Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minut irtisanottiin koeajalla :(

Vierailija
03.02.2020 |

Syy: liikaa sairaspoissaoloja. Olen noin kolmen kuukauden aikana ollut kolmesti flunssassa, kerran migreenissä ja kerran mahataudissa. Lisäksi olin pari päivää poissa lapsen sairastaessa. Tänään tulin töihin aamulla normaalisti, heitin takin naulakkoon, otin kahvia ja sitten kutsuttiinkin keskustelemaan. Sain lähteä saman tien kotiin. Harmittaa :'(

Kommentit (143)

Vierailija
121/143 |
04.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kai ymmärrät, että ”mahatauti” tarkoittaa rokulipäivää. Ei siis oikeaa tautia.

Kyllä minulle ainakin mahatauti tarkoittaa ihan sitä että istuu pöntöllä ja oksentaa ämpäriin, kun sitä tavaraa tulee molemmista päistä. Olen kerran joutunut/päässyt ihan tiputukseenkin terveyskeskukseen, kun ei vesikään pysynyt sisällä. En siis ole Ap, mutta en myöskään tarpeeksi monta mahatautia kärsineenä (juurikin niiden kuspäiden vuoksi jotka tulee kipeänä töihin/kouluun) epäile ihmisten omaa ilmoitusta siitä. Olen kerran itse soittaessani töihin joutunut laskemaan puhelimen vessan lattialle kun piti taas oksentaa, jonka jälkeen luurin taas poimiessani työnantaja sanoi ettei tarvitse tulla loppuviikosta (oli tiistai ja olin töissä työpaikkaruokalassa) töihin...

Vierailija
122/143 |
04.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsen takia saikulle / kotiin jääminen töistä on naurettavinta mitä voi olla. On nähty monet kerrat kun kaikki muut työkaverit oli naisia. "Meidän Eerolla on nyt pipi, jään kotiin" Sit ollaan se 3 pv kotona lusmuilemassa ja työt kasaantuu.

Kävitkö oikein kotona tarkistamassa, että Eero ei ollut oikeasti kipeänä?

Lasta ei voi jättää yksin kotiin, jos on alle kouluikäinen. Lasta ei myöskään saa viedä päiväkotiin tai kouluun, missä hän tartuttaa muut lapset. Eikä työpaikalla varmaan sitä katsottaisi suopeasti, että tuo oksentavan lapsen työhuoneeseensa makaamaan.

Helppohan se on valittaa. Mikä sun ratkaisu tähän olisi?

Minun työnantaja muutes ehdotti että hä hommaa lapselle aina hoitajan kun vain tulen töihin. Lapsi oli tuolloin 1,5 v, ei oikein tullut kauppoja. En kai voi ketä tahansa päästää meille noin pienen vauvan kanssa, vauvan joka on vielä kipeä ja tarvitsee äitiä, eikä jotain randomsetää!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/143 |
04.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan oikein teki työnantaja. Tuollainen saikkukone myrkyttää myöskin sen työpaikan ilmapiirin hyvin nopeasti. 

Vierailija
124/143 |
04.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitsukka kirjoitti:

Nauttikaa ihmiset C-vitamiinia vaikka poretablettina kerran päivässä, niin ei iske jokainen flunssa. Nimimerkki "kokemusta on"

C-vitamiinilla on lähinnä lumelääkevaikutus niillä annoksilla mitä suositellaan normaalisti otettavaksi. Se ei myöskään ehkäise flunssia vaan lyhentää niiden kestoa.

Itsellä flunssakierre (4-5 per vuosi) loppui siihen kun rupesin ottamaan sen vuosittaisen influenssapiikin. Sittemmin 0-2 flunssaa per vuosi, riippuen vähän siitä olenko ehdoin tahdoin ollut kipeiden ihmisten kanssa tekemisissä.

Vierailija
125/143 |
04.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koeaikana kumpikin osapuoli voi purkaa työsuhteen, jolloin lakimääräistä irtisanomisaikaa ei noudateta. Työntekijä jää siis vaille normaalia irtisanomissuojaa, mutta ei toisaalta ole velvollinen myöskään työskentelemään irtisanomisaikaa yrityksessä. Irtisanominen koeajalla eli koeaikapurku päättää työsuhteen heti.

