Hyvät survivalistit ja preppaajat! Jaetaanko parhaat vinkit tähän.
Itse en ole mikään tuomionpäivään varautuja, mutta kieltämättä on alkanut mietityttämään yhteiskuntaamme mahdollisesti kohtaavat uhkatilanteet. Mitä jos pska osuukin tuulettimeen, ja pitää selviytyä x määrä päiviä enemmän tai vähemmän kaoottisessa tilanteessa. Meillä kaivo, josta saa vettä (tosin vaatinee keittämisen), puuliesi jolla saa tarvittaessa lämmitettyä vettä, ruokaa ja kotia. Pino polttopuita. Siinäpä ne oikeastaan ovat. Perheessä kaksi aikuista, kaksi teiniä, kaksi koiraa. En pelkää koronavirusta, mutta tiedostan mahdollisen pandemian riskit. Siksipä tässä herättelen (asiallista) keskustelua. Ajatuksia? Vinkkejä?
Kommentit (7592)
Puutarhakauden yhdessä jaksossa rakensivat pikkukellarin niin, että kaivonrengas vinoon pystyyn rinteeseen, olikohan soraa alla vai ei. No kuitenkin siinä oli pohja eli takaseinä ja erillisesti tehty oviluukku. Päälle paksu kerros maata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mietin miten ratkaista vessapaperin puute esim mökkiolosuhteissa huussissa?
Ajatus sammalesta tai puun lehdistä ei välttämättä houkuttele, kuin äärimmäisessä pakossa.
Voisiko ratkaisuna olla esim mikrokuituliinat? Jos vessassa olisi esim sumutinpullossa vettä, saisi vettä säästävästi ehkä isoimmat putsattua? Sitten pyyhkisi/kuivaksi loput niillä liinoilla, mitkä sitten pyykkäisi vaikka aina illan tullen kiehuvassa vedessä puhtaaksi..?
Onko kukaan miettinyt miten vessapaperin lopoumisen/puutteen voisi kompensoida?
Ei millään pahalla, mutta olet varsinainen kermapylly. Sanoo henkilö, jonka elämän alkutaipaleella koulun huusissa ja myös kotona oli pyyhintään varattu vain sanomalehteä. Minulle kyllä kelpaisi sammal ja jäkäläkin.
Vauvojen peppupyyhkeiöllä pyyhkii hyvin ja helpisti. Jos haluaa säästää yksi liina kerrallaan.
Vierailija kirjoitti:
Te paremmin osaajat hei...onko mahdollista tehdä sellainen juttu, jossa jokainen halukas voisi ostaa esim. kiväärinammuksia aseliikkeessä tai netin kautta maksamalla ne, mutta ne lähetettäisiin suoraan valmistajan/tukun tms varastosta Ukrainaan.
Tarviiko tuossa tapauksessa olla aseenkantolupa, kun ei niitä itse ota, eikä kukaan muukaan vaan toimitus muualle.
Joku fiksumpi kuin minä voisi asiaa edesauttaa, tuntuu niin turhauttavalta kun ei mitään itse pysty tekemään, mutta jos tuollainen apu olisi mahdollista niin aika moni osallistuisi. Ammuksistahan on pulaa ja saattaa olla että juuri se, joka olisi näin saatu, olisi se ratkaiseva määrä, vaikka olisi pienempikin.
Apu se olisi pienikin apu.
t. mummo 69v.
Mummu tai siis Jimmy -)), se taitaapi olla laiton ackti jos toimitat patruunoita jonnekin.
Vierailija kirjoitti:
Tässä ohjeet ydinonnettomuuden varalle:
Kellarissa tai ylipäänsä maan alla on paras suoja. Jos ei ole sellaista, kannattaa sulkea ja tiivistää ikkunat ja ulko-ovet ja laittaa ilmastointi kiinni.
Jos ei ehdi ensin kuin huonompaan suojaan, niin tunnin kuluttua kannattaa siirtyä parempaan. Alussa voi siirtymiseen parempaan käyttää max 5 minuuttia verrattuna siihen, että menisi lähimpään huonoon suokaan.
