Voinko esittää toiveen, että minulle ei järjestetä hautajaisia?
Kommentit (55)
Voit esittää toiveen, on eriasia toteuttaako jälkeenjääneet toivettasi.
Niitä on kai todella hankalaa estää, jos lähiomainen haluaa paistatella parrasvaloissa.
Tuhkaus on nykypäivää. Selvitä, minne tuhkat saa ripotelle/ uurnan laskea.
Pakko sut on haudata joka tapauksessa. Muistotilaisuus on eri asia. Eihän sitä ole pakko pitää. Omaiset sitten päättävät mitä tekevät.
Yäytä Oma tahto niminen läpyskä. Siihen voit kirjata kaikki omat toiveesi hautajaisista ja myös siitä, ettet haöua niitä järjestettävän. Itse olen tyttärelleni kertonut, etten halua hautajaisia, enkä hautaa. Tuhkat siroitellaan polttohautauksen jälkeen. Ei muuta.
Ei tarvitse. Ympäristö kiittää, kun hautajaiskulut esim. hautajaisiin autolla ajaminen jää pois. Krematorioon vaan suoraan, niin luonto kiittää.
Vierailija kirjoitti:
Pakko sut on haudata joka tapauksessa. Muistotilaisuus on eri asia. Eihän sitä ole pakko pitää. Omaiset sitten päättävät mitä tekevät.
Ei ole pakko haudata. Tuhkaus ja tuhkan sirottelu omaan puutarhaan on mun toive.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole pakko haudata. Tuhkaus ja tuhkan sirottelu omaan puutarhaan on mun toive.
No se on sama asia lopulta. Ruumista on päästävä eroon ja se tapahtuma on nimeltään hautajaiset.
Vierailija kirjoitti:
Jos ei kuulu kirkkoon niin siunaustilaisuus jää automaattisesti pois ellei omaiset halua jotain vastaavaa järjestään.
Arkku tai uurna voidaan laskea maahan ilman sen kummempia seremonioita.
Tuhkat voi myös sirottaa lain sallimille paikoille. eikä siinäkään tarvita mitään kummempaa ohjelmaa.
Minä haluan ainakin jäädä omaan kotiin kuollessani. Jos olen kerran asuntoni maksanut, niin ei kenelläkään pitäisi olla oikeutta heivat minua pihalle. Kuoleman lähestyessä laitan verhot kiinni, maksut suoraveloituksilla. Naapureille ilmoitan lähteväni pitkälle lomalle.
Hautajaiset pidetään usein lähiomaisten haluamalla tavalla.
Haluan, että minut tuhkataan ja tuhkat heitetään myötätuuleen.
Ihan turha käyttää rahojani peijaisiin.
Toivoahan toki voi, mutta ei ne hautajaiset ole sulle vaan niille jälkeen jääville. Paras lie kun elät niin, ettei kukaan halua sulle hyvästejä jättää, niin kuoppaavat sitten vaan viran puolesta.
Itse naisena olen eronnut kirkosta 1994. Ystävät kuoli korona aika kuin mies ystäväni,suhteemme kesti 22v. Aikuiset lapset asuu matkan takana lapsineen.Harvakseen hetä näen.Kun asuntokin pieni minulla.Olen ilmoittanut ajat sitten.Ruumishuonelta suoraan tuhkattavaksi ja tuhkat Harmajan majakalle Meri Hautaan. Sen toimitaa viranomainen,jos kireltä kukaan ei ehi asiaa hoitaa.Ihmistä pitää eläessä muistaa ja ne kukat eläessä antaa.Kuolut on kuolut.On turha enää mitää teateria esittä kun minä kuolen: Niin hyvä,äiti,mummo,pikku sisko tyyliin.Yäk.
Vierailija kirjoitti:
Laitan sen testamenttiin perinnönsaannin ehdoksi.
Voit esittää ja omassa perheessäni tämä myös toteutui.
Uurna toimitettiin paikalliseen hautaustoimistoon muualta Suomesta, jonka jälkeen tuhkat siroteltiin toiveiden mukaiseen paikkaan ilman sen ihmeempiä seremonioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on mainio keino 👍
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on mainio keino 👍
Mutta eikö testamentti lueta vasta hautajaisten jälkeen. Kannattaa ainakin kertoa ääneen toiveesta ja testasmentin ehdosta.
Tottakai voit toivoa, ja ei ole pakko. Olen harkinnut samaa itsekin.