Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yle Areenassa dokumenttisarja syrjäytyneistä nuorista miehistä

Vierailija
03.02.2020 |

Kommentit (826)

Vierailija
621/826 |
05.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

dsadsd kirjoitti:

Jos seurataan vaikka THL:n tilastoja niin esimerkiksi

Psykiatrisen erikoissairaanhoidon osastohoidon potilaiden määrä on tuplaantunut 2000 luvulla.

verotietojen mukaan Suomessa

Vuoden 1990 alussa tulottomia oli alle 10 000

Vuoden 2010 alussa tulottomia oli 23 000

Vuoden 2019 alussa tulottomia oli 161 000

Vuoden 2019 lopussa työttömyysturvaetuuksien saajia oli 337 237

Se on todennakäisesti tuo tulottomien joukko joka "puhdistetaan"

Siinä oli pohdintaa ns. hatusta.

Jaa mutta se kun se viesti on että työttömiä pitää aktivoida lisää niin nuo 337 237 työmarkkinatukea saavat on jo aktivoitu . Jäljellee jaa osa noista tulottomista joita ei ole aktivoitu (laki estää) tarkemmin se alennettu toimeentulotuki eli joku osuus noista 161 000.

Vierailija
622/826 |
05.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todella fiksun oloisia ja asiallisia nuoria miehiä. Surullista, että on asiat menneet tuohon pisteeseen. Tosin huonomminkin voisi olla.

Fiksuja ja asiallisia? Katottiinko nyt samaa dokkaria? Se minkä minä näin, siinä oli nuoria miehiä, joilla ei ollut mielenkiintoa muuhun kuin pelaamiseen ja juopotteluun. Suihkussa käynti ja roskien vientikin vaikutti olevan ylivoimainen ponnistus.

Sinä näet juuri sen mitä haluat nähdä. Se taas johtuu asenteestasi. Minä taas näin ihmisiä,jotka kuitenkin jaksoivat yrittää,vaikka vaikka tausta oli mikä oli.

Mutta todella fiksun oloisia? Pahoittelen jos olet noista jonkun äiti, mutta eivät kyllä vaikuta fiksuilta ja asiallisilta. Ihan sympaattisilta kyllä ainakin osa, mutta veteliltä ja päämäärättömiltä.

Juu, ei minullakaan ensimmäiseksi tullut mieleen, että olivatpa fiksuja nuoria miehiä. Syrjäytyneitä nuoria miehiä jotka eivät osanneet huolehtia hygieniastaan ja kaikkien asunnot olivat ihan hirveitä lääviä. Patrikin petivaatteet (varsinkin tyyny) ui saastassa. Ei se koodaamisen oivaltaminen pelkästään tee kenestäkään fiksua.

Rehellinen ja aito kuvaus nuorista syrjäytyneistä miehistä jotka yrittivät tosissaan ja siitä heille pisteet!

Minusta taas kenenkään fiksuutta ei voi oikeastaan määrittää sen takia minkälainen asunto heillä on tai siisteystaso muutenkaan. Tietenkin silti myönnän sen, että olisi hyvä huolehtia puhtaudestaan ja hoitaa ne siivousasiat edes jotenkin. Jos tässä nyt oikeasti mietin niin ainakin parin heidän asunto ( Joni, Juho, ehkä jopa Aaronin kämppä kuitenkin jos jätetään ne neulat pois mitä itseltä ei todellakaan löydy  ) oli ihan samanlainen kuin minunkin siisteystasonsa puolesta.  Minusta myös monet heistä olivat pukeutumiseltaan ihan  "tavallisen siistejä" omalla mittapuulla mitattuina.  Itse olen siis nainen ja voin sanoa, ettei omaankaan asuntoon olisi tällä hetkellä kenellekään tulemista ilman, että minun pitäisi vähän täällä siivota. Eli siinä mielessä ymmärrän kyllä sen, ettei kaikkien asunto ole vaan aina niin tip top kunnossa ja minusta se on ihan ok. Omalla kohdalla täällä ei ole roskia tai mitään pinttynyttä likaa, mutta vaatteet aika sekaisin ja pölyä senkin edestä.