Säteilyn määrä puolittuu eli vähenee niin nopeasti, että suojassa tarvitsee olla vain 12 tuntia.
https://tekniikanmaailma.fi/jos-ydinpommi-rajahtaa-mita-tahansa-teetkin-...
Ja taas näitä tolloja täällä.
Hei! Perunoiden tai muiden juuresten pienimuotoiseen säilytykseen googlailin nopeasti tällaiset ohjeet: "juureksia voi varastoida hiekkaan, turpeeseen tai lehtiin käyttäen kellaria tai maakuoppaan". Jos tuosta haluaa jonkinlaisen liikuteltavan version, niin sitten ilmavasti johonkin kanneltavaan laatikkoon ja kerroksittain jotain noista yllämainituista.
Moni huutelee ja fantasioi kriisitilanteessa väistämättä seuraavasta ryöstelystä.
Ukrainasta tulee nyt hyvää kuvamateriaalia siitä kohtelusta, mitä ne täälläkin monen hehkuttamat voittamattomat ryöstelyporukat saavat osakseen kriisitilanteessa, kun poliisi ei ole enää suojelemassa. Alkaa olla puhelinpylväät ja liikennemerkit täynnänsä niihin sidottuja rosvoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei, enpä arvannut ketjua aloittaessani minkälaiseksi tämä koronatilanne eskaloituu.
Olkoon voima kanssamme.
Ap
Ajattele, kirjoitit tämän melkein kaksi vuotta sitten 12.3.2020.
Ap tässä. Enpä arvannut 1.2.2020 ketjun aloittaessani tai tuon 12.3.2020 tekstin kirjoittaessani, minkälaiseksi tilanne edelleen eskaloituu. Ensin pandemia, ja nyt Ukrainan sota jonka myötä laajemman sodan / WW3:n uhka on todellinen. Olen itse aika järkyttynyt viimeisen viikon tapahtumista, tällaista avuttomuutta ja pelkoa en muista kokeneeni. Pitääkö tässä alkaa varmuusvaraston lisäksi kasaamaan bunkkeria kellariin? Opetella kuinka tehdä molotovin koktail? Voihan nyt j*malauta.
Mites teillä muilla? Voima olkoon kanssamme.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei, enpä arvannut ketjua aloittaessani minkälaiseksi tämä koronatilanne eskaloituu.
Olkoon voima kanssamme.
Ap
Ap tässä. Enpä arvannut 1.2.2020 ketjun aloittaessani tai tuon 12.3.2020 tekstin kirjoittaessani, minkälaiseksi tilanne edelleen eskaloituu. Ensin pandemia, ja nyt Ukrainan sota jonka myötä laajemman sodan / WW3:n uhka on todellinen. Olen itse aika järkyttynyt viimeisen viikon tapahtumista, tällaista avuttomuutta ja pelkoa en muista kokeneeni. Pitääkö tässä alkaa varmuusvaraston lisäksi kasaamaan bunkkeria kellariin? Opetella kuinka tehdä molotovin koktail? Voihan nyt j*malauta.
Juu, kuohuvaa 20-lukua eletään. Koronan väistyessä tämä on nyt "uusi normaali", enkä olisi ikinä uskonut, että se on pahempi kuin nämä edeltävät 2 vuotta.
Ehkä kuitenkin vapaus voittaa ja tästä kamaluudestakin seuraa jotain hyvää.
Millaiset tulukset ovat parhaat ja helpoimmat käyttää? Mikä on tulusten huono puoli?
Minäkin olen koko ketjun seurannut ja varautuminen ollut sellaista ruuan, veden, lääkkeiden, tulitikkujen jne noiden perustarpeiden varastointia, mitä aina suositellaan. Nyt olen laajentanut tonkka bensaa sillä säilytysaineella ja ymmärtänyt vihdoin sen bug out bagin, että mihin sitä voisi tarvita, ja tehnyt sellaisen. Eli jos joutuisi yhtäkkiä menemään pommisuojaan, niin on repussa mm. Joditabletit, juomaa, suklaapatukat ja avaruushuopa ja yöpymiseen tarvittavat lääkkeet ja taskulamppu.
