Yle Areenassa dokumenttisarja syrjäytyneistä nuorista miehistä
Aika rajua settiä
Kommentit (826)
En oo katsonut sitä dokumenttia. Täytyy katsoa. Syitä on varmaan monia.
Vierailija kirjoitti:
Ihmettele sitä, että miksi 100% näistä dokumenttisarjan tapauksista on MIEHIÄ? Eikö ole syrjäytyneitä naisia?
Mitä siinä on ihmeteltävää? Naisille on tukiverkostot joten naisen syrjäytyminen vaatii aina toksisen miehen maisemiin.
Patrik vaikutti jotenkin symppikseltä, ei esim. äitiään halunnut stressata läävällään. Jos olisi valinnut elää vähän erilaista elämää ja keskittää energiat johonkin hyödyllisempää, olisi varmasti potentiaalia moneen, kun ei vaikuttanut mitenkään erityisen sosiaalisesti rajoittuneelta tai vaikkapa päideongelmaiselta. Toki selvästi tarvitsisi todella paljon patistamista, henkisestä kasvua ja pitäisi opetella perus elämänhallintataitoja.
Mutta tämäkin sarja osoitti, että (koulu)kiusaamisella on aivan järkyttävän pitkäkestoisia vaikutuksia. Tsemppiä kaikille kiusaamisen takia syrjäytyneille. Toivottavasti kiusaajat on hyvissä duuneissa ja maksavat reippaasti veronsa, niin löytyy uhreille yhteiskunnan apua ja palveluja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmuus hukassako kirjoitti:
Patrikin äitiä kyllä ihmettelen.
Hakee oikein kotoa autolla aikuista miestä, pyykit mukaan mamman pestäviksi . Kyselee tarviisko joutilaan, ylipainoisen pojan asuntoa siivota!!
Ja kun tämä ylipainoinen aikuislapsi sitten saapuu skotiin, ensimmäisenä menee hakemaan jäätelöä pakasteesta ja valittaa kun on vain kolmea eri makua!! Kyselee jaksaako poju lähteä kauppaan ja mitä ostetaan. Kohtelee ja paapoo aikuista miestä kuin 5-vuotiasta!
Ja tämä sankari kehuu kuinka on tyytyväinen yhteiskunnan elatukseen! Kun rahat loppuvat sitten menee töihin omien sanojensa mukaan. Nyt rahat kuulemma oikein hyvin riittävät ja kaikkea paskaa pystyy ostamaan elämisen lisäksi, näin onin sanoinensa!!
Tälläisiä me elätämme verovaroin! Laiskoja, terveitä , työkykyisiä yöt pelaavia, päivät nukkuvia aikuisia miehiä. !!Ja tälläkin vielä varaa on ollut syödä itsensä läskiksi!!
Eikä valittanut! Katsopas jakso uudelleen. Patrik ihmetteli, miksi pakastimessa on kolme avattua rasiaa jäätelöä. Äitinsä vastasi, että ne ovat eri makuja. Patrik totesi, että kaksi avattua rasiaa oli ihan samaa makua ja vain yksi eri. Mun mielestä on ihan fiksua ihmetellä, miksi on pitänyt avata kaksi samaa makua olevaa rasiaa eikä ensin syödä yhtä loppuun ja vasta sitten avata uusi rasia.
Aikuinen mies jäätelöllä kuin pikkulapsi! Ja vielä tuhdissa kunnossa!!
Mitä vittua? Anteeksi kielenkäyttöni, mutta olen jo lähes kuuskymppinen nainen ja just hetki sitten tulin kaupasta. Ostin itselleni jäätelöä. En tiennytkään, että jäätelön syöntiin on jokin yläikäraja. Ostin myös laskiaspullan ja Runebergin tortun. Onko niillekin olemassa jokin yläaikäraja?
