Hyvät survivalistit ja preppaajat! Jaetaanko parhaat vinkit tähän.
Itse en ole mikään tuomionpäivään varautuja, mutta kieltämättä on alkanut mietityttämään yhteiskuntaamme mahdollisesti kohtaavat uhkatilanteet. Mitä jos pska osuukin tuulettimeen, ja pitää selviytyä x määrä päiviä enemmän tai vähemmän kaoottisessa tilanteessa. Meillä kaivo, josta saa vettä (tosin vaatinee keittämisen), puuliesi jolla saa tarvittaessa lämmitettyä vettä, ruokaa ja kotia. Pino polttopuita. Siinäpä ne oikeastaan ovat. Perheessä kaksi aikuista, kaksi teiniä, kaksi koiraa. En pelkää koronavirusta, mutta tiedostan mahdollisen pandemian riskit. Siksipä tässä herättelen (asiallista) keskustelua. Ajatuksia? Vinkkejä?
Kommentit (7621)
Kyllähän tuo iso sähkökatko pelästytti täällä Pohjolassakin. Kun niin voisi käydä täälläkin. Ilmeisesti ongelma jo korjaantumassa.
Pidetään tämä ketju asiallisena, jotta aiheen käsittely saisi jatkua.
No mutta mennään taas asiaan eli varautumiseen. Nyt nähtiin ison sähkökatkoksen vaikutuksia. Miten tämä vaikuttaa teillä varautumiseen? Vai vaikuttaako ollenkaan?
Esimerkiksi teettekö jotain hankintoja tai suunnitelmia? Vaikuttaako matkailuun tai kotona oloon?
Vanhuksien kanssa olisi varmasti myös hyvä käydä varautumista läpi. Osa on valveutuneita, muttei todellakaan kaikki. Ihan jo taskulamppu, vesipullot ja vähän ylimääräistä ruokaa ym kaappiin olisi tarpeen.
Ja sitten jos puhelin ei toimi, niin mistä voivat hälyttää apua itselleen.
Vierailija kirjoitti:
No mutta mennään taas asiaan eli varautumiseen. Nyt nähtiin ison sähkökatkoksen vaikutuksia. Miten tämä vaikuttaa teillä varautumiseen? Vai vaikuttaako ollenkaan?
Esimerkiksi teettekö jotain hankintoja tai suunnitelmia? Vaikuttaako matkailuun tai kotona oloon?
Kotona on kaikki suunniteltu vimpan päälle, ettei edes viikkojen sähköttömyys/vedettömyys juurikaan hetkauttaisi. Ainut huoli onkin se kodin ulkopuolella oleva maailma: Naapureita ja lähellä asuvia sukulaisia pitäisi varmasti auttaa. Ideaali olisi että hekin varautuisivat tahollaan, mutta kun ei voi pakottaa.
Yksi hyvä hankinta oli koristella koti aurinkopaneelilla toimivalla valoketjulla. Se varastoi sähköä hyvin ei-niin-aurinkoisellakin säällä, syttyy automaattisesti kun alkaa hämärtää ja kestää 6-8h. Sen lisäksi että se luo kivaa tunnelmavalaistusta niin se samalla antaa tarpeeksi valoa että näkee vaikka öisillä vessareissuilla kävellä asunnon läpi ilman valojen sytyttämistäkin. Että sähkökatkonkaan aikana täällä ei tarvitse pilkkopimeässä kykkiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kotona on kaikki suunniteltu vimpan päälle, ettei edes viikkojen sähköttömyys/vedettömyys juurikaan hetkauttaisi. Ainut huoli onkin se kodin ulkopuolella oleva maailma: Naapureita ja lähellä asuvia sukulaisia pitäisi varmasti auttaa. Ideaali olisi että hekin varautuisivat tahollaan, mutta kun ei voi pakottaa.
Yksi hyvä hankinta oli koristella koti aurinkopaneelilla toimivalla valoketjulla. Se varastoi sähköä hyvin ei-niin-aurinkoisellakin säällä, syttyy automaattisesti kun alkaa hämärtää ja kestää 6-8h. Sen lisäksi että se luo kivaa tunnelmavalaistusta niin se samalla antaa tarpeeksi va
Hyvä vinkki nuo aurinkopaneeli lamput. Nyt niitä saa hyvin kaupoistakin
Täytyykin ostaa tuollaiset auringossa latautuvat koriste valot kotiin sisälle. Ja varmaan pihallekin. Yhdet pienet ulkovalot oli kerran lahjaksi saatu, mutta niiden valoteho oli heikko. Onko vinkkejä kunnolla valaisevista lampuista?
Vierailija kirjoitti:
Täytyykin ostaa tuollaiset auringossa latautuvat koriste valot kotiin sisälle. Ja varmaan pihallekin. Yhdet pienet ulkovalot oli kerran lahjaksi saatu, mutta niiden valoteho oli heikko. Onko vinkkejä kunnolla valaisevista lampuista?
Ikeasta ostin kerran yhden koristevalosarjan. Ihan toimiva oli.
