Yle Areenassa dokumenttisarja syrjäytyneistä nuorista miehistä
Aika rajua settiä
Kommentit (826)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmuus hukassako kirjoitti:
Patrikin äitiä kyllä ihmettelen.
Hakee oikein kotoa autolla aikuista miestä, pyykit mukaan mamman pestäviksi . Kyselee tarviisko joutilaan, ylipainoisen pojan asuntoa siivota!!
Ja kun tämä ylipainoinen aikuislapsi sitten saapuu skotiin, ensimmäisenä menee hakemaan jäätelöä pakasteesta ja valittaa kun on vain kolmea eri makua!! Kyselee jaksaako poju lähteä kauppaan ja mitä ostetaan. Kohtelee ja paapoo aikuista miestä kuin 5-vuotiasta!
Ja tämä sankari kehuu kuinka on tyytyväinen yhteiskunnan elatukseen! Kun rahat loppuvat sitten menee töihin omien sanojensa mukaan. Nyt rahat kuulemma oikein hyvin riittävät ja kaikkea paskaa pystyy ostamaan elämisen lisäksi, näin onin sanoinensa!!
Tälläisiä me elätämme verovaroin! Laiskoja, terveitä , työkykyisiä yöt pelaavia, päivät nukkuvia aikuisia miehiä. !!Ja tälläkin vielä varaa on ollut syödä itsensä läskiksi!!
Eikä valittanut! Katsopas jakso uudelleen. Patrik ihmetteli, miksi pakastimessa on kolme avattua rasiaa jäätelöä. Äitinsä vastasi, että ne ovat eri makuja. Patrik totesi, että kaksi avattua rasiaa oli ihan samaa makua ja vain yksi eri. Mun mielestä on ihan fiksua ihmetellä, miksi on pitänyt avata kaksi samaa makua olevaa rasiaa eikä ensin syödä yhtä loppuun ja vasta sitten avata uusi rasia.
Aikuinen mies jäätelöllä kuin pikkulapsi! Ja vielä tuhdissa kunnossa!!
Mitä vittua? Anteeksi kielenkäyttöni, mutta olen jo lähes kuuskymppinen nainen ja just hetki sitten tulin kaupasta. Ostin itselleni jäätelöä. En tiennytkään, että jäätelön syöntiin on jokin yläikäraja. Ostin myös laskiaspullan ja Runebergin tortun. Onko niillekin olemassa jokin yläaikäraja?
Mä en vaan ymmärrä miksei voi puhua syrjäytymisestä yleisesti eikä erotella että mitä tehdään miesten syrjäytymiselle niin kuin naisrt ei syrjäytyisi. Ihan samoja syitä taustalla. Kiusaamista, huonot perheolot, huonot työnäkymät, some, pitää menestyä nykyään heti tai on luuseri, mt-ongelmat. Jotain tarttis tehdä. Miehet käyttää päihteitä ja naiset sairastuu jo huomattavin määrin masennukseen.
Se on kyllä jänmä miten miehet paasaa että miksei miesten syrjäytymiselle tehdä mitään ja sitten kannattavat oikeistolaista politiikkaa eli syrjäytyneet heitettäisiin kadulle vailla tukia ja palveluita. Mitä se auttaa? Miehillä on joku harhaluulo, että sipilät ja muut pääomaomistajat haluaa jelppiä kaikkia miehiä, ei halua. Ei sitten yhtään. Miesten ongelma on, että aina hakevat syytä naisista vaikka miehet ne haluaa kovemman yhteiskunnan ja heikoimmat heitteille eli ne syrjäytyneet. Vihaavat vasemmistoa vaikka ne sentään koittavat pitää heikoimman puolta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo Patrikin äiti on kyllä varmaan osasyyllinen tuohon laiskuuteen. Tuntui vaan hössöttävän ja passaavan lastaan! Ei oo paljoa kuria pidetty? Mulle tuollainen lapsi olisi kamala asia, on äärimmäisen ylipainoinen 20 vuotiaana, ei pese lakanoita, siivoa, polttaa! No kerran viikossa käy kuntouttavassa. En tiedä sitten onko masennusta mutta ei auta kyllä tilannetta yhtään jos äiti vaan sössöttää ja antaa kaiken periksi..
