Sinä 20-45v nainen! Tutkijat ovat ymmällään, mikseivät suomalaisnaiset lisäänny. Kerro nyt tänne syysi. Ehkä löytävät syyt täältä.
Minä aloitan: olen 38v, jo kolmen lapsen äiti. Sain lapset 20-25 ikävuosien välillä. Olen nyt 38v ja koen olevani liian vanha saamaan lisää lapsia. Tai vaikka fyysisesti, taloudellisesti, parisuhdemielessä ja muutenkin olisin ollut aivan täydellisessä lapsentekoiässä myös ikävuodet 25-38, niin en ole kokenut tarpeelliseksi hankkia neljättä tai useampaa lasta.
Kommentit (715)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työpaikkaa vaikea saada ja ilman töitä tuntuu liian rpävarmalta hankkia lapsia.
Pätkätyöt ja raskaussyrjintää liikaa Suomessa.
Lapsivihmielinen ilmapiiri
Päivähoito yms yhteiskunnan perhetuet ajettu alas, perheet nykyään joutuu pärjäämään liikaa omillaan "mitäs hankit lapsia" - no aika moni on nyt päättänyt että enpä taida hankkia
Enkä ihmettele yhtään!!Juuri tämä. Keskiluokkainenkin lapsiperhe elää usein ainakin pk-seudulla täysin kädestä suuhun. Hirveän raskas verotus, kaikesta täydet maksut ja jos erehdyt valittamaan talousvaikeuksia, niin tulee vahingoniloinen "mitäs hankit lapsia kun ei ole varaa". No sepä. Yhä useampi ei enää hanki, lienevät viisastelijat ja ilkkujat nyt tyytyväisiä. Kohta nähdään miten kustannetaan Suomen vanhuspalvelut pelkästään rikkaiden perheiden jälkikasvun voimin.
Me oltiin taloudellisesti itsetuhoisia, hankittiin kolme lasta ja nyt syödään Lidlin tarjouslihapullia ties monettako päivää putkeen. Toinen auto lähtee myyntiin, vaikkei tiedetä miten pärjätään ilman kun molemmat vuorotyössä. Muistan ajan ennen lapsia kun vielä reissattiin etelässä ja syötiin joskus ulkonakin. En yhtään ihmettele, että yhä useampi valitsee olla olematta meidän kaltainen itsetuhoinen idiootti.
Tämä. Lasten tullessa teini-ikään näiden kulutus vielä kasvaa. Harrastukset maksaa, matkat maksaa, koulutus maksaa.
Ja juuri tässä vaiheessa lapsilisät loppuvat, mikä älytön käytäntö. Suomi saisi ottaa mallia muutamilta muilta Euroopan mailta. Silti monet elävät väärinkäsityksessä, että Suomessa jotenkin erityisen paljon tuettaisiin lapsiperheitä.
Lähdetäänkö siitä että monessa maassa päivähoito maksaa 100€
.... päivässä
Kenen kanssa minä lisäännyn? Lumiukon? Ei se puoliso niin helpolla löydy.
N 26
Olen 39v. ja suurin haaveeni on aina ollut saada mies ja ainakin kolme lasta. Enpä ole saanut, ja nyt alkaa olla jo vähän myöhäistä. Miehen tulisi olla ulkoisesti minua viehättävä, seksuaalisesti kiinnostava ja sellainen, jonka kanssa vaan on mukavaa olla. Lisäksi tietysti sellainen, joka oikeasti tykkää minusta ja haluaa perustaa kanssani perheen. Tällaista jättipottia ei ole osunut kohdalleni. Yksin en halunnut lasta hankkia, koska minulle on tärkeää valita itse, kenen geeneillä sukuani jatkan sekä jakaa vastuu luotettavan kumppanin kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen jo harkinnut sitä, että teen lapsen yksin. Kunnollista miestä on todella vaikeaa löytää. Nettideittipalstoillakin miehet, jotka ylipäätään ilmoittavat haluavansa lapsia, ovat monesti mun makuuni jo liian vanhoja. Enkä tosiaan halua 44v miestä, jonka ikähaarukka naisten suhteen lähtee 16-vuotiaasta, näitä pedotyyppejä nimittäin on paljon.
Niin, maailmassa on vajaa 4 miljardia miestä, mutta suomalaisen naisen on todella vaikea löytää kunnollisia tapauksia heistä. Kaiken lisäksi suurin osa näistä miehistä tuntee seksuaalista vetoa lapsia kohtaan.
