyyn viela torillakin (jos on toripaiva) halpojen vihannesten ym perassa, auto jaa silloin etnisen parkkiin ja loppumatka mennaan jalan. Helppoa, kun kaikki kaupat ovat lahella toisiaan.
Vierailija kirjoitti:
Mikä on tosi pieni kauppalasku (per kuukausi) seuraaville:
1 hengen talous
lapseton pariskunta
lapsiperhe (1-3 lasta)
Olen yksin elävä eläkeläinen. Tammikuun ruokaostokset 193€
Kasvissosekeittoja ja hedelmiä.
Ruokailu ravintoloissa 208,50.
Mitä oikein tilaatte Matsmartista ja vastaavista? Olen pari kertaa käynyt katselemassa, enkä oikein ole keksinyt kauheasti mitään tilattavaa. Toisaalta sieltä pitäisi tilata aika paljon, jotta saa ilmaiset postituskulut.
Vai tuleeko sinne hetkittäin jotain superedullisia eriä, jotka sitten myyvät parissa tunnissa loppuun? 🤔
Vierailija kirjoitti:
Huomioikaa että harva syö kunnon ruokaa, jolla on pieni kauppalasku. Halpoja makkaroita, höttöhiilareita,nuudelia,makaronia, edullisimpia juureksia, rasvaista jauhelihaa, perunoita ym... Ei sitä ruokaa saa halvalla jos meinaa syödä hyvin ja mahansa täyteen.
Mita vikaa on edullisissa juureksissa? Niista saa mainioita juurespihveja ja raasteita, uunijuureksia.
Linssit, pavut ja herneet ovat niinikaan kuivina todella edullisia.
Makkaraa meilla ei osteta oikeastaan koskaan. Leivan paalla paljon maistuvampaa on itsetehty hummus ja kurkku- tai paprikasiivut. Juustoakin menee jonkin verran.
Mitahan tarkoitat "hottohiilareilla"? Meilla ei syoda vaaleaa leipaa, mitaan eineksia, pullaa tai vaaleita pastoja.
Nuudelitkin ovat vallan mainio lisa, jos tekee esim. thaimaalaisen katkarapu- tai kana-nuudelisalaatin. Aasialaisissa salaateissa pelittaa mainiosti myos pieni pala rasvaista sianlihaa.
Vierailija kirjoitti:
Mitä oikein tilaatte Matsmartista ja vastaavista? Olen pari kertaa käynyt katselemassa, enkä oikein ole keksinyt kauheasti mitään tilattavaa. Toisaalta sieltä pitäisi tilata aika paljon, jotta saa ilmaiset postituskulut.
Vai tuleeko sinne hetkittäin jotain superedullisia eriä, jotka sitten myyvät parissa tunnissa loppuun? 🤔
Tätä minäkin olen ihmetellyt. Siellähän on tarjolla pääosin karkkeja, pussipastoja, majonnesikastikkeita yms. Ei juurikaan sellaista, mistä itse tekisin ruokaa. Käsittääkseni siellä ei ole mitään supereriä. Ei oikein voisikaan olla kun myyvät päivämäärältään vanhentuneita tai kauppojen valikoimista poistuvia tuotteita. Tarjontaa ei siis kovin paljoa voi ennakoida.
Meillä syödään samanlaista arkiruokaa, kuin omassa lapsuudessani 1980- ja 90-luvuilla. Makaronilaatikkoa, nakkikeittoa, keitettyjä perunoita kananmunakastikkeella, puuroa aamuisin. Eihän tämä mikään kovin vaihteleva tai kiinnostava ruokavalio ole, mutta hävikkiäkään ei tule kun tutut ainekset kiertävät kaapista kattilaan eikä mihinkään jää eksoottisia pussinpohjia pyörimään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tilaan Matsmartilta kuivatavaran, tuoretuotteet katselen tarjouksesta. Ihan tavallista kotiruokaa (perunaa, kastikkeita, patoja, puuroja yms.) meillä syödään. Viljatuotteita ei käytetä, joten leipä ja leikkeleet jää kauppaan.
Mua ärsyttää tämmöinen epäjohdonmukaisuus vai ajattelemattomuuttako tuo nyt sitten on.
Viljatuotteita ette käytä, mutta puuroja syötte kuitenkin?
Puuroon ei välttis tarvi viljoja. Yhtälailla sen voi tehdä erilaisista siemensekoituksista.
Ei, mutta silloin ne eivät ole sitä "ihan tavallista kotiruokaa".
