Sinä 20-45v nainen! Tutkijat ovat ymmällään, mikseivät suomalaisnaiset lisäänny. Kerro nyt tänne syysi. Ehkä löytävät syyt täältä.
Minä aloitan: olen 38v, jo kolmen lapsen äiti. Sain lapset 20-25 ikävuosien välillä. Olen nyt 38v ja koen olevani liian vanha saamaan lisää lapsia. Tai vaikka fyysisesti, taloudellisesti, parisuhdemielessä ja muutenkin olisin ollut aivan täydellisessä lapsentekoiässä myös ikävuodet 25-38, niin en ole kokenut tarpeelliseksi hankkia neljättä tai useampaa lasta.
Kommentit (715)
Yhteisön paine. Osa imee vallitsevat mielipiteet itseensä kuin sieni.
Suomalaisia naisia ahdistellaan lapsesta saakka siinä vaiettu syy. Yksi nainen kokee näitä jopa kymmeniä ja into laskee.
Syitä on useampikin.
a) en vain halua lapsia ylipäätään, en koskaan ole ollut erityisen äidillinen ihminen
b) olen itse lama-ajan lapsi ja aina ollut köyhä, saanut kylmästi nähdä elämässä sen ettei kaikille tarjota samoja mahdollisuuksia, vaikka niin tässä maassa halutaan väittääkin. se tekee vähän kyyniseksi, enkä haluaisi lapseni kokevan samaa penninvenytyselämää
c) äskeiseen vähän liittyen minulla ei ole vakituista työtä enkä luultavasti sellaista koskaan saakaan ainakaan suomessa, pätkätöillä pystyy elättämään just itsensä
d) olen tullut petetyksi ja jätetyksi miesten puolesta, joten usko rakkauteen on tällä hetkellä aika nollassa, ja tiedän etten jaksaisi yksinhuoltajan arkea
e) minulla on parikin periytyvää sairautta, joiden pelkäisin siirtyvän myös lapselleni
f) maailman tilanne on niin ankea ja rauhaton
Miksi ihmeessä tätä edes ihmetellään? Lapset ja etenkin suurperheet istuvat heikosti hedonistiseen ja materialistiseen arvomaailmaan, missä elämme 2000-luvulla. Kasvatus on kovaa työtä.
Minun ei sinänsä tee mieli omia lapsia. Minulla on ihan hyvä itsetunto, mutta toisaalta tiedän, että minun tai miehen kummankaan perimässä ei ole hurraamista. Omassa suvussani on paljon aspergeria, itselläni ei ole todettu, mutta sisaruksellani ja toisella vanhemmalla on. Sisarukseni oli haastava ja välillä suorastaan hirveä lapsi, koska ei ymmärtänyt sosiaalisia normeja vaan teki oman päänsä mukaan. Äiti itki välillä auton ratissa ajaessaan meitä harrastuksiin ja ´kerran sanoi haluavansa tap*paa itsensä, koska sisko puhui muista niin loukkaavasti ja oli täysin yhteistyöhaluton kaikessa. Siskon tiimoilta kävi kotona lastensuojelukin. Sisko on minulle aikuisena rakas, mutta sellaista lasta en haluaisi kuuna päivänä. Miehen suvussa taas on ADHD:ta, ja hänenkin sisaruksistaan yhdellä on ollut vaikea lapsuus erityislapsena. En myöskään halua luovuttaa sukusolujani, koska vaikka lapsettomalle varmasti kelpaisi erityislapsikin, niin omatuntoni ei kestäisi sitä. Vaikka kun oikein aletaan syynäämään, niin Suomessa on kyllä enemmän "erityisihmisiä" kuin aivan tavallisia, jos kaikki periytyvät vaivat otetaan lukuun.
