Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sinä 20-45v nainen! Tutkijat ovat ymmällään, mikseivät suomalaisnaiset lisäänny. Kerro nyt tänne syysi. Ehkä löytävät syyt täältä.

Vierailija
03.02.2020 |

Minä aloitan: olen 38v, jo kolmen lapsen äiti. Sain lapset 20-25 ikävuosien välillä. Olen nyt 38v ja koen olevani liian vanha saamaan lisää lapsia. Tai vaikka fyysisesti, taloudellisesti, parisuhdemielessä ja muutenkin olisin ollut aivan täydellisessä lapsentekoiässä myös ikävuodet 25-38, niin en ole kokenut tarpeelliseksi hankkia neljättä tai useampaa lasta.

Kommentit (715)

Vierailija
561/715 |
04.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

34v ja 2 lasta. Lastenhankintaa viivyttivät puolison epävarmuus vanhemmuuteen liittyen (nykyvaatimukset aika kovia) sekä oma työllisyystilanne. Riskillä lisäännyin pätkätyöläisenä (en olisi uskaltanut ellei miehellä olisi ollut vakinaista työtä), nyttemmin vakityö jo itsellänikin - joskaan ei koulutusta vastaava, mutta parempi kuin ei mitään. Kolmas lapsi saisi omasta puolesta tulla, mutta miehelle taitavat riittää nämä kaksi. Lapsiperheen arki on kuormittavaa, koska kaikessa pitää pärjätä (työ, perhe, parisuhde, lasten kasvatus). Me ollaan sentään kaikki perheenjäsenet perusterveitä, nostan kyllä hattua kaikille, jotka painii vielä kovemmalla tasolla.

Vierailija
562/715 |
04.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko 40-vuotias nainen liian vanha tekemään lapsen, vai onko parasta ennen päiväys mennyt jo umpeen?

Jaksamisen puolesta on ainakin liian vanha kasvattamaan sitä lasta ja elämään AKTIIVISTA lapsiperheen elämää. Tekeminen voi vielä joiltakin tuon ikäisiltä onnistua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
563/715 |
04.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelen tällä hetkellä yliopistossa maisteriksi ja tutkintoa jäljellä vielä n. 2 vuotta. Asun poikaystävän kanssa yhdessä ja käyn opiskelujen ohella töissä oman alani toimistossa. Poikaystäväni tekee juuri nyt diplomityötään. Tilanne vauvalle ei olisi siis aivan mahdoton.

Emme kuitenkaan halua poikaystäväni kanssa vielä lasta. Haluamme molemmat saattaa yliopisto-opintomme loppuun ja olla työelämässä pari vuotta, ennen kuin perhettä alamme perustaa. Haluamme myös säästää vielä rahaa, jotta taloudellinen tilanteemme lapsen tullessa olisi mahdollisimman hyvä.

Vierailija
564/715 |
04.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työelämän kiristyminen. Ennenkin on äitien työnantajat joutuneet maksamaan lapsista aiheutuvat äitiysvapaat ym kulut, mutta nykyään kun jokapuolelta kiristetään, on päivänselvää ettei nuoria naisia kannata palkata vakitöihin, koska riski lisäkuluista on iso. Monet eivät siksi uskalla tehdä lapsia, kun sinne loppuu ne pätkätyöt.

Äitiyden/vanhemmuuden kulut tulisi olla kokonaan yhteiskunnan vastuulla eikä työnantajien. Miksei vihervassarihallitus hoida edes tätä kuntoon??

Vierailija
565/715 |
04.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kutsu vaan mua katkeroituneeksi vanhaksipiiaksi kirjoitti:

Melkein 40v. Koska miehet on keskenkasvuisia ja täysin irrallisia todellisuudesta, vastuustaan ja niillä ei ole hajuakaan mitä naisen hedelmällisyys tarkoittaa. Miehet minun kokemukseni mukaan ei halua lapsia. Takana tasapainosia, pitkiä suhteita, joissa ongelma on miesten haluttomuus tulla isäksi. 1 abortti, koska mies oli niin hiton pelokas elämään elämää. :( :(  Miesten käsitys on tämä: täytyy olla super hyvä työ, super hyvä vaimo, kaverien ja perheen hyväksymä pitkä suhde. Sitten voi harkita lasta, ehkä. Ja heidän käsitys lasten teosta on tämä: 1 kerta suojaamatonta seksiä johtaa automaattisesti raskauteen. Niillä ei ole hajuakaan ovulaatiosta, että raskautumisen mahdollisuus on 12-24h kuukaudessa! 

