Sinä 20-45v nainen! Tutkijat ovat ymmällään, mikseivät suomalaisnaiset lisäänny. Kerro nyt tänne syysi. Ehkä löytävät syyt täältä.
Minä aloitan: olen 38v, jo kolmen lapsen äiti. Sain lapset 20-25 ikävuosien välillä. Olen nyt 38v ja koen olevani liian vanha saamaan lisää lapsia. Tai vaikka fyysisesti, taloudellisesti, parisuhdemielessä ja muutenkin olisin ollut aivan täydellisessä lapsentekoiässä myös ikävuodet 25-38, niin en ole kokenut tarpeelliseksi hankkia neljättä tai useampaa lasta.
Kommentit (715)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua hämmentää että tää syntyvyysongelma nähdään asiana joka naisten pitäisi jotenkin yksin ratkaista. Lähtökohtaisesti lapsia syntyy pariskunnille, joissa on nainen ja mies. Tän hetken keskustelu lähtee jotenkin oletuksesta että naiset vois vaan alkaa ”tehdä” omin nokkineen lapsia. Ei se mene niin, nää on yhteisiä päätöksiä lapsen isän kanssa.
Väärin
Vain nainen voi "tehdä" lapsen vaikka yksin halutessaan. Mies ei voi synnyttää ja vuokrakohdun käyttäminen ei ole laillista. Lapsen äidillä on myös aina "oikeus" lapseensa joten yksinäinen mies joka tekee lapsen "tuttavanaisen" kanssa 20 000€ korvausta vastaan on oikeudellisesti heikoilla naisen muuttaessa mielensä hormonimyrskyssä.
Mitä pariskuntiin tulee niin eihän (ennen) synnytysikäisille naisille kelpaa miehet. Halutaan bilettääääääää! YOLO!!!
Nauttikaa mahot tuloksista.
Eikös tällä palstalla aina väitetä, että niitä epätoivoisia kolmekymppisiä juoksunsa juosseita on tarjolla joka sormelle? Kyllähän ne vielä ihan synnytysikäisiä ovat. Jos teille ei kelpaa kuin 22 v pissikset, niin se miesten lapsettomuus lienee aika itseaiheutettua.
30v ja mahdollisuudet huononee, 35 niin alkaa olla myöhäistä.
Poikkeuksia on, mutta jos vertaat kuinka missä iässä "boomerit" teki kakaransa niin huonoja uutisia...
Kuten sanottu, miehet eivät voi yksin tehdä lasta, naiset voivat.
Ahaa, sehän selittää niiden miesten käytöksen jotka ovat huijanneet entisen velan saamaan lapsen. Näitä tarinoita meinaa riittää somessa,redditissä, ja redpillissä
mitä teet redpillissä lueskelemassa tuollaisia juttuja? Ihan uteliaisuudesta kysyn.
Kohdalleni osui tuollainen mies joka kehuskeli sillä että huijasi avokkinsa äidiksi vaikka tämä ei olisi alkuun halunnut sitä. Halusin selvittää onko tällaiset huijaukset miten yleisiä
ok ja mies huijaa miten... sanoo vetävänsä pe.rseeseen mutta se livahtaakin väärään reikään?
Ottaa kesken aktin kortsun pois ja/tai heittää e-pillerit mikroon
toinen on pahoinpitely ja toisen huomaa kyllä
Jatka tarinoitasi.
Paha vaan kun siittiöt on tuossa vaiheessa ehtineet vilahtaa kohtuun. Hyvällä tuurilla ehkäisy auttaa, mutta sitten on se 1-2% osuus jossa raskaus saakin alkunsa eikä sitä ehditä huomaamaan ajoissa. Ymmärrettävästi harvinaisia tapauksia joskin sellaisia mitä vela ei halua omalle kontolleen.
Samaa luokkaa nämä on kuin tarinat naisista jotka tekevät kumeihin reikiä. Mahdollista? Epäilemättä on noinkin hulluja naisia. Todennäköistä? Kerro sinä?
Odotan hyvää hetkeä. On siis mies ja hetken nyt ollut vakityö, kesällä mennään naimisiin ja syksyllä pakkomuutto missä välissä ajattelimme että on hyvä hetki ostaa omistusasunto. Katsotaan kun siitä rumbasta päästään aletaanko lasta yrittää. Lisäksi itselläni tavoitteellinen joukkueurheilu: lapsi tuo ihan vähintään vuoden tauon joukkueessa pelaamiseen eikä sittenkään tiedä pääseekö ikinä takaisin samalle tasolle, joten olen halunnut pitää mahdollisimman pitkän "urheilu-uran". Toivottavasti lapsi/lapsia meille suodaan, mutta eihän siitä varma voi ikinä olla eikä varsinkaan kun aloittaa yrittämisen vasta. Ei vaan uskallettu silloin kun oli opiskelut kesken ja raha-asiat tiukemmalla.
