Hyvät survivalistit ja preppaajat! Jaetaanko parhaat vinkit tähän.
Itse en ole mikään tuomionpäivään varautuja, mutta kieltämättä on alkanut mietityttämään yhteiskuntaamme mahdollisesti kohtaavat uhkatilanteet. Mitä jos pska osuukin tuulettimeen, ja pitää selviytyä x määrä päiviä enemmän tai vähemmän kaoottisessa tilanteessa. Meillä kaivo, josta saa vettä (tosin vaatinee keittämisen), puuliesi jolla saa tarvittaessa lämmitettyä vettä, ruokaa ja kotia. Pino polttopuita. Siinäpä ne oikeastaan ovat. Perheessä kaksi aikuista, kaksi teiniä, kaksi koiraa. En pelkää koronavirusta, mutta tiedostan mahdollisen pandemian riskit. Siksipä tässä herättelen (asiallista) keskustelua. Ajatuksia? Vinkkejä?
Kommentit (7620)
Varautuminen on asia josta en puhu. Kuinka tuntemattomaan naapuriin voi luottaa, tiukassa paikassa veisi kaiken. Yksinäinen nainen on muutenkin aina vaarassa. Olen aloittanut varautumisen jo 70-luvulla, jolloin omavaraisuus oli ainoa mahdollisuus selvitä. On ollut parempiakin aikoja, jolloin asia melkein unohtunut, mutta viimeisen 15 tuoden ajan olen ollut aktiivinen.
Minulla on se periaate, että en poistu kotoa minnekään, vaan suojaudun. Varastoista löytyy melkein mitä vaan ja ruokaa riittää ja seuraavalla satokaudella tulee uutta. Tilanteessa jos sähköt menee, pakastin ei ole paras säilytys muoto. Olen tutustunut tapoihin joilla saa säilöttyä ja kuivattua ruokaa. Säilöä voi paljon muutakin kuin marjoja ja kuivattu ruoka ei vie paljoa tilaa. Vettä on aina varastossa pari ämpäriä, mutta omasta kaivosta en kyllä joisi vettä keittämättä. Vedestä haluaisin tietää, onko vesi käyttökuntoista. Vaihdan veden joka kymmenes päivä, pesen ja kuivaan aina ämpärin. Vaihtovesi ei mene hukkaan, vaan käytän sen kukkien kasteluun ja keittiössä esim astioiden esihuuhteluun ennen tiskikoneeseen laittamista.
Vierailija kirjoitti:
Varautuminen on asia josta en puhu. Kuinka tuntemattomaan naapuriin voi luottaa, tiukassa paikassa veisi kaiken. Yksinäinen nainen on muutenkin aina vaarassa. Olen aloittanut varautumisen jo 70-luvulla, jolloin omavaraisuus oli ainoa mahdollisuus selvitä. On ollut parempiakin aikoja, jolloin asia melkein unohtunut, mutta viimeisen 15 tuoden ajan olen ollut aktiivinen.
Minulla on se periaate, että en poistu kotoa minnekään, vaan suojaudun. Varastoista löytyy melkein mitä vaan ja ruokaa riittää ja seuraavalla satokaudella tulee uutta. Tilanteessa jos sähköt menee, pakastin ei ole paras säilytys muoto. Olen tutustunut tapoihin joilla saa säilöttyä ja kuivattua ruokaa. Säilöä voi paljon muutakin kuin marjoja ja kuivattu ruoka ei vie paljoa tilaa. Vettä on aina varastossa pari ämpäriä, mutta omasta kaivosta en kyllä joisi vettä keittämättä. Vedestä haluaisin tietää, onko vesi käyttökuntoista. Vaihdan veden joka kymmenes päivä, pesen
Jos naapurissa asuu joku sekopää niin ymmärrettävää. Mutta parhaimmillaan naapuriapu on kultaa myös varautumisessa. Vähintään olisi hyvä tietää kuka siellä naapurissa asuu, mutta jos kaikki varautuu niin voi muodostaa jopa MAGsin (mutual assistance group). Yksin on aina vaikeampaa, ihminen on laumaeläin ja muodostanut kyliä ja yhteiskunnan ihan syystä.
Suurimmassa osassa kriiseistä sieltä kotoa ei tarvitsekaan lähteä yhtään minnekään, mutta suosittelen miettimään myös niitä tilanteita joissa linnoittautuminen ei ole vaihtoehto (tulipalo, metsäpalo, tulva, säteily tai muu vaarallisen aineen onnettomuus, pommitus tai miehitys jne.). Omalla reviirillä pärjää monessa tilanteessa parhaiten, mutta kotiin ei kannata kuolla pelkästä periaatteesta.