Joku voi kysyä miksi en siivoa enemmän ja varmasti yksi syy siihen on se ettei täällä käy kukaan. Muistan kun joskus katsoin jonkun dokumentin jossa oli syrjäytynyt nuori nainen niin hän sanoi, että mitä hän itseään varten siivoaa kun sinne asuntoon ei koskaan tule ketään. Ehkä minullakin vähän sama ajatus ja muuten olen aiemmin aina ajatellut, että pitää olla puhdasta jos joku tulee käymään, mutta nyt on vähän eri tilanne ja senkin vuoksi ajattelen ettei minun tilanteeni ole ehkä samanlainen kuin jonkun muun. Tosin muuten siivoan kyllä ajoittain sekä pidän itseni ainakin ok kunnossa niin vaatteiden kuin peseytymisen puolesta. Tosin siinäkin oikeastaan sen ajatus, että jos ei ns eli ihmisten ilmoilla niin sen takia vaatteilla tai sillä onko hiukset ponnarilla vai auki ei ole niin suurta merkitystä kuitenkaan. Näiden asioiden myötä en helppo ymmärtää myös tämän sarjan henkilöitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
623/826 |
05.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

^ Samaa mieltä. Mä sairastan masennusta ja asun sen verran kaukana opiskelujen myötä, joten vieraita ei hirveästi käy. Jos joku olisi päätellyt mun fiksuutta sen perusteella, että mun keittiö on ollut sotkuinen, koska ei vain ole ollut voimia siivota, niin aika kapeakatseisesti sitä ajattelee. Tämä ihminen sivuttaisi kokonaan sen, että olen esimerkiksi pärjännyt niin koulussa kuin harrastuksissa hyvin ja saanut tunnustuksia. Jonilla ainakin oli ihan perussiisti kämppä. 

Vierailija
624/826 |
05.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

^ Samaa mieltä. Mä sairastan masennusta ja asun sen verran kaukana opiskelujen myötä, joten vieraita ei hirveästi käy. Jos joku olisi päätellyt mun fiksuutta sen perusteella, että mun keittiö on ollut sotkuinen, koska ei vain ole ollut voimia siivota, niin aika kapeakatseisesti sitä ajattelee. Tämä ihminen sivuttaisi kokonaan sen, että olen esimerkiksi pärjännyt niin koulussa kuin harrastuksissa hyvin ja saanut tunnustuksia. Jonilla ainakin oli ihan perussiisti kämppä. 

Jonin kämpässä näkyi naisen käden jälki, esim. viherkasvit. Harvalla syrjäytyneellä, yksinelävällä miehellä on kukkia.

Vierailija
625/826 |
05.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä maassa maksetaan liikaa tukia kun tälläisiä vätyksiä on olemassa

Mitä sä niiden elämästä tiedät tai mitä niillä on ollut ja kuitenkin pakko tulla nimittelemään että saat siitä ilmeisesti itselleen hyvänmielen.

Elikö noi sun mielestä jossain ylellisyydessä?

Eihän niillä ollut paljo mitään.

Aika kova osa ollut monella verrattuna johonkin tissiposkeen-- ja silti eivät antaneet periksi.

Johan tuo pullukkakin sanoi että menee sitten töihin kun rahat ei enää riitä mutta tuet kuulemma riittää hyvin. Eli liian isot tuet.

Kas siinä taas yksi yhteiskunnallisesti valveutunut superihminen onanoi itselleen henkisen or-gas-min kun sai kirjoittaa hikiset pikkukätösensä innosta täristen keskustelupalstan kommenttikenttään sanan "pullukka".

Vierailija
626/826 |
05.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jonin kämpässä näkyi naisen käden jälki, esim. viherkasvit. Harvalla syrjäytyneellä, yksinelävällä miehellä on kukkia.

