Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hyvät survivalistit ja preppaajat! Jaetaanko parhaat vinkit tähän.

Vierailija
01.02.2020 |

Itse en ole mikään tuomionpäivään varautuja, mutta kieltämättä on alkanut mietityttämään yhteiskuntaamme mahdollisesti kohtaavat uhkatilanteet. Mitä jos pska osuukin tuulettimeen, ja pitää selviytyä x määrä päiviä enemmän tai vähemmän kaoottisessa tilanteessa. Meillä kaivo, josta saa vettä (tosin vaatinee keittämisen), puuliesi jolla saa tarvittaessa lämmitettyä vettä, ruokaa ja kotia. Pino polttopuita. Siinäpä ne oikeastaan ovat. Perheessä kaksi aikuista, kaksi teiniä, kaksi koiraa. En pelkää koronavirusta, mutta tiedostan mahdollisen pandemian riskit. Siksipä tässä herättelen (asiallista) keskustelua. Ajatuksia? Vinkkejä?

Kommentit (7614)

Vierailija
6281/7614 |
03.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joutuisit olemaan väestönsuojassa tai kellarissa tms, niin mitä ajanvietettä sinne ottaisit mukaasi?

Vierailija
6282/7614 |
03.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikuttaako varautuminen lomailuusi tai matkustamiseen? Eli vältätkö jotakin sen takia? Tai otatko vieraassa paikassa erityisesti jotain huomioon? 

Olen ollut nuorempana erinäisissä tilanteissa harrastuksen kautta. Tämä on jättänyt tiettyjä tapoja nyt perheenäitinä. Reissussa ja lasten yökyläillessä mukana on palohälytin. Mistäpä tiedät tai luotat siihen, onko vuokramökissä tai vaikka jossain pihamökissä jossa nukkuvat yökylässä, toimiva palohälytin? Meillä on kotona yksi pieni 10v pattereilla hyllyn päällä, josta yökylään tai reissuun lähtevä nappaa mukaan. Monitoimilinkkari kulkee aina mukana. Autossa on aina ensiapuvälineet, pieni lääkevarasto, puukko, huopa, tulitikut, valaisin. Yleensä on vettä ja voi olla makuupussi, vesuri ja vaikka moottorisahakin. Mutta linkkari, palohälytin, taskulamppu kulkee kaikki reissut mukana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
6283/7614 |
03.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos joutuisit olemaan väestönsuojassa tai kellarissa tms, niin mitä ajanvietettä sinne ottaisit mukaasi?

Ihan oikeasti ottaisin mukaan Raamatun ja muutakin luettavaa. Siinä ehkä kauhistuneena ja kuolemaa pelkäävänä tulee mieleen vakavat asiat. 

Vierailija
6284/7614 |
03.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toissatalvena suunnittelin ottavani sinne tosi lämpimät vaatteet. Nyt tajuan, että kannattaa mieluummin olla monta kerrosta erilaisia vaatteita, sillä ahtaassa tilassa ihmisten keskellä tulee varmaan tosi kuuma.

Vierailija
6285/7614 |
03.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kai siellä olis kunnollinen valaistus? Kyniä, paperia, sudokuja, ehkä joku kirja, mahdollisesti joku käsityö. 

Vierailija
6286/7614 |
04.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä suojaan mukaan? Muistivihon ja lyijykyniä - päiväkirjan pitäminen voi olla mielenkiintoista. Käsitöitä, lähinnä siis lankaa ja puikkoja/virkkuukoukkua, sukkien kutominen aina rauhoittaa ja rentouttaa. Kirjoja voi ottaa, esimerkiksi Linnunradan käsikirja- trilogian (=viisi teosta), onhan noita lukemattomia kirjoja mitä voisi ottaa mukaan. Otsalamppuja ja pattereita, useampia niin voi lainata muille. Vettä, vettä ja lisää vettä. Muovipusseja (roskapussikokoa) ja ämpärin. En luottaisi siihen, että käymäläfasiliteetit riittävät...