Ei yläikä rajaa mutta painoraja saisi olla ::)
Ja kyllä, aika lapsellista touhua. Aikuinen mies penkomassa äitinsä pakastinta ja sitten jäätelölle.:) Äidin pitäisi ymmärtää rajoitta poikansa epätervettä syömistä, sekä kohdella tätä aikuisena, ei kuin jäätelöä tahtovaa pikkulasta.
t. toinen, oikeasti lähes 60 kymppinen nainen.
Kiitos tiedosta. Täytyykin antaa jäätelö koiralleni, koska minäkin olen ylipainoinen.
Yllätys tosiaan että olet!!:)) Vain lihava suuttuu kun puhe kääntyy kenen tahansa epäterveen ruokailun rajoittamiseen! Ja mitä todennäköisemmin myös koirasi on lihava, joten sille ei painon takia ole jäätelö hyväksi, eikä koirille muutoinkaan!
Vierailija kirjoitti:
Patrik vaikutti jotenkin symppikseltä, ei esim. äitiään halunnut stressata läävällään. Jos olisi valinnut elää vähän erilaista elämää ja keskittää energiat johonkin hyödyllisempää, olisi varmasti potentiaalia moneen, kun ei vaikuttanut mitenkään erityisen sosiaalisesti rajoittuneelta tai vaikkapa päideongelmaiselta. Toki selvästi tarvitsisi todella paljon patistamista, henkisestä kasvua ja pitäisi opetella perus elämänhallintataitoja.
Mutta tämäkin sarja osoitti, että (koulu)kiusaamisella on aivan järkyttävän pitkäkestoisia vaikutuksia. Tsemppiä kaikille kiusaamisen takia syrjäytyneille. Toivottavasti kiusaajat on hyvissä duuneissa ja maksavat reippaasti veronsa, niin löytyy uhreille yhteiskunnan apua ja palveluja.
Mitähän vuokranantaja ajattelee kun katsoo tuon ohjelman.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmuus hukassako kirjoitti:
Patrikin äitiä kyllä ihmettelen.
Hakee oikein kotoa autolla aikuista miestä, pyykit mukaan mamman pestäviksi . Kyselee tarviisko joutilaan, ylipainoisen pojan asuntoa siivota!!
Ja kun tämä ylipainoinen aikuislapsi sitten saapuu skotiin, ensimmäisenä menee hakemaan jäätelöä pakasteesta ja valittaa kun on vain kolmea eri makua!! Kyselee jaksaako poju lähteä kauppaan ja mitä ostetaan. Kohtelee ja paapoo aikuista miestä kuin 5-vuotiasta!
Ja tämä sankari kehuu kuinka on tyytyväinen yhteiskunnan elatukseen! Kun rahat loppuvat sitten menee töihin omien sanojensa mukaan. Nyt rahat kuulemma oikein hyvin riittävät ja kaikkea paskaa pystyy ostamaan elämisen lisäksi, näin onin sanoinensa!!
Tälläisiä me elätämme verovaroin! Laiskoja, terveitä , työkykyisiä yöt pelaavia, päivät nukkuvia aikuisia miehiä. !!Ja tälläkin vielä varaa on ollut syödä itsensä läskiksi!!
Eikä valittanut! Katsopas jakso uudelleen. Patrik ihmetteli, miksi pakastimessa on kolme avattua rasiaa jäätelöä. Äitinsä vastasi, että ne ovat eri makuja. Patrik totesi, että kaksi avattua rasiaa oli ihan samaa makua ja vain yksi eri. Mun mielestä on ihan fiksua ihmetellä, miksi on pitänyt avata kaksi samaa makua olevaa rasiaa eikä ensin syödä yhtä loppuun ja vasta sitten avata uusi rasia.
Aikuinen mies jäätelöllä kuin pikkulapsi! Ja vielä tuhdissa kunnossa!!
Mitä vittua? Anteeksi kielenkäyttöni, mutta olen jo lähes kuuskymppinen nainen ja just hetki sitten tulin kaupasta. Ostin itselleni jäätelöä. En tiennytkään, että jäätelön syöntiin on jokin yläikäraja. Ostin myös laskiaspullan ja Runebergin tortun. Onko niillekin olemassa jokin yläaikäraja?