Miltäköhän äidistä tuntuu, kun poikansa jakso on tullut ulos Yleltä? Kuitenkin itse vaikutti suht siistiltä ja itsestään huolehtivalta ihmiseltä jolla oli kiva koti, nyt sitten ihmiset kauhistelevat poikansa saastaisuutta ja elämäntyyliä muutenkin. Itsestä ainakin olisi hirveää, jos vaikka oma veli eläisi noin ja se näytettäisi kaikelle kansalle päiviteltäväksi.
Eihän Patrik ole mikään hirviö eikä vaikuttanut ilkeältä ihmiseltä. Asiat lähtevät sujumaan sitten, kun henkiset esteet poistuvat. Kyllä hän vielä jonain päivänä asuntonsa siivoaa, pyykkää ja laittaa ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo Patrikin äiti on kyllä varmaan osasyyllinen tuohon laiskuuteen. Tuntui vaan hössöttävän ja passaavan lastaan! Ei oo paljoa kuria pidetty? Mulle tuollainen lapsi olisi kamala asia, on äärimmäisen ylipainoinen 20 vuotiaana, ei pese lakanoita, siivoa, polttaa! No kerran viikossa käy kuntouttavassa. En tiedä sitten onko masennusta mutta ei auta kyllä tilannetta yhtään jos äiti vaan sössöttää ja antaa kaiken periksi..
Tuskin kukaan haluaa, että omalle lapselle noin käy? Ehkäpä äiti ei näe enää mitään vaihtoehtoja kun muuten poika ei varmaan olisi missään yhteyksissä jos äiti rupeaisi patistelemaan liikaa. Ja kyllähän se äiti yritti saada poikaa mukaan kauppaan, mutta sinnekään hän ei selvästi olisi halunnut lähteä. Jotain draamaa hänen elämässään on täytynyt olla, kun on noin huonosti asiat.
Itse olen syrjäytynyt nainen ja en ole edes väleissä vanhempieni kanssa, he eivät halua kuulla minusta. Lapsuuskin oli jatkuvaa kaltoinkohtelua. Antaisin mitä vaan jos saisin tuollaisen äidin hössöttämään ympärilleni. Selvästi hän poikaansa rakasti.
Huomasin myös että poika vaikutti vastahakoiselta, kun äiti ehdotti ruokakaupassa käymistä. Pojalla oli myös koko jakson ajan samat vaatteet päällä, vaikka oli kuvattu eri ajankohtina. Ja mä en oikeasti käsitä, miten hänen lakanat edes pystyivät olemaan sen näköiset 🤢
Sanoi vielä äidilleen puhelimessa, että tyynyt ja peitot ovat "ihan hyvät".
Ei halua vaivata äitiään. Emme tiedä mitä Patrikin lapsuuden aikana on tapahtunut perheessä. On voinut olla sairautta ja vastoinkäymisiä. Omasta kokemuksestani voin todeta, että sellaisessa prässissä lapsesta tulee kiltti alisuorittaja-aikuinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuskin kukaan haluaa, että omalle lapselle noin käy? Ehkäpä äiti ei näe enää mitään vaihtoehtoja kun muuten poika ei varmaan olisi missään yhteyksissä jos äiti rupeaisi patistelemaan liikaa. Ja kyllähän se äiti yritti saada poikaa mukaan kauppaan, mutta sinnekään hän ei selvästi olisi halunnut lähteä. Jotain draamaa hänen elämässään on täytynyt olla, kun on noin huonosti asiat.
Itse olen syrjäytynyt nainen ja en ole edes väleissä vanhempieni kanssa, he eivät halua kuulla minusta. Lapsuuskin oli jatkuvaa kaltoinkohtelua. Antaisin mitä vaan jos saisin tuollaisen äidin hössöttämään ympärilleni. Selvästi hän poikaansa rakasti.
Huomasin myös että poika vaikutti vastahakoiselta, kun äiti ehdotti ruokakaupassa käymistä. Pojalla oli myös koko jakson ajan samat vaatteet päällä, vaikka oli kuvattu eri ajankohtina. Ja mä en oikeasti käsitä, miten hänen lakanat edes pystyivät olemaan sen näköiset 🤢
Ei halua vaivata äitiään. Emme tiedä mitä Patrikin lapsuuden aikana on tapahtunut perheessä. On voinut olla sairautta ja vastoinkäymisiä. Omasta kokemuksestani voin todeta, että sellaisessa prässissä lapsesta tulee kiltti alisuorittaja-aikuinen.
