Elämän ehtoopuolella sijoittaminen ja säästäminen
Tässä tuli juuri 47v lasiin. En ole koskaan sijoittanut tai osakesäästänyt. Palkka ei ole kovinkaan korkea (vain 2900eur/kk brutto). Kannattaako näin ikääntyneenä enää pahemmin sijoitella - varsinkaan jos ei ole kovinkaan isoa summaa laittaa talteen kuukausittan (muihin kuluihini suhteutettuna 100eur on jo aika paljon)?
Autoa en omista, asuntolainaa on vielä paljon maksettavana. Lapsia tai avioliittoa ei ole.
Kommentit (13)
Et sinä ole vielä elämän ehtoopuolella etkä ikääntynyt, idiootti. Palataan asiaan 40 vuoden kuluttua.
Ehdit oikein hyvin, itse aloitin sinua vanhempana!
Hyvä idea, saisit eläkeikään mennessä säästettyä puskurin.
Ketä ja mitä varten säästäisit ja sijoittaisit? Olethan jo niin vanha että kuolet viimeistään ensi vuonna.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä idea, saisit eläkeikään mennessä säästettyä puskurin.
Ei tuo itseään vanhuksena pitävä aio elää eläikään asti. Sinnehän on 20 vuotta.
No joku sijoittaja guru kertoi jossain että pidä sijoitukset aina 7 vuotta ja sitten myyt. Voit laskea montako kertaa kerkeät nauttia tuotoista.
Nordea Premium analyysin mukaan osakemarkkinoilla tullaan alaspäin ja kasvuhan on ollut todella kovaa. Eli ei välttämättä osakkeisiin, ellet tiedä varmaksi mihin sijoitat. Mikäli jotain haluaa ennustaa, niin kvanttietietokoneiden tuotantoon tarvittava kylmyys tai piirien valmistamiseen tarvittava litografia voi olla hyviä sijoituskohteita 5-10 vuoden näkökulmasta. Niitä löydät Hollannin ja Saksan pörsseistä. Rahastot eivät kannata, niissä isot kulut ja heikko tuotto tai niistä ei pääse eroon, jos tulee kunnon lasku. Mikäli haluaa päästä helpolla, katso jokin pankki kuten Norwegian, jolla ei ole Suomessa konttoria. Saat ulkomaan pääomatuloa, josta voit vähentää mahdollisia tappioita. Suomalaiset pankit perivät korosta lähdeveroa ja siitä ei voi tehdä vähennyksiä. Inflaatio on nyt noin 2,5 prosenttia vuodessa, eli korkoa sinun pitäisi saada 2,5 prosenttia + vero (30 prosenttia voitosta) jotta pääomasi arvo säilyy.
Sijoittaminen kannattaa aina. Itse aloitin 57-vuotiaana, kun jäin työttömäksi, ja oli paljon aikaa. Nyt eläkeläisenä salkun koko on lähes puoli miljoonaa.
Todennäköisesti onkeen on taas tarttunut jotakin viime päivien dipistä, joten pitäisi käydä verkkopankissa kurkkaamassa.
Vierailija kirjoitti:
Nordea Premium analyysin mukaan osakemarkkinoilla tullaan alaspäin ja kasvuhan on ollut todella kovaa. Eli ei välttämättä osakkeisiin, ellet tiedä varmaksi mihin sijoitat. Mikäli jotain haluaa ennustaa, niin kvanttietietokoneiden tuotantoon tarvittava kylmyys tai piirien valmistamiseen tarvittava litografia voi olla hyviä sijoituskohteita 5-10 vuoden näkökulmasta. Niitä löydät Hollannin ja Saksan pörsseistä. Rahastot eivät kannata, niissä isot kulut ja heikko tuotto tai niistä ei pääse eroon, jos tulee kunnon lasku. Mikäli haluaa päästä helpolla, katso jokin pankki kuten Norwegian, jolla ei ole Suomessa konttoria. Saat ulkomaan pääomatuloa, josta voit vähentää mahdollisia tappioita. Suomalaiset pankit perivät korosta lähdeveroa ja siitä ei voi tehdä vähennyksiä. Inflaatio on nyt noin 2,5 prosenttia vuodessa, eli korkoa sinun pitäisi saada 2,5 prosenttia + vero (30 prosenttia voitosta) jotta pääomasi arvo säilyy.
En itse suosittelisi ulkomaan pörssejä aloittelevalle säästäjälle. Suomella ei ole kaikkien maiden kanssa verosopimusta, ja tuotoista joutuu maksamaan kaksinkertaisen veron, ellei itse osaa hakea hyvitystä kohdemaan verottajalta.
Helpoin tapa aloittaa sijoittaminen on perustaa osakesäästötili, koska silloin veroasioista ei tarvitse huolehtia. Jos kuitenkin ymmärtää jotain verotuksesta, ja osaa laskea uudet hankintamenot yhtiötapahtumien jälkeen, niin silloin arvo-osuustili on parempi ratkaisu. Osinkojen verotus on hieman keveämpää, ja tappiot voi vähentää silloin, kun haluaa.
Rahastoihin voi sijoittaa vaikka 100 euroa kuukaudessa. Kulut on n.1% mutta itse ei tarvitse pörssikursseja seurailla.
Voit nostaa milloin haluat jos tarvitset varoja käytettävissä 3 pankkipäivässä. Itse olen sijoittanut matalan riskin rahastoon. Arvo noussut n. 5-6%/vuosi kulut huomiotuina.
Et ole edes ikääntyvää ihmistä nähnyt edes
Minä aloitin kuukausisijoittamisen pienikuluisiin osakeindeksirahastoihin juuri sinun ikäisenäsi 14 vuotta sitten. Nyt tilanne on se, että rahastosijoitusteni arvo on yli kaksi kertaa niin paljon kuin mitä olen itse rahoja sijoituksiin laittanut.
Sinun 100 €/kk summallasi vastaava tuotto tarkoittaisi sitä, että sinulla olisi 14 vuoden jälkeen juuri 61 vuotta täytettyäsi yli 33 000 €. Mennyt tuotto ei ole kuitenkaan koskaan tae tulevasta, joten en voi mitenkään luvata, että sijoitukset tuottavat seuraavan 14 vuoden aikana yhtä hyvin kuin menneen 14 vuoden aikana.
Aika merkittävää minusta sinun kannaltasi on se, kuinka paljon muu elämäsi kärsii, jos sijoitat tuon 100 €/kk. Joudutko karsimaan jostain sinulle tärkeästä vai saisitko summan kokoon karsimalla jotain turhia menoja, jotka eivät oikeasti tuota sinulle iloa? Minulla on selvästi isommat tulot, joten sijoituksiin menevä raha on minulle aidosti ylimääräistä.