Nyt kyllä ensimmäistä kertaa elämässäni en naureskele varautujille. Ahdistaa tämä maailmantilanne. Mietin vuorotellen pakenemista (minne?) ja sitä, miten kriisitilanteessa pärjäisi.
Ongelma on, ettei pitkittyneessä kriiseissä pärjää kotikonstein. Edes ruokaa ja vettä ei voi varastoida loputtomasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka näkyvää teillä varautuminen on? Eli tunnistaako tuttavat tai muut teidät preppaajiksi? Onko se hyvä vai huono asia? Entä jos kriisitilanteessa joku päättää hyötyä teidän varastoista, kun ei itse ole tehnyt sen eteen mitään. Pitäisikö olla huomaamaton?
Jenkki preppaajan tunnistaa siitä että se kulkee kaupungilla päästä varpaisiin camoon verhoutuneena ja aseistautuneena. Suomessa ei ole samanlaista preppaaja identiteetti kulttuuria. Suomalainen on luonnostaan ns. greyman. Rynnäkköreput on luonnossa liikkujien ja tavistenkin suosiossa.
Minulla on laukussa eräs pieni merkki mikä on vähän sisäpiirin vitsi HC varautujien kesken, mutta muutoin näytän perusjampalta, vaikka vaatteet on aina käytännölliset, ja yksityiskohdat kuten kengät ja laukku military surplus kamaa. Täytyy olla hyvin perehtynyt esim. me
Se normaaleihin värikkäisiin vaatteisiin pukeutunut porukka on huomattavasti turvallisempi.
Yksi kriisiaikojen ehdottomista ykkössäännöistä on, että älä koskaan pukeudu armeijatyyppisiin vaatteisiin. On tärkeää, että voi helposti erottaa siviilit, omat sotilaat ja vieraat sotilaat. Toki jälkimmäiset voivat naamioitua, mutta tämä on kuitenkin ehdoton turvallisuussääntö kriisialueilla.
Kaupoista loppuu aina lakkojen aikana ensimmäiseksi kaikki edulliset elintarvikkeet. Siksi vähävaraisen on pakko vähän hamstrata lakon alla, koska muuten voi joutua viikkojen ajan ostamaan hintavampia elintarvikkeita.
Vierailija kirjoitti:
Nyt kyllä ensimmäistä kertaa elämässäni en naureskele varautujille. Ahdistaa tämä maailmantilanne. Mietin vuorotellen pakenemista (minne?) ja sitä, miten kriisitilanteessa pärjäisi.
Ongelma on, ettei pitkittyneessä kriiseissä pärjää kotikonstein. Edes ruokaa ja vettä ei voi varastoida loputtomasti.
Ei kukaan voikaan varastoida ruokaa loppuelämäkseen, kenelläkään ei ole sellaista tilaa, ja ruoka muuttuu syömäkelvottomaksi ajan kanssa. Kiertokulku on luonnon laki. Luonnollisesti pitkittyneessä (yli vuoden) kriisissä mukaan astuisi kotivaran täydentäminen. Siis käytännössä omavaraisuus, viljely, hortoilu ja säilöminen. Elämäntapa joka oli ennen normi. Mutta siinä tapauksessa yhteiskunta olisi vähintään heikossa hapessa. Sanotaan nyt vaikka näin että se päivä ei suurella todennäköisyydellä tule huomenna, eikä ylihuomennakaan.
Meinaatteko varustaa kesämökkiä tai asuntoautoa jotenkin huoltovarmuutta silmälläpitäen? Kuinka pitkäksi aikaa? Jotta esim mökillä voisi pärjätä muutamia kuukausia edes, pitäisi olla valtava määrä ruokaa.
En mitä liikkumiskeinoja aiotte varautua käyttämään? Pyörää, entä pyörään peräkärryä? Bensaahan ei välttämättä riitä pitkklsi aikaa kriisissä. Vai kävelemään pitkiä matkoja repun tai jonkun ostoskärryn kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viiliyrtit ovat ihan jees, mutta niillä ei elä. Jos syö paljon kerralla, riskinä on ripuli, sillä villivihanneksissa on paljon suolistolle ärhäköitä aineita. Ihminen tarvitsee proteiineja voidakseen edes kohtuullisesti. Sinne reppuun kannattaa ottaa kuivattuja herneitä ja riipiä reissussa sekaan niitä villivihanneksia. Kuivatussa herneessä on enemmän vitamiineja ja hivenaineit kuin villiyrtissä keskimäärin ja lisäksi se on mahtava proteiinilähde, kevyt kantaa ja helppo valmistaa. Desi kuivattu hernettä vastaa ravintoarvoltaan 20 litraa villiyrttejä...
