Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hyvät survivalistit ja preppaajat! Jaetaanko parhaat vinkit tähän.

Vierailija
01.02.2020 |

Itse en ole mikään tuomionpäivään varautuja, mutta kieltämättä on alkanut mietityttämään yhteiskuntaamme mahdollisesti kohtaavat uhkatilanteet. Mitä jos pska osuukin tuulettimeen, ja pitää selviytyä x määrä päiviä enemmän tai vähemmän kaoottisessa tilanteessa. Meillä kaivo, josta saa vettä (tosin vaatinee keittämisen), puuliesi jolla saa tarvittaessa lämmitettyä vettä, ruokaa ja kotia. Pino polttopuita. Siinäpä ne oikeastaan ovat. Perheessä kaksi aikuista, kaksi teiniä, kaksi koiraa. En pelkää koronavirusta, mutta tiedostan mahdollisen pandemian riskit. Siksipä tässä herättelen (asiallista) keskustelua. Ajatuksia? Vinkkejä?

Kommentit (7621)

Vierailija
7441/7621 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunnon kenkiä on vaikea löytää jos on vähänkään jotain hankaluuksia jaloissa. Pitäisi löytää sellaiset kestävät joilla on hyvä kävellä. Varautumisreppuun koitan löytää jotkut kevyet, joita pitää kantaa mukana. Jaloissa tietenkin hyvät kävelyä varten. Mutta kahdet kengät, koska jalat tarvitsevat vaihtelua ja helpotusta välillä.

Vierailija
7442/7621 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Turhamaisesti varaudun myös kosmetiikan osalta. Olen ostanut meikkejä, jotka riittävät ainakin vuodeksi tai kahdeksi. Myös hiusvärejä.

Meillä on hankittu palasaippuoita. Ja kosteusvoidetta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7443/7621 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siltä varalta että tuotannon ja/tai kuljetuksen ongelmat aiheuttaa saatavuusongelmia, kotivaraan on hyvä sisällyttää jonkin kokoinen varasto esim. lääkkeitä, hygienia- ja siivoustarpeita (sen mukaan mitä itse tyypillisesti käyttää), vähintään niin että on yksi pakkaus odottamassa kun toinen on käytössä, ja runsaasti käyteettävää voi olla enemmänkin. On myös hyvä arvioida tuotteen säilyvyys (ruoka ei ole ainoa parasta ennen päiväyksillä) vs. kuinka nopeasti se tulee käytettyä.

Itse toimin näin roan lisäksi esim. suuhygienia tarpeiden kanssa (hammastahna, sähköhammasharjan vaihtopäitä, hammaslanka, hammasväliharja, xylitol pastillit), vitamiinit, peruslääkkeistä aina tuplapakkaukset, eniten käyttämäni siivousaineet ostan 5000ml kanistereissa, pari ekstra latauskaapelia (ne kun aina hajoaa kuin itsestään), niin ja tietysti se kuuluisa vessapaperi. Koskaan ei käy niin että pääsee vahingossa loppumaan.

7444/7621 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja muistutukseksi sitten se, että jotain elintärkeitäkään lääkkeitä ei saa apteekista ulos kuin esim. 3kk tarvetta vastaavan määrän, vaikka resepti olisi voimassa 2 vuotta. Joitain lääkkeitä saa ulos koko reseptin, jos ei haittaa, ettei saa kelakorvausta.

Jostain Intiasta varmaan voisi ostaa ilman reseptiäkin loputtomasti lääkkeitä, mutta niiden sisältö on sitten ihan vapaavalintaista.

Kiusa se on pienikin kiusa

Vierailija
7445/7621 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pula naudan jauhelihasta näyttäisi olevan pysyvä tila joten hintojen nousua taas luvassa. Miten varaudutte tähän?

Vierailija
7446/7621 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Panostan radioon. Pattereilla tai akulla toimivaan. Jos sähköt eivät toimi, ei myöskään puhelinkännykkä, TV tai tietokone. Eikä EMP.n jälkeen vissiin mikään muukaan. Mutta radioaallot vissiin kulkevat ja ohjelmia voi kuulla, jos on radio.

Radioaallothan toki kulkee mutta radio ei "kulje"...

