Sinä 20-45v nainen! Tutkijat ovat ymmällään, mikseivät suomalaisnaiset lisäänny. Kerro nyt tänne syysi. Ehkä löytävät syyt täältä.
Minä aloitan: olen 38v, jo kolmen lapsen äiti. Sain lapset 20-25 ikävuosien välillä. Olen nyt 38v ja koen olevani liian vanha saamaan lisää lapsia. Tai vaikka fyysisesti, taloudellisesti, parisuhdemielessä ja muutenkin olisin ollut aivan täydellisessä lapsentekoiässä myös ikävuodet 25-38, niin en ole kokenut tarpeelliseksi hankkia neljättä tai useampaa lasta.
Kommentit (715)
Olisin halunnut kolme tai neljä lasta, mutta miehelle riitti kaksi. Taloudellisesti olisi ollut mahdollista saada useampia lapsia, mutta pakkohan näistä on yhdessä sopia.
Kolmas lapsi olisi miehen mielestä ollut liian rankkaa.
Naisen velvollisuus on hankkia lapsia. Mitä järkeä on olla nainen jos ei toimi käyttötarkoituksensa mukaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän enemmän miehiä, jotka haluavat lapsia, kuin naisia, jotka haluavat samaa. Toisaalta miesten on helppo haluta lapsia, kun juuri mikään ei muutu. Naiset joutuvat kokemaan raskauden ja synnytyksen. Kyllä minäkin miehenä voisin lapsia haluta, naisena en ikimaailmassa.
Tuttava piiristä löytyykin kaksi mainiota esimerkkiä. Luvattiin ummet ja lammet 50/50 tasajaosta. Kuinkas kävikään? Molemmat isukit huitelee töiden jälkeen harrastuksissa naisten hoitaessa lapset. Äiti joutuu lopulta aina ottamaan kopin niin tietenkin kaksilahkeisena on helpompi haluta.
Asiaan on helppo ratkaisu. Ota yh-isä, joka on kasvattanut lapsensa hyvin. Näin tiedät, että hän kantaa vastuun myös tulevien lasten kohdalla.
Lasten näkökannasta katsottuna uusperhe ei välttämättä ole aina stressitöntä. Kaikille aikuisillekaan en suosittele täydellä sydämellä uusioperheeseen heittäytymistä, ellei omaa suurta henkistä paloa sekä sitoutumishalua.
Niin suuri osuus parisuhteista päätyy eroon, että onhan ne uusperheet ihan välttämättömiä. Ellei haluta olla seuraavat 18 vuotta ilman seurustelua. Itse olen yksinhuoltajan kasvatti. Kyllä mua harmittaa, ettei äiti koskaan löytänyt ketään hänelle sopivaa kumppania. Mielelläni olisin nähnyt äidin onnellisena.
Seurustella voi ilman uusperhettäkin niin, että molemmat asuvat omissa asunnoissaan ja huolehtivat vain omien lastensa asioista. Itselleni uusperhe olisi ihan painajainen. Haluan elää lapseni kanssa rauhallista ja hyvää arkea kahdestaan. Seurustelu on sitten kahden itsenäisen aikuisen välinen suhde. Yhteenmuuttoa voi harkita sitten lasten muutettua omilleen, mutta välttämätöntä se ei ole silloinkaan. Onnellinen voi olla myös kokonaan ilman parisuhdetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän enemmän miehiä, jotka haluavat lapsia, kuin naisia, jotka haluavat samaa. Toisaalta miesten on helppo haluta lapsia, kun juuri mikään ei muutu. Naiset joutuvat kokemaan raskauden ja synnytyksen. Kyllä minäkin miehenä voisin lapsia haluta, naisena en ikimaailmassa.
Tuttava piiristä löytyykin kaksi mainiota esimerkkiä. Luvattiin ummet ja lammet 50/50 tasajaosta. Kuinkas kävikään? Molemmat isukit huitelee töiden jälkeen harrastuksissa naisten hoitaessa lapset. Äiti joutuu lopulta aina ottamaan kopin niin tietenkin kaksilahkeisena on helpompi haluta.
Asiaan on helppo ratkaisu. Ota yh-isä, joka on kasvattanut lapsensa hyvin. Näin tiedät, että hän kantaa vastuun myös tulevien lasten kohdalla.