Määrittele mitä hittoa on ihan tavallinen kotiruoka vuonna 2020?
Ei ainakaan siemenpuuro.
P.S. Älä laita kysymysmerkkiä epäsuoraan kysymyslauseeseen.
Ahaa...siksikö et osannut vastata.
Mi-tä on ko-ti-ruo-ka vuon-na 2020?
Ruokatrendit on kuitenkin muuttunut sitten sen teidän 70-luvun lapsuuden ja esim. siementen käyttö on yleistynyt ja makaronit, makkarat, yms ei taida enää olla vakio lapsiperheiden ruokapöydässä. Pullat, leivät, kaakaot, lauantaimakkarat, jogurtit, murot jne kun jäävät kauppaa ruokalaskut pienenee.
Siementen käyttö on yleistynyt ja siltikään niitä ei suuri yleisö syö.
Kyllä vaan edelleen mennään aika perinteisellä linjalla perusruokien kanssa. Katseleppa vaikka hoitokotien, koulujen jne ruokalistoja. Niissähän aina mainostetaan perinteisiä arvoja ruoan suunnittelussa.
Jotain "uusiakin" tulee: pizza, texmexpäivät. Lihapullat ja muusi ruskealla kastikkeella on myös eräs pitkä ikäinen toiveruokapäivä.
Makkarakastike ja nakkikeitto aivan perinteisiä listoilla, kuten lohikiusaus tms. laatikkoruuat.
Pasta on yhä tulokas, kun vanhemmat emännät ei pidä sitä minään ruokana. Kasvissosekeitot myös ovat uusinta uutta.
Mä tein tästä pienoista tutkimustatyötä vuosi sitten koulutehtävieni takia. Yllättävän vähän on perinteinen kotiruoka muuttunut 30 vuodessa. Vaikka hiilarittomasta puhutaan yms. ei suuri yleisö ole sitä löytänyt vieläkään, se on lähinnä laihduttajien juttu.
Nuudeleita ja sushia saadaan vielä odottaa pitkään kunnes ne taipuu kotiruuaksi. ;)
Laitosruoka ja kotiruoka ovat kaksi eri asiaa. Niitä ei voi vertailla keskenään. Aika monessa perheessä nuudelit ja jopa sushi ovat ruokia, joita syödään useamman kerran kuussa. Silloin ne mielestäni voidaan laskea tavallisiksi ruuiksi ko. perheessä. Tavallisuus määrittyy perheen kulutustottumuksista käsin, ei sen perusteella mitä muut syövät. Meidän perheessä syödään viikottain itse kalastettua kalaa. Se on meille tavallista kotiruokaa. Luonnollisestikaan kaikille näin ei ole, vaan muissa perheissä on omat tavalliset kotiruokansa.
Harmi, kun et ymmärtänyt mitä hän yritti sanoa. Vai jankkaatko huvikses vaan?
ohiksen ohis
Meillä syödään nakinkeitinlientä, kun on oikeen tiukkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on tosi pieni kauppalasku (per kuukausi) seuraaville:
1 hengen talous
lapseton pariskunta
lapsiperhe (1-3 lasta)
Olen yksin elävä eläkeläinen. Tammikuun ruokaostokset 193€
Kasvissosekeittoja ja hedelmiä.
Ruokailu ravintoloissa 208,50.
Onko ne keitot pakko soseuttaa, etkö voi syödä kunnon kasviskeittoja? Vrt näkö, maku ja suutuntuma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tilaan Matsmartilta kuivatavaran, tuoretuotteet katselen tarjouksesta. Ihan tavallista kotiruokaa (perunaa, kastikkeita, patoja, puuroja yms.) meillä syödään. Viljatuotteita ei käytetä, joten leipä ja leikkeleet jää kauppaan.
Mua ärsyttää tämmöinen epäjohdonmukaisuus vai ajattelemattomuuttako tuo nyt sitten on.
Puuroon ei välttis tarvi viljoja. Yhtälailla sen voi tehdä erilaisista siemensekoituksista.
Ei ainakaan siemenpuuro.
Ruokatrendit on kuitenkin muuttunut sitten sen teidän 70-luvun lapsuuden ja esim. siementen käyttö on yleistynyt ja makaronit, makkarat, yms ei taida enää olla vakio lapsiperheiden ruokapöydässä. Pullat, leivät, kaakaot, lauantaimakkarat, jogurtit, murot jne kun jäävät kauppaa ruokalaskut pienenee.
