Minut irtisanottiin koeajalla :(
Syy: liikaa sairaspoissaoloja. Olen noin kolmen kuukauden aikana ollut kolmesti flunssassa, kerran migreenissä ja kerran mahataudissa. Lisäksi olin pari päivää poissa lapsen sairastaessa. Tänään tulin töihin aamulla normaalisti, heitin takin naulakkoon, otin kahvia ja sitten kutsuttiinkin keskustelemaan. Sain lähteä saman tien kotiin. Harmittaa :'(
Kommentit (143)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monilla täällä tuntuu olevan tosi jyrkkä suhtautuminen noin runsaaseen sairasteluun, ja että potkut olivat ok. Mutta missä paljon sairasteleva voi sitten olla töissä? Tuskin työttömyys tai eläkekään on hyviä vaihtoehtoja.
Mulla on krooniseen sairauteen lääkitys, joka heikentää immuunijärjestelmää merkittävästi, ja kaiken maailman infektioita siis riittää. Eipä ole tullut mieleenkään että olisi parempi heittäytyä yhteiskunnan rahoille kuin sairastaa runsaasti ja silti käydä parhaansa mukaan töissä.
Joku ehdotti ratkaisuksi osa-aikatöitä, mutta eihän sitä sairastelua voi mitenkään itse ajoittaa niin, että se osuisi niille ylimääräisille vapaille.
Eikö paljon sairastelevat/kroonisesti sairaat/terveydentilansa vuoksi töihin kykenemättömät ole työkyvyttömyyseläkkeellä ja sitten ehkä työkokeilussa, joita harvoin jatketaan, vaan työkyvyttömyyseläke jatkuu.
On sulla idealistinen kuva. Kunpa olisikin noin!
Hoitsukka kirjoitti:
Nauttikaa ihmiset C-vitamiinia vaikka poretablettina kerran päivässä, niin ei iske jokainen flunssa. Nimimerkki "kokemusta on"
Mieluummin tablettina, jos ruuasta ei saa tarpeeksi. Poretabletit eivät ole oikein terveellisiä.
Vierailija kirjoitti:
Juttu vaan on niin että työnantaja ostaa sinulta työn, jos et tee työtä josta maksetaan niin työsopimus irtisanotaan. Näin se vaan on.
Mitä itse tykkäisit jos palkkaisit maalarin maalaamaan taloasi, mutta maalari onkin kipeänä neljänneksen ajasta ja laskuttaa sairasteluajaltakin?
Vois yllättäen olla aivan eri näkemys.
Kuitenkin kuka tahansa voi sairastua. Sinäkin. Siksi ihan hevin ei sairauspoissaolojen takia voi irtisanoa.
Työnantaja toki ostaa työntekijältä työpanoksen, mutta siihen sisältyy aina tietty riski, joka on vain hyväksyttävä.
Vierailija kirjoitti:
Monilla täällä tuntuu olevan tosi jyrkkä suhtautuminen noin runsaaseen sairasteluun, ja että potkut olivat ok. Mutta missä paljon sairasteleva voi sitten olla töissä? Tuskin työttömyys tai eläkekään on hyviä vaihtoehtoja.
Mulla on krooniseen sairauteen lääkitys, joka heikentää immuunijärjestelmää merkittävästi, ja kaiken maailman infektioita siis riittää. Eipä ole tullut mieleenkään että olisi parempi heittäytyä yhteiskunnan rahoille kuin sairastaa runsaasti ja silti käydä parhaansa mukaan töissä.
Joku ehdotti ratkaisuksi osa-aikatöitä, mutta eihän sitä sairastelua voi mitenkään itse ajoittaa niin, että se osuisi niille ylimääräisille vapaille.
Henkilökohtaisesti toki ikävää, ettei ole täysin työkykyinen.
Toisaalta ei ole yksittäisen työnantajan tehtävä maksaa palkkaa työstä, jota ei tehdä (eli saikutetaan). Ongelma ei olisi ollenkaan niin suuri, jos sairauspäivät menisivät työntekijän omaan piikkiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juttu vaan on niin että työnantaja ostaa sinulta työn, jos et tee työtä josta maksetaan niin työsopimus irtisanotaan. Näin se vaan on.
Mitä itse tykkäisit jos palkkaisit maalarin maalaamaan taloasi, mutta maalari onkin kipeänä neljänneksen ajasta ja laskuttaa sairasteluajaltakin?