Tai ylisuorittaja. Opettelen nyt nelivitosena siitä irti, prosessi on kesken...
Minusta Patrikin äiti osoitti välittämistään, ei passannut pilalle. Haki autolla, koska on halvinta ja helpointa pojalle ja halusi vittää tämän kanssa aikaa. Patrik oli niin pahasti koukussa peleihin, että oli muu elämä ihan toisarvoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hakee oikein kotoa autolla aikuista miestä, pyykit mukaan mamman pestäviksi . Kyselee tarviisko joutilaan, ylipainoisen pojan asuntoa siivota!!
Ja kun tämä ylipainoinen aikuislapsi sitten saapuu skotiin, ensimmäisenä menee hakemaan jäätelöä pakasteesta ja valittaa kun on vain kolmea eri makua!! Kyselee jaksaako poju lähteä kauppaan ja mitä ostetaan. Kohtelee ja paapoo aikuista miestä kuin 5-vuotiasta!
Ja tämä sankari kehuu kuinka on tyytyväinen yhteiskunnan elatukseen! Kun rahat loppuvat sitten menee töihin omien sanojensa mukaan. Nyt rahat kuulemma oikein hyvin riittävät ja kaikkea paskaa pystyy ostamaan elämisen lisäksi, näin onin sanoinensa!!
Tälläisiä me elätämme verovaroin! Laiskoja, terveitä , työkykyisiä yöt pelaavia, päivät nukkuvia aikuisia miehiä. !!Ja tälläkin vielä varaa on ollut syödä itsensä läskiksi!!
Eikä valittanut! Katsopas jakso uudelleen. Patrik ihmetteli, miksi pakastimessa on kolme avattua rasiaa jäätelöä. Äitinsä vastasi, että ne ovat eri makuja. Patrik totesi, että kaksi avattua rasiaa oli ihan samaa makua ja vain yksi eri. Mun mielestä on ihan fiksua ihmetellä, miksi on pitänyt avata kaksi samaa makua olevaa rasiaa eikä ensin syödä yhtä loppuun ja vasta sitten avata uusi rasia.
Mitä vittua? Anteeksi kielenkäyttöni, mutta olen jo lähes kuuskymppinen nainen ja just hetki sitten tulin kaupasta. Ostin itselleni jäätelöä. En tiennytkään, että jäätelön syöntiin on jokin yläikäraja. Ostin myös laskiaspullan ja Runebergin tortun. Onko niillekin olemassa jokin yläaikäraja?
Ei yläikä rajaa mutta painoraja saisi olla ::)
Ja kyllä, aika lapsellista touhua. Aikuinen mies penkomassa äitinsä pakastinta ja sitten jäätelölle.:) Äidin pitäisi ymmärtää rajoitta poikansa epätervettä syömistä, sekä kohdella tätä aikuisena, ei kuin jäätelöä tahtovaa pikkulasta.
t. toinen, oikeasti lähes 60 kymppinen nainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei yläikä rajaa mutta painoraja saisi olla ::)
Ja kyllä, aika lapsellista touhua. Aikuinen mies penkomassa äitinsä pakastinta ja sitten jäätelölle.:) Äidin pitäisi ymmärtää rajoitta poikansa epätervettä syömistä, sekä kohdella tätä aikuisena, ei kuin jäätelöä tahtovaa pikkulasta.
t. toinen, oikeasti lähes 60 kymppinen nainen.
Kiitos tiedosta. Täytyykin antaa jäätelö koiralleni, koska minäkin olen ylipainoinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sullakin väärä luulo, jos luulet syrjäytyneitä naisia olevan vähän.
Selvästi vähemmän kuin miehiä. Sen lisäksi he hakevat apua useammin kuin miehet. Syrjäytyneitä miehiä on jo valmiiksi tilastoissa paljon mutta heitä on tilaston ulkopuolella myös hyvin suuri määrä koska miehet eivät apua hae ja siten eivät tule tilastoissa aina esiin. Terapian ja avun sijaan miehet yleensä hukuttavat murheensa alkoholilla tai antavat pahan olon patoutua sisään kunnes se jonain päivänä purkautuu. Malliesimerkki jakso vitosen herra joka vaihtoi apteekin lääkkeet viinaan ja tuli hermoromahdus.