Ei yläikä rajaa mutta painoraja saisi olla ::)
Ja kyllä, aika lapsellista touhua. Aikuinen mies penkomassa äitinsä pakastinta ja sitten jäätelölle.:) Äidin pitäisi ymmärtää rajoitta poikansa epätervettä syömistä, sekä kohdella tätä aikuisena, ei kuin jäätelöä tahtovaa pikkulasta.
t. toinen, oikeasti lähes 60 kymppinen nainen.
Kiitos tiedosta. Täytyykin antaa jäätelö koiralleni, koska minäkin olen ylipainoinen.
Yllätys tosiaan että olet!!:)) Vain lihava suuttuu kun puhe kääntyy kenen tahansa epäterveen ruokailun rajoittamiseen! Ja mitä todennäköisemmin myös koirasi on lihava, joten sille ei painon takia ole jäätelö hyväksi, eikä koirille muutoinkaan!
Sellainen säälittävä kiusaaja siellä sitten. Sehän tosin onnistuu teiltä naisilta ihan luonnostaan. -eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä mietin samaa, tuollaisen vuokralaisen jälkeen nimittäin oikeasti menee pinnat remonttin.
Vierailija kirjoitti:
Tämän ketjun viesteistä 95% on täyttä kuraa eikä ne edes liity tähän aiheeseen.
Sinällään harmillista koska syrjäytyminen on aika ikävä asia ja syrjäytyneiden miesten määrä on kasvanut huomattavasti vuosien aikana.
Naisiakin on syrjäytyneinä ja yhtä ikävää sekin on.
no kun kaikkea miehisyyttä halveksutaan niin onko ihmekään että syrjäytyneitä miehiä on maa pullollaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo Patrikin äiti on kyllä varmaan osasyyllinen tuohon laiskuuteen. Tuntui vaan hössöttävän ja passaavan lastaan! Ei oo paljoa kuria pidetty? Mulle tuollainen lapsi olisi kamala asia, on äärimmäisen ylipainoinen 20 vuotiaana, ei pese lakanoita, siivoa, polttaa! No kerran viikossa käy kuntouttavassa. En tiedä sitten onko masennusta mutta ei auta kyllä tilannetta yhtään jos äiti vaan sössöttää ja antaa kaiken periksi..
Tuskin kukaan haluaa, että omalle lapselle noin käy? Ehkäpä äiti ei näe enää mitään vaihtoehtoja kun muuten poika ei varmaan olisi missään yhteyksissä jos äiti rupeaisi patistelemaan liikaa. Ja kyllähän se äiti yritti saada poikaa mukaan kauppaan, mutta sinnekään hän ei selvästi olisi halunnut lähteä. Jotain draamaa hänen elämässään on täytynyt olla, kun on noin huonosti asiat.
Itse olen syrjäytynyt nainen ja en ole edes väleissä vanhempieni kanssa, he eivät halua kuulla minusta. Lapsuuskin oli jatkuvaa kaltoinkohtelua. Antaisin mitä vaan jos saisin tuollaisen äidin hössöttämään ympärilleni. Selvästi hän poikaansa rakasti.
Huomasin myös että poika vaikutti vastahakoiselta, kun äiti ehdotti ruokakaupassa käymistä. Pojalla oli myös koko jakson ajan samat vaatteet päällä, vaikka oli kuvattu eri ajankohtina. Ja mä en oikeasti käsitä, miten hänen lakanat edes pystyivät olemaan sen näköiset 🤢
Sanoi vielä äidilleen puhelimessa, että tyynyt ja peitot ovat "ihan hyvät".
Ei halua vaivata äitiään. Emme tiedä mitä Patrikin lapsuuden aikana on tapahtunut perheessä. On voinut olla sairautta ja vastoinkäymisiä. Omasta kokemuksestani voin todeta, että sellaisessa prässissä lapsesta tulee kiltti alisuorittaja-aikuinen.