N29
Olen tehnyt lapset jo, mutta ymmärrän miksi monet eivät lapsia halua. En näillä tiedoilla tekisi minäkään enää.
Rahanmeno on valtava, yhteiskunnan tuki naurettavan heikko. Yleinen asenne on vihamielinen lapsia kohtaa, lapset eivät yksinkertaisesti saa näkyä eikä kuulua missään. Työelämä ei jousta, lasten pk/ koulu ei jousta. Vanhemmat yrittävät tasapainoilla tässä välissä, mikä on todella stressaavaa. Joka uutisessa syyllistetään vanhempia, teit niin tai näin, aina se on väärin. Lapset eivät saa harjoitella sosiaalisia taitojaan muiden kansalaisten keskuudessa, vaan kotona neljän seinän sisällä, etteivät vaan häiritse muita liikaa. Ja oikeasti omat lapset käyttäytyvät todella hienosti, mutta ennakkoluulo on aina aluksi hyvin negatiivinen ja varautunut lapsia kohtaa. En suosittele, ainakaan tähän maahan. Lapsiystävällisempiäkin on monia, ja tämä olisisikin tärkein muutos mikä tehdä pitäisi, jos lisää lapsia halutaan. Toiseksi työn ja lasten hoitojen joustot ihan uuteen uskoon. Yhteiskunnan tuki, muu kuin taloudellinen ja vasta viimeisenä taloudellinen tuki ajantasalle.
Vierailija kirjoitti:
Olen 46- v ja mulla on 2 lasta, eli olen velvoni täyttänyt.
Teit turhaan, suomessa kun ei ole tälläistä velvollisuutta :))
Hei vela,
Kivaa että yrität joka päivä keksiä uusia aloituksia jotta velat voivat tuhansin kappalein käydä raapustamassa koska en halua mantraansa. Minä halusin lapsia ja tein neljä VAIKKA en ollut vakituisessa työssäkään itse ja parisuhde ei ollut täydellinen jne.
Lapset ei kärsineet välittävistä vanhemmista ja perinnöllä ja miehen tuloilla elelty omistusasunnossa. Ainoa mitä kadun etten synnyttänyt luonnollisesti vaan sektioilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua hämmentää että tää syntyvyysongelma nähdään asiana joka naisten pitäisi jotenkin yksin ratkaista. Lähtökohtaisesti lapsia syntyy pariskunnille, joissa on nainen ja mies. Tän hetken keskustelu lähtee jotenkin oletuksesta että naiset vois vaan alkaa ”tehdä” omin nokkineen lapsia. Ei se mene niin, nää on yhteisiä päätöksiä lapsen isän kanssa.
Väärin
Vain nainen voi "tehdä" lapsen vaikka yksin halutessaan. Mies ei voi synnyttää ja vuokrakohdun käyttäminen ei ole laillista. Lapsen äidillä on myös aina "oikeus" lapseensa joten yksinäinen mies joka tekee lapsen "tuttavanaisen" kanssa 20 000€ korvausta vastaan on oikeudellisesti heikoilla naisen muuttaessa mielensä hormonimyrskyssä.
Mitä pariskuntiin tulee niin eihän (ennen) synnytysikäisille naisille kelpaa miehet. Halutaan bilettääääääää! YOLO!!!
Nauttikaa mahot tuloksista.
Eikös tällä palstalla aina väitetä, että niitä epätoivoisia kolmekymppisiä juoksunsa juosseita on tarjolla joka sormelle? Kyllähän ne vielä ihan synnytysikäisiä ovat. Jos teille ei kelpaa kuin 22 v pissikset, niin se miesten lapsettomuus lienee aika itseaiheutettua.
30v ja mahdollisuudet huononee, 35 niin alkaa olla myöhäistä.
Poikkeuksia on, mutta jos vertaat kuinka missä iässä "boomerit" teki kakaransa niin huonoja uutisia...
Kuten sanottu, miehet eivät voi yksin tehdä lasta, naiset voivat.
Ahaa, sehän selittää niiden miesten käytöksen jotka ovat huijanneet entisen velan saamaan lapsen. Näitä tarinoita meinaa riittää somessa,redditissä, ja redpillissä
mitä teet redpillissä lueskelemassa tuollaisia juttuja? Ihan uteliaisuudesta kysyn.