Lisäksi en halua synnyttää, mutta uskon, että sektion kyllä pystyisin itselleni taistelemaan. Tuo ylempi on se pääsyy, se, etten koe halua vanhemmaksi enkä toisaalta erityistä tarvetta sille, että juuri minun sukusoluni jatkuvat. Ja kyllä, olen puhunut mieheni kanssa näistä, ja en voisi olla jonkun ihmisen kanssa kertomatta rehellisesti siitä, mitä tulevaisuudentoiveita minulla on. Onneksi mieskään ei kokenut oman lapsen saantia mitenkään välttämättömänä, vaikka hän onkin tuttavapariskuntien pienokaisia kohtaan hyvin lapsirakasl, kuten minäkin tykkään muitten lasten kanssa touhuta.
Ei ole rahaa riittävästi tehdä kolmatta lasta. Lapsettomuushoidot maksavat mansikoita, ja toisaalta kolmen lapsen päivähoitomaksut veisivät koko palkan, joten töissä ei ole mitään järkeä käydä, toisaalta kelan ja sossun tuet eivät riitä elämiseen, koska olen vuosia sitten tehnyt niinkin suuren rikoksen kuin ostanut omistusasunnon asuntolainalla, ja tämän vuoksi ei asumismenoihin saa lainkaan mitään tukia. Asumismenot ovat 380+500 €/kk, joten mistäpä tuon rahan repii, kun ei siihen saa tukia. Jos asuisin vuokralla 880 €/kk, niin siihen kyllä saisi tukia.
Hyvätuloiset ja täysin rutiköyhät voivat tehdä lapsia, me loput emme.
Vierailija kirjoitti:
563 jatkaa. Itseäni järkyttää lukea ihmisten kokemuksia siitä, että miehet eivät edelleenkään tee kotitöitä. Oma 47-vuotias isäni on aina tehnyt samoja juttuja kuin äitikin, eikä meillä todellakaan ole ollut miesten ja naisten töitä.
Olet ollut onnekas. Suomalaisten parisuhteiden tasa-arvo on myytti. Joissain se toteutuu, mutta monissa ei. Tuttavapiirissäni kaikissa heteropareissa nainen on joutunut tekemään enemmän. Ihan siis nuorista parikymppisistä korkeakoulutetuista pareista on ollut kyse. Uskon Suomesta löytyvän paljon myös tasa-arvoisia suhteita. Mutta sellaisen löytäminen ei ole mikään itsestäänselvyys.
Sitten taas ajatellaan, että meillä on paremmin kuin muualla. Niin, jos vertaa johonkin Saudi-Arabiaan. Mutta vertailtaessa muihin eurooppalaisiin arvoihin perustuviin länsimaihin suomalaiset miehet eivät ole mitenkään ihmeellisiä. Muualla Euroopassa perheeseen osallistuva mies on ihan normijuttu, ei mikään mainitsemisen arvoinen asia, jolle tarvitsee rakentaa oma alttari.
Vierailija kirjoitti:
Alkaa jo hieman kyllästyttää yhden maailman etuoikeutetuimman ryhmän eli suomalaisen naisen valitus kaikesta. Heillä menee paremmin lähestulkoon kaikilla elämänlaadun mittareilla kuin 99,9% tämän planeetan asukkaista ja silti vain valitetaan ja valitetaan.
Suomi on maailman parhaimpia paikkoja saada lapsi ja niin ikään paikalliset miehet kuuluvat maailman tasa-arvoisimpien joukkoon. Olosuhteiden luulisi siis olevan kunnossa. Eri asia on sitten se, jos ei vain yksinkertaisesti halua lapsia. Siihen valintaan jokaisella on tietenkin täysi oikeus.