Kuitenkin kuka tahansa voi sairastua. Sinäkin. Siksi ihan hevin ei sairauspoissaolojen takia voi irtisanoa.
Työnantaja toki ostaa työntekijältä työpanoksen, mutta siihen sisältyy aina tietty riski, joka on vain hyväksyttävä.
Tässä tapauksessa työnantaja tunnisti ilmeisen riskin ja päätti viheltää pelin poikki koeajalla. Niin minäkin olisin tehnyt.
Ehdotin työnantajalle jossain vaiheessa, että voisin tehdä kotoa töitä silloinkin, kun olen flunssassa. Eivät suostuneet ehdotukseeni :( ap
Työnantaja teki tässä kyllä siinä suhteessa erikoisesti, että antoi saikuttaa omalla ilmoituksella 5 kertaa (?) 3kk aikana ja sitten teki koeaikapurun. Olisi ennen sitä voinut ottaa työterveyden mukaan kuvioihin, vaatia lääkärintodistusta ym. jos työn jälki kerran on hyvää. Taloushallinnon alalla kun on monissa paikoissa osaavista tekijöistä pulaa. Mutta tässähän oli mukana myös "ei oikein soveltunut työyhteisöön", joka usein tarkoittaa sitä, että henkilökemioissa on jotain ongelmaa ja työntekijän käyttäytymisestä, persoonasta tai kommunikaatiotyylistä ei oikein tykätä. Harva viitsii sellaisista asioista edes antaa palautetta vaan mennään soveltumattomuuden taakse ja puretaan työsuhde. Mutta tuo sairastelun määräkin on kyllä sellainen, että herää kysymys olisiko aiheellista tutkituttaa tarkemmin mistä on kysymys. Pelkkä tottumattomuus toimiston pöpöihin ei asiaa välttämättä selitä, jos muut eivät ole sairastelleet. Mulla on mielialat vaikuttaneet sairasteluun lähinnä niinpäin, että työttömänä imuroin kaikki pöpöt ja töissä käydessä olen terve kuin pukki...
Vierailija kirjoitti:
Ehdotin työnantajalle jossain vaiheessa, että voisin tehdä kotoa töitä silloinkin, kun olen flunssassa. Eivät suostuneet ehdotukseeni :( ap
Eli kuitenkin olit kykenevä tekemään töitä, mutta et vaan saanut itseäsi toimistolle.
Etätyö on hyvä mutta etätyön tekeminen vaatii luottamusta, ja et nyt ihan heti ole luottamuksen arvoinen kun jo harjoittelu aikana sairastut ja haluat tehdä töitä kotona.
Krooninen sairaus ei välttämättä tarkoita paljon poissaoloja, mikäli sairautta hoidetaan hyvin niin usein pystytään olemaan ihan kokopäiväisesti töissä. Kukaan ei halua kipeä ihmistä töihin, mutta totuus on että sairastelu maksaa. Tässä tapauksessa se on yleensä pois työkaverin niskasta ja työnanatjan tilistä. Kun jokainen ymmärtäisi, että ne on juuri ne pienet poissaolot jos niitä on paljon joka ovat kalliit. Ja laki oikeasti määrä, että noilla poissaolo määrillä niin työnterveys pitää tarkistaa työntekjiän kuntoa. Miksi on niin paljon poissaoloja,onko työ stressavaa jne. Ei ne ole leikin asia kun joku on pois joka kuukausi.
Eli olit puolet työajasta pois. Joku ne sunkin työt on tehnyt sillä aikaa kun saikutat ja Olet poissa
Ei ihme että sut irtisanottiin ihan oikeasta syystä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli kuitenkin olit kykenevä tekemään töitä, mutta et vaan saanut itseäsi toimistolle.
Etätyö on hyvä mutta etätyön tekeminen vaatii luottamusta, ja et nyt ihan heti ole luottamuksen arvoinen kun jo harjoittelu aikana sairastut ja haluat tehdä töitä kotona.
Krooninen sairaus ei välttämättä tarkoita paljon poissaoloja, mikäli sairautta hoidetaan hyvin niin usein pystytään olemaan ihan kokopäiväisesti töissä. Kukaan ei halua kipeä ihmistä töihin, mutta totuus on että sairastelu maksaa. Tässä tapauksessa se on yleensä pois työkaverin niskasta ja työnanatjan tilistä. Kun jokainen ymmärtäisi, että ne on juuri ne pienet poissaolot jos niitä on paljon joka ovat kalliit. Ja laki oikeasti määrä, että noilla poissaolo määrillä niin työnterveys pitää tarkistaa työntekjiän kuntoa. Miksi on niin paljon poissaoloja,onko työ stressavaa jne. Ei ne ole leikin asia kun joku on pois joka kuukausi.