Mutta todennäköisesti en menisi sinne (ellei olisi pakkotilanne aseella uhaten). Meillä on useita lemmikkejä, ja koska niitä ei saa Suomessa suojaan mukaan, jonkun on jäätävä niitä hoitamaan. Se olen minä, koska lisääntymisikäni on jo ohi ja mulla hermot kestää parhaiten sisälle paskovien koirien ja kissojen tylsistymiskiukuttelua. Saattaa olla, että riesana olisi vielä naapurin kanatkin.

Toisaalta täältä keskeltä korpea ei kovin äkkiä edes lähdetä mihinkään suojaan, todennäköisesti paikallaanpysyminen on turvallisempaa kuin pitkän matkan kulkeminen.

Vierailija
6287/7614 |
04.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä suojaan mukaan? Muistivihon ja lyijykyniä - päiväkirjan pitäminen voi olla mielenkiintoista. Käsitöitä, lähinnä siis lankaa ja puikkoja/virkkuukoukkua, sukkien kutominen aina rauhoittaa ja rentouttaa. Kirjoja voi ottaa, esimerkiksi Linnunradan käsikirja- trilogian (=viisi teosta), onhan noita lukemattomia kirjoja mitä voisi ottaa mukaan. Otsalamppuja ja pattereita, useampia niin voi lainata muille. Vettä, vettä ja lisää vettä. Muovipusseja (roskapussikokoa) ja ämpärin. En luottaisi siihen, että käymäläfasiliteetit riittävät...

Mutta todennäköisesti en menisi sinne (ellei olisi pakkotilanne aseella uhaten). Meillä on useita lemmikkejä, ja koska niitä ei saa Suomessa suojaan mukaan, jonkun on jäätävä niitä hoitamaan. Se olen minä, koska lisääntymisikäni on jo ohi ja mulla hermot kestää parhaiten sisälle paskovien koirien ja kissojen tylsistymiskiukuttelua. Saattaa olla, että riesana olisi vielä naapurin kanatkin.

Taitaa korvessa olo olla muutenkin turvallisempaa kuin kaupungin pommisuojissa.

Vierailija
6288/7614 |
04.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluaa nähdä, miltä nykysota näyttää Venäjän hyökätessä ja pommittaessa ja millaista on odotella pommisuojissa/ kellareissa / käytävillä, niin katsokaa Yle Areenasta dokumentti 20 päivää Mariupolissa. Katsoin sen hiljattain ja oli kyllä valaisevaa, suosittelen katsomaan sen heti.

Vierailija
6289/7614 |
04.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät todellakaan siellä mitään kirjoja lukeneet tai käsitöitä tehneet.

Vierailija
6290/7614 |
04.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysymyksessähän ei mainittu, että sinne suojaan mennään nimenomaan pommituksia pakoon.

Asemasodan aikana toisessa maailmasodassa sotilaan tekivät kaikenlaisia puhdetöitä siellä juoksuhaudoissa ja korsuissa. Niitä lamppuja, sormuksia jne on edelleen tallessa monessa suvussa. Että ei se sukan kutominen väestönsuojassa ole mitenkään mahdoton ajatus.

Vierailija
6291/7614 |
04.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysymyksessähän ei mainittu, että sinne suojaan mennään nimenomaan pommituksia pakoon.

Asemasodan aikana toisessa maailmasodassa sotilaan tekivät kaikenlaisia puhdetöitä siellä juoksuhaudoissa ja korsuissa. Niitä lamppuja, sormuksia jne on edelleen tallessa monessa suvussa. Että ei se sukan kutominen väestönsuojassa ole mitenkään mahdoton ajatus.

Asemasodan aikana mitään ei tapahtunut.

Pommisuojiin tai kellareihin taas mennään, kun pommitus alkaa ja tullaan ulos, kun pommitus loppuu. Ei siinä oikein voi muuta kuin kuunnella kauhusta kankeqna ja toivoa, ettei osu. Ei ainakaan keskittyä lukemaan mitään kirjaa. Osa itki pommitusten aikana siinä dokumentissa.