Ehkä valtion tuen muodossa Suomessa on hyvä saada lapsi. Suomessa on kuitenkin niin kylmät ja etäiset ihmissuhteet, että turvaverkot jäävät todella heikoiksi. Lisäksi täällä on kovin negatiivinen ilmapiiri ihan kaikkea kohtaan mutta etenkin lapsia. Sanoisin perheen perustamisen olevan helpompaa jossain maassa, jossa siihen suhtaudutaan rennosti ja sitä pidetään normaalina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
563 jatkaa. Itseäni järkyttää lukea ihmisten kokemuksia siitä, että miehet eivät edelleenkään tee kotitöitä. Oma 47-vuotias isäni on aina tehnyt samoja juttuja kuin äitikin, eikä meillä todellakaan ole ollut miesten ja naisten töitä.
Olet ollut onnekas. Suomalaisten parisuhteiden tasa-arvo on myytti. Joissain se toteutuu, mutta monissa ei. Tuttavapiirissäni kaikissa heteropareissa nainen on joutunut tekemään enemmän. Ihan siis nuorista parikymppisistä korkeakoulutetuista pareista on ollut kyse. Uskon Suomesta löytyvän paljon myös tasa-arvoisia suhteita. Mutta sellaisen löytäminen ei ole mikään itsestäänselvyys.
Sitten taas ajatellaan, että meillä on paremmin kuin muualla. Niin, jos vertaa johonkin Saudi-Arabiaan. Mutta vertailtaessa muihin eurooppalaisiin arvoihin perustuviin länsimaihin suomalaiset miehet eivät ole mitenkään ihmeellisiä. Muualla Euroopassa perheeseen osallistuva mies on ihan normijuttu, ei mikään mainitsemisen arvoinen asia, jolle tarvitsee rakentaa oma alttari.
Missäköhän päin maailmaa ja Eurooppaa nämä runsaslukuiset ja selvästi suomalaista miestä enemmän osallistuvat miehet oikein asuvat? Ruotsi, Norja ja Tanska täällä onkin jo mainittu ja näiden maiden miehet edustavat kokonaista 0,003% maailman miehistä. Kuinka kaukana tästä kärjestä suomalaiset miehet ovat mielestäsi tasa-arvon osalta?
Mitä ihmettä? Miksi joku kyselee tällaista, tällaisella palstalla, täysin tuntemattomilta ihmisiltä? Joku raja uteliaisuudelle. Hyvä harrastus kannattaa aloittaa hyvin nopeasti.
Työtilanne huono.
T. Aineenope 27v
Raha. Minulla ei ole varaa lapseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"SUOMALAISET miehet ovat Euroopan parhaita – erityisesti jos tarkastellaan sitä, kuinka moni heistä tekee päivittäin kotitöitä tai laittaa ruokaa.
Täysi-ikäisistä suomalaismiehistä 57 prosenttia kertoo tekevänsä niitä päivittäin. EU-maiden miesten keskiarvo on 34 prosenttia. Suomalaiset jättävät niukasti taakseen myös ruotsalaiset, joita pidetään usein sukupuolten tasa-arvon edelläkävijöinä.
Tiedot perustuvat Euroopan tilastokeskuksen Eurostatin vertailuun."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"SUOMALAISET miehet ovat Euroopan parhaita – erityisesti jos tarkastellaan sitä, kuinka moni heistä tekee päivittäin kotitöitä tai laittaa ruokaa.
Täysi-ikäisistä suomalaismiehistä 57 prosenttia kertoo tekevänsä niitä päivittäin. EU-maiden miesten keskiarvo on 34 prosenttia. Suomalaiset jättävät niukasti taakseen myös ruotsalaiset, joita pidetään usein sukupuolten tasa-arvon edelläkävijöinä.
