Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hyvät survivalistit ja preppaajat! Jaetaanko parhaat vinkit tähän.

Vierailija
01.02.2020 |

Itse en ole mikään tuomionpäivään varautuja, mutta kieltämättä on alkanut mietityttämään yhteiskuntaamme mahdollisesti kohtaavat uhkatilanteet. Mitä jos pska osuukin tuulettimeen, ja pitää selviytyä x määrä päiviä enemmän tai vähemmän kaoottisessa tilanteessa. Meillä kaivo, josta saa vettä (tosin vaatinee keittämisen), puuliesi jolla saa tarvittaessa lämmitettyä vettä, ruokaa ja kotia. Pino polttopuita. Siinäpä ne oikeastaan ovat. Perheessä kaksi aikuista, kaksi teiniä, kaksi koiraa. En pelkää koronavirusta, mutta tiedostan mahdollisen pandemian riskit. Siksipä tässä herättelen (asiallista) keskustelua. Ajatuksia? Vinkkejä?

Kommentit (7622)

Vierailija
4561/7622 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kyllä reppu ja kassi varalta, mutta vain osittain pakattuina, muu ehkä tarvittava on siinä vieressä, josta napata mukaan. Siellä on myös muistilista muista mukaan otettavista tavaroista, esim. lääkkeistä ja sellaisista tavaroista, joita on vain yksi ja jokapäiväisessä käytössä, ne ovat kotona normaaleilla paikoillaan. Eihän tuo mikään ihan pikapakosysteemi ole, mutta (toivottavasti) riittävän käytännöllinen.

Nyt tärkeinpinä pidän lääkkeeni, juoma(vede)n, osin ruoan, puhelimen, laturin, vaatetuksen ja joidenkin papereiden (hlö-paperit, yhteystiedot, kartat, vähän käteistä rahaa, pankkitiedot) käsillä oloa, onpa sitten kotona, väestönsuojassa tai paossa.

Vierailija
4562/7622 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on uusi satokausi alkanut, eli kitukuukaudet alkavat olla ohi. Naapurin pihasta kävin nyppäämässä vuohenputkenversoja.

Kulunut talvi oli erittäin kallis. Meillä valitettavasti ei voinut sähkösopimusta kilpailuttaa heti, joten olimme jumissa kalliissa sopimuksessa pari kk. No, tuostahan saa jonkin verran sähkötukena takaisin, nyt sähkö on halvempaa meille muutenkin. Saa nähdä, kauanko tuota tukea maksetaan, kun ei sähkölasku siihen piisaa.

Ruoka oli kallista, bensa nyt sentään pysyi vähän halvempana kuin viime kesänä. Kaiken hinta tuntui nousevan.

Suomessa ei ollut yhdestäkään hyödykkeestä pulaa talven ainaka, päinvastoin mitä pelättiin ja mikä realisoitui muualla maailmalla. Tuttaviltani Yhdusvalloista ja Brittein saarilta olen saanut kuulla, kuinka milloin mitäkin on säännöstelty kaupoissa - tai ei ole ollut lainkaan. Briteiltä loppuivat vihannekset, niitä ei saanut Espanjasta (taisi olla joku lakko sekin, ehkä) eikä brittiviljelijät niitä toimittaneet kauppoihin, kun eivät saaneet niistä järkevää hintaa. Muutamiakin hehtaareja sipuleita esimerkiksi kynnettiin suoraan maahan. Suomessa taisi logistiikka-alan lakon aikana muutamista yksittäisistä kaupoista loppua banaanit pariksi päiväksi? Tarjolla oli sekä bulkkijuureksia että eksoottisia hedelmiä ihan kuten ennenkin. Säilykkeitä jne löytyi - nuudeleista oli vähän pulaa, kun joku konttilaiva oli taas vaikeuksissa.

Sekä briteiltä että jenkeiltä loppuivat kananmunat. Ja nyt niiden hinta on vähintäänkin Suomen luokkaa (Suomessakin kananmunien hinta on noussut, mutta nousu on kuitenkin ollut maltillista verrattuna noihin vesistöjen takana oleviin maihin). Molemmissa maissa shrinklaatio on ollut tosi voimakasta, eli pakkausten kokoa (tuotteen määrää) on pienennetty, mutta hinta on pysynyt samana tai noussut. Kaveri laittoi kuvaa muropaketista, joka oli täsmälleen saman kokoinen kuin ennen, sisälsi n viidenneksen vähemmän kuin ennen ja hintaa oli 50 senttiä lisää. Parin viikon päästä sekin hinta oli taas noussut.