Jos nettikaapelit menisi poikki suomen jälkeen niin toimisiko netti kuitenkin Suomen sisällä ja suomalaiset sivustot? On täysin mahdollista että nuo ulkomaankaapelit katkotaan kaikki.
Varmaan on suunnitelmia maakapeleidenkin katkontaan Suomen sisällä.
Miten on?
Jos ei olisi nettiä niin ei saisi mistään neuvoja erilaisiin projekteihin, joille juuri kriisiaikaan olisi kysyntää.
Vierailija kirjoitti:
Hei, onko teillä muilla ns äkkilähtö_varautumista.
Eli koska olen kokenut kodin tulipalon, olen perheeni kanssa vaurautunut ns äkkilähtöön niin, että eteiskäytävän pieni laatikosto. Kaikki tärkeimmät asiat ovat alimmassa laatikossa. Siellä on tärkeimmät valokuvat, siellä ovat passit, kaikki avaimet, vanha käynnykkä jossa avaamaton prepaid, sitten sukat, pitkät kalsarit ja pitkähihainen paita. Laatikon voi halutessaan tempaista sellaisenaan mukaan kun poistuu talosta.
Kaiken saa uutta paitsi ihmishenkeä ja valokuvia. Kyllä, valokuvat ovat nousseet muisteluissamme arvoon arvaamattomaan. Kaiken muun saa uusiksi, mutta ei niitä tärkeitä tapahtumia.
Mihin lähtisit ja mikä on se mahdollinen tapahtuma jolloin tuo äkkilähtö pitäisi toteuttaa? On fakta että tutuissa ympäristöissä selviää paremmin kuin että lähtisi uuteen ympäristöön. Toki jos pakko lähteä niin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi hyvä hankinta oli koristella koti aurinkopaneelilla toimivalla valoketjulla. Se varastoi sähköä hyvin ei-niin-aurinkoisellakin säällä, syttyy automaattisesti kun alkaa hämärtää ja kestää 6-8h. Sen lisäksi että se luo kivaa tunnelmavalaistusta niin se samalla antaa tarpeeksi va
Pieni aurinkopaneeli ja ladattavia paristoja. Jokaiselle oma taskulamppu. Olisi energatehokasta kun vain tarvittava alue valaistaisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli koska olen kokenut kodin tulipalon, olen perheeni kanssa vaurautunut ns äkkilähtöön niin, että eteiskäytävän pieni laatikosto. Kaikki tärkeimmät asiat ovat alimmassa laatikossa. Siellä on tärkeimmät valokuvat, siellä ovat passit, kaikki avaimet, vanha käynnykkä jossa avaamaton prepaid, sitten sukat, pitkät kalsarit ja pitkähihainen paita. Laatikon voi halutessaan tempaista sellaisenaan mukaan kun poistuu talosta.
Kaiken saa uutta paitsi ihmishenkeä ja valokuvia. Kyllä, valokuvat ovat nousseet muisteluissamme arvoon arvaamattomaan. Kaiken muun saa uusiksi, mutta ei niitä tärkeitä tapahtumia.
Mihin lähtisit ja mikä on se mahdollinen tapahtuma jolloin tuo äkkilähtö pitäisi toteuttaa? On fakta että tutuissa ympäristöissä selviää paremmin kuin että lähtisi uuteen ympäristöön. Toki jos pakko läh
No varmaan tuo tulipalo. Enemmän tai vähemmän äkkilähtö voi tulla myös vesivahingon takia. Tai jos koti ei ole turvallinen (perheväkivalta yleinen syy). Sairaalaan voi myös joutua yllättäen jolloin sairaalakassi on hyvä olla. Äärimmäisiä syitä voisi olla evakuointi sodan aikana, ydinonnettomuus tai muu vastaava mikä saastuttaa alueen.
Perunat itämässä ja maahan ilmojen lämmittyä.
Porkkanan kylvö mielummin ihan viikon sisällä.
Suosittelen kaikille varautujille kunnon otsalamppua ladattavilla paristoilla. Siitä on paljon iloa vaikka ei mitään hätätilaa tulisikaan. On niin paljon tehollaampaa kun valo on otsalla ja kädet vapaana työntekoon.
Minulla on otsalamppu, mutta teho liian heikko. Kelpaa pimeällä liikkumiseen, mutta ei juuri työntekoon.
Vierailija kirjoitti:
Pieni aurinkopaneeli ja ladattavia paristoja. Jokaiselle oma taskulamppu. Olisi energatehokasta kun vain tarvittava alue valaistaisiin.
Toki kotoa löytyy myös hyvät taskulamput, kynttilät yms. valonlähteet. Tuo valoketju on vain kiva ekstra kun ei tarvitse tuhlata patterilla toimivaa taskulamppua pelkästään siihen ettei lyö varvasta ovenkarmiin hämärässä. Voihan sen valoketjunkin toki kerätä kasaan tarvittaessa, ei ole seinään naulittu.
S k e kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen kaikille varautujille kunnon otsalamppua ladattavilla paristoilla. Siitä on paljon iloa vaikka ei mitään hätätilaa tulisikaan. On niin paljon tehollaampaa kun valo on otsalla ja kädet vapaana työntekoon.
