Hyvät survivalistit ja preppaajat! Jaetaanko parhaat vinkit tähän.
Itse en ole mikään tuomionpäivään varautuja, mutta kieltämättä on alkanut mietityttämään yhteiskuntaamme mahdollisesti kohtaavat uhkatilanteet. Mitä jos pska osuukin tuulettimeen, ja pitää selviytyä x määrä päiviä enemmän tai vähemmän kaoottisessa tilanteessa. Meillä kaivo, josta saa vettä (tosin vaatinee keittämisen), puuliesi jolla saa tarvittaessa lämmitettyä vettä, ruokaa ja kotia. Pino polttopuita. Siinäpä ne oikeastaan ovat. Perheessä kaksi aikuista, kaksi teiniä, kaksi koiraa. En pelkää koronavirusta, mutta tiedostan mahdollisen pandemian riskit. Siksipä tässä herättelen (asiallista) keskustelua. Ajatuksia? Vinkkejä?
Kommentit (7619)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen päässyt varautumisessa siihen pisteeseen, että vedensaanti, kodin lämmitys, ruoan varastointi ja valmistus eivät ole minkään julkisen infran varassa. On maata, työkaluja ym tarpeistoa. Osaan rakentaa, tehdä vaatteita, hoitaa kotieläimiä, tehdä maatöitä hevosella jne. Näillä taidoilla ehkä rauhan oloissa pärjäisin, vaikka yhteiskunta lakkaisi olemasta.
Kotivaraa ei juuri ole, se pitäisi organisoida.
Retkeilyvälineitä on ja niillä pärjää pahoissakin olosuhteissa, mutta ne ovat hajallaan siellä täällä. Ne pitäisi olla pakattuna nopeasti mukaan otettaviksi, jos tulisi äkkilähtö.
Tällä hetkellä en pystyisi puolustamaan kotiani tositilanteessa. Ei ole aseita enkä osaa niitä käyttää.
Itse en retkeilystä välitä yhtään, mutta varautumismielessä olisin valmis jotain hankkimaan. Mitä ehdotatte tähän eli mitkä tarvikkeet ja taidot ka
Lähdetään ensin siitä että mikä on se tilanne jossa sinun tulee pärjätä ulkosalla? Jos alue evakuoidaan, liikut joko omalla kyydillä tai valtion järjestämällä bussillakyydillä toisaalle itse järjestämääsi majoitukseen tai evakuointikeskukseen ja siitä järjestettyyn asumiseen - eli et joudu taivasalle. Sama jos kotona tulee vesivahinko, tulipalo tms., sen takia ei tarvitse nukkua ulkona. Suomessa on aika vähän sellaisia tilanteita joissa yhtäkkiä ja pakosta pitäisi mennä talvimetsään selviämään.
Minä ehkä keskittyisin tällaisen varautumisen siihen siirtymiseen. Mitä tarvitsen mukaan ja että pärjään säässä kuin säässä.
Passeista vielä: jos voi hakea jonkun toisen tolkun maan kaksoiskansalaisuutta, se kannattaa nyt tehdä. Tosin Suomen ja EU:n passi on kyllä jo ihan parhaita mitä voi olla.
Vierailija kirjoitti:
Passeista vielä: jos voi hakea jonkun toisen tolkun maan kaksoiskansalaisuutta, se kannattaa nyt tehdä. Tosin Suomen ja EU:n passi on kyllä jo ihan parhaita mitä voi olla.
Miten sellainen onnistuu? Voiko tuosta vaan hakea jonkun toisen maan passia? Entä mistä voi tietää, että mikä on sen toisen maan tilanne kriisin tai sodan sattuessa? Tai velvoittaako passi/kansalaisuus sinua sen toisen maan puolustukseen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No niin.
Asiaa jo muutaman vuoden harrastaneena voin jakaa sen minkä olen huomannut ja asiasta opiskellut.
1. Täälläkin jo mainittu varastoi mitä syöt ja syö mitä varastoit. Opettele valmistaman ruokia pitkään säilyvistä ruuista niin et joudu opettelemaan tätä tositilanteessa. Varastoon on hyvä luoda parikiertojärjestelmä eli esim tölkit kahteen pinoon joista toisesta syödään ja kun pino 1 on syöty niin pino ostetaan täyteen ja siirrytään käyttämään pinoa 2. So. Varasto kiertää.
2. Vitamiineja ei tarvitse erikseen säilöä. Hunaja sisältää lähes kaikki tarpeelliset vitamiinit ja säilyy todidistettavasti tuhansia vuosia. Paras säilytysastia on lasipurkki metallikannella.
