Hyvät survivalistit ja preppaajat! Jaetaanko parhaat vinkit tähän.
Itse en ole mikään tuomionpäivään varautuja, mutta kieltämättä on alkanut mietityttämään yhteiskuntaamme mahdollisesti kohtaavat uhkatilanteet. Mitä jos pska osuukin tuulettimeen, ja pitää selviytyä x määrä päiviä enemmän tai vähemmän kaoottisessa tilanteessa. Meillä kaivo, josta saa vettä (tosin vaatinee keittämisen), puuliesi jolla saa tarvittaessa lämmitettyä vettä, ruokaa ja kotia. Pino polttopuita. Siinäpä ne oikeastaan ovat. Perheessä kaksi aikuista, kaksi teiniä, kaksi koiraa. En pelkää koronavirusta, mutta tiedostan mahdollisen pandemian riskit. Siksipä tässä herättelen (asiallista) keskustelua. Ajatuksia? Vinkkejä?
Kommentit (7615)
Meiltä on ensimmäiselle päällystetylle tienpätkälle matkaa yli 5km. Sitä matkaa ei kyllä vedettävää ostoskassia perässä vedetä niin, että se pysyisi ehjänä. Tosin tuo matka kuljettaisiin joka tapauksessa autolla/mopoautolla/pyörällä/potkukelkalla kelistä ja tilanteesta riippuen. Evakuointikeskus todennäköisesti olisi paikallisen koulun pihalla, sinne ei autoja saa kovin montaa parkkiin, joten auto pitää jättää johonkin matkan varrelle kodin ja sen evakuointokeskuksen välille, jos ei omalla autolla voi evakuoitua.
Tosin oletan, ettei täältä korvesta edes evakuoida ketään, ainoa potentiaalinen skenaario olisi laaja metsäpalo, mutta silloinkin pitäisi poistua ihan omin voimin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on ollut vähän hölmö päähänpinttymä ns. bugout bagin suhteen. Aina sanotaan, että sen pitäisi olla reppu, mutta siihenhän ei paljon isoa ja painavaa tavaraa mahdu. Ostin sitten sellaisen vanhusten perässävedettävän ostoskärryn 😀 Saapahan tarvittaessa lastattua tavaraa.
No sinulla on todellakin hölmö päähänpinttymä. Ajatus pakorepusta on järkevä, mutta perässä vedettävän ostoskärryyn käyttämisestä on järjetön. Tietysti jos meinaat vaan sivistyneesti hiippailla päällytettyjä teitä käyttäen niin mikäs siinä.
Kannataa sitten varoa ryöstäjiä ja varutua siihen että menee joko kärry tai henki. Tai sitten molemmat.
Millaisia teitä pitkin olette sitten varautuneita kulkemaan? Itse olen pitänyt täällä Helsingissä selvänä, että asfaltoituja katuja pitkin. Matka olisi j
Mulla on bugout bag ja suunnitelma siirtymiseksi kotoa osoitettuun väestönsuojaan. Vaihtoehtoisesti pieni evakkoreppu jossa on ne kaikki oleellisimmat (vaihtovaatteita, hygienia, vähän evästä jne.), jos pitäisi valtion järjestämällä kuljetuksella evakuoitua muualle - ja tää sama laukku toimii myös tilanteissa jos vaikka joutuu yllättäen sairaalaan, kotona sattuu vesivahinko tms. että joutuu yöksi/päiviksi pois kotoa. Mitään hirveen massiivista ei näissä tilanteissa tarvita mukaan.
Mutta tarvittaessa löytyy tarpeet joiden avulla pystyisin matkaamaan vaikka perhana kävellen ja metsien halki aina Ruotsiin asti. Ne mahtuu retkirinkkaan. En näe sellaista tilannetta kauhean realistisena. Nämä tarpeet on nyt retkeilykäytössä.
Mulla on kuljetusvälineet joka säälle. Talvella sukset ja ahkio jne.