Tai ylisuorittaja. Opettelen nyt nelivitosena siitä irti, prosessi on kesken...
Minulla oli lapsuudenkodissa sairautta ja toisen vanhemman alkoholismia, joka sekin lasketaan sairaudeksi. Koko ajan kamala pelko sen alkoholia juomattoman vanhemman puolesta. Itse laitoin jo pienenä tärkeät tavarani muovipussiin sängyn alle, että ne ovat käsillä kun pitää lähteä hankeen keskellä yötä viikonloppuna.
Opiskelin ja itse asiassa halusin oman mielenterveyteni vuoksi mahdollisimman vuoksi alkoholistivanhemmastani, joka jäi leskeksi kun olin teini. Meni parikymmentä vuotta kun ajoin hautausmaan ohi ja vein kukkia kuolleen vanhempani haudalle. Siksi minua liikutti sarjan nuoren miehen aktiivisuuus. Hänellä olivat varmaan läheiset välit äitiinsä.
Sairaan vanhemman lapsi myös tavallaan ”ulkoistaa” itsensä helposti perheen elämästä kun ei kestä kaikkea tuskaa. Minun aikanani se oli lukemiseen uppoutumista eikä sitä paheksuttu yhtä paljon kuin pelaamista. Pelaajilla on sentään sosiaalisia kontakteja pelimaailmassa. Yksin lukevalla ei ole mitään kun uppoaa liikaa kirjojen maailmaan eikä opi olemaan tavallinen lapsi tai nuori.
Minä upposin myös. Mutta onnekseni tein sen tavalla, joka on hyödyttänyt minua. Imin kuin sieni kaiken tiedon koulusta, jotta päähäni ei nousisi muita ajatuksia. Lisäksi luin paljon muitakin kirjoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kaupungin kämppä
Se hakkeri pitäisi saada it-koulutukseen. Arvosanathan sillä ei riittänyt opiskelupaikkaan. Menee kyvyt hukkaan, jos ei pääse kouluun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmettele sitä, että miksi 100% näistä dokumenttisarjan tapauksista on MIEHIÄ? Eikö ole syrjäytyneitä naisia?
Dokumentissa esiintyy vain miehiä, koska dokumentti nimen omaan käsittelee yrjäytyneitä miehiä. Vai ovatko miehet muuttuneet naisiksi tässä nyky-yhteiskunnassa?
Olihan tuo dokumentti nyt ihan järkyttävää katsottavaa tällaiselle tavalliselle lautalaiselle. Elämässä täytyy kyllä tapahtua paljon negatiivista, että pääsee tuohon tilaan. Mutta toisaalta, kun tarpeeksi maialma rankaisee mitä tahansa teitkin, niin lopulta lakkaa vain yrittämästä enää. Näitä kavereita oli kiusattu rankasti pitkän ajan ja yhdellä oli läheisemmät perheenjäsenet kuolleet. Lakaisee kyllä pöydän alle kenet tahansa tuollainen tapahtumaketju.
Hyvä dokumenttisarja kaikenkaikkiaan. Mukavaa, että näytetään sitä elämän todellisuuttakin, eikä aina pidetä niitä ruusunvärisiä laseja päässä vaikka väkisin. Tuota se elämä voi olla halusi sitä tai ei.
Niin mutta tämä juuri on ongelma. Kaikkialla vaan puhutaan syrjäytyneistä miehistä ja tehdään dokkareita. On syrjäytyneitä naisia. Paljonkin mutta edelleen naisten syrjäytymistä ei tunnisteta eikä tunnusteta. Miesten mielestä naisilla on asiat hyvin, koska he voi saada aina munaa. Eikä saa eikä se munan puute ole se ongelma vaan yksinäisyys ja monissa tapauksissa on hyväksikäytetty joten ei luota ihmisiin. Plys samat syyt kuin miehillä. Ja naisiakin kiusataan koulussa.