Yle Areenalta löytyy enemmän sarjoja naisista yhteiskunnan eri ongelmakohteissa, tämä taas oli yksi niistä harvoista joissa miesten näkökulmaa tuotiin esiin. Se on akuutimpi ongelmana myös siksi että sitä on vaikeampi ratkaista. Naissyrjäytyneitä yhtään vähättelemättä se on silti aivan fakta että miessyrjäytyneitä (etenkin nuoria sellaisia) on nykyään yhteiskunnassa enemmän, heidän määrä on kasvussa ja heidän itsemurhatilastot ovat lievässä nousussa.
Jos halutaan mennä miehet vs naiset asetelmaan, voitaisiin miettiä, miksi miehet joskus ihan vapaaehtoisesti (kuten ohjelmassa Patrik) jättäytyvät yhteiskunnan ulkopuolelle. Entä haluavatko naiset miehiä enemmän olla osana yhteiskuntaa eli onko naisissa vähemmän näitä vapaaehtoisia jättäytyjiä? Ja jos on, miksi? Kokevatko miehet virtuaalimaailman reaalimaailmaa kiinnostavammaksi kuin tytöt ja jos kokevat, miksi?
Naisille ei riitä nettikaverit. Pitää olla fyysisesti läsnä. Muuten tuntevat itsensä yksinäisiksi. Miesten tarve fyysiselle läheisyydelle on erilainen ja siksi riittävä määrä nettikavereita poistaa yksinäisyyden. Miehen "yksinäisyys" on naisenpuutetta, ei kavereiden puutetta.
Tai olisiko ihan vain kuule läheisyyden puute? Kyllähän nyt kaikki haluavat tulla halatuksi aika ajoin ja tuntea että on tärkeä.
Kuinka usein kaverit oikeasti halaavat toisiaan? Siis Suomessa?
Häissä ja hautajaisissa?
Näin mäkin ajattelen. Jos nainen kaipaa kaveria voidakseen halailla tämän kanssa, silloin olisi mun mielestä järkevämpää yrittää löytää sopiva tyyppi parisuhteeseen eikä kaveriksi. Moni kuitenkin tälläkin palstalla valittaa yksinäisyyttään ja miten aikuisena on vaikea löytää uusia kavereita. No varmaan on, jos kavereiden kanssa pitäisi halailla.
Aika usein nuo naiset tuntuu halaavan toisiaan. Baarissa näkee usein kun kaverukset kohtaa kuuluu vaan "moii ihanaa nähä pitkästä aikaa" samalla halaavat toisiaan. Eilen olin lenkillä ja edellä meni nainen joka pysähtyi kun kavereitansa tuli vastaan ja siinä ne nopeasti halasivat toisiaan ja jäivät kälättämään minun mennessä siitä ohi.
Ne tervehdyshalaukset eivät kyllä ainakaan minulle ole sellaisia oksitosiinia tuottavia halauksia kuten sitten vaikkapa miehen kanssa halaaminen on tai joskus harvoin joku merkityksellinen halaus vaikkapa osanoton yhteydessä.
Okei eli nyt halauksien pitääkin olla oksitosiinia tuottavia että sillä on jotain merkitystä.
Off-topic:
Sinulle nuori nainen, joka olet kirjoitellut tänne pitkästi. Oletko koskaan harkinnut hoitoalaa? Kirjoituksistasi päätellen olet empaattinen ja erilaisuutta ymmärtävä. Kohtaamisissa potilaiden kanssa saisit hoitajana tehdä merkityksellistä työtä, toteuttaa lähimmäisenrakkautta ja olla ihmisten keskellä, mutta samalla saisit olla työroolissa, kollegoiden kanssa sitten halutessa voi jutella vähän henkilökohtaisemmin. Töitä riittää alalle kouluttautuneille, joten mahdolliset aukot cvssä eivät tulisi esteeksi. Ja nyt huomaan kliseisesti suosittelevani hoitoalaa naiselle, mutta yhtä hyvin voisin suositella sitä empaattiselle syrjäytyneelle miehelle, edellyttäen ettei tällä ole mitään päihdeongelmaa.
Tämän ketjun viesteistä 95% on täyttä kuraa eikä ne edes liity tähän aiheeseen.