Miten voi varautua kyberhyökkäyksiin? Nythän just on sellaisia esim Nordeaa vastaan. Pitäisikö olla vähän käteistä ainakin ja printata sellaiset dokumentit, joita voi tarvita, jotka ovat muutoin netissä. Miten muuten?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olkoon voima kanssamme.
Ap
Hieman on surrealistinen olo. Oma isoisoisäni on t@pettu Stalinin leireillä, hänen syntinsä oli olla pientilallinen (hän ei ollut vähääkään poliittisesti tai yhteiskunnallisesti innostunut). Eli kovin positiiviset odotukset eivät tapahtumien kehittymisestä ole, jos ottaa huomioon menneisyyden.
Ne ukrainalaiset mummot olivat googlettaneet, miten niitä koktaileja tehdään. Ei varmaan se lapsenlapsi, joka oli googlettamisen alkeet mummolle opettanut, arvannut, mihin sitä taitoa tarvitaankaan...
Minulla on Sudenpentujen Käsikirja hukassa, tiedän sellaisen olevan meillä jossain (70-luvun painos). Täytyisi vielä löytää jostain 1900-luvun alun keittokirja, siellä olisi mm. hiivan teko-ohjeet (tai lähinnä ohje, miten pitää se ostohiiva hengissä).
Tärkeää olisi pitää mielessä se, että ihmiset ovat selvinneet kautta aikojen mitä hirveimmistä asioista. Hermostua saa, surra saa, suuttua saa, mutta niihin tunteisiin ei kannata jäädä märehtimään. Oman sukuni motto on suurinpiirtein p@skaaks tässä, ei kun jatketaan. Tunnustetaan olemassaolevat olosuhteet ja sopeudutaan tai sopeutetaan omaa toimintaa, mutta periksi ei anneta.
Suku on pahin, ja paras turva. Meillä oli puolessa tunnissa jo evakuointisuunnitelma, mutta tärkeämpänä se, että me siinä ajassa myös laadimme pikaisen asutussuunnitelman mahdollisille tulijoille. Pystymme asuttamaan suurinpiirtein saman verran ihmisiä kuin mitä meidän perheissä on porukkaa, kun vain nähdään hieman vaivaa. Tottakai omavaraisuuden kasvattaminen on kärkenä, mutta se ei silti poista tarvetta huolehtia muista.
Vierailija kirjoitti:
Miten voi varautua kyberhyökkäyksiin? Nythän just on sellaisia esim Nordeaa vastaan. Pitäisikö olla vähän käteistä ainakin ja printata sellaiset dokumentit, joita voi tarvita, jotka ovat muutoin netissä. Miten muuten?
Nordeaa vastaan tehtiin palvelunestohyökkäys, eli työllistettiin palvelimet niin, että ne ruuhkautuivat ja jumiutuivat. Tuollaisen varalta on hyvä olla käteistä - tärkeintä on kuitenkin olla panikoimatta. Jossain vaiheessa järjestelmät saadaan taas toimimaan.
Nythän hankaluutena oli se, ettei päässyt tunnistautumaan pankkitunnuksilla. Tämä oli todellinen ongelma, koska suurin osa yhteiskunnan palveluista toimii nykyään pankkitunnistautumisen kautta. Siihen voi varautua olemalla useamman pankin asiakas, mutta se ei enää ole nykyään ilmaista.
Tästä saattoi aiheutua vakaviakin ongelmia, mutta monesti asioita ei ole pakko hoitaa juuri sillä sekunnilla, voi odotella. Siksi olisikin hyvä, että hoitaisi aina asiansa hyvissä ajoin, eikä odottaisi viime hetkille. Aina kannattaisi pyrkiä siihen, ettei ole keskeneräisiä asioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hauskaa lukea tämän ketjun noin vuoden takaista aloitusta ja siitä eteenpäin.
Kukaan ei osannut ajatella saati varautua nykyiseen tilanteeseen.
Joditabletteja kyllä osteltiin muttei mitään virussuojaukseen liittyvää.
Ensimmäinen maininta taisi olla käsidesien ostorajoitukset viime maaliskuulta. Oliko sitäkään kellään hankittuna varautumisvarastoon?
Pointtina siis että kohtuullinen varautuminen on hyvästä, kaikki muu on haihattelua.