Vierailija kirjoitti:
Meiltä on ensimmäiselle päällystetylle tienpätkälle matkaa yli 5km. Sitä matkaa ei kyllä vedettävää ostoskassia perässä vedetä niin, että se pysyisi ehjänä. Tosin tuo matka kuljettaisiin joka tapauksessa autolla/mopoautolla/pyörällä/potkukelkalla kelistä ja tilanteesta riippuen. Evakuointikeskus todennäköisesti olisi paikallisen koulun pihalla, sinne ei autoja saa kovin montaa parkkiin, joten auto pitää jättää johonkin matkan varrelle kodin ja sen evakuointokeskuksen välille, jos ei omalla autolla voi evakuoitua.
Tosin oletan, ettei täältä korvesta edes evakuoida ketään, ainoa potentiaalinen skenaario olisi laaja metsäpalo, mutta silloinkin pitäisi poistua ihan omin voimin.
Mulla olis ensimmäiselle soratielle varmaan yli 5 km :) En tosin ole varautunut evakuoitumaan yhtään minnekään, vaan varautumisen on kotivara-tasoa. Väestönsuojassa tietysti pystyisin muutaman päivän viettämään.
Tänään nostettiin kasvimaalta viimeiset porkkanat, punajuuret, palsternakat, lantut ja perunat. Nyt on maakellarissa laarit täynnä ruokaa. On kantarellia ja metsäsieniä, marjoja, hedelmiä, juureksia, 120 litraa omenamehua, 60 litraa marjamehuja, hilloja, pikkelssejä, säilöttyjä hedelmiä ja vihanneksia, vesipuolukkaa ja -tyrniä sekä erilaisia yrttipestoja. Keittiön kaapissa on jauhot, riisit, ryynit ja pastat kuukausiksi, pakkanen täynnä kalaa, marjaa ja vihanneksia, toisessa pakkasessa on hirveä, puolikas possu paloina ja muutama fasaani. Kanalassa 6 kanaa ja kukko, tallissa 5 vuohta. Kaupasta ei tarvitse kovin paljon ruokaa ostella taas kuukausiin.
Muutettiin maalle 6 vuotta sitten, eikä olla kaduttu hetkeäkään. Turkuun on matkaa reipas 25 kilometriä. Kaikki tarvittavat palvelut löytyy omalta paikkakunnalta. Vankassa hirsitalossa on puulämmitys. Omaa puuta on ainakin kolmeksi vuodeksi, vaikka ei tehtäisi lisää. On oma porakaivo, pihasauna ja tarvittaessa aggrekaatti jos sähkökatko olisi niin pitkä, että uhkaisi pakasteita. Täällä on hyvä elää pienillä kustannuksilla ja pärjätään hyvin, vaikka isompiakin juttuja tapahtuisi muualla.
Millaisia varautumistarvikkeita autoon?
Vierailija kirjoitti:
Ehkä makuupussi, lisäksi mahdollisesti pieni saha jos puu kaatuu tien poikki ja täytyy saada se poistettua. Kartta ja kompassi? Taskulamppu? Patterit menevät kyllä nopeasti tyhjiksi kylmässä. Tankki aina täynnä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä makuupussi, lisäksi mahdollisesti pieni saha jos puu kaatuu tien poikki ja täytyy saada se poistettua. Kartta ja kompassi? Taskulamppu? Patterit menevät kyllä nopeasti tyhjiksi kylmässä. Tankki aina täynnä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Edellä mainittujen lisäksi:
> Turvavyön leikkuri lähelle, ensiaputarvikkeet
> Talviulkovaatteet ja lämpimät (vedenpitävät) kengät, sadetakki/sateenvarjo/sadeviitta tms, työhanskat. Huopa, juomavettä, pikkupurtavaa, purukumia ja/tai pastilleja.