Sää oot sitte kiertäny suurinpiirtein kaikkien syrjäytyneiden yksinelävien miesten kukattomat kämpät, ennen tollasta verrattain suurella pensselillä maalattua tilastointia?

Vierailija
627/826 |
05.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

https://yle.fi/uutiset/3-9836469

"Suomi sekosi viherkasveista – Etenkin nuoret miehet täyttävät nyt kotinsa palmuilla ja peikonlehdillä"

Minullakin on viherkasveja, vaikka en olekaan nuori. Syrjäytynyt olen.

M37

Vierailija
628/826 |
05.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todella fiksun oloisia ja asiallisia nuoria miehiä. Surullista, että on asiat menneet tuohon pisteeseen. Tosin huonomminkin voisi olla.

Fiksuja ja asiallisia? Katottiinko nyt samaa dokkaria? Se minkä minä näin, siinä oli nuoria miehiä, joilla ei ollut mielenkiintoa muuhun kuin pelaamiseen ja juopotteluun. Suihkussa käynti ja roskien vientikin vaikutti olevan ylivoimainen ponnistus.

Sinä näet juuri sen mitä haluat nähdä. Se taas johtuu asenteestasi. Minä taas näin ihmisiä,jotka kuitenkin jaksoivat yrittää,vaikka vaikka tausta oli mikä oli.

Mutta todella fiksun oloisia? Pahoittelen jos olet noista jonkun äiti, mutta eivät kyllä vaikuta fiksuilta ja asiallisilta. Ihan sympaattisilta kyllä ainakin osa, mutta veteliltä ja päämäärättömiltä.

Juu, ei minullakaan ensimmäiseksi tullut mieleen, että olivatpa fiksuja nuoria miehiä. Syrjäytyneitä nuoria miehiä jotka eivät osanneet huolehtia hygieniastaan ja kaikkien asunnot olivat ihan hirveitä lääviä. Patrikin petivaatteet (varsinkin tyyny) ui saastassa. Ei se koodaamisen oivaltaminen pelkästään tee kenestäkään fiksua.

Rehellinen ja aito kuvaus nuorista syrjäytyneistä miehistä jotka yrittivät tosissaan ja siitä heille pisteet!

Minusta taas kenenkään fiksuutta ei voi oikeastaan määrittää sen takia minkälainen asunto heillä on tai siisteystaso muutenkaan. Tietenkin silti myönnän sen, että olisi hyvä huolehtia puhtaudestaan ja hoitaa ne siivousasiat edes jotenkin. Jos tässä nyt oikeasti mietin niin ainakin parin heidän asunto ( Joni, Juho, ehkä jopa Aaronin kämppä kuitenkin jos jätetään ne neulat pois mitä itseltä ei todellakaan löydy  ) oli ihan samanlainen kuin minunkin siisteystasonsa puolesta.  Minusta myös monet heistä olivat pukeutumiseltaan ihan  "tavallisen siistejä" omalla mittapuulla mitattuina.  Itse olen siis nainen ja voin sanoa, ettei omaankaan asuntoon olisi tällä hetkellä kenellekään tulemista ilman, että minun pitäisi vähän täällä siivota. Eli siinä mielessä ymmärrän kyllä sen, ettei kaikkien asunto ole vaan aina niin tip top kunnossa ja minusta se on ihan ok. Omalla kohdalla täällä ei ole roskia tai mitään pinttynyttä likaa, mutta vaatteet aika sekaisin ja pölyä senkin edestä.

Joku voi kysyä miksi en siivoa enemmän ja varmasti yksi syy siihen on se ettei täällä käy kukaan. Muistan kun joskus katsoin jonkun dokumentin jossa oli syrjäytynyt nuori nainen niin hän sanoi, että mitä hän itseään varten siivoaa kun sinne asuntoon ei koskaan tule ketään. Ehkä minullakin vähän sama ajatus ja muuten olen aiemmin aina ajatellut, että pitää olla puhdasta jos joku tulee käymään, mutta nyt on vähän eri tilanne ja senkin vuoksi ajattelen ettei minun tilanteeni ole ehkä samanlainen kuin jonkun muun. Tosin muuten siivoan kyllä ajoittain sekä pidän itseni ainakin ok kunnossa niin vaatteiden kuin peseytymisen puolesta. Tosin siinäkin oikeastaan sen ajatus, että jos ei ns eli ihmisten ilmoilla niin sen takia vaatteilla tai sillä onko hiukset ponnarilla vai auki ei ole niin suurta merkitystä kuitenkaan. Näiden asioiden myötä en helppo ymmärtää myös tämän sarjan henkilöitä.