Miettikääpä nyt hetki mitä tänne kirjoitatte ja peukutatte...?
Tunnetko sinä tai oletko edes ollut juttusilla neljän miljardin ihmisen kanssa? Vaikea siitä on valita itselleen sopiva kun heistä ei ole tavannut kuin promillen tuhannesosan.
Ehkäpä ongelma on sitten se, että suomalaiset miehet ovat niihin muihin 4 miljardiin mieheen verrattuna keskimääräistä huonommin koulutettuja, epätasa-arvoisempia ja parisuhteeseen kelpaamattomia?
Joko näin tai sitten suomalaisilla naisilla, tai ainakin viestin kirjoittajalla, on suhteellisuudentaju pahasti kadoksissa.
Ne suomalaiset miehet eivät halua lapsia. Siinäpä olisikin tutkimuksen sekä keskustelun aihetta, miksei.
Oletko katsonut peiliin?
Vinkki: ei lapsia suomalaisen naisen kanssa...
te ette varsinaisesti pidä itsestänne huolta ja raskaus on viimeinen tekosyy alkaa laulaa LET IT GO, LET IT GO (GO GO GO GO...)
Vierailija kirjoitti:
Olen 39v. ja suurin haaveeni on aina ollut saada mies ja ainakin kolme lasta. Enpä ole saanut, ja nyt alkaa olla jo vähän myöhäistä. Miehen tulisi olla ulkoisesti minua viehättävä, seksuaalisesti kiinnostava ja sellainen, jonka kanssa vaan on mukavaa olla. Lisäksi tietysti sellainen, joka oikeasti tykkää minusta ja haluaa perustaa kanssani perheen. Tällaista jättipottia ei ole osunut kohdalleni. Yksin en halunnut lasta hankkia, koska minulle on tärkeää valita itse, kenen geeneillä sukuani jatkan sekä jakaa vastuu luotettavan kumppanin kanssa.
Mitä olet tehnyt täyttääksesi tuon suurimman haaveesi? Kuinka olisit moisen jättipotin arvoinen?
Aivan...
Ehkä se ei sittenkään ollut yhtä suuri haave kuin sohvalla makaaminen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
563 jatkaa. Itseäni järkyttää lukea ihmisten kokemuksia siitä, että miehet eivät edelleenkään tee kotitöitä. Oma 47-vuotias isäni on aina tehnyt samoja juttuja kuin äitikin, eikä meillä todellakaan ole ollut miesten ja naisten töitä.
Olet ollut onnekas. Suomalaisten parisuhteiden tasa-arvo on myytti. Joissain se toteutuu, mutta monissa ei. Tuttavapiirissäni kaikissa heteropareissa nainen on joutunut tekemään enemmän. Ihan siis nuorista parikymppisistä korkeakoulutetuista pareista on ollut kyse. Uskon Suomesta löytyvän paljon myös tasa-arvoisia suhteita. Mutta sellaisen löytäminen ei ole mikään itsestäänselvyys.
Sitten taas ajatellaan, että meillä on paremmin kuin muualla. Niin, jos vertaa johonkin Saudi-Arabiaan. Mutta vertailtaessa muihin eurooppalaisiin arvoihin perustuviin länsimaihin suomalaiset miehet eivät ole mitenkään ihmeellisiä. Muualla Euroopassa perheeseen osallistuva mies on ihan normijuttu, ei mikään mainitsemisen arvoinen asia, jolle tarvitsee rakentaa oma alttari.
"SUOMALAISET miehet ovat Euroopan parhaita – erityisesti jos tarkastellaan sitä, kuinka moni heistä tekee päivittäin kotitöitä tai laittaa ruokaa.
Täysi-ikäisistä suomalaismiehistä 57 prosenttia kertoo tekevänsä niitä päivittäin. EU-maiden miesten keskiarvo on 34 prosenttia. Suomalaiset jättävät niukasti taakseen myös ruotsalaiset, joita pidetään usein sukupuolten tasa-arvon edelläkävijöinä.
Tiedot perustuvat Euroopan tilastokeskuksen Eurostatin vertailuun."
Eli noin puolet ei tee mitään kotitöitä ja toinenkin puoli vain joka toinen päivä.
Jep, eli Suomalaiset miehet ovat planeetan kermaa tasa-arvoisuudessaan. Voittaen jopa Ruotsalaiset. Hyvä Suomalaiset miehet!