Suomessa sähkön hinta nousi aivan törkeästi, joo. Mutta nyt se on jo laskenut. Jenkeissä se on alkanut nyt vasta kunnolla nousta (osin sen takia, että joutuvat korjaamaan infraa koko ajan, kun verkko on päästetty vanhenemaan).

Euroopassa kärsitään nyt jo pahasta kuivuudesta. Suomalaisissa kaivoissa vielä riittää vettä, ja ojissa ja joissa sitä virtaa. Eteläisessä Euroopassa ei enää virtaakaan.

Mitä nämä viimeiset vuodet ovat minulle opettaneet, on se, kuinka tärkeää olisi sekä valtion että kansalaisten olla omavaraisia ja joustavia - pitää osata varautua joustavasti kaikkeen ja soveltaa silloin, kun ei ole osattu varautua. Suomalaiset kotitaloudet kuluttivat merkittävästi vähemmän sähköä talven kulutushuippujen aikaan kuin aikaisemmin - ja sen takia ei tarvinnut ryhtyä rajoittamaan sähkönkäyttöä. Kertoisiko tuo kuitenkin siitä, että kaikesta huolimatta keskiverto suomalainen vielä osaa käyttää järkeään?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
4563/7622 |
25.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin sen Kansalaisen varautumisoppaan. Ihan hyvä teos, mutta voi jummijammi että tietyt tahot repisivät pelihousunsa jos tämän lukisivat. Uusnasut, venäjä mieliset, roko tevastaiset..

Itseäni häiritsi vain alussa kansan liioiteltu jako maalaisiin/varautuneisiin ja kaupunkilaisiin/kädettömiin. Olen täälläkin yrittänyt suitsia sellaista kielenkäyttöä, koska minusta se on demoralisoivaa ja todellakin liioiteltua. Ei suurinosa kaupunkilaisista ole sormi suussa jos Wolt ei tuokaan ruokaa ovelle, max joku rikkaiden vähemmistö joilla on sellaiseen palveluun edes varaa. Mutta näiden olkiukkojen luominen voi saada kaupunkilaiset lyömään hanskat tiskiin varautumisen kanssa kun mikään ei riitä, ja toisinaan maalaiset harhaluuloon että he ovat tarpeeksi varautuneita jo pelkästään sillä että asuvat maalla.

Löysin muitakin kiinnostavia kirjoja aiheesta:

- Kotivara, Pasi Karosto, varsin tuore teos

- Opas kriisitilanteisiin, Miguel Guerrera, vihdoin suomeksi käännettynä

- Suomen huoltovarmuus, Riittääkö energia ja ruoka, toimiiko tiedonkulku, Kananen Ilkka, 2015

- Suomalainen selviytymisopas, Suunnittele, ennakoi, varaudu, Pasi Karosto, Sanna Karppinen, 2011

Vierailija
4564/7622 |
04.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miguel Guerreran Opas kriisitilanteisiin. On kyllä todella kauniisti kirjoitettu kirja. Tykkäsin myös siitä että vaikka se piti sisällään käytännönvinkkejä, niin suurin osa sisällöstä keskittyi kriiseistä selviytymisen henkiseen puoleen, siitä mitä korvien välissä tapahtuu. Suosittelen.

Vierailija
4565/7622 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luettu Ilkka Kanasen Suomen huoltovarmuus: Riittääkö energia ja ruoka, toimiiko tiedonkulku?. Nyt oli kyllä kuiva kirja. Huoltovarmuuskeskuksen ex-tj, mutta se että tietää paljon aiheesta ei tee kenestäkään hyvää kirjailijaa. Sanoisin että harhaanjohtavasti mainostettu, sillä kyseessä oli ennemminkin syväkatsaus Suomen huoltovarmuuden historiasta aina vuoteen 2015 asti, eikä vastaus otsikon tai takakannen kysymyksiin. Lisäksi olin havaitsevinani poliittista asenteellisuutta muutamassa kohdassa, liittyen sanavalintoihin. En suosittele, jos ei omaa, anteeksi nyt vain, autistista kiinnostusta huoltovarmuuteen ja historiaan. 👎

Vierailija
4566/7622 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ollut sellainen vainu että maailmantaloudessa tulee lähiaikoina tapahtumaan kova romahdus, jota yritetään vielä peitellä tai silmiä ummistaa siltä. Siksi olen pistänyt omaa taloutta parempaan kuntoon. Täydentänyt kotivaraa ja säästänyt.

