Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hyvät survivalistit ja preppaajat! Jaetaanko parhaat vinkit tähän.

Vierailija
01.02.2020 |

Itse en ole mikään tuomionpäivään varautuja, mutta kieltämättä on alkanut mietityttämään yhteiskuntaamme mahdollisesti kohtaavat uhkatilanteet. Mitä jos pska osuukin tuulettimeen, ja pitää selviytyä x määrä päiviä enemmän tai vähemmän kaoottisessa tilanteessa. Meillä kaivo, josta saa vettä (tosin vaatinee keittämisen), puuliesi jolla saa tarvittaessa lämmitettyä vettä, ruokaa ja kotia. Pino polttopuita. Siinäpä ne oikeastaan ovat. Perheessä kaksi aikuista, kaksi teiniä, kaksi koiraa. En pelkää koronavirusta, mutta tiedostan mahdollisen pandemian riskit. Siksipä tässä herättelen (asiallista) keskustelua. Ajatuksia? Vinkkejä?

Kommentit (7614)

Vierailija
6321/7614 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ollaan varauduttu eniten taloudellisen tilanteen muuttumiseen pandemian alusta alkaen. Helmikuusta 2020 alkaen ollaan laitettu joka tilistä 70 euroa käteistä 20 ja 50 euron seteleinä sukanvarteen ja x määrä euroja säästötilille siltä varalta, että tulee paha taantuma, työpaikat menee tai tapahtuu jotain vielä pahempaa, vaikka se  s o t a  tai joku häirintä, ettei kortit toimi tai jostain muusta syystä täytyy pärjätä käteisellä.

Ruokaa on muutamaksi viikoksi, vettä 35 litraa kaupan vesikanistereissa. Patteriradio, taskulamppu, kynttilöitä, tulitikkuja, jätesäkkejä (jos vessa ei toimi), kaasulämmitin ja 2 kaasupulloa, retkikeitin, kuivashampoota, pohjoismaiden ja Euroopan paperinen kartta, käsipyyhkeitä ja särkylääkkeitä. Siinä on meidän kotivara.

Vierailija
6322/7614 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Realismia elämästä sodan keskellä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
6323/7614 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko joku varastoinut syötävien kasvien siemeniä varautumismielessä? 

Vierailija
6324/7614 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me ollaan varauduttu eniten taloudellisen tilanteen muuttumiseen pandemian alusta alkaen. Helmikuusta 2020 alkaen ollaan laitettu joka tilistä 70 euroa käteistä 20 ja 50 euron seteleinä sukanvarteen ja x määrä euroja säästötilille siltä varalta, että tulee paha taantuma, työpaikat menee tai tapahtuu jotain vielä pahempaa, vaikka se  s o t a  tai joku häirintä, ettei kortit toimi tai jostain muusta syystä täytyy pärjätä käteisellä.

Ruokaa on muutamaksi viikoksi, vettä 35 litraa kaupan vesikanistereissa. Patteriradio, taskulamppu, kynttilöitä, tulitikkuja, jätesäkkejä (jos vessa ei toimi), kaasulämmitin ja 2 kaasupulloa, retkikeitin, kuivashampoota, pohjoismaiden ja Euroopan paperinen kartta, käsipyyhkeitä ja särkylääkkeitä. Siinä on meidän kotivara.

Hyviä vinkkejä, erityisesti tuo paperi kartta.

Vierailija
6325/7614 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostan ensi vuodelle siemeniä aina edellisenä syksynä, kun niitä saa poistohinnoilla, joten tavallaan kyllä.

Vierailija
6326/7614 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos joutuisit olemaan väestönsuojassa tai kellarissa tms, niin mitä ajanvietettä sinne ottaisit mukaasi?

Ihan oikeasti ottaisin mukaan Raamatun ja muutakin luettavaa. Siinä ehkä kauhistuneena ja kuolemaa pelkäävänä tulee mieleen vakavat asiat. 

Jaa että tuhansien vuosien takaiset lammaspaimenten ja maantiekiertäjien satuilut ovat jotenkin vakavia asioita? Höpsistä pussiin ja pussin suu kiinni. 

Kaikkein järkyttävintä ihmisissä on se kuinka tyhmiä ja helposti harhaanjohdettavia suurin osa on. Melkein yhtä inhottavaa on se kuinka eräät sitten tätä heikkoutta käyttävät hyväkseen. 

Ensimmäinen uskonto syntyi kun huijari ja herkkäuskoinen kohtasivat. Sittemmin tätä kaavaa on toistettu tuhansia kertoja, keksitty yhä uusia jumalia ja "jeesuksia" uskovaisten juksaamiseksi ja huijareiden hyödyksi. 

Tiedän tämän omakohtaisesti kun olen ollut mukana eräässä kristillisessä lahkossa. Missään vaiheessa en ole ollut pätkääkään uskovainen vaan aina ymmärtänyt missä tässä pelissä on kyse. Se on rumaa peliä ja minun piti se omalta osaltani lopettaa kun en ollut sittenkään tarpeeksi paatunut siihen hommaan. Mutta moni on ja tekee "uskontyötä" aivan säälimättä ja vailla mitään omantunnontuskia.

