Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Syntyvyyden romahtamista ihmetellään Hesarin jutussa: syyt ovat mysteeri

Vierailija
02.02.2020 |

Toisaalta jutussa on haastateltu väestötieteen professoria Helsingin yliopistosta ja Väestöliitosta tutkijaa. Eikö nämä ole juuri ihmisiä, joiden asiaa pitäisi tutkia?! Olen ennenkin ihmetellyt joissakin keskeisissä yhteiskunnan aloilla, kuten lasten ja nuorten sijoitukset ja mielenterveysongelmat tai peruskoulun opetussuunnitelmien toteutusta ja vaikutuksia, ettei tutkimustietoa ole. Tutkijoita ja virkamiehiä on virastot täynnään, niin tutkikaa ja tehkää jotain palkkanne eteen!!

https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000006392651.html

Kommentit (654)

Vierailija
161/654 |
02.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Narsismi. Hedonismi. Pidentynyt "teini"elämä. Promiskuiteetti. Pidentynyt kouluttaumisaika. Tehokkaat ehkäisymahdollisuudet. Vastuun ja sitoutumisen pelko. Jatkuva partnerin etsimisen ja kelpuuttamisen epävarmuus. Asumisen ja elinkustannusten karkaaminen. Aineellisten arvojen ihannointi. Sosiaalisen viiteryhmän hyväksyttävyyden tavoittelu. Median mukaan ohjautuminen. Elämä bitti/nettilumeessa. Narratiivi itsestä. Janiinedelleen...

Syyt ovat enemmän henkilölähtöisiä kuin yhteiskunnan spekseistä johtuvia, vaikka toisin aina ja kaikkialla väitetään.

Kouluttautumisaika ei ole pidentynyt vaan lyhentynyt. Vielä kasarilla sai yliopistojen ja korkeakoulujen kirjoilla notkua vaikka 10 vuotta. Pystyi hankkimaan lapsia ja käymään töissä elättääkseen perhettään ilman paineita opiskelupaikan menettämisestä. Monilla aloilla tutkintotodistus ei ollut se, millä haettiin töitä. Usein oli jo vakituinen työpaikka ennenkuin sai suoritettua  opintonsa loppuun asti. 

Vierailija
162/654 |
02.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse 25-vuotias ja en oikeastaan tiedä ketään, joka jättäisi lapset hankkimatta vain siksi, ettei taloudellinen tila ole sopiva. Totta kai lasten hankkimista lykätään, että ehtii saada työkokemusta, mutta harva jättää lapset oikeasti tekemättä tästä syystä. Ennemmin itseni (ja monen muun) kohdalla kyse on siitä, ettei yksinkertaisesti haluta lapsia. Itse en tunne minkäänlaista tarvetta olla äiti tai olla lainkaan äidillinen. TIedän, että taloudellisesti tulisin kyllä pärjäämään, eikä urani jäisi lapsesta kiinni, mutta lapsen hankkiminen tuntuu jokseenkin väkinäiseltä ja vastenmieliseltä ajatukselta.

Lapsia vastaan minulla toki ei ole mitään, en vain jotenkin osaa kuvitella, että itse tulisin koskaan perheenlisäystä tarvitsemaan. Uskon tämän taas johtuvan siitä, että nykyään suhtaudutaan suopeasti siihen, jos lapsia ei halua. Se ei ole enää pakollinen vaihe ihmisen elämää. Suvun jatkaminen ei ole mikään välttämättömyys ja nykymaailmassa on ok olla myös itsekäs tässä  mielessä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/654 |
02.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos rajat laitettais kiinni niin tänne uskaltais ja haluais tehdä enemmän suomalaisia!

Vierailija
164/654 |
02.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Persujen käsitykset vihervasureista tulee heidän omilta vihapalstoiltaan.

Kannattaisiko joskus ihan oikeasti lukea suoraan meidän omia tekstejämme?

Itse en tunne ainuttakaan vihervasuria, joka kannattaisi islamilaista alistuskulttuuria, tai minkään muunkaan uskonnon varjolla tapahtuvaa alistamista. (Onhan sitä ihan täkäläisissäkin piireissä, esim. lestadiolaisten "synnytyspakko")

Niitä lukemallahan "me" nimenomaan olemme tulleet johtopäätöksiimme. Mene kritisoimaan islamia ja sen sekä kunniakulttuurien naisten alistamista Rasmukseen, Rentoon feministiryhmään tai Silakoihin - ja tule sen jälkeen kertomaan, että olen väärässä.

Ei siellä kiihkotonta ja asiallista kritisointia tyrmätä. Toisekseen nuo ei edes edusta mitään puoluetta. Puolueiden arvot ja tavoitteet löydät mm. puolueohjelmasta.

Vierailija
165/654 |
02.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen jokaiselle lasta haaveilevalle ottamaan jonkun tuttavan koiran viikoksi hoitoon. 