Vierailija
6292/7614 |
04.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000008700078.html

Tuossa on artikkeli siitä dokumenttielokuvasta, jonka voi katsoa Areenasta ilmaiseksi. Ei siellä kirjoja lueskella.

Vierailija
6293/7614 |
04.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuossa on artikkeli siitä dokumenttielokuvasta, jonka voi katsoa Areenasta ilmaiseksi. Ei siellä kirjoja lueskella.

Mitä pitempi aika suojassa ollaan, sitä tärkeämpää olisi mielenterveyden kannalta pystyä nukkumaan ja ajattelemaan hetki jotain muuta. 

Itsekin olen katsonut tuon koskettavan dokumentin, ja myös nähnyt kuvia metroasemilta, joissa käytännössä asuttiin. Siellä kyllä luettiin, piirrettiin ja pidettiin päiväkirjaa. 

Vierailija
6294/7614 |
04.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitähän ei etukäteen tiedä että minä päivänä ja millä kellonlyömällä joku kriisi, isku, sota tai hyökkäys tapahtuu. Ja missä silloin itse on ja pääseekö johonkin suojaan. Mutta siihen voi vaikuttaa, että onko varautunut ja miten. Vesi on näistä haastavin.  Yhden tai parin kolmen vuorokauden nestemäärää ei kyllä voi kantaa mukanaan. Eikä sitä ruokamäärääkään. Joku välipala voi kulkea käsilaukussa. 

Vierailija
6295/7614 |
04.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toi on todella surullista.

Vierailija
6296/7614 |
04.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en minä missään kerrostaloluukussa ala pelleilemään tuollaista :D Olen pian ostamassa talon alueelta, jossa lähimmät kaupat ovat lähellä, mutta eivät tietenkään samalla tavalla lähellä kuin kerrostaloalueella. Esim. Tämä yksi, jonka olen mielessäni jo puoliksi ostanut, sijaitsee 3 km päässä lähimmästä S-marketista. 

Joten sitten talossa aion hamstrata kauan säilyviä juttuja varastoon, koska siellä ei palvelu pelaa samalla tavalla kuin täällä.

En minä silti överiksi vedä sielläkään.

Vierailija
6297/7614 |
05.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitähän ei etukäteen tiedä että minä päivänä ja millä kellonlyömällä joku kriisi, isku, sota tai hyökkäys tapahtuu. Ja missä silloin itse on ja pääseekö johonkin suojaan. Mutta siihen voi vaikuttaa, että onko varautunut ja miten. Vesi on näistä haastavin.  Yhden tai parin kolmen vuorokauden nestemäärää ei kyllä voi kantaa mukanaan. Eikä sitä ruokamäärääkään. Joku välipala voi kulkea käsilaukussa. 

Ilmeisesti nuo hyökkäykset tapahtuvat usein n klo 4 - 5 yöllä. Ellei ole valmistautunut ennalta, silloin ei ole helppoa toimia järkevästi.

Vierailija
6298/7614 |
05.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilmeisesti nuo hyökkäykset tapahtuvat usein n klo 4 - 5 yöllä. Ellei ole valmistautunut ennalta, silloin ei ole helppoa toimia järkevästi.

Tuo on uusi tieto toi kellonaika. Onko näin tapahtunut monestikin? 

Vierailija
6299/7614 |
05.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikuttaako yhteiskunnan tai maailman tapahtumat reaaliajassa varautumiseenne? Eli jos jossain tapahtuu erityisesti jotain, niin huomaatko sen jossain? 

Vierailija
6300/7614 |
05.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tulisi tilanne, että jouduttaisiin olemaan väestönsuojassa pidempään, vaikka pari päivää, niin olen kuullut, että siellä ei ole vessaa, ei tule vettä, eikä ilmastointi tai tuuletus toimi. Vessana toimii siis ämpäri ja se on kaikille yhteinen. Ei ole ruokaakaan, vaan se pitäisi viedä sinne itse. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi kahdeksan