Vierailija
6327/7614 |
10.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos tulisi tilanne, että jouduttaisiin olemaan väestönsuojassa pidempään, vaikka pari päivää, niin olen kuullut, että siellä ei ole vessaa, ei tule vettä, eikä ilmastointi tai tuuletus toimi. Vessana toimii siis ämpäri ja se on kaikille yhteinen. Ei ole ruokaakaan, vaan se pitäisi viedä sinne itse. 

Onneksi on ylipainoa sen verran että pärjään syömättä pari päivää. Mutta juotavaa tarvitsen. 

Onko sulla sitä vettä varastoituna? Ok, mutta itse  en haluaisi olla monta päivää syömättä, varsinkaan, kun on jotain muutakin harmittavaa samaan aikaan. Kuten vaikka se sähkökatko. 

Vierailija
6328/7614 |
10.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos tulisi tilanne, että jouduttaisiin olemaan väestönsuojassa pidempään, vaikka pari päivää, niin olen kuullut, että siellä ei ole vessaa, ei tule vettä, eikä ilmastointi tai tuuletus toimi. Vessana toimii siis ämpäri ja se on kaikille yhteinen. Ei ole ruokaakaan, vaan se pitäisi viedä sinne itse. 

Onneksi on ylipainoa sen verran että pärjään syömättä pari päivää. Mutta juotavaa tarvitsen. 

Onko sulla sitä vettä varastoituna? Ok, mutta itse  en haluaisi olla monta päivää syömättä, varsinkaan, kun on jotain muutakin harmittavaa samaan aikaan. Kuten vaikka se sähkökatko. 

Ei toki montaa päivää, mutta pari päivää menettelee. Mieluiten syön joka päivä, mutta kriisitilanteessa kestän paaston pari päivää. Juomista siis tarvitsen, sitä ei ole varastossa paljoa.

Vierailija
6329/7614 |
10.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki ihminen voi paastota pari päivää, mutta voi myös olla, että kun sen jälkeen paastoaja menee kauppaan, kaikki hyllyt on tyhjänä ja paastoajalle tulee muutama paastopäivä lisää.

Olisi suotavaa, että kaikilla olisi edes vähän kotivaraa. Kaupoilla ei mitään mittavia varastoja ole, huoltovarmuuskeskuksesta puhumattakaan (ruokaa siellä ei ole).  

Vierailija
6330/7614 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tulisi pitkäaikainen kriisi ja pitäisi itse kasvattaa ja metsästää oma ruoka, niin olisitko siihen valmis? Onko osaamista ja paikka siihen valmiina? Netti ja sähköt eivät toimisi, eli ohjeet kirjoista.

Vierailija
6331/7614 |
12.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos tulisi pitkäaikainen kriisi ja pitäisi itse kasvattaa ja metsästää oma ruoka, niin olisitko siihen valmis? Onko osaamista ja paikka siihen valmiina? Netti ja sähköt eivät toimisi, eli ohjeet kirjoista.

Metsän riista ei koko kansalle riittäisi missään tapauksessa, että ihan sama, vaikka metsästys ei multa sujukaan 😀

Puutarhasta sen sijaan saisin tarvittaessa hyvän lisän, on pikku pläntti, pieni kasvihuone ja hiukan osaamista. Omavaraiseksi tällä ei kyllä tule. 

Vierailija
6332/7614 |
12.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa ei ole riittävästi riistaa tai edes kalaa, jolla edes murto-osan kansalaisista voisi ruokkia, joten metsästyksestä ei ole hyötyä. Metsästys vie paljon energiaa ja riistan käsittely vaatii taitoja ja myös säilytystiloja. Ei siis kannattavaa pitkäaikaisessa kriisitilanteessa. Jos tältä pohjalta haluaa varautua, varmempaa ja helpompaa lihaa saa kasvattamalla itse kaneja ja kanoja, miksei kesäpossunkin. Kanojen munista kuoriutuu eniten kukonpoikia, joita ei voi jättää muutenkaan henkiin, sillä laumassa ei voi olla monta kukkoa. Kanit vaativat vähän ja lisääntyvät runsaasti. Lisänä voi laittaa vielä pari mehiläispesää hunajaa varten.

Vastaus kysymykseen joka tapauksessa on, että on osaamista ja paikka. Kasvatamme ja kalastamme nytkin yli 70% omasta ruoastamme.

Vierailija
6333/7614 |
12.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pidän yleensä moninkertaisesti sen, mitä harrastus tarvitsee. Ja visusti erillään hybridit, etten edes vahingossa luulisi kerääväni siemeniä niistä. Ja siemenvarasto tietty kiertää myös.