Työsopimuksen purkaminen koeaikana

Työsuhteen alkuun sijoittuvasta koeajasta sovitaan työsopimuksessa. Koeajan tarkoituksena on, että työnantaja voi nähdä työntekijän osaamisen ja soveltuvuuden suunniteltuihin työtehtäviin. Työntekijä puolestaan näkee, onko työ sellaista, jota hän haluaa tehdä.

Koeajalla sekä työnantaja että työntekijä voivat päättää työsuhteen ilman irtisanomisaikaa. Purku ei saa kuitenkaan perustua syrjiviin tai epäasiallisiin perusteisiin. Syrjivistä perusteista on luettelo yhdenvertaisuuslaissa. Se, onko koeajan purkuperuste hyväksyttävä, arvioidaan suhteessa olosuhteiden kokonaisuuteen ja oikeuskäytäntöön.

Purkamiselle pitää koeajallakin olla perusteet.

Työsopimuslaissa ei ole luetteloa hyväksyttävistä perusteista työsuhteen purkamiselle koeajalla. Oikeuskäytännön mukaan hyväksyttävänä perusteena työnantajan tekemään purkamiseen koeajalla on esitetty työntekijän

työn suorittamiseen liittyvä puutteellisuus

myöhästely ja luvattomat poissaolot

yleinen sopimattomuus työhön

sopeutumattomuus työpaikan olosuhteisiin.

Sen sijaan epäasiallisiksi perusteiksi on oikeuskäytännössä katsottu esimerkiksi

työnantajan erehdys

työntekijän terveyteen kohdistunut aiheeton epäilys

työnantajan aiheeton epäilys varastamisesta tai kassavajeesta

työpaikalla työaikana tapahtunut toiminta, jota ei voida lukea työntekijän syyksi

toiminta, joka on sinällään sallittua (esim. osallistuminen lailliseen työtaisteluun tai työntekijälle kuuluvien oikeuksien käyttäminen)

työajan ja työpaikan ulkopuolisisiin tekijöihin liittyvät asiat, jotka eivät vaikuta työsuhteeseen.

Esimerkiksi tavanomainen lyhyt sairausjakso ei voi olla peruste purkaa työsuhde koeajalla. Sairaus voi kuitenkin olla purkuperusteena, jos se on vaikuttanut työntekijän työkykyyn tai jos se on pitkäkestoisuutensa vuoksi vaikuttanut mahdollisuuteen arvioida työstä selviytymistä koeaikana.

Vierailija
126/143 |
04.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monilla täällä tuntuu olevan tosi jyrkkä suhtautuminen noin runsaaseen sairasteluun, ja että potkut olivat ok. Mutta missä paljon sairasteleva voi sitten olla töissä? Tuskin työttömyys tai eläkekään on hyviä vaihtoehtoja.

Mulla on krooniseen sairauteen lääkitys, joka heikentää immuunijärjestelmää merkittävästi, ja kaiken maailman infektioita siis riittää. Eipä ole tullut mieleenkään että olisi parempi heittäytyä yhteiskunnan rahoille kuin sairastaa runsaasti ja silti käydä parhaansa mukaan töissä.

Joku ehdotti ratkaisuksi osa-aikatöitä, mutta eihän sitä sairastelua voi mitenkään itse ajoittaa niin, että se osuisi niille ylimääräisille vapaille.

Niin kauan kun kortistossa on terveitä ihmisiä töitä tekemään, miksi kenenkään pitäisi palkata sairasta?

Ymmärrätkö yhtään miten paljon tuollainen jatkuva saikuttaminen kuormittaa koko työyhteisöä, erityisesti lähimpiä työkavereitasi? Joku ne sinun työsi tekee silloin kun sinä et ole töissä.

Kroonisesti sairaan kannattaa ruveta yrittäjäksi. Siinä siitä jatkuvasta saikuttamisesta ei ole riesaa kenellekään muulle. Yllättäen luultavasti huomaisit ettei ihan joku lenssun takia tarvitse kotiin jäädäkään, kun elantosi olisi oikeasti kiinni siitä että tosiaankin teet työtä etkä vain ole firman palkkalistoilla.