Sinällään harmillista koska syrjäytyminen on aika ikävä asia ja syrjäytyneiden miesten määrä on kasvanut huomattavasti vuosien aikana.
Naisiakin on syrjäytyneinä ja yhtä ikävää sekin on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketjussa näkyy taas kerran palstan naisten asenteet.
Joka ikinen mamma kertoo, kuinka vain pojat kiusaavat koulussa, ja kaikki on aina miehistä itsestään kiinni.
Naisten ongelmat yhteiskunnan ongelmia, miesten ongelmat miesten omaa syytä.
Koulussa sain poikana turpaani 5:llä luokalla muuten saman luokan tytöltä, joka oli hevosen kokoinen kätyöshäiriöinen narsisti.
Toki tämäkin oli minun vikaani, koska olin se miespuolinen asiassa, eikö vaan mammat?
Nykyisin tämä turpaanvetänyt hevonen leikkii maailmanhalaajaa. On kuvottavaa, kuinka naisten harjoittamasta väkivallasta vaietaan, siitä henkisestä väkivallasta puhumattakaan. Jota joka toinen ketjun naiskirjoittajistakin näköjään oikein sujuvasti harjoittaa.
Myös tyttöjä kiusataan niin tyttöjen, kuin poikienkin toimesta.
Pääsit sitten naisia uhriuttamaan, voi naisparkoja.
Jos olisit yhtään asioista perillä, niin tietäisit että naiset kiusaavat siinä missä miehetkin.
Vielä jopa raaemmin. Vai mistä luulet naisvaltaisten alojen suuren työpaikkakiusaamisenkin johtuvan?
Kyllä muuten miesvaltaisillakin aloilla kiusataan...
Naisvaltaisilla aloilla ylivoimaisesti eniten. Eikö naisen uhrin viitta kelpaakaan, kun tekijänä on nainen?
Jos naisvaltaisilla aloilla kiusataan eniten, niin kiusaamisen uhreiksi joutuu sitten suurimmalla todennäköisyydellä naiset.
Ja myös tekijä on NAINEN.
Ihan kuten siellä koulumaailmassakin. Opettajista alkaen. Mutta palstamammojen mielestä vain pojat kiusaavat.
Kukaan ei ole väittänyt muuta. Keksit ihan itse päästäsi näitä naisvihasatuja.
Ketjussa syytetään VAIN POIKIA koulukiusaajiksi. Kymmenissä viesteissä.
THL:n tilastoissa kerrotaan selkeästi naisten olevan työpaikkakiusaajia.
Toki tämäkin on sitä naisvihaa, mitä jankkaamalla ikävät totuudet nollaantuvat. Jepjep.
Ehkäpä se lähti siitä, kun joku sankari inisi, että ongelma on siinä, että "pojat eivät saa olla enää poikia" ja ikään kuin kaikkien poikien kuuluisi pitää samoista asioista jne. Ja tämä sitten taas johtaa monesti siihen, että jos poika ei tykkää tyypillisistä poikien jutuista ja viihtyy esimerkiksi tyttöjen seurassa, niin helposti nämä "oikeat pojat" alkavat kiusaamaan, kun pitävät jotenkin heikkona yksilönä.
Edelleenkin syytät vain poikia koulukiusaajiksi.
Ihan tosissasiko väität, että tytöt eivät kiusaa erilaisia poikia koulussa? IHANKO TOSISSASI?
Ihanko tosissasi et ymmärtänyt?
Kannattaisiko kenties lukea tämän viestiketjun kymmenen aikaisempaa tekstiä?
Ja edelleenkin siis sinulla on suuri tarve kiistää, että tytöt jopa hakkaavat poikia koulussa?
Mikä tarve sinulla on kieltää tämä asia?
En ole kieltänyt :D tytöt hakkaavat ja pojat hakkaavat. Uhreina on tyttöjä ja poikia. Eikö se nyt s*atana ole ihan itsestään selvä juttu? Kukaan ei tuollaista varmaan lähde kieltämään, paitsi sinun kuvitelmissasi.
Passiivisaggressiivinen hymiönkäyttö on mielestäsi asiallista väkivallasta puhuttaessa?
Koko ketju on täynnä naisten kirjoitusta siitä, kuinka vain pojat hakkaavat poikia.
Lue edes ne kommentit, joihin koitat mukanäppärästi vastailla.
