Minne menen marjastamaan?
Minne menisin marjastamaan ja sienestämään, kun ei ole omaa autoa, enkä tunne lähitienoiden metsiä, joihin on matkaakin useita kilometrejä?
Tiedotusvälineet huutavat ihmisiä marjastamaan ja sienestämään, mutta ei yksikään niistä neuvo, miten niihin marjametsiin pääsee. Olisi joku kimppakyyti tarjolla, niin menisin.
Ovat ne marja-sieni-metsät niin kateuden kyllästämiä vissiin, että annetaan sadon mädäntyä ennemin kuin annetaan muille.
Asun siis keskisuuressa kaupungissa.
Kommentit (19)
Ota kartta ja selvitä, mikä bussi menee lähimmäs pöpelikköä. Toisaalta, jos on on onneton suuntavaisto ja eksyy helposti, ei sinne metsään ole mitään järkeä itsekseen mennä.
Helsingissä ja vantaalla oli melkein turha lähteä mustikkaan kun kateudessa kerätään raakoina ettei toiset kerkiä. Sienissä sama homma. Jos on auto ja voi ajaa vähän sivumpaan rupeaa löytymään.
Metsään kannattaa ensisijaisesti mennä.
Aivan sama, kunhan et minun metsääni tule. Olen varannut sieltä itselleni marjapaikat kylteillä, että maasto on myrkytetty. Näin ei jokainen jamppa yritä änkeytyä sinne.
Vierailija kirjoitti:
Ota kartta ja selvitä, mikä bussi menee lähimmäs pöpelikköä. Toisaalta, jos on on onneton suuntavaisto ja eksyy helposti, ei sinne metsään ole mitään järkeä itsekseen mennä.
Minä menen ja minulla on smarphone mukana. Menen ihan tuntemattomiin mettiin ja samoilen siellä ja noukin marjoja ja sieniä minkä kantaa jaksan ja olen löytänyt aina takaisin. Eväät tietty kans mukana. Näin tehtiin ennenkin lapsuudenkodissani tosin ilman mitään puhelimia.
Vierailija kirjoitti:
Helsingissä ja vantaalla oli melkein turha lähteä mustikkaan kun kateudessa kerätään raakoina ettei toiset kerkiä. Sienissä sama homma. Jos on auto ja voi ajaa vähän sivumpaan rupeaa löytymään.
Sieniä on vähän vaikea kerätä muuten kuin raakana. Parhaita ovatkin ne ihan pikkuiset nappirouskut ja -haperot, joita toukat eivät ole vielä löytäneet.
Vierailija kirjoitti:
Aivan sama, kunhan et minun metsääni tule. Olen varannut sieltä itselleni marjapaikat kylteillä, että maasto on myrkytetty. Näin ei jokainen jamppa yritä änkeytyä sinne.
Hahhah. Just kävin potkimassa sun kylttis pi**un päreiks ja keräsin marjat. Kiitosta vaan.
Kysy kimppakyytiä vaikkapa paikallisessa FB-ryhmässä?
Eikö sulla ole polkupyörää?
Muutaman kilometrin kävelykään nyt ei ole mikään extremesuoritus, joten reippaasti vaan liikkeelle.
Ei mitään metsää opi tuntemaan menemättä sinne joskus ensimmäisen kerran.
Onhan sulla puhelin, siinä on kartat. Sopivia äppejäkin löytyy.
Etsivä löytää. Usein ne heti tien vieressä kasvavat puskat on nypitty jo hyvin tarkkaan. Älä luovuta kuitenkaan siinä kohtaa. Vähän syvemmältä metsästä varmasti löytyy ja maaperä on niihin hommiin soveltuva.
Asenna puhelimeen karttaselain-appi ja valitse sieltä karttatasoksi mustikkakartta. Näet suoraan, missä on sellaista metsää, jossa kasvaa mustikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hahhah. Just kävin potkimassa sun kylttis pi**un päreiks ja keräsin marjat. Kiitosta vaan.
Voi voi! Et edes tiedä, missä metsäni ovat. Sinulla ei taida olla multaa muualla kuin kynsien alla.
Menet bussilla (jos ei ole polkupyörää tai on liian pitkä kävelymatka) sellaiselle alueelle, jossa on marjametsää kävelymatkan päässä. Aika harvalla meistä se metsä on ihan kodin nurkalla. Itse asun paikkakunnalla, jossa on harjumaastoa ihan pyöräilymatkankin päässä, joten harjumetsään pääsee tosi helposti ja ainakin täällä metsät on täynnä mustikoita ja kanttarelleja.
Ja ap:lle tiedoksi, että ei kukaan itsekseen tunne lähimetsiä, vaan niihin mennään käymään, niin tulevat tutuksi, että mitä missäkin kasvaa ja missä olisi mahdollisesti hyviä marja- ja sienipaikkoja. Ainakin itselleni on sillä tavalla tulleet kotipaikkakuntani metsät tutuksi.
Näin vantaalaisena marjanpoimijana annan sellaisen vinkin, että fillarilla vaan metsään jotain sellaista reittiä, jota ei pääse autolla menemään. Tehopoimijat käy enimmäkseen poimimassa vain sellaisissa paikoissa, joihin saa auton ajettua melko lähelle.
Itse olen fillarilla etsinyt hyvät mustikkapaikat jo vuosia sitten ja käyn joka vuosi niissä samoissa. Aina on marjoja riittänyt. Kovin montaa kilometriä ei tarvitse polkea eikä hienoa pyörää tarvita, minäkin poljen ruosteisella vaihteettomalla rämällä, jonka ostin aikoinaan 20 eurolla :-)
Olen kasvanut lapsesta lähtien siihen, että marja- ja sienipaikat ovat jokaisen oma pikku salaisuus. Niistä ei hiiskuta muille kun viimein on löydetty oma marjapaikka.
Onko siinä kaupungissa jotain sellaista yleistä fb-sivua tai muuta viestintävälinettä, jolla voisit ilmaista halusi päästä marja- ja sienimetsään. Sieltä voisi löytyä joku autolla liikkuva kaveria kaipaava.