Hyvät survivalistit ja preppaajat! Jaetaanko parhaat vinkit tähän.
Itse en ole mikään tuomionpäivään varautuja, mutta kieltämättä on alkanut mietityttämään yhteiskuntaamme mahdollisesti kohtaavat uhkatilanteet. Mitä jos pska osuukin tuulettimeen, ja pitää selviytyä x määrä päiviä enemmän tai vähemmän kaoottisessa tilanteessa. Meillä kaivo, josta saa vettä (tosin vaatinee keittämisen), puuliesi jolla saa tarvittaessa lämmitettyä vettä, ruokaa ja kotia. Pino polttopuita. Siinäpä ne oikeastaan ovat. Perheessä kaksi aikuista, kaksi teiniä, kaksi koiraa. En pelkää koronavirusta, mutta tiedostan mahdollisen pandemian riskit. Siksipä tässä herättelen (asiallista) keskustelua. Ajatuksia? Vinkkejä?
Kommentit (7615)
Jos ei uskalla autossa kuljettaa kaasua, niin miten olisi Nuotiotarvikkeet? Eli että saisi nuotion tehtyä alkuun.
Minulla on aina autossa kattava ensiapulaukku, hopeahuopa, heijastinliivejä, puukko, linkkari, lamppu, vettä, jäähdyttäjän nestettä, pastilleja, paperia, kynä, hanskat. Talvella jos lähdetään pitemmälle reissulle niin on lämpimät vaatteet, tyyliin haalarit. Muuten voisi pitää kunnon makuupussia autossa mukana. Jos on tuulista ja merelle päin mökille menossa niin usein on moottorisaha ja saappaat mukana. Vettä voisi pitää autossa muutaman pullon aina.
Oletteko löytäneet jostain edullisia villahuopia? Siis aitoa villaa. Ei tarvitse olla kauniita, mutta lämpimiä ja isoja eli 150x200cm. Villan etu on lämpimänä pitäminen myös kosteana. Eikä vissiin syty herkästi palamaan.
Kevytretkeilijöitä löytyy hyviä vinkkejä kevyeen pakkaamiseen ja toki retkeilyyn, mutta myös varautumiseen.
Oletteko lomilla tai muuten matkoilla huomioineet varautumisen jotenkin?
Vierailija kirjoitti:
Oletteko löytäneet jostain edullisia villahuopia? Siis aitoa villaa. Ei tarvitse olla kauniita, mutta lämpimiä ja isoja eli 150x200cm. Villan etu on lämpimänä pitäminen myös kosteana. Eikä vissiin syty herkästi palamaan.
Varustelekalla on joskus ollut armeijaylijäämänä myynnissä.
Vierailija kirjoitti:
On mulla aina perussetti, vettä, evästä, EA-tarvikkeet, villasukat, hätämakuupussi (vastaa pelastuslakanaa mutta on makuupussi), lämmittimet, särkylääkkeet, otsavalo ym. Nää on oikeastaan aina mukana.
Vierailija kirjoitti:
Pidän matkapalohälytintä, pientä linkkaria ja lamppua aina mukana. Tämä tapa alkoi jo työskennellessäni laivalla kauan sitten. Lisäksi otan huoneen aina minne pääsee portaita mahdollisimman läheltä ja alakerroksista. Laivalla tulee tarkistettua poistumistiet.
Vierailija kirjoitti:
Jos ei uskalla autossa kuljettaa kaasua, niin miten olisi Nuotiotarvikkeet? Eli että saisi nuotion tehtyä alkuun.
No ei ainakaan puuklapeja kannata säilyttää autossa, koska niistä tulee kosteutta ja ötököitä. Nuotion sytyttämisessä on myös oma hommansa ja avotulen tekeminen ei ole aina sallittua tai fiksuakaan. Kokkaamiseen vai lämpimänä pysymiseen?
Mulla ei autossa ole kauheasti tavaraa, vaan mulla on aina reppu mukana. Autossa on tuulilasinpesuneste, renkaanpaikkausvaahto, perusensiapupakkaus (siellä on alumiinilakana), turvavyöleikkuri, talouspaperia ja kevytsoraa (hiekotukseen liukkaalla). Talvella myös iso viltti ja yleensä myös vaihtokengät sekä pieni lapio.
Repussa on heijastinliivi (se on varmaan useimmin tarvittu varuste), juomapullo, pientä syötävää, puhelin, laturi, läppäri, särkylääkkeet (migreenin estolääkityksenä), lusikka ja sakset. Ette usko, miten usein lusikkaa tarttee!
Mutta varustuksen ideana on, että noilla pärjää sen muutaman tunnin, mitä maksimissaan teiden raivaaminen onnettomuuden jäljiltä kestää. Se on oikeastaan ainoa syy, miksi joutuisi tuntikausia (talvisaikaan) odottelemaan autossa. Ja lämmin huopa on kiva esimerkiksi, jos auto on ollut kylmässä parkissa ja joutuu lähtemään ajamaan kylmiltään... tai kyytiläisen lämmikkeeksi. Jos auto on lentokentän parkissa, niin siellä on villasukat ja kunnon sjokengät odottamassa 😆
Vierailija kirjoitti:
Varustelekasta löytyy halvimmat villahuovat ja Savenmaalla on halpoja britti-inttihuopia. Ne eivät ole villaa, mutta ovat hyviä.
Nordean ongelmista tuli mieleen, että minkä verran teillä on käteistä siltä varalta, että kortit ja automaatit ei toimi? Mulla on lompakossa 40 euroa, että saa kaupassa tärkeimmät jos kortti ei toimi, autossa 20 euroa, että saa ede vähän bensaa ja kotona 150 euroa jos olisi joku pidempikestoinen homma.