Mitä ne "villiyrtit" käytännössä ovat? Nokkosillako aiot itsesi elättää?
Onko sinulla mitään kokemusta tai edes kuvaa siitä, milloin, mitä ja mistä voit oikeasti syötävää löytää?
Jotain pientä kokemusta löytyy. Olen villivihan
Kiitos linkistä.
Myös Puolustusvoimain Luonnonmuonaopas on hyvä, se löytyy netistä sekä tietysti professori Toivo Rautavaaran klassikko Mihin kasvimme kelpaavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos et ole sattunut kuulemaan asiasta aiemmin, niin metsästyslaki vaatii käyttämään punaista takkia tai liiviä sekä päähinettä tietyissä tilanteissa.
Metsästäjät toimivat myös aina joko itseomistamallaan tai vuokraamallaan maalla, joten heidän oikeutensa toimia siellä menee lain puolesta kaikkien muiden ohi.
Ei liity aiempaan keskustelun pätkään mitenkään. Toisekseen, suosittelen lukemaan uudestaan lain koskien jokaisen oikeutta liikkua metsässä (myös sinun ja muiden koijareiden omistamissa), sekä metsästäjän velvollisuudesta varmistaa ja olla räiskimättä ihmisiä. Ettei käy taas vahinko.
Salametsästäjätkään eivät muuten liiku huomioväreissä ja heistä on eniten häiriötä. Mieluummin neonvärisiin pukeutuneiden retkeilijöiden seurassa minäkin.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on se periaate, että en poistu kotoa minnekään, vaan suojaudun. Varastoista löytyy melkein mitä vaan ja ruokaa riittää ja seuraavalla satokaudella tulee uutta. Tilanteessa jos sähköt menee, pakastin ei ole paras säilytys muoto. Olen tutustunut tapoihin joilla saa säilöttyä ja kuivattua ruokaa. Säilöä voi paljon muutakin kuin marjoja ja kuivattu ruoka ei vie paljoa tilaa. Vettä on aina varastossa pari ämpäriä, mutta omasta kaivosta en kyllä joisi vettä keittämättä. Vedestä haluaisin tietää, onko vesi käyttökuntoista. Vaihdan veden joka kymmenes päivä, pesen
Suomalainen hanavesi puhtaassa kannella suojatussa ämpärissä on viikon juomakelpoista. Itsekin säilytän sitä ja käytän sitten omaan pesuuni huonelämpöisellä vedellä. Puhdas kauha kannattaa säilyttää vaikka puhtaassa muovipussissa.
Vierailija kirjoitti:
Meinaatteko varustaa kesämökkiä tai asuntoautoa jotenkin huoltovarmuutta silmälläpitäen? Kuinka pitkäksi aikaa? Jotta esim mökillä voisi pärjätä muutamia kuukausia edes, pitäisi olla valtava määrä ruokaa.
En mitä liikkumiskeinoja aiotte varautua käyttämään? Pyörää, entä pyörään peräkärryä? Bensaahan ei välttämättä riitä pitkklsi aikaa kriisissä. Vai kävelemään pitkiä matkoja repun tai jonkun ostoskärryn kanssa?
No ei oo mökkiä eikä asuntoautoa. Olispa, mutta kuulun siihen sukupolveen jotka ei yleensä palkoillaan tuollaisia ostele. Haaveilla saa.
En ole varma tarkoitatko liikkumiskeinoa oman asuinalueen sisällä (esim. tilanteessa jossa julkiset eivät kulje) vaiko pitkän matkan, mutta vastaan molempiin. Oman kaupungin sisällä liikkuminen hoituu jalan tai pyörällä. Olen tottunut patikoija ja rinkan kantaja. Syitä miksi pitäisi siirtyä kauas on vähemmän, mutta evakuoituminen hoituu joko viranomaisten evakuointibussissa tai mahdollisesti jonkun autokyydillä. Kyllähän sellaisen matkan äärimmäisessä hätätilanteessa kävellen/pyörälläkin taittaa, hyvin hitaasti ja retkivarusteiden kera kun puhutaan päivistä. Autoon saisi enemmän mukaan, mutta toisaalta mitä väliä: joko poistuminen on vain väliaikaista, ja jos taas lopullista niin jälkeen jäävä tavara lienee pienin murheistani. Välttämättömät riittää, kevyemmin on mukavampi ja nopeampaa kulkea.
Joo mä haluan tietää mihin pitää mennä sitten kun sota tulee mun vanhemmat on suht heikkokuntoisia jo ja en kyllä jaksa kantaa selässä kumpaakaan.