Minulla oli käsidesiä ainakin puoleksi vuodeksi eteenpäin, koska olen tottunut käyttämään sitä! Samoin vesipulloja ja vessapaperia. Myös särkylääkkeitä on aina jemmassa. Tilasin maskeja jo ennen kuin niitä alettiin käyttää Suomessa.
Se mikä hieman hävettää on että ostin myös reseptilääkkeitä ilman kelakorvausta varmistaakseni niiden riittämisen. Pohdin mielessäni, että olen mieluimmin itsekäs ja elossa kuin ilman lääkitystä. Tiedän, että samalla me kaikki näin toimineet vaaransimme muiden lääkkeiden saannin, mutta kuten sanottua, päätin olla itsekäs.
Hengityssuojaimia on FFP2/3V riittävästi, muita vielä enemmän sekä moottorikäyttöinen raitisilmanaamari molemmille, hankittu muutama v. sitten harrastuksen takia. Parasta merkkiä, parhain suodattimin, joita on myös hyllyssä.
Reseptilääkkeitä saa kasattua pikkuhiljaa aika hyvän varannon, kun laskee milloin on se eka päivä jolloin voi hankkia seuraavan annoksen.Taitaa olla 10pv se raja , eli hakee 10pv aiemmin kuin se edellisen ostopäivän mukaan loppuisi, ja taas seuraava kerta 10pv aiemmin kuin se edellinen määrä loppuisi, näin jää varalle joka kerta se 10pv annos lisää.
Jos aina jättää sen uudellen haun siihen asti kun se lääke oikeasti loppuu, niin eihän siinä ole mitään järkeä.Kun varautuu suunnittelulla, niin ei haittaa pienet toimitusvaikeudet tms.
Ja jos jokin lääke on merkattu annoksena 1-2 tabl/pv ja pärjää sillä yhdellä, niin ostaa voi kuitenkin sen 2 tabletin ohjeen mukaisen määrän.
Näin kasasin puolisolleni vuoden varaston sentakia, kun niissä ole yhteenaikaan toimitus vaikeuksia.Nyt ei haittaa vaikka muutama kk olisikin puutteita apteekissa.
Toi ei kyllä toimi noin lääkkeiden kanssa, olen yrittänyt. Ainakin meidän apteekissa laskettiin ajat reseptin alusta asti, sitä en muista, laskivatko sen kauemmas taaksepäin.
Minä nyt selvitin tätä asiaa, koska itsellänikin säännöllinen lääkitys. Ei se menkään niin, ettei niitä lääkkeitä saa enempää, vaan tuo koskee pelkkää Kela-korvausta. Lääkkeitä saa siis ostaa enemmän, jos on valmis maksamaan hinnan ilman korvausta.
Yhden apteekin sivulla luki näin: "Uuden lääkeannoksen voit ostaa korvattuna, kun edellisestä ostosta on 3 kuukauden lääkemäärästä jäljellä 3 viikon annos, 2 kuukauden lääkemäärästä 2 viikon annos ja yhden kuukauden lääkemäärästä enintään viikon annos lääkettä." Eli kelakorvauksen saa kolmen kuukauden annoksesta, kun käy ostelemassa n. 2kk ja 1 vkon välein. Ja lääkettä voi ostaa niin paljon kuin sitä reseptillä on.
Ja tällä sivulla mm. toimitusvälilaskuri https://www.yliopistonapteekki.fi/kelakorvauslaskuri
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kannattaa varautua. Mulki kaapit ja pakastimet täynnä safkaa nyt. Kohta tulee ulkonaliikumis kieltokin.
Suomen huoltovarmuuden heikot lenkit
Suomessa ei varastoida juuri lainkaan elintarvikkeita kriisien varalle.
Huoltovarmuus perustuu siihen, että ulkomaisten toimijoiden laivat tuovat
uutta tavaraa maailmalta kaikissa tilanteissa.
Hih ja vain pari viikkoa tämän kommentin jälkeen oli hieman paatti jumissa ja toimitukset syltyssä :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensimmäinen maininta taisi olla käsidesien ostorajoitukset viime maaliskuulta. Oliko sitäkään kellään hankittuna varautumisvarastoon?