En halunnut tartuttaa muita. Olin kyllä oikeasti sairas, mutta olisi siinä aina hetken Panadolin oton jälkeen voinut naputella sängyssä konetta. ap
Ei koeajallakaan saa purkaa työsuhdetta laittomista syistä. Pelkästä sairastamisesta työsuhdetta ei saa päättää.
Jos kuulut liittoon, ota yhteyttä sinne. Eihän se maksa sinulle kuin vaivaa. Ilman liittoa et voi asiaa riitauttaa, tai siis ei kannata.
Ikävä juttu kuulla, että joudut aloittamaan työnhaun taas alusta. Se on tosi ikävää hommaa!
Ja jatkossa sitten aina lääkäriin, kun on sairaana. Minä tosin sain esimieheltä palautetta siitä, että olin mennyt lääkäriin, enkä ollut omalla ilmoituksella poissa... Ensisijaisesti menin kuitenkin tutkimaan terveyteni ja vasta toissijaisesti hakemaan saikkua.
LAITONTA.
"Työnantajasi" on ku###sipää.
Jos käännetään asia toisinpäin, mikäli sinun palkasta olisi otettu tuo laskelma 1650 €, eli jos sinun sairastumiset olisivat palkattomia. Tai jos pitäisi käyttää lomapäiviä niihin, olisitko silloin mennyt töihin?
Miten ennen Ap, olnko sinulla ollut joka työpaikassa sama ongelma. Onko sinulla usein sairaspoissaoloja?
Vierailija kirjoitti:
Jos käännetään asia toisinpäin, mikäli sinun palkasta olisi otettu tuo laskelma 1650 €, eli jos sinun sairastumiset olisivat palkattomia. Tai jos pitäisi käyttää lomapäiviä niihin, olisitko silloin mennyt töihin?
Miten ennen Ap, olnko sinulla ollut joka työpaikassa sama ongelma. Onko sinulla usein sairaspoissaoloja?
Ei ole ollut. ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole ollut. ap
Mutta olit silti sitä mieltä, että poissaoloja ei ollut paljon? Kai sinä itsekin tajusit, että tuo on paljon. Mutta nyt vaan uutta hakua aloittamaan, ota opiksi ja seuraavalla kerralla hanki lääkärintodistukset, ja mies hoitamaan lapsia kun lapsi sairastuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole ollut. ap
Mutta olit silti sitä mieltä, että poissaoloja ei ollut paljon? Kai sinä itsekin tajusit, että tuo on paljon. Mutta nyt vaan uutta hakua aloittamaan, ota opiksi ja seuraavalla kerralla hanki lääkärintodistukset, ja mies hoitamaan lapsia kun lapsi sairastuu.
En minä missään kirjoita, että en ongelmaa olisi ymmärtänyt. Kyllä minä sen käsitän, että paljon kuluja ja vähän aikaansaatua työtä. Harmittaa silti. ap
Ap voi olla varma että seuraavissakin työpaikan hauissa uudet työnantajakandidaatit ottavatyhteyttä tuohon edelliseen työpaikkaan ja kuulee että saikuttelun tähden sai lähteä. Eikä sitten saa uutta työpaikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Ap voi olla varma että seuraavissakin työpaikan hauissa uudet työnantajakandidaatit ottavatyhteyttä tuohon edelliseen työpaikkaan ja kuulee että saikuttelun tähden sai lähteä. Eikä sitten saa uutta työpaikkaa.
En aio mainita työpaikkaa cv:ssäni. Kolme kuukautta ei varmaankaan vaikuta sinne tai tänne, alla kahden vuoden työttömyys ja parin vuoden vanhempainvapaat. ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En aio mainita työpaikkaa cv:ssäni. Kolme kuukautta ei varmaankaan vaikuta sinne tai tänne, alla kahden vuoden työttömyys ja parin vuoden vanhempainvapaat. ap
*vanhempainvapaa ja hoitovapaat, piti kirjoittaa, ettei joku tule taas pätemään. ap