Vierailija kirjoitti:
Joo mä haluan tietää mihin pitää mennä sitten kun sota tulee mun vanhemmat on suht heikkokuntoisia jo ja en kyllä jaksa kantaa selässä kumpaakaan.
Sisäasianministeriö julkaisi uudet evakuointiohjeet ja niissä jätettiin enemmän pelivaraa sitä varten, että kansa kulkisi omilla autoillaan. Kullekin paikkakunnalle tulee evakuointibussi, johon ei saa ottaa eläimiä mukaan. Evakuointi suuntautuu Keski-Pohjanmaalle, joka on arvioitu Suomen turvallisimmaksi seuduksi kun pitää silmässä sotilaallista uhkaa. Jos sinne pääsee omalla autolla ja pääsee majoitukseen, hyvä niin. Muilla sinne pääsy on vaikeampaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sisäasianministeriö julkaisi uudet evakuointiohjeet ja niissä jätettiin enemmän pelivaraa sitä varten, että kansa kulkisi omilla autoillaan. Kullekin paikkakunnalle tulee evakuointibussi, johon ei saa ottaa eläimiä mukaan. Evakuointi suuntautuu Keski-Pohjanmaalle, joka on arvioitu Suomen turvallisimmaksi seuduksi kun pitää silmässä sotilaallista uhkaa. Jos sinne pääsee omalla autolla ja pääsee majoitukseen, hyvä niin. Muilla sinne pääsy on vaikeampaa.
Missä tuo Keski-Pohjanmaa on mainittu?
Olen kirjoitellut tähän ketjuun satunnaisesti melkein alusta asti. Kiitos vertaistuesta ja ideoista!
Nyt sanon vaan tässä välissä: maailman tilanne on kovasti kiristynyt ja kun ketjun alussa täällä vielä yhdessäkin naureskeltiin teemalle niin nyt tuntuu että valitettavasti voi tulla kaikki nämä meidän varautumiset vielä tarpeeseen. Toivottavasti ei tule mutta sanonpa nyt kuitenkin ihan ääneen.
Mutta tsemppiä teille kaikille, kiitos hyvistä vinkeistä ja hyvää matkaa elämässänne. Ja toivottavasti olen väärässä.
Oho. Olen itsekin kirjoittanut täällä alusta asti. 5 vuotta! :o
Ääni kelloissa on kyllä selvästi muuttunut kommenteissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuollaista ei kyllä ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sisäasianministeriö julkaisi uudet evakuointiohjeet ja niissä jätettiin enemmän pelivaraa sitä varten, että kansa kulkisi omilla autoillaan. Kullekin paikkakunnalle tulee evakuointibussi, johon ei saa ottaa eläimiä mukaan. Evakuointi suuntautuu Keski-Pohjanmaalle, joka on arvioitu Suomen turvallisimmaksi seuduksi kun pitää silmässä sotilaallista uhkaa. Jos sinne pääsee omalla autolla ja pääsee majoitukseen, hyvä niin. Muilla sinne pääsy on vaikeampaa.Tuollaista ei kyllä ole.
Terveisiä Keski-Pohjanmaalta. Täällä on suuret satamat ja suurteollisuutta sen verran että voisi olla hyvinkin että olisi ennemmin iskujen kohteena kuin turvapaikkana. Ps. Meillä on pihapiirissä olevan vanhan talon ikkunoissa vielä viime sodan aikaiset pimennysverhot ja pellon takana kivi, jonka taakse ilmahälytyksissä suojauduttiin.
Ukrainassa ihmiset eivät suinkaan ole paenneet maaseudulle vaan päinvastoin kerääntyneet suurten kaupunkien luo kuten Kiovaan. Johtuu siitä, että sodassa on vaikeuksia ylläpitää esim ruokakuljetuksia ja niitä tulee harvempiin paikkoihin. Isoissa kaupungeissa on helpompi järjestää palveluita ja siksi ihmiset kokoontuvat sinne. Eli pitäisi kaupungissakin miettiä, miten pärjäis kotonaan ja miten hakisi ruokaa ja vettä ehkä vähän kauemmankin matkan päästä. Kaikki kaupat eivät olisi auki, vain jotkut tietyt. Ja jos olisi talvi ja lunta, eikä katujen auraukseen olisi resursseja saati extra bensaa, niin liikkumiseen / kävelyyn pitäisi varautua tavallista paremmin.
En ole lukenut muita ketjuja että onko siellä sanottu noin, täällä ei ainakaan, mutta IL ja/tai IS uutisoi siitä että asiat x saattaa loppua kaupoista - ja niimpä juuri ne hyllyt oli jossain paikoissa tyhjänä. Että mikä on sitä asiallista lakosta tiedottamista, ja millä taas saadaan paniikki ja hamstraaminen päälle.