Eikö voisi tulla mahdolliseksi itsellisen naisen raskautuminen kelan avustamana????!?!?  Ja yhteiskunnan arvomaailman tulisi muuttua, että kaikkia itsellisiä naisia kannustettaisiin hakemaan siittiöitä, jos he sitä haluavat. Ydinperheunelma pitäisi heittää roskiin. Olisi pitänyt heittää jo 50v sitten. Omassa kaveripiirissäni ongelma on myös ollut lähes 90% miehet, jotka ovat kuin kakaroita.  Haluavat lapset sitten 45 vuotiaana, jolloin vaihtavat nuorempaan naiseen ilmeisestikin. Ja ihmettelevät kun ei olekaan niin helppoa, kun miestenkin hedelmällisyys laskee. Ovat tästäkin täysin pihalla. Grr. :((( T. yksi katkeroitunut ja miehiin pettynyt, eikä helvetti ihme.

Tämä on niin totta. Miehet eivät halua lapsia. Miksi?

Vierailija
566/715 |
04.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alkaa jo hieman kyllästyttää yhden maailman etuoikeutetuimman ryhmän eli suomalaisen naisen valitus kaikesta. Heillä menee paremmin lähestulkoon kaikilla elämänlaadun mittareilla kuin 99,9% tämän planeetan asukkaista ja silti vain valitetaan ja valitetaan.

Suomi on maailman parhaimpia paikkoja saada lapsi ja niin ikään paikalliset miehet kuuluvat maailman tasa-arvoisimpien joukkoon. Olosuhteiden luulisi siis olevan kunnossa. Eri asia on sitten se, jos ei vain yksinkertaisesti halua lapsia. Siihen valintaan jokaisella on tietenkin täysi oikeus.

Kuka tässä valittaa? Viimeiset vuodet on julkisuudessa jatkuvasti huudettu siitä, miten valtava ongelma on, kun suomalaiset eivät lisäänny. Onhan se nyt mielenkiintoista pohtia, miksi näin sitten on. 

Vierailija
567/715 |
04.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kutsu vaan mua katkeroituneeksi vanhaksipiiaksi kirjoitti:

Melkein 40v. Koska miehet on keskenkasvuisia ja täysin irrallisia todellisuudesta, vastuustaan ja niillä ei ole hajuakaan mitä naisen hedelmällisyys tarkoittaa. Miehet minun kokemukseni mukaan ei halua lapsia. Takana tasapainosia, pitkiä suhteita, joissa ongelma on miesten haluttomuus tulla isäksi. 1 abortti, koska mies oli niin hiton pelokas elämään elämää. :( :(  Miesten käsitys on tämä: täytyy olla super hyvä työ, super hyvä vaimo, kaverien ja perheen hyväksymä pitkä suhde. Sitten voi harkita lasta, ehkä. Ja heidän käsitys lasten teosta on tämä: 1 kerta suojaamatonta seksiä johtaa automaattisesti raskauteen. Niillä ei ole hajuakaan ovulaatiosta, että raskautumisen mahdollisuus on 12-24h kuukaudessa! 

Eikö voisi tulla mahdolliseksi itsellisen naisen raskautuminen kelan avustamana????!?!?  Ja yhteiskunnan arvomaailman tulisi muuttua, että kaikkia itsellisiä naisia kannustettaisiin hakemaan siittiöitä, jos he sitä haluavat. Ydinperheunelma pitäisi heittää roskiin. Olisi pitänyt heittää jo 50v sitten. Omassa kaveripiirissäni ongelma on myös ollut lähes 90% miehet, jotka ovat kuin kakaroita.  Haluavat lapset sitten 45 vuotiaana, jolloin vaihtavat nuorempaan naiseen ilmeisestikin. Ja ihmettelevät kun ei olekaan niin helppoa, kun miestenkin hedelmällisyys laskee. Ovat tästäkin täysin pihalla. Grr. :((( T. yksi katkeroitunut ja miehiin pettynyt, eikä helvetti ihme.

Tämä on niin totta. Miehet eivät halua lapsia. Miksi?

Niitä alkaa merkillisestä ilmestymään uuden naisen kanssa. Miksi? Itse ainakin etsin jo alun alkaenkin itseäni miellyttävän kumppanin jonka kanssa voisin harkita olevani koko loppuelämäni. Miehet tykkää laastaroida :P

Vierailija
568/715 |
04.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat syyni

En ole koskaan kokenut vauvakuumetta.