Tunnen eräänkin Crohnia sairastavan ja jatkuvasti sytostaatteja syövän lapsiperheen isän. Joka tietysti saa kaikki maailman pöpöt. Ja on yrittäjä ja elättää perheensä.

Vierailija
127/143 |
04.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpa pikkumaista. Se ei muuten ollut irtisanominen, vaan työsuhteen purku.

Ole seuraavan kerran koeaika saikuttamatta, sen jälkeen voi ihan huoletta alkaa sairastelemaan.

Nyt on tietysti myöhäistä neuvoa, harmi.

Näin monet tuntuvat toimivan mm hoitoalalla. Ensin virka haltuun ja sitten luurataan saikulla. Ei yt:t paljon paina kun hoitoalalta ei fuduja saa ..Toiset sitten tuuraa jos sijaisia ei löydy ..

Vierailija
128/143 |
04.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monilla täällä tuntuu olevan tosi jyrkkä suhtautuminen noin runsaaseen sairasteluun, ja että potkut olivat ok. Mutta missä paljon sairasteleva voi sitten olla töissä? Tuskin työttömyys tai eläkekään on hyviä vaihtoehtoja.

Mulla on krooniseen sairauteen lääkitys, joka heikentää immuunijärjestelmää merkittävästi, ja kaiken maailman infektioita siis riittää. Eipä ole tullut mieleenkään että olisi parempi heittäytyä yhteiskunnan rahoille kuin sairastaa runsaasti ja silti käydä parhaansa mukaan töissä.

Joku ehdotti ratkaisuksi osa-aikatöitä, mutta eihän sitä sairastelua voi mitenkään itse ajoittaa niin, että se osuisi niille ylimääräisille vapaille.

Niin kauan kun kortistossa on terveitä ihmisiä töitä tekemään, miksi kenenkään pitäisi palkata sairasta?

Ymmärrätkö yhtään miten paljon tuollainen jatkuva saikuttaminen kuormittaa koko työyhteisöä, erityisesti lähimpiä työkavereitasi? Joku ne sinun työsi tekee silloin kun sinä et ole töissä.

Kroonisesti sairaan kannattaa ruveta yrittäjäksi. Siinä siitä jatkuvasta saikuttamisesta ei ole riesaa kenellekään muulle. Yllättäen luultavasti huomaisit ettei ihan joku lenssun takia tarvitse kotiin jäädäkään, kun elantosi olisi oikeasti kiinni siitä että tosiaankin teet työtä etkä vain ole firman palkkalistoilla.

Tunnen eräänkin Crohnia sairastavan ja jatkuvasti sytostaatteja syövän lapsiperheen isän. Joka tietysti saa kaikki maailman pöpöt. Ja on yrittäjä ja elättää perheensä.

Ymmärrän, mutta mitä merkitystä ymmärrykselläni on? En voi tilanteelleni sen enempää tehdä. Meillä onneksi sentään on sijaiset eikä töitä vain jaeta työkavereille.

Jos alkaisin alallani yrittäjäksi, en missään nimessä voisi tulla töihin yhtään sen paremmin sairaana, koska työskentelen haavoittuvaisten ihmisten parissa.

Vierailija
129/143 |
04.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten tyhmä täytyy olla että ei edes koeajalla viitsi käydä töissä? Koeajan verran pitäisi kyetä skarppaamaan ja edes teeskentelemään hyvää työntekijää.

Koeajalla pitäisi myös oppia se työ, eikä se onnistu jos ei ole työpaikalla.

Syötkö jotain sytostaatteja kun sairastat noin jumalattomasti?

Laskepa piruuttasi mikä on poissaoloprosenttisi. Sitten ymmärrät miksi sait kenkää.

No mahataudissa et ainakaan kyllä töihin voi mennä tai kohta saikuttaa koko talo. Lasta ei myöskään voi päiväkotiin viedä kipeänä.

Kai ymmärrät, että ”mahatauti” tarkoittaa rokulipäivää. Ei siis oikeaa tautia.

Tarkoittaako? Kyllä itse olen ilmoittanut mahataudin, jos olen paskantanut pitkin kämppää noroviruksen kourissa. Eipä esimies siihen koskaan ole mitään sanonut.