> Puhelimen akku aina ladattuna, autolaturi+latausjohto (kuulokkeet, niin jää kädet vapaiksi puhelun ajaksi), hinauspalvelun puhelinnumero
> Työkalut: heijastinliivi, varoituskolmio, lumiharja+jääskraba, lapio, hiekoitushiekkaa, renkaanvaihtotyökalut (onko renkaanpaikkausaineesta mihinkään?), hinausliina, akkukaapelit, puukko, varasulakkeita, (jauhesammutin?)
> Autolitkut: voiteluöljy, jäähdyttimen neste, tuulilasin pesuneste, adblue (diesel-autoihin), lukkoöljy+lukkosula
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moottorisaha. Pikkusahalla ei puita katkota. Jos se on niin ohut puu, saa sen kannettua pois tieltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja taas uutisissa pelotellaan siitä, että Suomesta voi loppua sähkö.
Hassua että tämä sama kommentti on postattu sanatarkasti moneen eri ketjuun.
Niinkö? Itse en ole kirjoittanut sen kuin tänne.
Eli joku on ajatellut että taas ja pelottelu on kivan raflaavia termejä että kommenttisi täytyy copy+pasteta moneen ketjuun jotka usein eivät liity edes aiheeseen? Aikamoista.
Carunan kohteisiin murtauduttu.
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010705422.html
Minusta näistä pitääkin olla vähän huolissaan (en ole tuo edellinen kirjoittaja).Nu
Noi "murrot" on niin hauskoja et taitaa olla kotoperäisiä. Syitä voidaan ihmetellä....
Minulla on Trangia kaasupolttimolla, jota ajattelin voivani käyttää sähkökatkon aikana lasitetulla parvekkeella. Mutta uutinen retkeilijöiden räjähtäneestä kaasupullosta pistää vähän miettimään. Toivottavasti tästä tulee lisätietoja, eli oliko tunari käyttäjä vai täysin epäkelpo laite, vai voiko noin käydä missä ja milloin vain.
Parvekkeellahan saa käyttää esim kaasugrilliä ja sellaisen hankkineella saattaa olla siinä 5kg tai 10kg nestekaasupullo. Minkälainen riski on minun Trangiani 230g:n kokoinen kaasupurkki?
Linkki uutiseen: https://www.metsa.fi/tiedotteet/karhunjuomalammen-paivatupa-suljettu-py…
Linkki Tukes:n kommentit: https://www.hs.fi/suomi/art-2000010729847.html
Vierailija kirjoitti:
Minulla on Trangia kaasupolttimolla, jota ajattelin voivani käyttää sähkökatkon aikana lasitetulla parvekkeella. Mutta uutinen retkeilijöiden räjähtäneestä kaasupullosta pistää vähän miettimään. Toivottavasti tästä tulee lisätietoja, eli oliko tunari käyttäjä vai täysin epäkelpo laite, vai voiko noin käydä missä ja milloin vain.
Parvekkeellahan saa käyttää esim kaasugrilliä ja sellaisen hankkineella saattaa olla siinä 5kg tai 10kg nestekaasupullo. Minkälainen riski on minun Trangiani 230g:n kokoinen kaasupurkki?
Linkki uutiseen: https://www.metsa.fi/tiedotteet/karhunjuomalammen-paivatupa-suljettu-py…
Linkki Tukes:n kommentit: https://www.hs.fi/suomi/art-2000010729847.html
Samaa ajattelin kun tuon näin. Olen itse käyttänyt polttonesteellä toimivaa trangiaa varovaisuudella osittain tällaisen - enemmän tai vähemmän irrationaalisen - räjähdyspelon takia (koulun kemian tunnilla oli useampi vaaratilanne). Olisi kiva tietää missä meni vikaan, että onko syytä pelon vahvistumiselle vai ei. :D
Vierailija kirjoitti:
Muut ovat antaneet jo hyviä vinkkejä, niin mainitsen itse, että sahan sijaan kirves on parempi. Sillä voi tehdä muutakin, kuin sahata ja hyvä lisä auton hanskalokeroon on ravistelusta aktivoituvat käsi- ja jalkalämmittimet, ne sellaiset pienet tyynyt, esimerkiksi tällaiset https://www.prisma.fi/tuotteet/100181878/house-kadenlammitin-hws001-2-k…
Kerran mökkireissulla väistettiin peuraa myöhään illalla ja auto liirasi ojan puolelle lumipenkkaan. Oltiin sopivasti sellaisessa kohdassa, ettei kännykkäyhteyttä ollut. Pimeetä kuin säkissä, ei mahdollisuutta soittaa apua, ulkona asteita 23 pakkasen puolella ja autossa ei voinut olla. Ne pienet lämpötyynyt oli pelastajia. Laitattiin yksi kissan koppaan sen makuualustan alle, itselle hanskoihin ja kenkiin yhdet ja sitten tarpomaan kohti lähintä taloa yli 4 kilometrin päässä... Ei toi nyt mikään paha matka ollut, mutta pimeässä, kylmässä ja myöhään illalla se ei hauskakaan ollut. Onneksi talossa oli väki paikalla.