Pointtina siis että kohtuullinen varautuminen on hyvästä, kaikki muu on haihattelua.
Minulla oli käsidesiä ainakin puoleksi vuodeksi eteenpäin, koska olen tottunut käyttämään sitä! Samoin vesipulloja ja vessapaperia. Myös särkylääkkeitä on aina jemmassa. Tilasin maskeja jo ennen kuin niitä alettiin käyttää Suomessa.
Se mikä hieman hävettää on että ostin myös reseptilääkkeitä ilman kelakorvausta varmistaakseni niiden riittämisen. Pohdin mielessäni, että olen mieluimmin itsekäs ja elossa kuin ilman lääkitystä. Tiedän, että samalla me kaikki näin toimineet vaaransimme muiden lääkkeiden saannin, mutta kuten sanottua, päätin olla itsekäs.
Hengityssuojaimia on FFP2/3V riittävästi, muita vielä enemmän sekä moottorikäyttöinen raitisilmanaamari molemmille, hankittu muutama v. sitten harrastuksen takia. Parasta merkkiä, parhain suodattimin, joita on myös hyllyssä.
Reseptilääkkeitä saa kasattua pikkuhiljaa aika hyvän varannon, kun laskee milloin on se eka päivä jolloin voi hankkia seuraavan annoksen.Taitaa olla 10pv se raja , eli hakee 10pv aiemmin kuin se edellisen ostopäivän mukaan loppuisi, ja taas seuraava kerta 10pv aiemmin kuin se edellinen määrä loppuisi, näin jää varalle joka kerta se 10pv annos lisää.
Jos aina jättää sen uudellen haun siihen asti kun se lääke oikeasti loppuu, niin eihän siinä ole mitään järkeä.Kun varautuu suunnittelulla, niin ei haittaa pienet toimitusvaikeudet tms.
Ja jos jokin lääke on merkattu annoksena 1-2 tabl/pv ja pärjää sillä yhdellä, niin ostaa voi kuitenkin sen 2 tabletin ohjeen mukaisen määrän.
Näin kasasin puolisolleni vuoden varaston sentakia, kun niissä ole yhteenaikaan toimitus vaikeuksia.Nyt ei haittaa vaikka muutama kk olisikin puutteita apteekissa.
Toi ei kyllä toimi noin lääkkeiden kanssa, olen yrittänyt. Ainakin meidän apteekissa laskettiin ajat reseptin alusta asti, sitä en muista, laskivatko sen kauemmas taaksepäin.
Minä nyt selvitin tätä asiaa, koska itsellänikin säännöllinen lääkitys. Ei se menkään niin, ettei niitä lääkkeitä saa enempää, vaan tuo koskee pelkkää Kela-korvausta. Lääkkeitä saa siis ostaa enemmän, jos on valmis maksamaan hinnan ilman korvausta.
Yhden apteekin sivulla luki näin: "Uuden lääkeannoksen voit ostaa korvattuna, kun edellisestä ostosta on 3 kuukauden lääkemäärästä jäljellä 3 viikon annos, 2 kuukauden lääkemäärästä 2 viikon annos ja yhden kuukauden lääkemäärästä enintään viikon annos lääkettä." Eli kelakorvauksen saa kolmen kuukauden annoksesta, kun käy ostelemassa n. 2kk ja 1 vkon välein. Ja lääkettä voi ostaa niin paljon kuin sitä reseptillä on.