Lasten näkökannasta katsottuna uusperhe ei välttämättä ole aina stressitöntä. Kaikille aikuisillekaan en suosittele täydellä sydämellä uusioperheeseen heittäytymistä, ellei omaa suurta henkistä paloa sekä sitoutumishalua.
Niin suuri osuus parisuhteista päätyy eroon, että onhan ne uusperheet ihan välttämättömiä. Ellei haluta olla seuraavat 18 vuotta ilman seurustelua. Itse olen yksinhuoltajan kasvatti. Kyllä mua harmittaa, ettei äiti koskaan löytänyt ketään hänelle sopivaa kumppania. Mielelläni olisin nähnyt äidin onnellisena.
Seurustella voi ilman uusperhettäkin niin, että molemmat asuvat omissa asunnoissaan ja huolehtivat vain omien lastensa asioista. Itselleni uusperhe olisi ihan painajainen. Haluan elää lapseni kanssa rauhallista ja hyvää arkea kahdestaan. Seurustelu on sitten kahden itsenäisen aikuisen välinen suhde. Yhteenmuuttoa voi harkita sitten lasten muutettua omilleen, mutta välttämätöntä se ei ole silloinkaan. Onnellinen voi olla myös kokonaan ilman parisuhdetta.
On se mun mielestä vähän outoa, että teked lapsen yhdessä mutta asuu silti erillään. Lapsi pääsee ja vauvasta asti ravaamaan ees taas äidin ja isän kotien väliä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työpaikkaa vaikea saada ja ilman töitä tuntuu liian rpävarmalta hankkia lapsia.
Pätkätyöt ja raskaussyrjintää liikaa Suomessa.
Lapsivihmielinen ilmapiiri
Päivähoito yms yhteiskunnan perhetuet ajettu alas, perheet nykyään joutuu pärjäämään liikaa omillaan "mitäs hankit lapsia" - no aika moni on nyt päättänyt että enpä taida hankkia
Enkä ihmettele yhtään!!Juuri tämä. Keskiluokkainenkin lapsiperhe elää usein ainakin pk-seudulla täysin kädestä suuhun. Hirveän raskas verotus, kaikesta täydet maksut ja jos erehdyt valittamaan talousvaikeuksia, niin tulee vahingoniloinen "mitäs hankit lapsia kun ei ole varaa". No sepä. Yhä useampi ei enää hanki, lienevät viisastelijat ja ilkkujat nyt tyytyväisiä. Kohta nähdään miten kustannetaan Suomen vanhuspalvelut pelkästään rikkaiden perheiden jälkikasvun voimin.
Me oltiin taloudellisesti itsetuhoisia, hankittiin kolme lasta ja nyt syödään Lidlin tarjouslihapullia ties monettako päivää putkeen. Toinen auto lähtee myyntiin, vaikkei tiedetä miten pärjätään ilman kun molemmat vuorotyössä. Muistan ajan ennen lapsia kun vielä reissattiin etelässä ja syötiin joskus ulkonakin. En yhtään ihmettele, että yhä useampi valitsee olla olematta meidän kaltainen itsetuhoinen idiootti.
Tämä. Lasten tullessa teini-ikään näiden kulutus vielä kasvaa. Harrastukset maksaa, matkat maksaa, koulutus maksaa.
Ja juuri tässä vaiheessa lapsilisät loppuvat, mikä älytön käytäntö. Suomi saisi ottaa mallia muutamilta muilta Euroopan mailta. Silti monet elävät väärinkäsityksessä, että Suomessa jotenkin erityisen paljon tuettaisiin lapsiperheitä.
Lapset ovat velvollisuus kirjoitti:
Naisen velvollisuus on hankkia lapsia. Mitä järkeä on olla nainen jos ei toimi käyttötarkoituksensa mukaan?
On varmasti vaikeaa olla luonnevikainen, pienimunainen mies jota kukaan ei halua seuraansa. Ainoa paikka, jossa saa kontaktia muihin on vauvapalsta. Tuossa menee jo elämä hukkaan ja se on vieläpä oma valinta.