Vierailija
6334/7614 |
12.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei toki montaa päivää, mutta pari päivää menettelee. Mieluiten syön joka päivä, mutta kriisitilanteessa kestän paaston par

Pointti on siinä, että kriisitilanteessa täytyy olla täysissä voimissa. Paastoilla voi muulloin.

ohis

Vierailija
6335/7614 |
12.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun paras vinkki on, että on edes jotenkin kosketuksissa yhdistyksiin ja järjestöihin ja muihin sellaisiin järkeviin tahoihin, jotka auttaa Ukrainaa (siviilejä ja sotilaita jne). Koska siinä tulee samalla tehneeks jotain hyvää, pakattua vaikka lähteviä tavaroita banaanilaatikoihin ja pakun perään, ja samalla saa sitä jatkuvaa palautetta siitä, millasia varusteita tarvitaa, mikä on hyvää ja huonoa missäkin tavarassa/elintarvikkeessa missäkin olosuhteessa... Oon saanut monta hyvää oppia näin ja omaa kotivaraa muokkaillut sen pohjalta. Asun metsässä.

Vierailija
6336/7614 |
12.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vinkkejä säilykkeisiin liittyen eli mitä olette ostaneet kaupasta muuta kuin hernekeittoa? Jos ruokaa ei pysty valmistamaan eikä edes lämmittämään, niin mikä maistuisi kylmänä? 

Kyllähän kotona ainakin saa tehtyä retkikeittimellä kaikkea?

Mutta jos nyt tulis jostain syystä tilanne, etten voisi jetboiliani tohotttaa, söisin liha- kala- ja kanasäilykkeiden kanssa hiilareina näkkärin lisäksi säilykkeitä riisillä täytettyjä paprikoita ja viininlehtikääryleitä, raviolia jne. Ja jonkun verran mulla on täysdäilykkeinä valmiita aterioita, mutta ne maistuu vain mökillä, en juuri kotona syö esim. lihakeittoa säilykkeenä.

Lidlin kausituotteissa on ollut hyviä säilykelöytöjä.

Mutta keittimeen kannattaa panostaa ja kokeilla mieleiset ruoat vaikka päiväretkillä. 

Osta sellaista, mitä syöt muutenkin.

Vierailija
6337/7614 |
12.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos joutuisit olemaan väestönsuojassa tai kellarissa tms, niin mitä ajanvietettä sinne ottaisit mukaasi?

Ihan oikeasti ottaisin mukaan Raamatun ja muutakin luettavaa. Siinä ehkä kauhistuneena ja kuolemaa pelkäävänä tulee mieleen vakavat asiat. 

Jaa että tuhansien vuosien takaiset lammaspaimenten ja maantiekiertäjien satuilut ovat jotenkin vakavia asioita? Höpsistä pussiin ja pussin suu kiinni. 

Kaikkein järkyttävintä ihmisissä on se kuinka tyhmiä ja helposti harhaanjohdettavia suurin osa on. Melkein yhtä inhottavaa on se kuinka eräät sitten tätä heikkoutta käyttävät hyväkseen. 

Ensimmäinen uskonto syntyi kun huijari ja herkkäuskoinen kohtasivat. Sittemmin tätä kaavaa on toistettu tuhansia kertoja, keksitty yhä uusia jumalia ja "jeesuksia" uskovaist

Missä kohtaa sulla oli tässä se sun varautumisvinkki? Jos raamattu jollekin tuo toivoa, ei se ole sulta pois.

Vierailija
6338/7614 |
12.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todennäköisimpiin kriiseihin kannattaa varautua. Epätodennäköisimpiin ei.

Vierailija
6339/7614 |
12.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei toki montaa päivää, mutta pari päivää menettelee. Mieluiten syön joka

Hyväkuntoisellakin alkaa parissa päivässä motoriikka kärsiä ja korvien välissä tapahtua kummallisia. Kun aivot eivät saa ravinteita, keskittyminen vaikeutuu merkittävästi ja mielialassa tapahtuu suuria muutoksia. Ihminen palelee ja väsyy, alkaa ilmetä vatsakipuja ja lihakset eivät toimi normaalisti. Parissa päivässä voi saada itselleen myös ummetuksen. Näihin asioihin ylipaino tai edes se hyväkuntoisuus eivät vaikuta, joten kannattaa olla jotain syötävää sen sijaan, että lähtee parin päivän paastolinjalle.

Vierailija
6340/7614 |
13.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sarjassamme älkää tehkö näin (brittituttavani kertomaa):

Prepperi oli haudannut "tarpeellisia asioita" maahan, ensin laittoi ne niihin perus sinisiin muovitynnyreihin, mitä Suomessakin löytyy joka kolmannen okt:n rännin alta. Sit oli vielä laittanut sen peltiseen öljytynnyriin. No, onhan se aika varma jemma maahan kaivettuna?

Oli vaan kaivanut ne liikenneympyröiden keskelle. Ja mitä tehdään katualueilla, kun remontoidaan? Kaivetaan kaikki auki. Kaivurikuski oli huomannut kauhan osuvan ruosteiseen sylinteriin, soittanut hätänumeroon ja kohta oli evakuoitu koko lähiö... Brittein saarilla kun edelleen jatkuvasti löytyy noita saksalaisten pudottamia räjähtämättömiä pommeja, niin proseduuri on ihan automaattinen.

Et ei näin rakkaat kotivaraa jemmaavat palstalaiset.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kolme