Tähän edelliseen vielä se, että minäkin olen siis syrjäytynyt nainen muutenkin jos joku ei tuota vihjettä ettei vieraita koskaan käy kylässä tajunnut. Siinä mielessä ehkä olisi aika hullua siivota täällä kokoajan vaan itseään varten. Myönnän kyllä etten haluaisi silti vieraita tänne päästää jos olisi sekaista ja siivoaisin kyllä ennen sitä. 

Vierailija
629/826 |
05.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katsoin kaikki jaksot. Todella hyvä sarja ja avasi kyllä ihan uudella tavalla tätä syrjäytymisongelmaa. Patrikin äiti jäi hieman vaivaamaan, miksi passasi poikaa noin? Muuten erittäin hyvä ja mielenkiintoinen sarja.

Tätä tapahtuu todella paljon, en tiedä miksi.

Eihän pojat koskaan opi aikuisiksi, jos kaikki tehdään aina valmiiksi. Älä anna lapsellesi kalaa, vaan opeta hänet kalastamaan, sanoo vanha sananlaskukin.

Toisaalta sitten ne pojat alkaa mätänemään kotiinsa.

Ei näitä poikia vähempää voisi kiinnostaa pyykkääkö joku vai laittaako joku ruokaa. Jos ei laita niin ollaan nälissään ja laihdutaan äärirajoille asti. Syödään lähinnä kauraryynejä jos jostain kaapin perältä löytyy.

Ei heillä aktiivisuus lisäänny jos ruoka loppuu tai pyykit on likaiset. Se että äiti tekee jotain, kertoo vain siitä että hän ei halua että poika mätänee tai laihtuu.

Toki joku voi kyllä syödäkin ihan kamalasti, mutta se on toinen ääripää.

Vaikka pienestä pitäen on opetettu, niin se elämänhallinta on mennyt siihen pisteeseen että ei vaan jaksa. Sitä se masennus pahimmillaan on, kun mätänee kodissaan ja elämästä löytyy ne pari innostuksen lähdettä.

Jos tuollaisen pistää kadulle, niin kadulle tai metsikköön se jää mätänemään.

Ei se ongelma ratkea mihinkään jos oletetaan että omatoimisuus johonkin kasvaisi.

Eipä ne sieltä metsiköistä tai kaduilta mene toimistoon hakemaan asuntoja, vaikka osaisivat ja kykenisivätkin.

Se moottori on sammunut ajat sitten ja valo himmentynyt silmistä.

Ehdotat että kiusataan lisää kiusattua?

Näin se juuri on ja noita perseelle potkijoita on ihan ammatti-ihmisissäkin. Kyllä se itsestä välittäminen tulee mieluummin hyvällä. Oikea lääkitys ja järkevät ammattilaiset tukemaan elämänhallintaa. Hillitön siivoaminen huumepöllyssä on pikemminkin huonompi merkki kuin roskat lattialla.

Vierailija
630/826 |
05.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

se on hauskaa miten oma koti on tavallaan demonisoitu syrjäytymisen yhteydessä. yksinkertaisimmallaan esimerkiksi kuntouttavaa työtoimintaa perustellaan sillä että kaveri on syrjäytynyt kun on vaan kotona. 

Suomi on kuitenkin niin perkeleen kylmä maa että oma koti on aikalailla elinehto 

Vierailija
631/826 |
05.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmettele sitä, että miksi 100% näistä dokumenttisarjan tapauksista on MIEHIÄ? Eikö ole syrjäytyneitä naisia?