Pohjoismaiden ulkopuolella sukupuoliroolit ovat vielä selkeämmin sellaiset, että miehet tekevät vähemmän kotitöitä kotitalouksissa.
1. En halua synnyttää: sairaanhoidon asenteet ovat kuin keskiajalta. Pelkään vammautumista ja sen vähättelyä.
2. Päiväkotimaailma on brutaalia.
3. Tulevaisuus on epävarmaa; osallistumisesta huonosti organisoituun yhteiskuntaan saa maksaa itsensä kipeäksi ja köyhäksi.
4. Nyt kun perhe, uskonto ja isänmaa eivät ole enää oletusarvoja, niin mitä päättäjät oikein odottivat naisten valisevan??? Tai miesten???
Minä en lisäänny. Olen lapseton, koska mä voin. Eli, pystyn aviomieheni kanssa ehkäisemään raskaudet. Kukaan ei painosta meitä tekemään lapsia, ainakaan kukaan tuttu live-elämässä. Nykyään lapsettomaksi jättäytyminen on paremmin hyväksyttyä kuin ennen, aivan niin kuin muitakin normista poikkeavia elämänvalintoja siedetään paremmin kuin ennen. Tämä on vain hyvä asia. Okei, ehkä jotkut velat saavat ihmettelyä, mutta olisivat saaneet sitä paljon enemmän, jos olisivat olleet sellaisia joskus 1900-luvulla.
Olen itse miesoletettu ja minua ei kyllä naiset niin kiinnosta.
Osaan ja pärjään hyvin sinkkuna enkä edes pyri parisuhteeseen enkä edes koskaan ole ollutkaan parisuhteessa.
Seksuaaliset haluni tyydytän mastruboimalla(päivittäin) ja joskus yritän vongata naisilta seksiä usein siinä onnistumatta joten oma käsi on luotettavin.
Itse näen naiset ihmisinä siinä missä miehetkin ja ainoa eroavaisuus heissä on ulkonäkö joten en oikein keksi mihin muuhun heitä tarvin kuin seksiin.
Tässä oli rehellinen vastaus ja jos suutuit niin ei haittaa.
Kysyini oikeastaan että miksi pitäisi mennä parisuhteeseen ja miksi pitäisi tehdä lapsia?
m28
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen jo harkinnut sitä, että teen lapsen yksin. Kunnollista miestä on todella vaikeaa löytää. Nettideittipalstoillakin miehet, jotka ylipäätään ilmoittavat haluavansa lapsia, ovat monesti mun makuuni jo liian vanhoja. Enkä tosiaan halua 44v miestä, jonka ikähaarukka naisten suhteen lähtee 16-vuotiaasta, näitä pedotyyppejä nimittäin on paljon.
Niin, maailmassa on vajaa 4 miljardia miestä, mutta suomalaisen naisen on todella vaikea löytää kunnollisia tapauksia heistä. Kaiken lisäksi suurin osa näistä miehistä tuntee seksuaalista vetoa lapsia kohtaan.
Tunnetko sinä tai oletko edes ollut juttusilla neljän miljardin ihmisen kanssa? Vaikea siitä on valita itselleen sopiva kun heistä ei ole tavannut kuin promillen tuhannesosan.
Ehkäpä ongelma on sitten se, että suomalaiset miehet ovat niihin muihin 4 miljardiin mieheen verrattuna keskimääräistä huonommin koulutettuja, epätasa-arvoisempia ja parisuhteeseen kelpaamattomia?
Joko näin tai sitten suomalaisilla naisilla, tai ainakin viestin kirjoittajalla, on suhteellisuudentaju pahasti kadoksissa.
Ne suomalaiset miehet eivät halua lapsia. Siinäpä olisikin tutkimuksen sekä keskustelun aihetta, miksei.
Oletko katsonut peiliin?
te ette varsinaisesti pidä itsestänne huolta ja raskaus on viimeinen tekosyy alkaa laulaa LET IT GO, LET IT GO (GO GO GO GO...)
Maksajan rooli näyttää kiehtovan vaikka työssäkäyvät äitiyslomalaiset ovat lompakkoloisia. Lehdissä onkin ollut juttua mitä käy kun lompakko kuivuu 🤓
Eipä enää olekaan mallia vaan avioeropaperit
Vierailija kirjoitti:
Olen itse miesoletettu ja minua ei kyllä naiset niin kiinnosta.