Kohdalleni osui tuollainen mies joka kehuskeli sillä että huijasi avokkinsa äidiksi vaikka tämä ei olisi alkuun halunnut sitä. Halusin selvittää onko tällaiset huijaukset miten yleisiä
ok ja mies huijaa miten... sanoo vetävänsä pe.rseeseen mutta se livahtaakin väärään reikään?
Ottaa kesken aktin kortsun pois ja/tai heittää e-pillerit mikroon
toinen on pahoinpitely ja toisen huomaa kyllä
Jatka tarinoitasi.
Paha vaan kun siittiöt on tuossa vaiheessa ehtineet vilahtaa kohtuun. Hyvällä tuurilla ehkäisy auttaa, mutta sitten on se 1-2% osuus jossa raskaus saakin alkunsa eikä sitä ehditä huomaamaan ajoissa. Ymmärrettävästi harvinaisia tapauksia joskin sellaisia mitä vela ei halua omalle kontolleen.
Samaa luokkaa nämä on kuin tarinat naisista jotka tekevät kumeihin reikiä. Mahdollista? Epäilemättä on noinkin hulluja naisia. Todennäköistä? Kerro sinä?
Miksi yrität kieltää? Et sitten ole ottanut huomioon henkisen väkivallan mahdollisuutta jota käyttävät niin miehet kuin naisetkin, joidenka takia ihmiset ajautuu epämiellyttäviin elämäntilanteisiin.
Olen vasta nyt ensimmäisessä parisuhteessani. Se varmaan näin ensimmäisenä syynä. Ja suhde on ihan tuore, niin ei tähän vielä kannata lapsia sekoittaa.
Lisäksi olen vasta muutamana viime vuonna saanut elämäni järjestykseen ja oppinut ottamaan vastuuta. Joskus viisi vuotta sitten en olisi millään kyennyt kasvattamaan toista ihmistä. Nyt olisin. Hoidan kuitenkin opinnot ensin loppuun ja katson, onko tämä parisuhde vahva.
Mielellään hankkisin ensimmäisen lapsen alle 30-vuotiaana, koska riskit ja hedelmällisyys laskee sen jälkeen. Jos ei kuitenkaan elämäntilanne sitä salli, niin koskaan ei ole liian myöhäistä adoptoida. Mun mielestä lasta ei kannata väkisin tuoda maailmaan, jos ei ole vielä kykenevä kantamaan siitä vastuuta. Haluaisin 2-3 lasta. Ehkä liiallisen väestönkasvun kannalta kaksi olisi parempi.
N26
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa nuorista vihaavat lapsia ja lapsiperheitä. Parikymppiset pitävät lisääntymistä vanhoillisen asiana. Surullista, mutta totta.
Siinä tapauksessa kannattaa hakeutua ulkomaille. Miesten kohdalla pitää vaan olla tuloja jotta homma onnistuu. Naisiltakin tätä odotetaan varsinkin silloin, jos haluaa tasa-arvoa kannattavan puolison.
Vierailija kirjoitti:
Hei vela,
Kivaa että yrität joka päivä keksiä uusia aloituksia jotta velat voivat tuhansin kappalein käydä raapustamassa koska en halua mantraansa. Minä halusin lapsia ja tein neljä VAIKKA en ollut vakituisessa työssäkään itse ja parisuhde ei ollut täydellinen jne.
Lapset ei kärsineet välittävistä vanhemmista ja perinnöllä ja miehen tuloilla elelty omistusasunnossa. Ainoa mitä kadun etten synnyttänyt luonnollisesti vaan sektioilla.
Aloittaja kertoo olevansa kolmen lapsen äiti, jolta kaikki kyselee miksei tee neljättä? Sehän menisi siinä samalla.
En voinut saada lapsia vaikka halusin, adoptioon en ruvennut. Siinä tutkijoille syytä.
Ylivoimaisesti suurin syy on, etten ole koskaan löytänyt puolisoa tai edes yhden yön juttua. Toki jälkimmäistä en ole aktiivisesti tavoitellutkaan, kuulemma jotkut baarikärpäset duunaisivat valomerkin jälkeen ihan ketä vain. Sekö sitten olisi se unelma, lapsi tällaisesti strategisesti ajoitetusta kännisekoilusta? Oikein rakkauden hedelmä.
Lisäksi minulta puuttuu pakottava tarve saada lapsia. En koe olevani erityisen itsekäs ihminen, mutta introvertti olen, ja lisäksi elän yksin aikalailla hiljaisuudessa. Aikuistenkin kanssa oleminen vie energiani, ei tuo sitä. Epäilen suuresti että jaksaisin lapsen kasvattaa (yksin, sillä kts. syy numero 1).