Mieheni kanssa haaveilimme aiemmin lapsesta. Sitten sattuman oikusta jouduimme ottamaan tuttavien koiran hoitoon 2vk ajaksi kun muuta hoitopaikkaa ei löytynyt. 

Huomasin, että koira sitoo aivan valtavasti. En voinut töistä mennä enää suoraan kaupungille. Jouduin tulemaan töistä kotiin. Teen yleensä 9-10 tuntisia työpäiviä, jotta saan kaikki työt tehtyä. Nyt kun koira oli hoidossa, jouduin hirveellä kiireellä tekemään työt, jotta jouduin koiraa ulkoiluttamaan . Lisäksi kun olin kotiin tultuani ulkoiluttanut ja ruokkinut koiran ja leikkinyt koiran kansssa, olin aivan puhki. Mutta minun oli alettava viimeistelemään tietokoneella päivän keskenjääneitä työasioita ja lähettelemään sähköposteja. Sitten olikin laitettava ruokaa ja syötävä ja taas piti menn ulkoiluttamaan koiraa.

Harrastan kuntosalilla käyntiä, mun sen aikaa kun koira oli hoidossa, en ehtinyt käymään kuntosalilla kuin la ja su. Mies ei halunnut ottaa koiran hoidosta vastuuta koska koira oli minun sukulaiseni koira. Mies leikki kyllä silloin tällöin koiran kanssa.

Tykkään nukkua pitkään, mutta nyt oli herättävä tunti aikaisemmin jotta ehti ulkoiluttaa koiran ja ruokkia koiran.  

2vk koiran kanssa opetti, jo koira on kovin sitova. Sitten jos olisikin pieni lapsi tai useampi, niin elämä olisi kyllä yhtä helvettiä. 

Koiran voi aina viedä koirahoitolaan jos haluaa lähteä 2vk aurinkolomalle nauttimaan vapaudesta. 

En kuitenkaan voi enää missään nimessä kuvitella hankkivani lasta. Mieheni on samaa mieltä. 

Eli ottakaa koira kokeeksi hoitoon viikoksi tutultanne ja ymmärrätte miten sitovaa lapsen hankkiminen on. 

Vierailija
166/654 |
02.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset pitää hankkia 22-28 ikävuoden välillä. Yli 30v voi rakentaa uraa. Minulla on kaksi lasta, jotka sain 23 ja 28 v. Työurani rakensin johtavaan asemaan sen jälkeen. Jos haluaa synnyttää yli 30 v, uran rakentaminen ei onnistu samaan aikaan. Yli 30-v työnhakijalle on suuri etu ettei ole äitiyslomia tulossa.

Vierailija
167/654 |
02.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Narsismi. Hedonismi. Pidentynyt "teini"elämä. Promiskuiteetti. Pidentynyt kouluttaumisaika. Tehokkaat ehkäisymahdollisuudet. Vastuun ja sitoutumisen pelko. Jatkuva partnerin etsimisen ja kelpuuttamisen epävarmuus. Asumisen ja elinkustannusten karkaaminen. Aineellisten arvojen ihannointi. Sosiaalisen viiteryhmän hyväksyttävyyden tavoittelu. Median mukaan ohjautuminen. Elämä bitti/nettilumeessa. Narratiivi itsestä. Janiinedelleen...

Syyt ovat enemmän henkilölähtöisiä kuin yhteiskunnan spekseistä johtuvia, vaikka toisin aina ja kaikkialla väitetään.

Kouluttautumisaika ei ole pidentynyt vaan lyhentynyt. Vielä kasarilla sai yliopistojen ja korkeakoulujen kirjoilla notkua vaikka 10 vuotta. Pystyi hankkimaan lapsia ja käymään töissä elättääkseen perhettään ilman paineita opiskelupaikan menettämisestä. Monilla aloilla tutkintotodistus ei ollut se, millä haettiin töitä. Usein oli jo vakituinen työpaikka ennenkuin sai suoritettua  opintonsa loppuun asti. 

Pystyi joo kun ei ollut tuontitavarana lasteittain vasemmiston tulevien äänestäjien käsiä samassa rivissä meidän suomalaisten kanssa. Joskus loppuu rahat, näin se vain on.

Vierailija
168/654 |
02.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veikkaan että betaelättäjän rooli ei houkuttele. Saivatko vielä 80- ja 90-luvuilla tavallisetkin kiltimmät pojat kokea seurustelun tyttöjen kanssa ja myöhemmällä iällä mennä naimisiin ja perustaa perheen? :(

Vierailija
169/654 |
02.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hankkisin ilomielin lapsia, mutta miehet eivät halua. Ikäluokkani (28-35) miehet tahtovat pääosin matkustaa, ryypätä, juhlia, tavata kavereita ja harrastaa - heille ajatus lapsesta ja aloilleen asettumisesta on kammottava. Ja ne taas joiden kanssa synkkaa ja jotka voisivat perheen perustaa, ovat varattuja tai muuten vain eivät kiinnostu minusta.  Harmillisesti siihen lapsen tekoon tarvii 2 ihmistä.