7447/7621 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pula naudan jauhelihasta näyttäisi olevan pysyvä tila joten hintojen nousua taas luvassa. Miten varaudutte tähän?

Vähennän riippuvuutta naudanlihasta.

7448/7621 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Panostan radioon. Pattereilla tai akulla toimivaan. Jos sähköt eivät toimi, ei myöskään puhelinkännykkä, TV tai tietokone. Eikä EMP.n jälkeen vissiin mikään muukaan. Mutta radioaallot vissiin kulkevat ja ohjelmia voi kuulla, jos on radio.

Perusradiovastaanottimen rakentaminen ei ole rakettitiedettä, edellyttää tietenkin sitä, että edes jotain komponentteja olisi edelleen saatavilla. Lähettimen osalta vissiin pitää olla vähän enemmän resursseja, koska se vaatii lähetystehoa? Joskus oli jossain sudenpentujen käsikirjassa tai vastaavassa radion rakentamisohjeet. Oli siinä myös ruudinteko-ohjeet rakettia (ilotulitusrakettia) varten. EI taida enää olla sellaisia kirjoja saatavilla lapsille?

Vierailija
7449/7621 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liha on aina kinkkinen koska se pilaantuu niin helposti ja nopeasti, ja jos lähtee itse kasvattamaan niin siinä lisää omavaraisuuteensa niin monta pyörää lisää joista täytyy huolehtia. Itse olen ratkaissut asian niin että olen luopunut eläinperäisistä tuotteista (toki muistakin syistä). Pavut, linssit ja herneet säilyy erittäin hyvin, ja niitä voi jopa itse vähäisellä vaivalla kasvattaa. Sitten on soijalihat, vegejauhikset ja muut erikseen jos haluaa vastaavaa tekstuuria.

Olen vähän yllättynyt miten jauhelihakansa ei ole onnistunut saamaan kaikilla tukiaisillakaan lihatuotantoa kannattavaksi, kun näin on päässyt käymään. Joko pitää maksaa enemmän tai vaihtaa lihaa, tai säästäväisesti jatkaa kallista jauhelihaa jolloin muulla.

7450/7621 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liha on aina kinkkinen koska se pilaantuu niin helposti ja nopeasti, ja jos lähtee itse kasvattamaan niin siinä lisää omavaraisuuteensa niin monta pyörää lisää joista täytyy huolehtia. Itse olen ratkaissut asian niin että olen luopunut eläinperäisistä tuotteista (toki muistakin syistä). Pavut, linssit ja herneet säilyy erittäin hyvin, ja niitä voi jopa itse vähäisellä vaivalla kasvattaa. Sitten on soijalihat, vegejauhikset ja muut erikseen jos haluaa vastaavaa tekstuuria.

Olen vähän yllättynyt miten jauhelihakansa ei ole onnistunut saamaan kaikilla tukiaisillakaan lihatuotantoa kannattavaksi, kun näin on päässyt käymään. Joko pitää maksaa enemmän tai vaihtaa lihaa, tai säästäväisesti jatkaa kallista jauhelihaa jolloin muulla.

Kannattaa huomata, että käytännössä kaikki kaupalliseen tuotantoon tähtäävä maatalous koko maailmassa pyörii tukiaisilla. Suomalaisille viljelijöille maksetaan suhteellisen alhaisia tukiaisia, EU-lainsäädännön perusteella niitä voitaisiin maksaa enemmänkin, mutta Suomessa on päätetty, että ei makseta. Suomalainen maatalous on ilmasto-olosuhteillaan ihan rajoilla siinä, onko täällä edes mahdollista tuottaa maataloustuotteita kaupallisesti, ja maatalous- ja elintarvikepolitiikan poukkoilu tekee maanviljelijän elämästä jatkuvaa jännitysnäytelmää. Ahneus löytyy ihan muualta kuin maatiloilta. Kuitenkin omavaraisuus olisi Suomelle elintärkeää...

Kenen etu on ajaa maatalous alas? Olisiko naapurimme?