Dokumentissa esiintyy vain miehiä, koska dokumentti nimen omaan käsittelee yrjäytyneitä miehiä. Vai ovatko miehet muuttuneet naisiksi tässä nyky-yhteiskunnassa?

Olihan tuo dokumentti nyt ihan järkyttävää katsottavaa tällaiselle tavalliselle lautalaiselle. Elämässä täytyy kyllä tapahtua paljon negatiivista, että pääsee tuohon tilaan. Mutta toisaalta, kun tarpeeksi maialma rankaisee mitä tahansa teitkin, niin lopulta lakkaa vain yrittämästä enää. Näitä kavereita oli kiusattu rankasti pitkän ajan ja yhdellä oli läheisemmät perheenjäsenet kuolleet. Lakaisee kyllä pöydän alle kenet tahansa tuollainen tapahtumaketju.

Hyvä dokumenttisarja kaikenkaikkiaan. Mukavaa, että näytetään sitä elämän todellisuuttakin, eikä aina pidetä niitä ruusunvärisiä laseja päässä vaikka väkisin. Tuota se elämä voi olla halusi sitä tai ei.

Niin mutta tämä juuri on ongelma. Kaikkialla vaan puhutaan syrjäytyneistä miehistä ja tehdään dokkareita. On syrjäytyneitä naisia. Paljonkin mutta edelleen naisten syrjäytymistä ei tunnisteta eikä tunnusteta. Miesten mielestä naisilla on asiat hyvin, koska he voi saada aina munaa. Eikä saa eikä se munan puute ole se ongelma vaan yksinäisyys ja monissa tapauksissa on hyväksikäytetty joten ei luota ihmisiin. Plys samat syyt kuin miehillä. Ja naisiakin kiusataan koulussa.

Tuolta areenasta löytyy useita sarjoja, joissa käsitellään naisia esim. Yksittäistapaus. Onko siinä jotain kauheaa, jos joskus on myös sarjoja joissa käsitellään vain miehiä? Eihän kukaan ole missään väittänyt, että syrjäytyneitä naisia ei ole, mutta tässä dokumentissa nyt vaan käsiteltiin miesnäkökulmaa asiasta.

Ah, niinpä niin miesten ongelmat on akuutteja, naisten ei. Edelleen syrjäytyneitä naisia on paljon, mutta joita ei tunnisteta tilastoissa syrjäytyneiksi. Sullakin väärä luulo, jos luulet syrjäytyneitä naisia olevan vähän. Enkä ymmärrä miksi tästä tehdään sukupuolikysymys, syrjäytymisen syyt molemmilla sukupuolilla on aika samoja. Kiusaamista ja huonoja kotiloja. Naisia syrjitään vieläpä työelämässä koska voivat tulla raskaaksi. Ja tyttöjen rai skaukset ja hyväk sikäytöt johtaa itsetuhoisuuteen ja syrjäytymiseen. Monet naiset joutuu se ksikaupan kohteeksi, ilmiö jota ei tunnisteta syrjäytymisessä koska on muka ihmiskontakteja.

Miksei voisi kerrankin tehdä vaan syrjäytyneistä dokkareita, niistä naisistakin. Ja puhua. Miksi syrjäytyneet miehet ovat tärkeämpia kuin syrjäytyneet naiset? Ja kas näin nähdään kuinka naiset on näkymättömiä eikä niin väliä koska keskitytään nyt miehiin(kuten aina on tehty).

Mites kun dokumentissa oli pelkkiä nuoria niin eikö se syrji myös vanhempia ihmisiä? Miksei ollut yhtään keski-ikäistä tai eläkeikäistä syrjäytynyttä?

Henri on yli 30.

Asia on vieläkin ajankohtainen koska jo ainakin 10 vuotta on jauhettu siitä, että Suomessa on parhaassa työiässä olevia syrjäytyneitä nuoria miehiä yhden kokonaisen ikäluokan verran eikä vieläkään ole keksitty, että kuinka ehkäistään heitä syrjäytymästä ja tulemasta syrjäytetyiksi.