N37
Minulla on 5 siskoa ja 4 veljeä. Elämä oli yhtä helvettiä. Sanoin jo 15 vuotiaana, etten halua lapsia. Päätös vain vahvistui eilen, kun jouduin bussissa kuulemaan puoli tuntia kitinää. Taas!
Vierailija kirjoitti:
Minulla on 5 siskoa ja 4 veljeä. Elämä oli yhtä helvettiä. Sanoin jo 15 vuotiaana, etten halua lapsia. Päätös vain vahvistui eilen, kun jouduin bussissa kuulemaan puoli tuntia kitinää. Taas!
Sama juttu. Jouduin 10 vuotiaana katsomaan kahden pikkuserkkuni perään siitä syystä ettei heidän vanhempansa jaksaneet. Ihmettelin jo silloin miksi lapsia pitää hankkia, jos ei sittenkään jakseta niitä hoitaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei vela,
Lapset ei kärsineet välittävistä vanhemmista ja perinnöllä ja miehen tuloilla elelty omistusasunnossa. Ainoa mitä kadun etten synnyttänyt luonnollisesti vaan sektioilla.Aloittaja kertoo olevansa kolmen lapsen äiti, jolta kaikki kyselee miksei tee neljättä? Sehän menisi siinä samalla.
Voihan sitä kertoa mutta ap tietää että palsta täyttyy en halua lapsia koskaan vastauksista heti.. en siksi usko että aloittajalla on lapsia tai ei tunne palstaa yhtään..velat täällä päsmäröi aamusta aamuun kuitenkin
Vierailija kirjoitti:
Olen 46- v ja mulla on 2 lasta, eli olen velvoni täyttänyt.
Et ole. Olet vaan korvannut itsesi ja miehesi. Vasta kolmas lapsi kasvattaa väestömäärää.
Olen 23 ja opintoja on vielä ainakin 3 vuotta jäljellä. Lisäksi en ole koskaan seurustellut niin en usko löytäväni miestä kovinkaan helposti, ja tunnen muutenkin oloni ihan lapseksi niin ei tulisi mieleenkään hankkia itse lapsia vielä moneen vuoteen.
Tiedän enemmän miehiä, jotka haluavat lapsia, kuin naisia, jotka haluavat samaa. Toisaalta miesten on helppo haluta lapsia, kun juuri mikään ei muutu. Naiset joutuvat kokemaan raskauden ja synnytyksen. Kyllä minäkin miehenä voisin lapsia haluta, naisena en ikimaailmassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työpaikkaa vaikea saada ja ilman töitä tuntuu liian rpävarmalta hankkia lapsia.
Pätkätyöt ja raskaussyrjintää liikaa Suomessa.
Lapsivihmielinen ilmapiiri
Päivähoito yms yhteiskunnan perhetuet ajettu alas, perheet nykyään joutuu pärjäämään liikaa omillaan "mitäs hankit lapsia" - no aika moni on nyt päättänyt että enpä taida hankkia
Enkä ihmettele yhtään!!Juuri tämä. Keskiluokkainenkin lapsiperhe elää usein ainakin pk-seudulla täysin kädestä suuhun. Hirveän raskas verotus, kaikesta täydet maksut ja jos erehdyt valittamaan talousvaikeuksia, niin tulee vahingoniloinen "mitäs hankit lapsia kun ei ole varaa". No sepä. Yhä useampi ei enää hanki, lienevät viisastelijat ja ilkkujat nyt tyytyväisiä. Kohta nähdään miten kustannetaan Suomen vanhuspalvelut pelkästään rikkaiden perheiden jälkikasvun voimin.
Me oltiin taloudellisesti itsetuhoisia, hankittiin kolme lasta ja nyt syödään Lidlin tarjouslihapullia ties monettako päivää putkeen. Toinen auto lähtee myyntiin, vaikkei tiedetä miten pärjätään ilman kun molemmat vuorotyössä. Muistan ajan ennen lapsia kun vielä reissattiin etelässä ja syötiin joskus ulkonakin. En yhtään ihmettele, että yhä useampi valitsee olla olematta meidän kaltainen itsetuhoinen idiootti.
Tämä. Lasten tullessa teini-ikään näiden kulutus vielä kasvaa. Harrastukset maksaa, matkat maksaa, koulutus maksaa.
Minusta ei ole äidiksi, jaksan hädin tuskin pitää huolta itsestäni
Noita jaetaan feministien miesvihafoorumeilla, ihana nähdä niiden toimivan ja jalkautuvan myös tänne! Tarinat eivät pidä sen enempää paikkaansa kuin homman ulkomaalaistarinat.