No mikset ala hakee näitä syrjäytyneitä naisia luoksesi. Alat tekemään heidän hyväksi jotain? Täällä monia naisia jotka kirjottaa samoin. Alkakaa jeesimään näitä. Ja pitämään huolta siskoistanne?. Täällä varmaan monia psykiatreja terapoikaa ilmatteeks auttakaa asunnon hakemisessa perustakaa ryhmiä ja koordinoitte miten voitte auttaa enemmän?.
Vierailija kirjoitti:
Jokainen henkilö vaikutti hyvältä tyypiltä, joista kukaan ei teeskennelly mitään.
Se on hienoa ja nykyaikana tosi paljon, kun kaikki yrittää epätoivoisesti olla jotain erikoista.
Tuntui että he riittivät itselleen ja toivoivat osaltaan että riittäisivät myös maailmalle ja löytäisivät paikan siinä.
Toivottavasti tulee jatkoa tälle.
Ihan parasta rehellisen karheaa henkilökuvausta.
Ja suuri osa meistä on ihan tavallisia. Kaikki ei edes haaveile olevansa mitään Kylie Jennereitä ja Biebereitä.
Kaikki sarjan pojat oli ihania:)
Vierailija kirjoitti:
Se hakkeri pitäisi saada it-koulutukseen. Arvosanathan sillä ei riittänyt opiskelupaikkaan. Menee kyvyt hukkaan, jos ei pääse kouluun.
On opiskelemassa.
Vierailija kirjoitti:
Veljeäni ja hänen kavereitaan on kerran pyydetty mukaan johonkin naisettomista tai syrjäytyneistä lapin nuorista miehistä kertovaan dokumenttiin. Ovat ulkoisesti sen näköisiä että menisi varmasti täydestä.
Oli silloin kaveriporukan kanssa lomalla lapissa. Dokumentin tekijää ei haitannut yhtään että kaverit eivät olleet syrjäytyneitä eivätkä lapin miehiä. Ei kuitenkaan saanut ylipuhuttua mukaan dokumenttiin.
Ei ehkä kannata aina uskoa kaikkea mitä dokumentteina tarjotaan.
Tämä dokumentti on ehkä kuitenkin ihan oikea ja aito.
Veljesi ja hänen ystävien vaimot jne ja työkaverit olisivat voineet olla yllättyneitä jos olisivat heidät dokkarissa joka kertoo syrjäytyneistä ja naisettomista😘
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On opiskelemassa.
En ole ehtinyt katsomaan tuota jaksoa mutta onko tämä kundi se toinen näistä kahdesta kuuluisasta hakkereista joista toinen teki itsemurhan?
Vierailija kirjoitti:
Off-topic:
Sinulle nuori nainen, joka olet kirjoitellut tänne pitkästi. Oletko koskaan harkinnut hoitoalaa? Kirjoituksistasi päätellen olet empaattinen ja erilaisuutta ymmärtävä. Kohtaamisissa potilaiden kanssa saisit hoitajana tehdä merkityksellistä työtä, toteuttaa lähimmäisenrakkautta ja olla ihmisten keskellä, mutta samalla saisit olla työroolissa, kollegoiden kanssa sitten halutessa voi jutella vähän henkilökohtaisemmin. Töitä riittää alalle kouluttautuneille, joten mahdolliset aukot cvssä eivät tulisi esteeksi. Ja nyt huomaan kliseisesti suosittelevani hoitoalaa naiselle, mutta yhtä hyvin voisin suositella sitä empaattiselle syrjäytyneelle miehelle, edellyttäen ettei tällä ole mitään päihdeongelmaa.