Luepas niiden miesten kommentteja, joihin on vastattu. Mitä mieltä olet?
Siirtelet maalitolppia, ja implikoit, että miehet ovat homogeeninen massa.
Se toksinen massa, johon mielelläsi ahdat ihan kaikki miehet.
Miten tää homma sun mielestä meni? Hyvin?
ihana sivistynyttä ja sivistyssanoja, laukesin housuihin kun luin
Vierailija kirjoitti:
Perustakaa ulinaiset oma ketjunne. Kun olette niin uhreja, jälleen kerran.
Ainoa, joka on puhunut naisista uhreina, olet kyllä sinä...
Vierailija kirjoitti:
Miesvihaajat räkyttämässä. Yllätys
Naisvihaaja trollailemassa. Ei mikään yllätys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miesvihaajat räkyttämässä. Yllätys
Naisvihaaja trollailemassa. Ei mikään yllätys.
Jos et näe ketjussa miesvihaa, niin olet sairas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai ylisuorittaja. Opettelen nyt nelivitosena siitä irti, prosessi on kesken...
Minulla oli lapsuudenkodissa sairautta ja toisen vanhemman alkoholismia, joka sekin lasketaan sairaudeksi. Koko ajan kamala pelko sen alkoholia juomattoman vanhemman puolesta. Itse laitoin jo pienenä tärkeät tavarani muovipussiin sängyn alle, että ne ovat käsillä kun pitää lähteä hankeen keskellä yötä viikonloppuna.
Opiskelin ja itse asiassa halusin oman mielenterveyteni vuoksi mahdollisimman vuoksi alkoholistivanhemmastani, joka jäi leskeksi kun olin teini. Meni parikymmentä vuotta kun ajoin hautausmaan ohi ja vein kukkia kuolleen vanhempani haudalle. Siksi minua liikutti sarjan nuoren miehen aktiivisuuus. Hänellä olivat varmaan läheiset välit äitiinsä.
Sairaan vanhemman lapsi myös tavallaan ”ulkoistaa” itsensä helposti perheen elämästä kun ei kestä kaikkea tuskaa. Minun aikanani se oli lukemiseen uppoutumista eikä sitä paheksuttu yhtä paljon kuin pelaamista. Pelaajilla on sentään sosiaalisia kontakteja pelimaailmassa. Yksin lukevalla ei ole mitään kun uppoaa liikaa kirjojen maailmaan eikä opi olemaan tavallinen lapsi tai nuori.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sullakin väärä luulo, jos luulet syrjäytyneitä naisia olevan vähän.
Selvästi vähemmän kuin miehiä. Sen lisäksi he hakevat apua useammin kuin miehet. Syrjäytyneitä miehiä on jo valmiiksi tilastoissa paljon mutta heitä on tilaston ulkopuolella myös hyvin suuri määrä koska miehet eivät apua hae ja siten eivät tule tilastoissa aina esiin. Terapian ja avun sijaan miehet yleensä hukuttavat murheensa alkoholilla tai antavat pahan olon patoutua sisään kunnes se jonain päivänä purkautuu. Malliesimerkki jakso vitosen herra joka vaihtoi apteekin lääkkeet viinaan ja tuli hermoromahdus.
Yle Areenalta löytyy enemmän sarjoja naisista yhteiskunnan eri ongelmakohteissa, tämä taas oli yksi niistä harvoista joissa miesten näkökulmaa tuotiin esiin. Se on akuutimpi ongelmana myös siksi että sitä on vaikeampi ratkaista. Naissyrjäytyneitä yhtään vähättelemättä se on silti aivan fakta että miessyrjäytyneitä (etenkin nuoria sellaisia) on nykyään yhteiskunnassa enemmän, heidän määrä on kasvussa ja heidän itsemurhatilastot ovat lievässä nousussa.
Jos halutaan mennä miehet vs naiset asetelmaan, voitaisiin miettiä, miksi miehet joskus ihan vapaaehtoisesti (kuten ohjelmassa Patrik) jättäytyvät yhteiskunnan ulkopuolelle. Entä haluavatko naiset miehiä enemmän olla osana yhteiskuntaa eli onko naisissa vähemmän näitä vapaaehtoisia jättäytyjiä? Ja jos on, miksi? Kokevatko miehet virtuaalimaailman reaalimaailmaa kiinnostavammaksi kuin tytöt ja jos kokevat, miksi?