Osaan ja pärjään hyvin sinkkuna enkä edes pyri parisuhteeseen enkä edes koskaan ole ollutkaan parisuhteessa.
Seksuaaliset haluni tyydytän mastruboimalla(päivittäin) ja joskus yritän vongata naisilta seksiä usein siinä onnistumatta joten oma käsi on luotettavin.
Itse näen naiset ihmisinä siinä missä miehetkin ja ainoa eroavaisuus heissä on ulkonäkö joten en oikein keksi mihin muuhun heitä tarvin kuin seksiin.
Tässä oli rehellinen vastaus ja jos suutuit niin ei haittaa.
Kysyini oikeastaan että miksi pitäisi mennä parisuhteeseen ja miksi pitäisi tehdä lapsia?
m28
Sehän onkin parasta ettei oikea käsi ole mustasukkainen vasemmalle.
Ei naiset ole sen arvoisia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
563 jatkaa. Itseäni järkyttää lukea ihmisten kokemuksia siitä, että miehet eivät edelleenkään tee kotitöitä. Oma 47-vuotias isäni on aina tehnyt samoja juttuja kuin äitikin, eikä meillä todellakaan ole ollut miesten ja naisten töitä.
Olet ollut onnekas. Suomalaisten parisuhteiden tasa-arvo on myytti. Joissain se toteutuu, mutta monissa ei. Tuttavapiirissäni kaikissa heteropareissa nainen on joutunut tekemään enemmän. Ihan siis nuorista parikymppisistä korkeakoulutetuista pareista on ollut kyse. Uskon Suomesta löytyvän paljon myös tasa-arvoisia suhteita. Mutta sellaisen löytäminen ei ole mikään itsestäänselvyys.
Sitten taas ajatellaan, että meillä on paremmin kuin muualla. Niin, jos vertaa johonkin Saudi-Arabiaan. Mutta vertailtaessa muihin eurooppalaisiin arvoihin perustuviin länsimaihin suomalaiset miehet eivät ole mitenkään ihmeellisiä. Muualla Euroopassa perheeseen osallistuva mies on ihan normijuttu, ei mikään mainitsemisen arvoinen asia, jolle tarvitsee rakentaa oma alttari.
"SUOMALAISET miehet ovat Euroopan parhaita – erityisesti jos tarkastellaan sitä, kuinka moni heistä tekee päivittäin kotitöitä tai laittaa ruokaa.
Täysi-ikäisistä suomalaismiehistä 57 prosenttia kertoo tekevänsä niitä päivittäin. EU-maiden miesten keskiarvo on 34 prosenttia. Suomalaiset jättävät niukasti taakseen myös ruotsalaiset, joita pidetään usein sukupuolten tasa-arvon edelläkävijöinä.
Eli noin puolet ei tee mitään kotitöitä ja toinenkin puoli vain joka toinen päivä.
Jep, eli Suomalaiset miehet ovat planeetan kermaa tasa-arvoisuudessaan. Voittaen jopa Ruotsalaiset. Hyvä Suomalaiset miehet!
Pohjoismaiden ulkopuolella sukupuoliroolit ovat vielä selkeämmin sellaiset, että miehet tekevät vähemmän kotitöitä kotitalouksissa.
Tämä ei kuitenkaan näy missään. Kyselyihin on helppo jaaritella tulta sontaa. Sinkkuna varmasti tekeekin kotitöitä ja parisuhteessa voidaankin sitten hiljalleen jättää kaikki naiselle
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko katsonut peiliin?
Maksajan rooli näyttää kiehtovan vaikka työssäkäyvät äitiyslomalaiset ovat lompakkoloisia. Lehdissä onkin ollut juttua mitä käy kun lompakko kuivuu 🤓
Eipä enää olekaan mallia vaan avioeropaperit
Maksajan roolissa ei ole mitään vikaa jos tiedostaa tilanteen.
Olkaa naiset rehellisiä, kertokaa ihan suoraan että kun lapsiluku on täynnä dumppaatte ukon ja alatte katselemaan jännittävämpää.
Se ettei se onnistu kuten vaikka brassikaunottarilla johtuu geeneistänne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kertoo tekevänsä??