Vierailija
170/654 |
02.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhteenvetona ketjun politiikkaväännöstä totean, että ehkä olisi parasta, että persut lisääntyvät keskenään ja toisaalta vihervassarit keskenään.  Kummatkahan saisivat tuotettua enemmän mukuloita?

Persut tietysti, konservatiivisemmat perhearvot ja työn ja muiden realiteettien kestävässä ja turvallisessa yhteiskunnassa. Vasemmistolaiset keskittyisivät siihen perinteisten arvojen alasajoon, nautinnonhakuisuuteen ja sateenkaaritouhuihin - ja lopulta suuriin kehitysmaalaisten perheisiin ja heidän mahdottomaksi muodostuvaan elättämiseensä. Ja kun vasemmisto kun pistäisi vielä ne arjat auki niin ei menisi kauaakaan kuin rosvot tulisivat kusemaan ja riistämään heidän koko konseptinsa alas.

Fat chance, kun persuista 80% on miehiä. Lisääntyvätkö hekin keskenään ”konservatiivisten perhearvojen” onnelassa? Vai vaatiiko konservatiivinen elämäntapa aina sen naisorjan, joka elämisen sijaan synnyttää ja siivoaa muiden jälkiä?

Näille on kyllä ehdotettu EKRE puolueen edustajia. Kuulemma sielläkin enemmistö on miehiä :D :D

Vierailija
171/654 |
02.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhteenvetona ketjun politiikkaväännöstä totean, että ehkä olisi parasta, että persut lisääntyvät keskenään ja toisaalta vihervassarit keskenään.  Kummatkahan saisivat tuotettua enemmän mukuloita?

Persut tietysti, konservatiivisemmat perhearvot ja työn ja muiden realiteettien kestävässä ja turvallisessa yhteiskunnassa. Vasemmistolaiset keskittyisivät siihen perinteisten arvojen alasajoon, nautinnonhakuisuuteen ja sateenkaaritouhuihin - ja lopulta suuriin kehitysmaalaisten perheisiin ja heidän mahdottomaksi muodostuvaan elättämiseensä. Ja kun vasemmisto kun pistäisi vielä ne arjat auki niin ei menisi kauaakaan kuin rosvot tulisivat kusemaan ja riistämään heidän koko konseptinsa alas.

Persuilla vain on kovin vähän naisia synnyttämässä.

Sateenkaaritouhut taas ei mitenkään estä lastenhankintaa.

Vierailija
172/654 |
02.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teen lapsen heti kun saan vaimon. Eli ei varmaan koskaan.

Oletko harkinnut kumppanuusvanhemmuutta?

Vierailija
173/654 |
02.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syyt on moneen kertaan pohdittu tällä palstalla. Miehet eivät osallistu lasten ja kodin hoitoon, miehet eivät halua maksaa osuuttaan lapsen kuluista. Siinäpä se

Vierailija
174/654 |
02.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suosittelen jokaiselle lasta haaveilevalle ottamaan jonkun tuttavan koiran viikoksi hoitoon. 

Mieheni kanssa haaveilimme aiemmin lapsesta. Sitten sattuman oikusta jouduimme ottamaan tuttavien koiran hoitoon 2vk ajaksi kun muuta hoitopaikkaa ei löytynyt. 

Huomasin, että koira sitoo aivan valtavasti. En voinut töistä mennä enää suoraan kaupungille. Jouduin tulemaan töistä kotiin. Teen yleensä 9-10 tuntisia työpäiviä, jotta saan kaikki työt tehtyä. Nyt kun koira oli hoidossa, jouduin hirveellä kiireellä tekemään työt, jotta jouduin koiraa ulkoiluttamaan . Lisäksi kun olin kotiin tultuani ulkoiluttanut ja ruokkinut koiran ja leikkinyt koiran kansssa, olin aivan puhki. Mutta minun oli alettava viimeistelemään tietokoneella päivän keskenjääneitä työasioita ja lähettelemään sähköposteja. Sitten olikin laitettava ruokaa ja syötävä ja taas piti menn ulkoiluttamaan koiraa.

Harrastan kuntosalilla käyntiä, mun sen aikaa kun koira oli hoidossa, en ehtinyt käymään kuntosalilla kuin la ja su. Mies ei halunnut ottaa koiran hoidosta vastuuta koska koira oli minun sukulaiseni koira. Mies leikki kyllä silloin tällöin koiran kanssa.