Vierailija
632/826 |
05.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

205 kirjoittaa:

"Minulla on myös ihan tavallinen perhe joskin vanhemmat eivät koskaan kunnolla auttaneet minua ja kiusaamiseen liittyvät asiat tai yksinäisyys jäivät käsittelemättä melkein kokonaan. Se välillä on surullista miettiä, kun ei koskaan saanut ymmärrystä kunnolla tai edes tukea ja sitä välillä mietin kuinka itse toimisin eri lailla jos olisin vanhempi."

Ei tuo ole tavallista, vaikkakin ehkä Suomessa eli tunnekylmyyden luvatussa maassa tuota voi erehtyä ajattelemaan tavalliseksi. Kyllä tavalliset vanhemmat ovat hyvin perillä lapsensa elämästä ja tunteista. Tietenkään vanhempiaan ei kannata ruveta syyttämään, koska muiden, myös kiusaajien syyttely on oikeutus pysytellä kurjassa tilanteessaan. Aikuisella ihmisellä kaikki on kiinni itsestä, hyvässä ja huonossa. Paras tapa auttaa itseään on hakeutua ammattiavun piiriin ja keskittyä kaikin mahdollisin tavoin oman nykyisyyden kohentamiseen. Parhaiten onnistuu pienillä muutoksilla, joilla on ajan myötä merkittävä lumipallovaikutus.

Ottamatta kantaa kenenkään ongelmiin, niin onhan tuo "aikuisella ihmisellä kaikki on kiinni itsestä" aivan järkyttävää p skaa. Juuri näitä "ota itseäsi niskasta kiinni" -typeryksiä tuo kirjoittaja.

Vierailija
633/826 |
05.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta Patrikin äiti osoitti välittämistään, ei passannut pilalle. Haki autolla, koska on halvinta ja helpointa pojalle ja halusi vittää tämän kanssa aikaa. Patrik oli niin pahasti koukussa peleihin, että oli muu elämä ihan toisarvoista.

No, onhan se normaalia että äiti haluaa viettää äitienpäivää yhdessä oman lapsensa kanssa. Oudompaa olisi jos ei haluaisi.

Vierailija
634/826 |
05.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katsoin kaikki jaksot. Todella hyvä sarja ja avasi kyllä ihan uudella tavalla tätä syrjäytymisongelmaa. Patrikin äiti jäi hieman vaivaamaan, miksi passasi poikaa noin? Muuten erittäin hyvä ja mielenkiintoinen sarja.

Tätä tapahtuu todella paljon, en tiedä miksi.

Eihän pojat koskaan opi aikuisiksi, jos kaikki tehdään aina valmiiksi. Älä anna lapsellesi kalaa, vaan opeta hänet kalastamaan, sanoo vanha sananlaskukin.

Toisaalta sitten ne pojat alkaa mätänemään kotiinsa.

Ei näitä poikia vähempää voisi kiinnostaa pyykkääkö joku vai laittaako joku ruokaa. Jos ei laita niin ollaan nälissään ja laihdutaan äärirajoille asti. Syödään lähinnä kauraryynejä jos jostain kaapin perältä löytyy.

Ei heillä aktiivisuus lisäänny jos ruoka loppuu tai pyykit on likaiset. Se että äiti tekee jotain, kertoo vain siitä että hän ei halua että poika mätänee tai laihtuu.

Toki joku voi kyllä syödäkin ihan kamalasti, mutta se on toinen ääripää.

Vaikka pienestä pitäen on opetettu, niin se elämänhallinta on mennyt siihen pisteeseen että ei vaan jaksa. Sitä se masennus pahimmillaan on, kun mätänee kodissaan ja elämästä löytyy ne pari innostuksen lähdettä.

Jos tuollaisen pistää kadulle, niin kadulle tai metsikköön se jää mätänemään.

Ei se ongelma ratkea mihinkään jos oletetaan että omatoimisuus johonkin kasvaisi.