Kyl määki voin kertoa kaikkea tekeväni eri asia on sitte mitä mä oikeasti teen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä ei kuitenkaan näy missään. Kyselyihin on helppo jaaritella tulta sontaa. Sinkkuna varmasti tekeekin kotitöitä ja parisuhteessa voidaankin sitten hiljalleen jättää kaikki naiselle
Olisi mielenkiintoista tietää kuinka paljon tuosta hiljalleen jättämisestä johtuu nalkuttavasta ämmästä. Tarkoitan siis ihan siitä että mies tekee kaiken "väärin" eli vastoin naisen standardeja.
Mikä naisilla on reaktio jos mies kommentoi kokkaamisia väheksyvään sävyyn ja menee neuvomaan kuinka liha paistetaan kunnolla? Ettei vain olisi "hoida v*ttu ite"
Vierailija kirjoitti:
Nämä "olen tiennyt teini-ikäisestä etten halua lapsia" oletteko kenties käyttäneet "jarrua" eli popsineet ehkäisypillereitä kuin popkornia koko elämänne? Lekurithan näitä määrävät milloin mihinkin "naisten/tyttöjen" vaivaan tai vaivattomuuteen. Monesti emme ymmärrä lääkkeiden vaikutusta mieleemme eikä niistä lääkärit juuri puhu korostamattakaan yksilölliä eroja. Ja mistä tiedetään ympäristöömme pumppaamiemme hormoonien ja huumeiden vaikutusta? Nehän kiertävät lopulta takaisin ihmisen elimistöön tavalla tai toisella. Olemmeko kohta kuin jalostetut koirat joita "autetaan" siitoksessa ja synnyttämisessä ja lopputuloksena syntyy sukupolvi toisensa jälkeen huonompaa materiaalia?....
Pikkulapsille ei syötetä e-pillereitä. Teini on todennäköisesti tehnyt päätöksen lapsettomuudesta ennen kuin on aloittanut pillereiden syömisen. Mieti nyt vähän mitä kirjoitat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä "olen tiennyt teini-ikäisestä etten halua lapsia" oletteko kenties käyttäneet "jarrua" eli popsineet ehkäisypillereitä kuin popkornia koko elämänne? Lekurithan näitä määrävät milloin mihinkin "naisten/tyttöjen" vaivaan tai vaivattomuuteen. Monesti emme ymmärrä lääkkeiden vaikutusta mieleemme eikä niistä lääkärit juuri puhu korostamattakaan yksilölliä eroja. Ja mistä tiedetään ympäristöömme pumppaamiemme hormoonien ja huumeiden vaikutusta? Nehän kiertävät lopulta takaisin ihmisen elimistöön tavalla tai toisella. Olemmeko kohta kuin jalostetut koirat joita "autetaan" siitoksessa ja synnyttämisessä ja lopputuloksena syntyy sukupolvi toisensa jälkeen huonompaa materiaalia?....
Pikkulapsille ei syötetä e-pillereitä. Teini on todennäköisesti tehnyt päätöksen lapsettomuudesta ennen kuin on aloittanut pillereiden syömisen. Mieti nyt vähän mitä kirjoitat.
Sitten kannattaa miettiä mitä se teini on tehnyt siiderinsä eteen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko katsonut peiliin?
Eipä enää olekaan mallia vaan avioeropaperitMaksajan roolissa ei ole mitään vikaa jos tiedostaa tilanteen.
Olkaa naiset rehellisiä, kertokaa ihan suoraan että kun lapsiluku on täynnä dumppaatte ukon ja alatte katselemaan jännittävämpää.
Se ettei se onnistu kuten vaikka brassikaunottarilla johtuu geeneistänne.
Brasiliasta ei niin vaan lähdetä jonkun naisen kanssa. Paikalliset miehet pitää huolen siitä ettei naisilla ole mitään pakottavaa tarvetta lähteä muualle, ellet ole joku Pitbull tms. varakas mies
Muutamia syitä:
- Työskentelen alalla, jossa 98% kollegoista on naisia.
- Vähän vapaa-aikani käytän työpäivistä toipumiseen, joten en pahemmin tapaa uusia ihmisiä.
- Työni koostuu määräaikaisista pätkistä ja tulevaisuuden työnsaanti on epävarmaa.
- Minulle ei ole tullut "vauvakuumetta", vaikka fyysisesti kehoni selvästi ohjaa lastensaantiin (esim. ovulaation aika on aivan mahdotonta, onneksi työkaverit ovat naispuolisia).
N26
Ei ole luotettavaa miestä, en ole kelvannut kellekään. Läpi on käyty lukemattomat treffisivut yms. Olen miehille liian rikkinäinen, liian monta henkistä ongelmaa.