En ole autoilija, mutta kuulin joskus vuosia sitten sellaisesta kiilasta joka laitetaan lumeen juuttuneen auton renkaiden alle luomaan kitkaa, ja auto irtoaa sillä taatusti mutta kiilakin usein lentää hevonhelvettiin siinä prosessissa. Toimii paremmin renkaiden paikallaan sutimiseen kuin hiekka yms.. Tietääkö joku minkä niminen väline olisi kyseessä?
Vierailija kirjoitti:
En ole autoilija, mutta kuulin joskus vuosia sitten sellaisesta kiilasta joka laitetaan lumeen juuttuneen auton renkaiden alle luomaan kitkaa, ja auto irtoaa sillä taatusti mutta kiilakin usein lentää hevonhelvettiin siinä prosessissa. Toimii paremmin renkaiden paikallaan sutimiseen kuin hiekka yms.. Tietääkö joku minkä niminen väline olisi kyseessä?
Kuulostaa tv-shopin tuotteelta. Ei sellaista kiilaa ole olemassa, jolla auton saisi taatusti liikkeelle. Varsinkaan jos auto on kunnolla jossain kinoksessa tai nokka ojaa kohti.
Auton tankkaan vähintään silloin kun se on puolillaan. Jos joutuu jonottamaan matkalla bensaa, niin siihen voi mennä paljon aikaa ja huonossa tilanteessa ei edes sitä saa.
Koitan varmaan jotain syötävää ja vettä laittaa autoon.
Lämpimät vaatteet on nyt taas ajankohtaiset eli ylimääräistä vaatetta ja joku peittokin ehkä autoon mukaan. Ja tosiaan lamppu. Muistaakseni vain yksi keltainen huomioliivi on autossa ja niitä saattaa olla järkevä olla kaikille matkustajille kun.
Jos miettii oikein äärimmäistä tilannetta, että on tien päällä ja kaikki mikä on mukana pitäisi riittää kriisitilanteessa pitkäksi aikaa. Eli jos ei vaikka pääsisi käymään kotona tai ostamaan mistään tarvittavia juttuja. Siitä näkökulmasta varautuminen on tärkeää, vaikka ei toivottavasti ole ihan lähellä.
Millaisia teitä pitkin olette sitten varautuneita kulkemaan? Itse olen pitänyt täällä Helsingissä selvänä, että asfaltoituja katuja pitkin. Matka olisi johonkin väestösuojaan tai evakuointiasemalle, tai työn ja kodin väliä kävellen, jos ei olisi autoa tai julkista liikennettä esim bensan loppumisen/sähköjen menon takia. Painavia kantamuksia olisi paljon.
Eli Ooletteko hahmottanut itsellenne, että mihin oikein olisitte menossa sellaisessa tilanteessa? Aikooko joku lähteä kulkemaan metsiä tai viheralueita pitkin, vaikka on teitäkin olemassa?
PS. Remeksen kirjat olette varmaan jo lukeneet, suosittelen seuraavaksi Helena Immosen Operaatio kettu-sarjaa.