Tykkään nukkua pitkään, mutta nyt oli herättävä tunti aikaisemmin jotta ehti ulkoiluttaa koiran ja ruokkia koiran.  

2vk koiran kanssa opetti, jo koira on kovin sitova. Sitten jos olisikin pieni lapsi tai useampi, niin elämä olisi kyllä yhtä helvettiä. 

Koiran voi aina viedä koirahoitolaan jos haluaa lähteä 2vk aurinkolomalle nauttimaan vapaudesta. 

En kuitenkaan voi enää missään nimessä kuvitella hankkivani lasta. Mieheni on samaa mieltä. 

Eli ottakaa koira kokeeksi hoitoon viikoksi tutultanne ja ymmärrätte miten sitovaa lapsen hankkiminen on. 

Ei liity aiheeseen mutta missä helvetin paikassa joutuu tekemään ensin 9-10h työpäiviä ja sitten jatkamaan kotona kun ei tullut valmista? Suosittelen työpaikan vaihtoa, ei ihme että väsyttää ja uuvuttaa.

Vierailija
175/654 |
02.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ole työaikaa. Olen yksityisellä puolella asiantuntijatehtävissä. Kuukausipalkka. Työt on tehtävä, that´s it. Ei niitä kukaan minun puolesta tee. Minkä taakseen jättää sen edestään löytää. 

AP

Vierailija
176/654 |
02.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Veikkaan että betaelättäjän rooli ei houkuttele. Saivatko vielä 80- ja 90-luvuilla tavallisetkin kiltimmät pojat kokea seurustelun tyttöjen kanssa ja myöhemmällä iällä mennä naimisiin ja perustaa perheen? :(

Eivät saaneet. Eivät edes 70-luvulla. Muistan ihan hyvin omilta kouluajoiltani, että luokalla oli aina joukko poikia, joista kukaan tyttö ei ollut kiinnostunut. 

Vierailija
177/654 |
02.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hankkisin ilomielin lapsia, mutta miehet eivät halua. Ikäluokkani (28-35) miehet tahtovat pääosin matkustaa, ryypätä, juhlia, tavata kavereita ja harrastaa - heille ajatus lapsesta ja aloilleen asettumisesta on kammottava. Ja ne taas joiden kanssa synkkaa ja jotka voisivat perheen perustaa, ovat varattuja tai muuten vain eivät kiinnostu minusta.  Harmillisesti siihen lapsen tekoon tarvii 2 ihmistä.

No ehkä kannattaa vähän täsmentää omia tapaamispisteitä ja mielenkiintoja. Ei niitä itselle sopivia missään geneerisissä paikoissa tapaa välttämättä.

Vierailija
178/654 |
02.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teen lapsen heti kun saan vaimon. Eli ei varmaan koskaan.

Oletko harkinnut kumppanuusvanhemmuutta?

Googleta mitä tarkoittaa kumppanuusvanhemmuus. Se ei tarkoita maksutonta vaimoa tai elatusvapaata lasta.

Vierailija
179/654 |
02.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei liity aiheeseen mutta missä helvetin paikassa joutuu tekemään ensin 9-10h työpäiviä ja sitten jatkamaan kotona kun ei tullut valmista? Suosittelen työpaikan vaihtoa, ei ihme että väsyttää ja uuvuttaa.

Meillä töissä on vähän väliä joku työuupunut, ja yllätys yllätys, se on lapsiperheen äiti, joka on "uupunut", vaikkei tee edes 9 tuntisia työpäiviä. Hänen työnsä ei ole yhtä vaativa kuin minun. Mutta kyllä hän on koko ajan kiireinen ja stressaantunut, kun pitää ehtiä hakemaan lapsi päivähoidosta ja herääkin sianpiermältä kun lapsi pitää hoitaa, ruokkia ja viedä lapsi päivähoitoon. Hänen miehensä matkustelee työnsä vuoksi paljon, eli lastenhoito pitklti tuon äidin harteilla. 

Häne ei siis oikeasti ole työuupunut vaan kodin arjen pyörittämisestä ja jatkuvasta kiiruhtamisesta päivähoitoon. 

Eikä hän ole ainut, joka on työuupunut. Kaikki työuupunueet ja jatkuvat saikuttelijat ovat perheen äitejä. 

Tämä on vaan fakta. Enkä itse halua saikuttelevaksi perheenäidiksi enkä kuupuneeksi. Minä nautin elämästä. 

Vierailija
180/654 |
02.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ehkä kannattaa vähän täsmentää omia tapaamispisteitä ja mielenkiintoja. Ei niitä itselle sopivia missään geneerisissä paikoissa tapaa välttämättä.

Suositan vaihtamaan Ruotsiin tai Norjaan. Sieltä löytyy perhekeskeisiä miehiä, jotka käy töissä ja kysyvät perheellistymisestä heti ensitöikseen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme neljä