3. Jos haluat mennä pidemmälle niin osta vakuumikone. Kunnollinen merkki kuten esim Lava.
4. Valkoinen riisi pakattuna vakuumiin ja valolta suojattuna säilyy lähes loputtomii
Hunaja sisältää vain vesiliukoisia vitamiineja, siis B- ja C. Rasvaliukoiset ADEK-vitamiinit ovat Ihmiselle elintärkeitä, siis A, D, E ja K. Niitä ei ole hunajassa ollenkaan.
Henkisen varautumisen merkitystä ei pidä aliarvioida. En tosin tiedä, mikä siihen auttaisi muu kuin se, että tekee parhaansa ja hoitaa kotivaran kuntoon ja sen lisäksi yrittää nauttia elämästä ja miettiä muitakin asioita. Sama pätee kaikkiin ahdistaviin kriiseihin. Minulla todettiin syöpä ja sen kanssa henkisesti pärjääminen on paljon vaikeampaa kuin tämä mahdolliseen, mutta ei varmaan sotaan varautuminen. Ilmeisesti kriisit kuuluvat ihmiselämään, kuvitelma, ettei mikään ikinä uhkaisi on epärealistista pään laittamista pensaaseen.
Onko teillä ystäviä tai sukulaisia auttamassa varautumisesta tai siinä hetkessä jos joku kriisi tai sota syttyy? Esimerkiksi majoittumisessa, siirtymisessä tai missä tahansa asiassa. Itse en yksin pystyisi lähtemään evakuointiin ilman apua. Onko teillä esim ikäihmisiä palvelutaloissa tai hoitolaitoksissa tai yksin kodeissaan? Haetteko heidät mukaanne?
Vierailija kirjoitti:
Onko teillä ystäviä tai sukulaisia auttamassa varautumisesta tai siinä hetkessä jos joku kriisi tai sota syttyy? Esimerkiksi majoittumisessa, siirtymisessä tai missä tahansa asiassa. Itse en yksin pystyisi lähtemään evakuointiin ilman apua. Onko teillä esim ikäihmisiä palvelutaloissa tai hoitolaitoksissa tai yksin kodeissaan? Haetteko heidät mukaanne?
Kukaan sukulainen tai kaveri ei halua kuulla sanaakaan varautumisesta. Eivät suostu ostamaan perheilleen edes pullovettä kotivaraan. Olen tarjonnut ilmaisia tavaroita, eivät halua niitä. Pitävät varautujia hysteerisinä. Ei voi mitään.
Yle: Eriarvoisuus nakertaa Suomen kriisinkestävyyttä tutkijat listasivat yli sata keinoa parantaa hyvinvointia Suomessa
Onkohan Suomessa tehty mitään kokeiluja väestönsuojassa olemisesta? Jotta selviäisi mitä sinne pitäisi ottaa mukaan ja mikä koituisi ongelmaksi.
Vierailija kirjoitti:
Me olemme puolison kanssa niitä, jotka auttavat omia läheisiämme, koska meillä on tilaa ja omia resursseja ruoan, lämmön ja veden osalta. Sun ei tarvitse olla huolissaan jos tulee evakuointi. Suomessa on laskettu sen varaan, että suurin osa pääsee evakuoitumaan omillaan, mutta niitä autetaan, jotka eivät pääse. Ihmisiä kuljetetaan evakuointikeskuksiin ja sieltä edelleen osoitettuun evakuointipaikkaan. Pelkän kyydinkin saa jos on sukulaisia tai jollain muulla tavalla itse järjestyvä paikka tiedossa. Huono homma tossa on se, ettei voi ottaa mitään lemmikkiä mukaan, vaikka tarvitsisi vain sen yhteiskunnan järjestämän kyydin. Siihen kannattaa olla joku varasuunnitelma.
Laitoksissa olevien kansalaisten evakuoinnista ja jatkosijoituksesta vastaa yhteiskunta. He ovat kriisitilanteissa automaattisesti etusijalla niin pelastustoimien kuin hyvinvoinnin osalta. Myös kotona olevat vanhukset kuuluvat siihen ryhmään kansalaisia, jotka saavat apua tarpeensa mukaisesti.
Korvatulpat ja unimaski, hyvä idea. En tullut edes ajatelleeksi, kun olen sitä tyyppiä joka osaa nukahtaa vaikka täydessä Messukeskuksessa kunhan löydän mukavan löhöilypaikan, mutta kaikki korviin tungettava ja naamalle laitettava vaan häiritsee. Mutta kannattaa mennä omien mieltymysten mukaan ja muistella omia kokemuksia esim. pitkillä lennoilla nukkumisesta.