Eipä ne sieltä metsiköistä tai kaduilta mene toimistoon hakemaan asuntoja, vaikka osaisivat ja kykenisivätkin.

Se moottori on sammunut ajat sitten ja valo himmentynyt silmistä.

Ehdotat että kiusataan lisää kiusattua?

Asunnon purkeista jne päätellen Pate elää näköjään ihan samalla jääteellä, jota minäkin ostan kesäisin. Hän vetelee sitä ilmeisesti tavallista enemmän päivässä. Siinä on yhtä paljon energiaa kuin sokerisessa limussa tai mehussa. Ravintoaineita ei ole ollenkaan.

Kovin yksipuolisesti syövät pitäisi ainakin kerran viidessä vuodessa tarkastaa laboratoriokokein, ettei viimeinenkin terveys mene. Toisaalta sujuvasti nettiä käyttävät osaavat käyttää Finelin ruokapäiväkirjaa ja näkevät sieltä, että uhkaavatko vitamiini- ja hivenaineiden aiheuttamat puutostilat. B12-puutos voi aiheuttaa dementian kaltaisen tilan nuorellakin ihmisellä.

Vierailija
635/826 |
05.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, liian monen taustalla kiusaamiskokemukset, joista syrjäytyminen alkanut. Kuinkahan kalliiksi kiusaajien tekemiset yhteiskunnalle tulevatkaan, mutta silti siihen suhtaudutaan usein kuin se olisi kiusattujen syy tyyliin ”miksi olet tuollainen, mikset ole toisenlainen?” Eli ts. Lauma sielu, kälättäjä kälättäjien joukossa.

Suomessa on edelleen sellainen spartalainen suhtautuminen, että odotetaan lasten jotenkin vain karaistuvan. Kouluissa ei edelleenkään edes kiinnitetä huomiota ryhmähengen luomiseen ja siihen että kaikki ovat mukana. Lapset saa ryhmäytyä miten haluavat ja kun joku jää ulkopuolelle, sille vain levitellään käsiä että ei voi mittään. Oikeasti tuolle voi ja paljon ja se on opettajien keskeinen tehtävä saada lapset toimimaan yhdessä.

Nykyopettajista  harvasta on johonkin. Harvoilla auktoriteettia ja munaa puuttua. Karismasta puhumattakaan. 

Kiusaaminen olisi kitketty ajat sitten jos olisi pikkasenkin maalaisjärkeä ja pelisilmää ja ennen kaikkea aidosti välittettäisiin miten oppilailla menee.

Ruotsissakin ne välittää tosissaan koulukiusatuista. Siellä on oppilasasiamiehet, jotka nostavat kiusatun oppilaan puolesta kanteen kuntaa/koulua vastaan. Kunta ja koulu joutuvat rahalliseen korvausvastuuseen, kun todetaan syyllisiksi kiusaamisen estämisen laiminlyöntiin.

Suomessa taas niin, että oppilaan vanhempineen on nostettava kanne, ja sitä on vaikea todistaa ja se on työlästä. Suomessa vaan pyöritellään peukaloita ja annetaan kiusattujen kärsiä, ei välitetä koko asiasta lähes. Sanotaan vaan jotain että "ei voida". Miksi edes media ei vaadi Suomessa, että ongelmaan on nyt kertakaikkiaan saatava jokin ratkaisu, ja aseta poliitikkoja vastuuseen siitä selkeästi.[/quot

Tästä tulee puhua enemmän.

Tämä dokumentti nosti tärkeitä asioita esiin noiden nuorten elämäntilanteiden kautta.

Herätti ihmisiä.

Silloin dokumentti on mielestäni onnistunut tehtävässään.

Pitäisi saada kansanedustajat ja ministerit vaikka väkisin katsomaan tämä sarja.

Vierailija
636/826 |
05.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki vaikuttivat kivoilta ihmisiltä. Niin harmi, mitä kaikkea kiusaaminen tai avioero tai joku trauma saakaan aikaan.