Tämä vain tukee edelleen sitä käsitystä, että ainakin osalla suomalaisista naisista on suhteellisuudentaju kadonnut todella pahasti. Tilastoistahan se totuus löytyy, jos vain niitä jaksaa vilkaista sieltä omasta kuplastaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole rahaa riittävästi tehdä kolmatta lasta. Lapsettomuushoidot maksavat mansikoita, ja toisaalta kolmen lapsen päivähoitomaksut veisivät koko palkan, joten töissä ei ole mitään järkeä käydä, toisaalta kelan ja sossun tuet eivät riitä elämiseen, koska olen vuosia sitten tehnyt niinkin suuren rikoksen kuin ostanut omistusasunnon asuntolainalla, ja tämän vuoksi ei asumismenoihin saa lainkaan mitään tukia. Asumismenot ovat 380+500 €/kk, joten mistäpä tuon rahan repii, kun ei siihen saa tukia. Jos asuisin vuokralla 880 €/kk, niin siihen kyllä saisi tukia.
Hyvätuloiset ja täysin rutiköyhät voivat tehdä lapsia, me loput emme.
Omistusasuntoon saa kyllä tarvittaessa asumistukea. Tutustu Kelan sivuihin. Vastikkeeseen siis, eihän Kela kenenkään lainanlyhennyksiin ala tukea maksamaan. Olet itse lainasi ottanut, maksa se pois kiltisti äläkä ruikuta - olet paremmassa asemassa kuin moni muu, sillä sinulla on se omistusasunto eli varallisuutta mitä vuokralla asuvilla ei ole. Mistä muuten johtuu monien virheellinen käsitys ettei omistusasuntoon muka saisi tarvittaessa asumistukea?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missäköhän päin maailmaa ja Eurooppaa nämä runsaslukuiset ja selvästi suomalaista miestä enemmän osallistuvat miehet oikein asuvat? Ruotsi, Norja ja Tanska täällä onkin jo mainittu ja näiden maiden miehet edustavat kokonaista 0,003% maailman miehistä. Kuinka kaukana tästä kärjestä suomalaiset miehet ovat mielestäsi tasa-arvon osalta?
Lasketaan nyt Islanti ja Hollantikin mukaan, kun joku nekin mainitsi. Nyt ollaan noin 0,006%:ssa maailman miehistä. Tuleeko vielä mieleen jotain muita Suomea tasa-arvoisempia maita? Vai kuuluvatko nämä parjatut suomalaismiehet sittenkin maailman terävimpään tasa-arvohuippuun?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, KERTOO TEKEVÄNSÄ. Kyse ei siis ole faktasta. Miehille jo omien sukkien nostaminen on kotityö, josta pitää saada kiitosta ja kunniaa. Fakta on, että suurin osa kotitöistä on yhä edelleen naisten harteilla.
Olen sairas ja pystyn hädin tuskin huolehtimaan yhdestä lapsestani. Vaikka olisin tervekin, en haluaisi enää lasta, koska en ole kiinnostunut hankkimaan kumppania tai lisää lapsia. Ja jos olisin kiinnostunut, niin se edellyttäisi huomattavasti parempaa taloustilannetta kuin nykyisin. Suomi on kallis maa, peruselinkustannukset ovat sellaiset, ettei liikkumavaraa paljon jää.
Nämä "olen tiennyt teini-ikäisestä etten halua lapsia" oletteko kenties käyttäneet "jarrua" eli popsineet ehkäisypillereitä kuin popkornia koko elämänne? Lekurithan näitä määrävät milloin mihinkin "naisten/tyttöjen" vaivaan tai vaivattomuuteen. Monesti emme ymmärrä lääkkeiden vaikutusta mieleemme eikä niistä lääkärit juuri puhu korostamattakaan yksilölliä eroja. Ja mistä tiedetään ympäristöömme pumppaamiemme hormoonien ja huumeiden vaikutusta? Nehän kiertävät lopulta takaisin ihmisen elimistöön tavalla tai toisella. Olemmeko kohta kuin jalostetut koirat joita "autetaan" siitoksessa ja synnyttämisessä ja lopputuloksena syntyy sukupolvi toisensa jälkeen huonompaa materiaalia?....
Minulla ei ole koskaan ollut minkäänlaista vauvakuumetta, enkä muutenkaan halua menettää ihanaa vapauttani.
N33