Lapset ovat velvollisuus kirjoitti:
Ota kiikarit käteen ja suuntaa linssit naapurimaahan. Sieltä varmasti lähtee tulemaan synnyttäjiä vakaat tulot (note: ei tukia) omaaville. Ihme rutinaa, kun Suomessa on täysi vapaus valita haluaako perheelliseksi vai eikö.
Vierailija kirjoitti:
90-luvun lama lapsena ja siitä seurannut hyvin vahva käsitys ettei elämä kanna.
^Tämä. Plus etten ole koskaan tuntenut yhtään minkäänlaista hinkua olla äiti.
Minulla ei ole lapsia, koska:
-parantumaton sairaus vaikeuttaa terveen lapsen saantia
-ei ole kumppania
-en uskalla olla miesten kanssa tekemisissä huonojen kokemusten takia
-rahatilanne
-olen henkisesti pahoinvoiva ihminen ja yritän eheytyä edes nauttimaan elämästä
N35
Vierailija kirjoitti:
Olisin halunnut lapsia / lapsen, mutta vaimo päätti itse, että hän ei haluakaan. Nyt olen kohta 40 v mies ja vaikka lapsia haluaisinkin niin en tule niitä koskaan tekemään. En halua olla esim. 60 v kun lapsi pääsee ripille tai 75 v lastenlasten tullessa. Jos eliniänodote on miehillä noin 75-80 niin en halua tuottaa kolmekymppisille lapsilleni ja 5 vee lapsenlapsilleni sitä pettymystä, että isä/pappa lähti kun he olivat vielä niin nuoria. Vaimoni vei minulta mahdollisuuden perustaa perhe enkä varmaan anna sitä hänelle koskaan anteeksi.
Älä nyt hölmöjä puhu, et ole liian vanha. Sinuna perustaisin perheen vielä.
Vierailija kirjoitti:
Ap, tutkijoille on täysin selvää, ettei ihminen lisäänny partenogeneettisesti.
Sinun sensijaan kannattaa käydä peruskoulu uudestaan.
Osasit käyttää hienoa sanaa. Hyvä tyttö!
Martina myöntää nauttivansa, että voi tarjota lapsille asioita, joita itse ei lapsena saanut. Hän kuvailee Isabellan olevan äitinsä tavoin heppatyttö, jolla on oma shetlanninponi perheen lomapaikassa Hangossa.
Isabellan 4-vuotissyntymäpäivät pidettiin syksyllä Hartwall-areenassa Justin Bieberin keikalla. Perhe vuokrasi sieltä aition, jossa oli Isabelin ja Victorian lisäksi juhlimassa seitsemän Isabellan tarhakaveria.
– Isben isä halusi pitää synttärit keikalla, sillä molemmat tytöt ovat kovia Justin-faneja. Itse stressasin vähän myöhäistä alkamisajankohtaa ja meteliä, mutta kaikki meni lopulta todella hyvin. Olihan se per lapsi aika arvokas rasti kustantaa, mutta tytön isä halusi järjestää jotain spesiaalia.
Vierailija kirjoitti:
Olisin halunnut kolme tai neljä lasta, mutta miehelle riitti kaksi. Taloudellisesti olisi ollut mahdollista saada useampia lapsia, mutta pakkohan näistä on yhdessä sopia.
Kolmas lapsi olisi miehen mielestä ollut liian rankkaa.
Oisitte palkannu lasten hoitajan..
Miehes on tavis insinööri.....
Ette oo hyvin toimeentulevia:)
Pätkätyöt ja kilpailu työpaikoista-> taloudellinen ja ammatillinen epävarmuus jatkuvaa -> rahojen riittäminen asumiskuluihin, joihin suurin osa palkasta ja työpätkien välisistä korvauksista sitten meneekin -> uusien pätkätöiden perässä juokseminen ja jälleen se epävarmuus taloudellisessa mielessä sekä siinä mielessä saako niitä töitä ylipäänsä. Jos mielii päästä pois määräaikaisuuksien ja silppuhommien kierteestä ja siten luoda itselleen edes jonkinlaista taloudellista turvaa/näkymää sekä ehkä ottaa sen asuntolainan, on karu fakta, että työelämässä on oltava aktiivisesti mukana. Jos tuohon noidankehäkomboon suunnittelee lasta, tulisi muiden turvaverkkojen ja talousasioiden oltava muuten kunnossa, että voi heittäytyä mammailemaan. Tätä ei taida tajuta yksikään, joka on a) turvallisessa työsuhteessa b) työssä jossa kilpailua ei ole c) jolla on perintönä tai puolison kautta talousasiat tai esim asumisasiat kunnossa (ei tartte murehtia riittääkö omat rahat tai saako heti uusia töitä)
Rikasmiesisäksi? kirjoitti:
Martina myöntää nauttivansa, että voi tarjota lapsille asioita, joita itse ei lapsena saanut. Hän kuvailee Isabellan olevan äitinsä tavoin heppatyttö, jolla on oma shetlanninponi perheen lomapaikassa Hangossa.