Kyllä äitinä mietin, miten voisi auttaa aikuisia miehiä :(

Heille voi laittaa vaikka kortin tuotantoyhtiön kautta. Tsemppiviesti on paras viesti eikä maksa liikaa. Haastan av-mammat ja -papat lähettämään kortteja. Tehdään tästä ilmiö, jossa jokainen syrjäytetty ja syrjäytynyt saa kortin anonyymilta.

Vierailija
637/826 |
05.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tai rankka koulukiusaaminen tai muuten hirveä lapsuus tekee ihmisestä aikuisena niin traumatisoituneen, että hän ei kykene elämään samanlaista elämää kuin muut. Kuten elättämään itseään ja käymään töissä. Joten siinä tilanteessa puhe "itsestään vastuun ottamisesta" on kyllä aika absurdia.

Muotoilin ehkä huonosti, mutta tarkoitin sitä, että jossain vaiheessa pitää hyväksyä se mitä on tapahtunut ja että sitä ei voi muuttaa. Ja ymmärtää, että voi vaikuttaa ainoastaan siihen mitä tapahtuu tulevaisuudessa. Tietenkin siihen tarvitsee apua ja tukea ja voi vain toivoa että on voimia niitä hakea ja että yhteiskunnan resurssit riittävät sitä antamaan. Ilahduttavaa oli nähdä että nämäkin olivat päässeet vieroitushoitoon, sairaalaan suljetulle osastolle, tukiasuntoon ja mitä kaikkea. Koulussa oli kuraattori ja opettaja, joiden kanssa yhdessä asetettiin tavoitteita ja mietittiin miten niihin päästään. 

Vastuun ottamisella tarkoitin myös sellaista, että jaksaisi uskoa siihen että peli ei ole menetetty, että siihen voi itse vaikuttaa millaiseksi elämä muodostuu jatkossa. Eikä vaan jäisi uhriutumaan ja vellomaan siihen, että elämä meni pieleen ja tätä ei saa enää korjattua. Ehkä sitä ei saa korjattua sellaiseksi, että voisi saada uran, talon, vaimon, pari lasta, farmariauton ja kultaisen noutaman. Mutta edes sellaiseksi, että löytäisi jotain mielekästä omaan elämäänsä ja pystyisi elämään ilman päihteitä, löytäisi jonkun tavan olla osa tätä yhteiskuntaa. Jos ei työelämään asti pääse, niin on muitakin keinoja osallistua, käydä vaikka jonkun vanhuksen luona lukemassa lehdestä uutisia ja juttelemassa.

Kuka edes haluaisi taloa, vaimoa, paria lasta, farmariautoa tai kultaista noutaMaa? Niin, tietysti nämä "ota itseäsi niskasta kiinni" -tyypit.

Vierailija
638/826 |
05.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä takia työssäkäyvien pitäisi maksaa sinulle palkkaa pas'antamisesta ja hengittämisestä mitä nykyinen hyysäyssysteemi  tekee.

Työttömyystuki on vastikkeellista, eli työttömälle ollaan maksavinaan "palkkaa" siitä että hän on etsivinään töitä.

Korjasin.

Vierailija
639/826 |
05.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja monet työttömät halutaan pitää työttömänä koska moni isompi kunta on jo alkanut hyödyntää tätä massiivista orjalaumaa. Vantaan pesula hyvänä esimerkkinä. 

Nyt kun varmasti kaikki on huomannut että ilman koulutusta hyväpalkkaista työtä ei ole niin niille yksinkertaisille ja sairaille ei ole kun 9€ työtoimintaa tarjolla ja sitä riittää niin kauan kun valtiolla riittää tahtoa.

Vierailija
640/826 |
05.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sää oot sitte kiertäny suurinpiirtein kaikkien syrjäytyneiden yksinelävien miesten kukattomat kämpät, ennen tollasta verrattain suurella pensselillä maalattua tilastointia?

Jollain syrjäytyneillä nuorilla miehillä on kyllä kotona valtavia istutuksia😚 🍀🍃🌴

Viljelmiä suorastaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi yhdeksän