Ja tällä sivulla mm. toimitusvälilaskuri https://www.yliopistonapteekki.fi/kelakorvauslaskuri
Jep, kyllä ne lääkket saa ulos apteekista jos on valmis ne kokonaisuudessa maksamaan. Itse hankin toistakymmentä vuotta sitten vuoden lääkkeet kerralla koska olin muuttamassa ulkomaille. Toki jotkut lääkkeet ovat niin kalliita, että niitä ei pysty normi-ihminen ostamaan. Esim. itselläni on n. 600 euroa kuukaudessa oleva lääke, joka vaatiin vielä kylmäsäilytyksen, joten ei mitään mahdollisuutta niitä alkaa hamstraamaan. Lisäksi jos ihmiset alkavat lääkkeitä kovasti hamstraamaan, niin apteekit voivat laittaa niiden saantiin rajoituksia. Näin tehtiin mm. koronan alussa tiettyjen kipu- ja astmalääkkeiden kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep, kyllä ne lääkket saa ulos apteekista jos on valmis ne kokonaisuudessa maksamaan. Itse hankin toistakymmentä vuotta sitten vuoden lääkkeet kerralla koska olin muuttamassa ulkomaille. Toki jotkut lääkkeet ovat niin kalliita, että niitä ei pysty normi-ihminen ostamaan. Esim. itselläni on n. 600 euroa kuukaudessa oleva lääke, joka vaatiin vielä kylmäsäilytyksen, joten ei mitään mahdollisuutta niitä alkaa hamstraamaan. Lisäksi jos ihmiset alkavat lääkkeitä kovasti hamstraamaan, niin apteekit voivat laittaa niiden saantiin rajoituksia. Näin tehtiin mm. koronan alussa tiettyjen kipu- ja astmalääkkeiden kanssa.
Ulkomailla on myös apteekeja joista saa samoja lääkkeitä kuin täältä, EU:ssa käy joka maassa sama lääkeresepti minkä täällä oma lekuri määrää, pitää muistaakseni käydä OmaKannassa laittamassa raksi johonkin ruutuun, että suostuu siihen että lääkärin määräämät reseptit näkyvät muuallakin EU:ssa.
Jos taas saa ilmaiseksi lääkkeet, joita niitäkin saa vain kolmen kuukaden satsin vaikkapa sairaalan omasta apteekista, mutta jos kertoo lääkärille lähtevänsä vuodeksi ulkomaille niin hän kirjoitta reseptiin että asiakas haluaa vuoden lääkkeet, sillä selvä.
Ilmaiseksi saatavat lääkkeet jos ulkomailla kadottaa, tai ne loppuvat, joutuu tietenkin joko itse ostamaan ja ne maksaa mitä maksaa, tai voi olla yhteydessä kotimaahan ja järjestää uudet lääkkeet niin, että joku sukulainen hakee ne sairaalan apteekista ja toimittaa ne eteenpäin, jos ei itse niin on olemassa ainakin yksi kansainvälinen kuriiripalvelu joka kuljettaa lääkkeitä, pitää vain kaikki reseptit ja muuta paperit olla kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse taisin hommata lääkkeitä juuri noin, ilman Kela-korvausta silloin juuri ennen kuin porukat lähtivät hamstraamaan lääkkeitä. Kaipa siinä iski sellainen fiilis, että omasta itsestä on nyt huolehdittava, ettei käy niin, että lääkkeet yksinkertaisesti loppuvat ja sitten olen ilman kun olen kiltisti noudattanut ohjeita. Oli kaikkea sitä hulluutta, huoltovarmuuskeskuksen "varastot" ym mikä sai epäilemään, että kaikki ei välttämättä mene kuten Stromssöön apteekissa.
Lääkehäiriöitä on muutenkin ollut usein. Jossain sota/katastrofitilanteessa olisi ihan hyvä olla perussärkylääkkeitäkin jemmassa.
Toisaalta on typeriäkin tekoja kuten joditablettien hamstraus. Ne vanhenevat ja niitä ei oteta kuin se pieni määrä hätätilanteessa, kun niin käsketään. Ylimääräisistä ei ole mitään iloa.
Tämän päivän uutisten perusteella myös passi tai henkilökortti on haettava sodan varalta? Ajokortin kanssa pärjää Suomessa ihan hyvin, mutta entä jos olisi poistuttava rajan yli? Ruotsiin pääsee kyllä nyt ihan kävelemällä pohjoisessa, mutta entä jos Ruotsissa olisi aivan eri tilanne kuin Suomessa?
Pitääkö se lähteä passi hakemaan..
Meillä oli mökillä maahan kaivettu kuoppa, jossa oli muistaakseni styroxreunat. Päällä itse tehty kansi hyvin toimi ainakin väliaikaiseen säilytykseen. Siinä ei kyllä montaa päivää säilytetty ruokia/juomia.