En ole koskaan kokenut lapsiperhe-elämää houkuttelevana.

Tulin ehkäisyn petettyä raskaaksi ja päätin pitää lapsen. Raskaus oli kuitenkin erittäin vaikea 2 kuukauden vuodelepoineen ja muine vaivoineen, joten päätin olla toistamatta kokemusta.

Lapsi on minulle kaikki kaikessa, mutta siitä huolimatta ei ole tullut tunnetta, että tätä lisää.

Olen eronnut lapseni isästä ja uusperhe on ihan ehdoton ei. En halua tehdä lapsia kuin yhden miehen kanssa.

Taloudellisesti tulen toimeen yhden lapsen kanssa, kahden lapsen kanssa tekisi jo tiukempaa.

Koen olevani liian vanha vauvan äidiksi yli 40-vuotiaana ja raskaus olisi perussairauden vuoksi vaarallinen.

Vierailija
569/715 |
04.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alkaa jo hieman kyllästyttää yhden maailman etuoikeutetuimman ryhmän eli suomalaisen naisen valitus kaikesta. Heillä menee paremmin lähestulkoon kaikilla elämänlaadun mittareilla kuin 99,9% tämän planeetan asukkaista ja silti vain valitetaan ja valitetaan.

Suomi on maailman parhaimpia paikkoja saada lapsi ja niin ikään paikalliset miehet kuuluvat maailman tasa-arvoisimpien joukkoon. Olosuhteiden luulisi siis olevan kunnossa. Eri asia on sitten se, jos ei vain yksinkertaisesti halua lapsia. Siihen valintaan jokaisella on tietenkin täysi oikeus.

Mielialalääkkeitä popsivat ainakin maailmanennätys tahtia. Joten luulenpa, ettei niin hyvin oikeasti mene.

Tasa-arvo ei ole ollut hyväksi joissain asioissa.

mies52v

Vierailija
570/715 |
04.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lisäänny koska miehelläni on jo 2 lasta eikä halua lapsia. Muutti mielensä yhteiselämän vakiintuminen jälkeen ja en jaksanut enää lähteä 35-vuotiaana etsimään uutta kumppania / hankkimaan lasta yksin.

Vierailija
571/715 |
04.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yli 40-vuotias nainen eikä minulla ole ketään kenen kanssa olisin lisääntynyt. Jos olisin parisuhteessa tai olisi edes ollut varteenotettava parisuhde olisin halunnut lapsen.

Vierailija
572/715 |
04.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

40-45-vuotiaan ei tulekaan enää lisääntyä. 

Vierailija
573/715 |
04.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen jo harkinnut sitä, että teen lapsen yksin. Kunnollista miestä on todella vaikeaa löytää. Nettideittipalstoillakin miehet, jotka ylipäätään ilmoittavat haluavansa lapsia, ovat monesti mun makuuni jo liian vanhoja. Enkä tosiaan halua 44v miestä, jonka ikähaarukka naisten suhteen lähtee 16-vuotiaasta, näitä pedotyyppejä nimittäin on paljon. 

Niin, maailmassa on vajaa 4 miljardia miestä, mutta suomalaisen naisen on todella vaikea löytää kunnollisia tapauksia heistä. Kaiken lisäksi suurin osa näistä miehistä tuntee seksuaalista vetoa lapsia kohtaan. 

Miettikääpä nyt hetki mitä tänne kirjoitatte ja peukutatte...?

Tunnetko sinä tai oletko edes ollut juttusilla neljän miljardin ihmisen kanssa? Vaikea siitä on valita itselleen sopiva kun heistä ei ole tavannut kuin promillen tuhannesosan.

Ehkäpä ongelma on sitten se, että suomalaiset miehet ovat niihin muihin 4 miljardiin mieheen verrattuna keskimääräistä huonommin koulutettuja, epätasa-arvoisempia ja parisuhteeseen kelpaamattomia?

Joko näin tai sitten suomalaisilla naisilla, tai ainakin viestin kirjoittajalla, on suhteellisuudentaju pahasti kadoksissa.

Ne suomalaiset miehet eivät halua lapsia. Siinäpä olisikin tutkimuksen sekä keskustelun aihetta, miksei.