Vierailija
7451/7621 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

S k e kirjoitti:

Kannattaa huomata, että käytännössä kaikki kaupalliseen tuotantoon tähtäävä maatalous koko maailmassa pyörii tukiaisilla. Suomalaisille viljelijöille maksetaan suhteellisen alhaisia tukiaisia, EU-lainsäädännön perusteella niitä voitaisiin maksaa enemmänkin, mutta Suomessa on päätetty, että ei makseta. Suomalainen maatalous on ilmasto-olosuhteillaan ihan rajoilla siinä, onko täällä edes mahdollista tuottaa maataloustuotteita kaupallisesti, ja maatalous- ja elintarvikepolitiikan poukkoilu tekee maanviljelijän elämästä jatkuvaa jännitysnäytelmää. Ahneus löytyy ihan muualta kuin maatiloilta. Kuitenkin omavaraisuus olisi Suomelle elintärkeää...

Kenen etu on ajaa maatalous alas? Olisiko naapurimme?

Kaikki nuo pointit on kyllä tiedossa. Mutta tämän uutisen yhteydestä luin että kuulemma tämä lihapula vaivaa myös muuta Eurooppaa.

Vierailija
7452/7621 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hanki nauta.

Vierailija
7453/7621 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hanki nauta.

Nauta on helppo kotieläin. Ei maksa mitään, se syö vaan ruohoa joka on ilmaista, eikä tartte leikata nurmikkoakaan sit. Ja sitten siitä voi tarvittaessa leikata lihaa.

eiku..

Vierailija
7454/7621 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Espanja, suuri osa Portugalista, Andorrasta sekä osa Ranskasta on ilman sähköä. Syytä ei vielä tiedetä.

Hyvä hetki tarkistaa onko kaikki tarvittava ladattu täyteen, varalaturi myös. Onko koti ja oma hygienia siinä kunnossa että pärjäisi ilman sähköä ja vettä jos nyt menisi poikki.

Vierailija
7455/7621 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kulkeekohan posti, siis kirjeet?

Missä tilanteessa? Jos on laaja sähkökatkos, niin ei kulje, koska postin lajittelussa ja logistiikassa tarvitaan sähköä. Myös ne autot, jotka kuljettavat postia eivät liiku jos ei ole sähköä, sillä autoja ei voi tankata, eikä siviilikirjepostin liikuttelu ole kriisitilanteissa prioriteettina.

Vierailija
7456/7621 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

IL: Suomalaiset Espanjan sähkökatkon keskellä: "Ankea meininki"

El Sayed aikoo ottaa sähkökatkoksesta opikseen.

Kun kotiin päästään, niin ehkä ihan oikeasti kannattaa niitä kolmen päivän varastoja täydentää. Niihin on suhtautunut sellaisena kevyenä ajatuksena, että ei koske meitä, mutta kyllä tässä jo nyt suunniteltiin patteriradion ja kolmen päivän kotivaran hankkimista.

Lomalla ei välttämättä tule ajatelleeksi että varaisi hotellille edes vettä. Mutta hyvä että herätti miettimään varautumista kotona.

Vierailija
7457/7621 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

ISNyt tuli tärkeä työkalu tee tämä reitittimellesi heti

Työkalun avulla saa mielenrauhaa internetin käyttöön, ja samalla turvaat omalta osaltasi yhteiskunnan toimivuutta.

Vinkki tietoturva varautujille.

Vierailija
7458/7621 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän päiväinen laaja sähkökatko Espanjassa, Portugalissa ja Etelä-Ranskassa antaa uutisten välityksellä kuvaa siitä mitä tapahtuu yhteiskunnassa, kun se on rakennettu sähköllä toimivaksi. Hyvä ottaa opiksi täälläkin. Itse ainakin koitan huomioida näitä asioita. Mitä mieltä olette?

Ainakin nämä ongelmat ovat tulleet esiin eli puhelin ei toimi, metro ei liiku, liikenteen ohjaus liikenevaloilla ei toimi. Kodeissa ja kaupoissa kylmä laitteet eivät toimi, eikä lämmitys tai ilmastointi. Sairaaloiden tilannetta en tiedä. Ihmiset ovat rynnänneet kauppoihin ostoksille, en tiedä miten maksu hoituu. 

Vierailija
7459/7621 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kulkee radio kunhan sen vaan mukaan ottaa 😊. Meillä on taskuun sopivia radioita ja myös pienehköjä radioita, nämä toimivat pattereilla. 

Vierailija
7460/7621 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tuohon laajaan sähkökatko on jo löydetty syy?