Isabellan 4-vuotissyntymäpäivät pidettiin syksyllä Hartwall-areenassa Justin Bieberin keikalla. Perhe vuokrasi sieltä aition, jossa oli Isabelin ja Victorian lisäksi juhlimassa seitsemän Isabellan tarhakaveria.
– Isben isä halusi pitää synttärit keikalla, sillä molemmat tytöt ovat kovia Justin-faneja. Itse stressasin vähän myöhäistä alkamisajankohtaa ja meteliä, mutta kaikki meni lopulta todella hyvin. Olihan se per lapsi aika arvokas rasti kustantaa, mutta tytön isä halusi järjestää jotain spesiaalia.
Tämä. Lasten tullessa teini-ikään näiden kulutus vielä kasvaa. Harrastukset maksaa, matkat maksaa, koulutus maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Pätkätyöt ja kilpailu työpaikoista-> taloudellinen ja ammatillinen epävarmuus jatkuvaa -> rahojen riittäminen asumiskuluihin, joihin suurin osa palkasta ja työpätkien välisistä korvauksista sitten meneekin -> uusien pätkätöiden perässä juokseminen ja jälleen se epävarmuus taloudellisessa mielessä sekä siinä mielessä saako niitä töitä ylipäänsä. Jos mielii päästä pois määräaikaisuuksien ja silppuhommien kierteestä ja siten luoda itselleen edes jonkinlaista taloudellista turvaa/näkymää sekä ehkä ottaa sen asuntolainan, on karu fakta, että työelämässä on oltava aktiivisesti mukana. Jos tuohon noidankehäkomboon suunnittelee lasta, tulisi muiden turvaverkkojen ja talousasioiden oltava muuten kunnossa, että voi heittäytyä mammailemaan. Tätä ei taida tajuta yksikään, joka on a) turvallisessa työsuhteessa b) työssä jossa kilpailua ei ole c) jolla on perintönä tai puolison kautta talousasiat tai esim asumisasiat kunnossa (ei tartte murehtia riittääkö omat rahat tai saako heti uusia töitä)
Tee niinku Martiina.
Hommaa rikas mies..camoon...
money kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tee niinku Martiina.
Hommaa rikas mies..camoon...
Tätä ei taida tajuta yksikään, joka on a) turvallisessa työsuhteessa b) työssä jossa kilpailua ei ole c) jolla on perintönä tai puolison kautta talousasiat tai esim asumisasiat kunnossa (ei tartte murehtia riittääkö omat rahat tai saako heti uusia töitä)
Mieheni "huijattiin" isäksi nuorena, nainen siis valehteli ehkäisystä ja hän tyhmänä uskoi. On sanonut ettei tätä lasta halunnut silloin eikä nytkään mutta pakko mikä pakko. On varmasti ihan hyvä vanhempi silloin kun lastaan näkee, minä en heidän elämäänsä osallistu ja mies näkee lasta omassa asunnossaan.
En halua mitään uusioperhettä jossa pitäisi koko ajan ottaa huomioon jonkun toisen lapsi ja tämän perhe (exän kiukuttelut jne). Mieheni ei myöskään halua uudestaan tilanteeseen jossa päätyy maksumieheksi.
Hiljaisuus, yksinäisyys, rauha, vapaus.
En ole koskaan halunnut edes miestä elämääni pilaamaan, saati sitten lasta.
N41
Serkkuni tuli tuossa iässä isäksi. Oma häpeäsi mikäli syytät puolisoasi siitä ettei hän ''antanut'' sulle lasta. Vaihtamalla olisi parantunut tuokin asia eikä muita syyttelemällä.