Minulla on otsalamppu, mutta teho liian heikko. Kelpaa pimeällä liikkumiseen, mutta ei juuri työntekoon.
Mä en tykkää otsalampun kanssa toimimisesta. Se näyttää aina väärään suuntaan, ja jos käsillä tekee jotain, niin kädet luo varjon siihen kohtaan, mikä pitäisi nähdä. Mä oon ei-tarkkuutta-vaativissa jutuissa mielummin ilman valoa jos ainoa valo on otsalamppu, jos siis ei nyt ihan sysipimeää ole (sisätiloissa ilman ikkunoita). En mä koiran kanssa lenkillekään ota lamppua mukaan kuin vain koiraa varten, se ei uskalla mennä kakkimaan pimeään pusikkoon. Puoliso on sitten totaalisen hämäräsokea, ei näe yhtään mitään siinä vaih
Entä sellainen otsalamppu jonka valon suuntaa voi itse käännellä?
Olen myös nähnyt kaulan ympärille laitettavia valoja.
Vierailija kirjoitti:
S k e kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en tykkää otsalampun kanssa toimimisesta. Se näyttää aina väärään suuntaan, ja jos käsillä tekee jotain, niin kädet luo varjon siihen kohtaan, mikä pitäisi nähdä. Mä oon ei-tarkkuutta-vaativissa jutuissa mielummin ilman valoa jos ainoa valo on otsalamppu, jos siis ei nyt ihan sysipimeää ole (sisätiloissa ilman ikkunoita). En mä koiran kanssa lenkillekään ota lamppua mukaan kuin vain koiraa varten, se ei uskalla mennä kakkimaan pimeään pusikkoon. Puoliso on sitten totaalisen hämä
Entä sellainen otsalamppu jonka valon suuntaa voi itse käännellä?
Olen myös nähnyt kaulan ympärille laitettavia valoja.
Ongelma on siis se, että se valo tulee minustapäin, siis käsiäni kohti. Ja kädet sitten pimentävät sen tarkan työskentelyn kohdan. Tämähän on ihan oma henk.koht.ongelmani, ja sen saa ratkaistua sillä, että ripustaa valonlähteen johonkin muualle kuin minuun. Mutta käsittääkseni ihmiset yleensä haluavat käyttää taskulamppua tai jotain muuta valonlähdettä, ja minä mieluummin olen ilman. Jos vain pystyn sen käsillä olevan homman tekemään ilman lisävaloa. En esimerkiksi pidä lenkkeilystä/metsässä kulkemisesta lampun kanssa. Silloin näkee vain sen valokiilan sisään jäävät asiat, ja ympäristö on pimeä. Minä taas haluan nähdä myös sen ympäristön, en niinkään joka askeleen paikkaa, ja se ei onnistu, jos on liikaa valoa (tämä koskee siis tilanteita, jolloin ei ole umpipimeää, ja umpipimeää on yleensä vain marraskuussa öisin, kun maa on märkää, taivas on sopivassa pilvessä jne). Joskus joudun käyttämään valoa, koska koiraparka ei uskalla kulkea liian pimeässä!
Kiusa se on pienikin kiusa
Vierailija kirjoitti:
Jos nettikaapelit menisi poikki suomen jälkeen niin toimisiko netti kuitenkin Suomen sisällä ja suomalaiset sivustot? On täysin mahdollista että nuo ulkomaankaapelit katkotaan kaikki.
Varmaan on suunnitelmia maakapeleidenkin katkontaan Suomen sisällä.
Miten on?
Jos ei olisi nettiä niin ei saisi mistään neuvoja erilaisiin projekteihin, joille juuri kriisiaikaan olisi kysyntää.
Lyhyt vastaus: ei toimisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin lähtisit ja mikä on se mahdollinen tapahtuma jolloin tuo äkkilähtö pitäisi toteuttaa? On fakta että tutuissa ympäristöissä selviää paremmin kuin että
Kotona tai tutussa ympäristössä on parempi selviytyä, mutta joskus sitä joutuu lähtemään kotoa pakoon yhtäkkiä yllättäen. Eli siihen on hyvä varautua ja vieläpä tosissaan. Se, että voiko kotiin sen jälkeen palata vai ei, on ratkaisevaa, että miten tilanteeseen pitää varautua.
Nuo valokuvat ovat hyvä mainita, eli mihin ne säilöö ja onko ne oikeasti sieltä saatavilla. Myös tärkeät todistukset ja paperit voivat olla hankala saada uudelleen enää mistään. Kokeiltu on, kun eräs tärkeä todistus olisi pitänyt saada, niin eipä enää saanut mistään.
Älkääpä pilatko hyvää ketjua alkamalla syyttelemään turhanpäiväisyyksistä. Tuosta sähkökatkosta on hyvä ottaa opiksi. Täällä tuntuu olevan mentaliteetti että jos et vihaa, olet hänen puolellaan. Höh, minulle on sama kuka hullu venäjällä hilluu, kunhan pysyy omalla puolellaan. Siihen varaudun, eli ensinnäkin perhe turvaan, sitten meen antamaan turpaan.