Kyllä vaan edelleen mennään aika perinteisellä linjalla perusruokien kanssa. Katseleppa vaikka hoitokotien, koulujen jne ruokalistoja. Niissähän aina mainostetaan perinteisiä arvoja ruoan suunnittelussa.
Jotain "uusiakin" tulee: pizza, texmexpäivät. Lihapullat ja muusi ruskealla kastikkeella on myös eräs pitkä ikäinen toiveruokapäivä.
Makkarakastike ja nakkikeitto aivan perinteisiä listoilla, kuten lohikiusaus tms. laatikkoruuat.
Pasta on yhä tulokas, kun vanhemmat emännät ei pidä sitä minään ruokana. Kasvissosekeitot myös ovat uusinta uutta.
Mä tein tästä pienoista tutkimustatyötä vuosi sitten koulutehtävieni takia. Yllättävän vähän on perinteinen kotiruoka muuttunut 30 vuodessa. Vaikka hiilarittomasta puhutaan yms. ei suuri yleisö ole sitä löytänyt vieläkään, se on lähinnä laihduttajien juttu.
Nuudeleita ja sushia saadaan vielä odottaa pitkään kunnes ne taipuu kotiruuaksi. ;)
Laitosruoka ja kotiruoka ovat kaksi eri asiaa. Niitä ei voi vertailla keskenään. Aika monessa perheessä nuudelit ja jopa sushi ovat ruokia, joita syödään useamman kerran kuussa. Silloin ne mielestäni voidaan laskea tavallisiksi ruuiksi ko. perheessä. Tavallisuus määrittyy perheen kulutustottumuksista käsin, ei sen perusteella mitä muut syövät. Meidän perheessä syödään viikottain itse kalastettua kalaa. Se on meille tavallista kotiruokaa. Luonnollisestikaan kaikille näin ei ole, vaan muissa perheissä on omat tavalliset kotiruokansa.
ohiksen ohis
Eipä tuo sinunkaan ymmärryksesi kehuttavaa ole, kun kuvittelet täysin asiallisen ja perustellun näkemyksen olevan jankkausta. t.eri
Kuka viitsii syödä jotain nakkikeittoa ja makkarakastiketta? Tehkää mieluummin vaikka linssikeittoa!
Vierailija kirjoitti:
Pihistelijä tässä.
Me emme tosiaankaan syö halpoja makkaroita, höttöhiilareita (mitä ne ovat?) tai rasvaista jauhelihaa (paitsi silloin kun rasvaa tarvitaan ruoan maun vuoksi - esim. lihapullia ei kannata tehdä liian vähärasvaisesta lihasta).
Perunoissa ja edullisissa juureksissa taas ei todellakaan ole mitään vikaa vaan ne ovat kyllä ihan kunnon ruokaa. Tietysti jos nyt pelkällä perunalla haluaa vatsansa täyttää niin perunavatsanhan siitä saa, mutta kyllä niitä voi mukana olla hyvinkin monipuolisessa ruokavaliossa.
Kun osaa laittaa ruokaa alusta asti itse, ei vietä iltojaan pelien tai telkkarin äärellä ja suunnittelee sekä ostokset että ruokalistan järkevästi, voi syödä todella edullisesti ja hyvin. Ymmärrän kyllä, ettei kaikilla ole aikaa tai jaksamista siihen. Pieniä askelia voi kuitenkin ottaa.
Marttojen neuvot ovat toimivia. Ei kannata yrittää syödä ympäri vuoden samaa. Kesällä ja syksyllä syödään paljon tuoretta ja säilötään loput. Talvella hyödynnetään varastoja ja ostetaan harkiten kauden mukaisia lisukkeita. Itse tehdään kaikki mitä ehditään ja mikä on taloudellista ja järkevää. Valitaan mahdollisimman puhtaita ja käsittelemättömiä raaka-aineita mahdollisimman läheltä.
Ruoka-ajat ovat tosi tärkeät. Yhdessä syöminen säästää myös rahaa, kun jokainen ei napsi kaapeista suuhunsa mitä milloinkin. Veikkaan että moni tuhlaa isot summat ns. välipaloihin ja leivänpäällisiin ja sitten pitää maksaa personal trainerille tai laihdutusfirmoille, että saisi ne kalliisti hankitut kilot pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ainakaan siemenpuuro.
ohiksen ohis
Ymmärsin oikein hyvin. Toin keskusteluun vain oman näkemykseni siitä, miten tavallinen kotiruoka mielestäni voidaan määritellä. Harmi, kun et ymmärtänyt sitä.