Naisille ei riitä nettikaverit. Pitää olla fyysisesti läsnä. Muuten tuntevat itsensä yksinäisiksi. Miesten tarve fyysiselle läheisyydelle on erilainen ja siksi riittävä määrä nettikavereita poistaa yksinäisyyden. Miehen "yksinäisyys" on naisenpuutetta, ei kavereiden puutetta.
Tai olisiko ihan vain kuule läheisyyden puute? Kyllähän nyt kaikki haluavat tulla halatuksi aika ajoin ja tuntea että on tärkeä.
Kuinka usein kaverit oikeasti halaavat toisiaan? Siis Suomessa?
Häissä ja hautajaisissa?
Näin mäkin ajattelen. Jos nainen kaipaa kaveria voidakseen halailla tämän kanssa, silloin olisi mun mielestä järkevämpää yrittää löytää sopiva tyyppi parisuhteeseen eikä kaveriksi. Moni kuitenkin tälläkin palstalla valittaa yksinäisyyttään ja miten aikuisena on vaikea löytää uusia kavereita. No varmaan on, jos kavereiden kanssa pitäisi halailla.
Aika usein nuo naiset tuntuu halaavan toisiaan. Baarissa näkee usein kun kaverukset kohtaa kuuluu vaan "moii ihanaa nähä pitkästä aikaa" samalla halaavat toisiaan. Eilen olin lenkillä ja edellä meni nainen joka pysähtyi kun kavereitansa tuli vastaan ja siinä ne nopeasti halasivat toisiaan ja jäivät kälättämään minun mennessä siitä ohi.
Ne tervehdyshalaukset eivät kyllä ainakaan minulle ole sellaisia oksitosiinia tuottavia halauksia kuten sitten vaikkapa miehen kanssa halaaminen on tai joskus harvoin joku merkityksellinen halaus vaikkapa osanoton yhteydessä.
Okei eli nyt halauksien pitääkin olla oksitosiinia tuottavia että sillä on jotain merkitystä.
Sinä ja tuo edellinen kirjoittaja puhutte eri asioista. Minä taas olen se kolmas, joka alunperin kysyin tästä asiasta. Olen nainen, mutta en ole koskaan kaivannut kavereita saadakseni heiltä halauksia tai muutakaan fyysistä kosketusta. Halaan vanhempiani ja kuten aiemmassa jo joku totesikin, halaan häissä ja hautajaisissa. Häissä morisusparia ja hautajaisissa vainajan lähiomaisia. Olen halannut myös tyäkavereitani, kun he ovat täyttäneet 50 tai 60 vuotta sekä silloin, kun työkaverini on jäänyt eläkkeelle. Muutoin en ole halaillut kavereitani.
Olen usein ihmetellyt, miksi niin monen naisen mielestä aikuisena on vaikea löytää uusia kavereita. Minusta kun se on ihan älyttömän helppoa. Varsinkin netistä. Mulla on paljon kavereita ja ystäviä, joista suurin osa on vaan ihan nettikavereita. Myös niiden harvojen livenäkin tavattujen ystävien ja kavereiden kanssa pidän yhteyttä 90%:sti netissä. Ja sen kerran, kun tapaamme livenä, emme todellakaan tapaa voidaksemme halailla toisiamme.
Ohjelmassa Patrik ei vaikuttanut yksinäiseltä. Hän jutteli puhelimessa jonkun kaverinsa kanssa ja kertoi myös, että hän juttelee joka päivä ainakin viiden kaverinsa kanssa. Jos katsoi tarkkaan, huomasi myös, että Patrik halasi äitiään. Patrik varmaan tietää, että vaikka kaikki hänen nettikaverinsa istuisivat samassa huoneessa, he eivät siltikään halailisi toisiaan. Sen vuoksi Patrikille riittää nettikaverit. Hän ei tarvitse kavereita halailemiseen. Enkä tarvitse minäkään, vaikka olenkin nainen.
Minkähänlaisia vanhempia syrjäytyneillä pojilla on? Itse antaisin lähtöpassit kodista jos ei maita opiskelu.
Siirtelet maalitolppia, ja implikoit, että miehet ovat homogeeninen massa.
Se toksinen massa, johon mielelläsi ahdat ihan kaikki miehet.
Miten tää homma sun mielestä meni? Hyvin?