Vierailija
130/143 |
04.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä juttuja lukiessa täytyy kyllä olla kiitollinen omasta terveydestään, huh huh :o

Vierailija
131/143 |
04.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työsuhdetta ei saa purkaa sairastamisen vuoksi koeajallakaan. Jos pystyt todistamaan, että sairastaminen oli syy työsuhteen purkamiseen, kannattaa viedä asia eteenpäin.

Vierailija
132/143 |
04.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi kyllä tuossa kokonaistilanteessa ollut syytä jakaa hoitovastuuta lapsen isän kanssa, oli sitten mikä vaan jaskantärkeä insinööri. "Hei, nyt tuntuu siltä, että saan tätä menoa potkut jos jään vielä pikku-Eeronkin kanssa kotiin. Voisitko ottaa vapaata / etää työstä."

Eihän se työelämä muutu tasa-arvoisemmaksi äideille jos ei sitä itse edistä.

Vierailija
133/143 |
04.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

0/5

Vierailija
134/143 |
04.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meikä on ollut onnekas. Ei yhtään päivää saikulla viimeisen kolmen vuoden aikana.

M55

Vierailija
135/143 |
04.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsen takia saikulle / kotiin jääminen töistä on naurettavinta mitä voi olla. On nähty monet kerrat kun kaikki muut työkaverit oli naisia. "Meidän Eerolla on nyt pipi, jään kotiin" Sit ollaan se 3 pv kotona lusmuilemassa ja työt kasaantuu.

Lasta ei voi jättää yksin kotiin, jos on alle kouluikäinen. Lasta ei myöskään saa viedä päiväkotiin tai kouluun, missä hän tartuttaa muut lapset. Eikä työpaikalla varmaan sitä katsottaisi suopeasti, että tuo oksentavan lapsen työhuoneeseensa makaamaan.

Minun työnantaja muutes ehdotti että hä hommaa lapselle aina hoitajan kun vain tulen töihin. Lapsi oli tuolloin 1,5 v, ei oikein tullut kauppoja. En kai voi ketä tahansa päästää meille noin pienen vauvan kanssa, vauvan joka on vielä kipeä ja tarvitsee äitiä, eikä jotain randomsetää!

Mulla yksi tuttu joka tekee päätyökseen tuota sairaiden lasten kotihoitoa. On lastenohjaaja koulutukseltaan, ei mikään randomsetä vaan oikein pätevä ihminen. Sellaisessa palvelussa siis töissä mistä työnantajat hommaavat hoitajia.

Vierailija
136/143 |
04.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei niitä vatsatauteja ja ripulointeja voi olla montaa kertaa vuodessa!

Uskokaa jo!

Silmätulehdus ja ripuli on varmaan ainoat syyt, että et varmasti voi mennä töihin. Siis pilipalisairaus.

Vierailija
137/143 |
04.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla yksi tuttu joka tekee päätyökseen tuota sairaiden lasten kotihoitoa. On lastenohjaaja koulutukseltaan, ei mikään randomsetä vaan oikein pätevä ihminen. Sellaisessa palvelussa siis töissä mistä työnantajat hommaavat hoitajia.

Ihan perusjuttuja, työpaikoissa jossa kovapalkkaisia työntekijöitä esim. Asianajotoimistot.

Vierailija
138/143 |
04.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meikä on ollut onnekas. Ei yhtään päivää saikulla viimeisen kolmen vuoden aikana.

M55

En tiedä, olenko onnekkaampi sua..mut terveempi ainakin.

Marraskuussa 2008 saikulla viimeksi, sitä ennen 1999.

Vierailija
139/143 |
04.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen vakituinen työntekijä, julkisella puolella ja olen useita kertoja vuosien varrella joutunut menemään töihin, Buranan avulla. Pikku flunssan normaali ihminen kestää, joku pieni lämpöilu ja lihasten särky asettuu Buranalla.

Työkaverini (3 kpl, eri työpaikat) teki noin, tulivat aina flunssassa töihin ja oikein kehuivat, että Buranan voimin jaksaa. Kuolivat jokainen sydänlihastulehdukseen.

Porvoossa?

Vierailija
140/143 |
04.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koejalla saa purkaa työsopimuksen, olipa työntekijä sairastellut tai ei.

Pitää silti olla laillinen peruste.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi kuusi