Ensin kiitos sinulle viestistä. Kieltämättä kyllä aloin nauraa täällä, kun luin sen. Oletan, että tarkoitat juuri minua. Olen kyllä empaattinen ja ainakin yritän ymmärtää kaikkia. Kuitenkin olen todellakin perillä hoitoalasta ja siitä kuinka raskasta työtä se on jo pelkästään tuttujeni kautta. Siellä eivät oikeastaan pärjää monestikaan ne kiltit ja empaattiset vaan pitää olla aika kovakin luonne kestääkseen sitä työtä. Siihen vielä yleisesti kiire päällä ja kaikki muut alan ( julkisuudessakin olleet) epäkohdat päälle. Sitä en kiellä, ettei se olisi todellakin merkityksellistä ja tärkeää työtä ja en todellakaan pidä hoitajia minään ikävinä ihmisinä todellakaan, mutta uskon alalla kyllä tarvittavan vahvaa luonnetta muuten. Tähän vielä lisäyksenä se etten todellakaan niin kovin viihdy ihmisten keskellä muutenkaan ja niinpä en kestäisi esim jossain vanhainkodissa jatkuvaa ihmisten virtaa niin asukkaiden, hoitajien, omaisten ja muun henkilökunnan välillä. Olen kyllä joskus ollut sellaisessa paikassa siivoamassa ja jo sen työn sosiaalisuus riitti minulle todellakin ja en kaipaa enää siitä sosiaalisempaa työtä. Muuten todellakin haluan yrittää auttaa kaikkia jos voin ihan tavallisessa arjessa. Joskus kun itsekin sitä toivoi jonkun välittävän ja niinpä ei haluaisi jättää ketään pulaan. Toisaalta nyt olen kyllä aika syrjässä itsekin silti ja jonkinlainen erakko jo minäkin. Sen takia en varmaan voi niitä sarjan jaksoja edes katsoa kun tulee surullinen olo niiden miesten ja vähän itsenikin puolesta. Nyt tämä kaikki vielä menee, mutta en tiedä miten sitten myöhemmin jos on sama tilanne. Kiitos kuitenkin viestistä ja mukavaa, että jotkut miettivät elämääni. Senkin vuoksi tänne on hyvä kirjoittaa ja saa vähän ajatuksia omaankin elämään liittyen.
Vierailija kirjoitti:
Olen katsonut nyt kolme jaksoa ja näyttäisi siltä, että perimmäinen syy on ollut koulukiusaaminen. Aaron ei maininnut koulukiusaamisesta, mutta veikkaisin, että hänen tilanteensa taustalla oli nuorena puhjennut paranoidinen skitsofrenia. Lisäksi yhteisiä nimittäjiä näyttäisi olevan pelaaminen ja päihteiden käyttö, paitsi Patrikin kohdalla ei ollut puhetta päihteistä, mutta kyllähän ylenmääräinen syöminenkin toimii huumeen tavoin.
Eikö hän sanonut että sairastui skitsofreniaan 16-vuotiaana? Jos siis Aaron oli tämä amfetamiinia käyttävä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen henkilö vaikutti hyvältä tyypiltä, joista kukaan ei teeskennelly mitään.
Se on hienoa ja nykyaikana tosi paljon, kun kaikki yrittää epätoivoisesti olla jotain erikoista.
Tuntui että he riittivät itselleen ja toivoivat osaltaan että riittäisivät myös maailmalle ja löytäisivät paikan siinä.
Toivottavasti tulee jatkoa tälle.
Ihan parasta rehellisen karheaa henkilökuvausta.
Ja suuri osa meistä on ihan tavallisia. Kaikki ei edes haaveile olevansa mitään Kylie Jennereitä ja Biebereitä.
Kaikki sarjan pojat oli ihania:)
Olivat ihania kyllä. Olisi mukavaa tutustua heihin. Meillä olisi ainakin hyvin samantyylinen elämäntilanne muutenkin. Kylmät väreet tosin kyllä meni kun Aaron piikitti itseään. Silloin teki mieli vaan huutaa, että lopeta nyt. Tuli liikaa erään tutun elämä mieleen.
En tiedä heidän vanhemmista, mutta usein taitaa olla liian valmiiksi tekeviä tai sitten toinen ääripäitä joka jättää lapset omillaan pärjäämään liian pian.
Kuitenkin suurin syy näihin on mielenterveys ja siinä ongelmat.