Viihteeksi ottaisin varmaan sen kirjan mikä sattuisi olemaan kirjastosta lainassa. Mutta enemmän huolettaa miten lapsi jaksaisi. Itse olen juuri sellainen meditoinnin mestari joka pystyy todistetusti istumaan vaikka 8-13h auto/lentomatkat maisemia katsellen tai ihan vaan omiin ajatuksiin hukkuen, tylsistymättä. Koen ajan kulumisen kaksi kertaa nopeammin.
Jos oikeasti eläydyn siihen, että pitäisi evakuoitua toiseen kaupunkiin tai paikkaan pelkän repun tai kassin kanssa, niin tosi vähän saisi mukaansa. Voisi joutua kävelemään pitkiä matkoja, jos tiet on poikki, niin autolla ei pääsekään. Tai jos kotitalo tuhoutuisi vaikka tulipalossa ja pitäisi asettua johonkin muualle asumaan. Perustarvikkeiden lisäksi kaipaisin mukaan jotain henkilökohtaista. Joku valokuva paperisena ja joku pieni ylellisyysesine tai -vaate tms. Kuulostaa varmaan oudolle, mutta tavarat ovat näköjään iso osa identiteettiäni ja haluaisin tuntea minut minuksi kriisioloissakin.
Lisäksi olisi tärkeää pysyä kuivana. Nyt on talvellakin sateista koko ajan ja jos kastuu nollakelillä, niin tulee niin kylmä, ettei uskokaan. Bogout bagissä pitäisi panostaa sadekamppeisiin.
Nythän uhkaillaan kaupan lakolla (ja nimenomaan ruokakauppojakin koskevalla): https://www.hs.fi/politiikka/art-2000011003681.html
Tuollainen lakko saattaa aiheuttaa siihen varautumattomalle ihmiselle merkittäviä hankaluuksia jokapäiväisessä elämässä, jopa ihan siihen asti, ettei olekaan ruokaa pöytään.
Kiusa se on pienikin kiusa
S k e kirjoitti:
Nythän uhkaillaan kaupan lakolla (ja nimenomaan ruokakauppojakin koskevalla): https://www.hs.fi/politiikka/art-2000011003681.html
Tuollainen lakko saattaa aiheuttaa siihen varautumattomalle ihmiselle merkittäviä hankaluuksia jokapäiväisessä elämässä, jopa ihan siihen asti, ettei olekaan ruokaa pöytään.
No kai nyt ihminen muutaman päivän pärjää ilman kauppoja.
Siinähän sitä on samalla hyvä harjoitella varautumista hyvin helpolla tavoin. Mikäli ei tuosta selviä niin sitten on parempi laittaa kädet ristiin ettei koskaan joudu todelliseen kriisiin tai poikkeustilaan.
Kiinnostaa kysyä teiltä muilta, että mikä juttu erityisesti on varautumiseen liittyen mielessänne?
Itselläni on ruoka, juoma ja lämpö. En haluaisi palella, enkä olla janoissani. Pientä nälkää siedän, mutta ei liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Kiinnostaa kysyä teiltä muilta, että mikä juttu erityisesti on varautumiseen liittyen mielessänne?
Itselläni on ruoka, juoma ja lämpö. En haluaisi palella, enkä olla janoissani. Pientä nälkää siedän, mutta ei liikaa.
Turvallisuuden tunne on tärkeää. Mutta siihen varautuminen on hankalampaa. Ei voi tietää että millaista tilannetta eteen voi tulla ja miten pitkäksi aikaa.
Varmaan todennäköisesti ollaan kotona ja siellä ehkä ilman sähköjä. Toinen mahdollisuus on, että joutuu lähtemään jonnekin päin eli evakuoitumaan pois kotoa. Kolmas lienee joku pommisuoja,jota ei meillä ole tarjolla.
Nämä vaihtoehdot tuli mieleen lähinnä siksi kun mietin Ukrainan sodan seurauksia.
Olisi hirveää joutua lähtemään pois kotoa vuosikausiksi tai jopa lopullisesti. Se olisi vaikeinta.
Ensiapulaukku ja siihen tarvittavat lääkkeet. Myös lemmikeille.
Tämä on hyvä vinkki. Nykyään kaikki on sähköisessä tallessa, mutta eipä niitä sieltä saa, jos ei ole sähköä. Tai jos ei netti ym toimi.