Vierailija kirjoitti:
No ainakin sen verran ulkomaanmatkoilla, että on hyvä matkavakuutus, käteistä jonkin verran, huonompi kännykkä varkaita houkuttelevan sijaan ja kuva passin "minäaukeamasta". Se nopeuttaa asiaa jos passi ja lompakko, jossa on muut id:t varastetaan ja pitää saada konsulaatista uusi.
Vierailija kirjoitti:
Nordean ongelmista tuli mieleen, että minkä verran teillä on käteistä siltä varalta, että kortit ja automaatit ei toimi? Mulla on lompakossa 40 euroa, että saa kaupassa tärkeimmät jos kortti ei toimi, autossa 20 euroa, että saa ede vähän bensaa ja kotona 150 euroa jos olisi joku pidempikestoinen homma.
Minusta tuo yhteissumma 210 euroa on erittäin hyvä. Ehkä pitäisin mukana enemmän rahaa, jonka hajasijoittaisin laukku- ja lompakkovarkaiden varalta. Autossa ei kannattaisi pitää rahaa yhtään - tarvitseeko edes parkkikolikoita nykyään?
Minulla on 50 euroa kukkarossa, ei muuta käteisvaraa missään. Mutta eihän tuo riitä, jos joutuu turvautumaan taksiin kotiin päästäkseen ja lisäksi maksamaan suuruusluokaltaan viikonlopun ruokaostokset käteisellä. Ehkä mukana voisi olla 100€ ja kotijemmassa toinen 100€.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta tuo yhteissumma 210 euroa on erittäin hyvä. Ehkä pitäisin mukana enemmän rahaa, jonka hajasijoittaisin laukku- ja lompakkovarkaiden varalta. Autossa ei kannattaisi pitää rahaa yhtään - tarvitseeko edes parkkikolikoita nykyään?
Minulla on 50 euroa kukkarossa, ei muuta käteisvaraa missään. Mutta eihän tuo riitä, jos joutuu turvautumaan taksiin kotiin päästäkseen ja lisäksi maksamaan suuruusluokaltaan viikonlopun ruokaostokset käteisellä. Ehkä mukana voisi olla 100€ ja kotijemmassa toinen 100€.
Se 20 euronen autossa on siltä varalta, että lompakko unohtuu juuri pahalla hetkellä kotiin/työpaikalle/varastetaan ja autoon pitäisi saada sen veraran bensaa, että pääsee kotiin. Se seteli on sellaisessa paikassa, ettei sitä muut löydä. Jos pitäisi ottaa taksi, niin maksaisin sitten sillä rahalla, joka on lompakossa ja loput tarvittaessa kotona olevista rahoista. Mukana en viitsi kantaa enempää, kuin sen 40 euroa.
Mulla on noin satasen verran kukkarossa hätävarana, mutta aina joskus sitä tarvitaan muuten vaan syystä tai toisesta, kun muut maksutavat eivät ole toimineet. Että ei se ihan turhaa ole muillekaan kuin survivalisteille.
6.10.2024
Lidl-ruokakaupoissa oli sunnuntai-iltapäivänä laajoja häiriöitä maksupäätteiden toiminnassa.
Asian vahvisti Ilta-Sanomille Päivi-Sisko Riikonen Lidlin viestinnästä. Asiasta uutisoi ensimmäisenä Iltalehti.
Häiriön seurauksena Lidl-myymälöissä pystyi maksamaan ainoastaan käteisellä.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on Trangia kaasupolttimolla, jota ajattelin voivani käyttää sähkökatkon aikana lasitetulla parvekkeella. Mutta uutinen retkeilijöiden räjähtäneestä kaasupullosta pistää vähän miettimään. Toivottavasti tästä tulee lisätietoja, eli oliko tunari käyttäjä vai täysin epäkelpo laite, vai voiko noin käydä missä ja milloin vain.
Parvekkeellahan saa käyttää esim kaasugrilliä ja sellaisen hankkineella saattaa olla siinä 5kg tai 10kg nestekaasupullo. Minkälainen riski on minun Trangiani 230g:n kokoinen kaasupurkki?
Linkki uutiseen: https://www.metsa.fi/tiedotteet/karhunjuomalammen-paivatupa-suljettu-py…
Linkki Tukes:n kommentit: https://www.hs.fi/suomi/art-2000010729847.html
"Onnettomuus tapahtui sunnuntaina 29.9 iltapäivällä, kun retkeilijät olivat tuvassa valmistamassa ruokaa kaasulla toimivalla retkikeittimellä. Keittimeen oli yhdistetty retkeilijöiden oma, pieni kaasupullo. Polttimen liitinletku oli yllättäen syttynyt keittimen päästä tuleen, eivätkä retkeilijät olleet saaneet tulta sammutettua. Asiakkaat olivat sen jälkeen poistuneet tuvasta ulos ja sulkeneet tuvan oven, ja muutaman minuutin kuluttua kaasupullo oli räjähtänyt tuvan sisällä halkaisten tuvan oven ja nostaen rakennuksen katon ilmaan. Kukaan ei vahingoittunut onnettomuudessa."
Liitinletku oli kiinnitetty huolimattomasti ja siitä falskasi kaasua, joka tietenkin syttyi, kun keittimeen sytytettiin liekki. Eivät ilmeisesti olleet testanneet liitosta ennen käyttöönottoa, eivätkä osanneet kääntää kaasuhanaa kiinni, kun falskaava liitinletkukin puski tulta. Siltä tuo kuulostaa.
Ensiapu laukku ja omat lääkkeet.