Tämä. Olen seurustellut 16-vuotiaasta lähtien eri miesten kanssa, ollut muutamassa vakavassa suhteessa ja jokaisessa mies ei ole halunnut lapsia. En ole edes tavannut tinderin kautta viimeisen neljän vuoden aikana yhtään miestä, joka haluaisi lapsia, edes treffeillä. Tai sitten mies on alkuun sanonut haluavan lapsia ja sitten kun pitäisi alkaa seurustella ei halua sitoutua tms. Olen jo 35-vuotias. Ainoa mies joka on ikinä sanonut haluavansa perheen kanssani asuu toisessa maanosassa. Ei kauhean realistista perhehaaveet hänen kanssaan. Mitä hanakammin nainen haluaa lapsia, sitä vaikeampi hänen on löytää lapsia haluava mies kumppaniksi. Naisia löytyisi kyllä helpommin.

Vierailija
574/715 |
04.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

-Haluan elää vapaasti omilla ehdoillani.

-Maailma on kamala paikka ja näyttäisi menevän vielä huonompaan suuntaan. Miksi siis tekisin lapsen tänne kärsimään?

-Puolisonikaan ei halua lasta.

-Ihmisiä on jo aivan liikaa.

-Vauvat ovat vähän ällöttäviä.

-Ei yksinkertaisesti kiinnosta.

Vierailija
575/715 |
04.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain yhdessä suhteessa mies olisi halunnut kanssani lapsen, mutta omalta osaltani en nähnyt yhteistä tulevaisuutta joten suhde loppui lyhyeen. Muutenkaan ei ole ollut pitkiä parisuhteita, niin vaikea niissä mitään lasta on ollut miettiä. Haluaisin kyllä yhden, mutta tässä iässä (olen 33) miehillä joko on jo lapset tehtynä eivätkä halua lisää tai niitä ei ole siksi ettei halua yhtään. Aika ajoi ohi.

Vierailija
576/715 |
04.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma lapsuus oli niin turvaton ja köyhä. Nyt kun olen saavuttanut paremman elintason ja vapaan elämän, en halua pilata sitä lapsilla. Olen 27-vuotias.

Vierailija
577/715 |
04.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasten teko on sama kuin hyppäisi betonisaappaissa mereen.

Ei kiitos.

Vierailija
578/715 |
04.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei lapsia kannata tehdä tänne kuolevaan maailmaan ja kiihtyvään ilmastonmuutokseen. Sitä paitsi en jaksa huolehtia kenestäkään toisesta ihmisestä. Koira riittää. Ja nyt olen jo kohta 40 eli liian vanha.

Vierailija
579/715 |
04.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikä: 38

Lapset: 19 ja 15

Tein/sain lapset nuorena, vaikkakin se oli tietoinen päätös, jäi oma nuoruus elämättä. En missään nimessä kadu lasten tekoa, ja vaikka elämä heidän kanssaan, alkuun perheenä sittemmin jaetulla huoltajuudella lasten isän kanssa, onkin ollut pääsääntöisesti miellyttävää, en halu enää kahlita itseäni kotiin tai yhteiskuntaan tämän enempää.

Kohtapuoliin nuorinkin on valmis elämään ilman äidin jatkuvaa läsnäoloa, ja minulla on enää velvoite huolehtia koirasta. Se riittää. Olen oman osani tehnyt, kaksi täysipäistä ja yhteiskuntakelpoista nuorta.

Tämä nyt ei vastaa siihen miksei jotkut halua lasta/lapsia ollenkaan, mutta jos itse en olisi niin nuorena tehnyt lapsia, en usko että olisin tehnyt ollenkaan. Mitä enemmän ikää ja kokemusta karttuu, sen enemmän ihmettelen miten kukaan jaksaa pikkulapsiaikaa. Olin lasten kanssa koti-äitinä useita vuosia, ja se on niin paljon rankempaa kuin toimistotyö 8-16

Vierailija
580/715 |
04.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autoimmuunitauti, joka aiheuttaa itselleni lähinnä kuivia silmiä ja suita. Mahdolliselle odottamalleni sikiölle vasta-aineet veressäni aiheuttaisivat sydänvian, johon tarvittaisiin sydämentahdistin. Olen vaikeasti vammaisena syntyneen enkelipojan läheinen ja tiedän miten pahimmillaan voi käydä. Se, että ehdoin tahdoin uhmaisin todennäköisyyksiä ja sokeasti laittaisin pään pensaaseen ja tuumisin, että "riskit on kovat, mutta trololoo katsotaan miten ämmän käy!" ei ole mahdollisuus. Olisin vastuuton, jos tekisin lapsia. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi kaksi