Nyt on hyvä hetki myydä pois romukultaa kullan hinnan takia, sillä vaikka moni preppaaja laulaa sen arvosta rahan arvon romahduttia, niin todellisuudessa sitä voi olla yhtä vaikea vaihtaa ruokaan tai muihin perustarpeisiin SHTF tilanteessa.

Kannattaa myös myydä eteenpäin kaikkea kotona tarpeettomana pyörivää vielä kun ostajia on. Olen itse tehnyt näin parin viikon aikana noin 700€ sukan varteen. Ostan aina laatua myös sen takia että tiedän sillä olevan jälleenmyyntiarvo.

Vierailija
4567/7622 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on ollut sellainen vainu että maailmantaloudessa tulee lähiaikoina tapahtumaan kova romahdus, jota yritetään vielä peitellä tai silmiä ummistaa siltä. Siksi olen pistänyt omaa taloutta parempaan kuntoon. Täydentänyt kotivaraa ja säästänyt.

Nyt on hyvä hetki myydä pois romukultaa kullan hinnan takia, sillä vaikka moni preppaaja laulaa sen arvosta rahan arvon romahduttia, niin todellisuudessa sitä voi olla yhtä vaikea vaihtaa ruokaan tai muihin perustarpeisiin SHTF tilanteessa.

Kannattaa myös myydä eteenpäin kaikkea kotona tarpeettomana pyörivää vielä kun ostajia on. Olen itse tehnyt näin parin viikon aikana noin 700€ sukan varteen. Ostan aina laatua myös sen takia että tiedän sillä olevan jälleenmyyntiarvo.

Sun vainu on oikeassa. Onhan tuo romahdus ollut jo tiedossa.

Kommenteissa myös varautumisesta.

Pidetään pää kylmänä ja sydän lämpimänä.

Vierailija
4568/7622 |
01.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalainen selviytymisopas: Suunnittele - ennakoi - varaudu, Pasi Karosto, Sanna Karppinen. Luettu. Muistan nähneeni Karoston aiemmin televisiossa aiheen tiimoilta, sammuttelemassa talosta sähköjä lasten Pikku Kakkosen aikaan. Takakannen mukaan oli ainakin 2011 Survivalisti foorumin mode. Ikävä kyllä tässä toistuu sama ongelma kuin aiemmassa kirja-arviossani, eli että paljon tietäminen ei tee kenestäkään hyvää kirjailijaa. Tuntui että oli hirveä hinku vain kertoa kaikki mitä tietää, mikä johti siihen että tietoa ei ole jäsennelty mitenkään aihepiireittäin, vaan ensin puhutaan tyyliin koiran lääkityksestä, sitten värttinöistä omavaraisuusmielessä, sitten perheenjäsenten rooleista, ja yhtäkkiä retkeilystä. Loogisesti kannattaisi aloittaa pienestä eli kotivarasta ja miten kodista tehdään turvallinen, henkisestä valmistautumisesta, sitten siirtyä yhteiskunnallisiin isoihin asioihin ja riskeihin, ja lopuksi vaikka siihen omavaraisteluun. Mihinkään aiheeseen ei kuulemma ollut tarkoitus syventyä, mutta sen sijaan että aiheesta olisi vain mainittu osana preppausta, siitä riitti sivutolkulla juttua, viemättä hommaa kuitenkaan loppuun. Välillä mietin liittyykö tämäkään aihe varsinaisesti preppaukseen. Myös se pisti silmään että kaikki tuntui olevan riskiä, leivänpaahtimesta tien ylitykseen, ja ihmisistä oli ajoittain hyvin negatiivinen kuva, esim. kriisikäyttäytymisestä ja miten nuoret ei osaa mitään. Lähteitä ei kuitenkaan väitteille oltu merkitty. Vierastan myös survivalisti termin käyttämistä preppaajan tai varautujan sijaan, koska mielestäni se keskittyy enemmän taitoihin kuin välineisiin, luonnossa selviytymiseen. En kutsuisi tätä kirjaa oppaaksi, mutta se voi olla ihan mielenkiintoinen preppaajalle joka etsii uusia ideoita. Niin ja hyvin oli ns. ennustettu pandemia ja sota.

Minulla tuli mieleen yksi toinen kirja, Juha Jormanaisen ja Heikki Karisen Selviydy ääriolosuhteissa. Siinäkin oli ihan hyviä vinkkejä, mutta paistoi läpi alun innostus joka oli lässähtänyt siinä vaiheessa kun ne ajatukset olisi pitänyt pistää paperille jonkinlaiseen loogiseen järjestykseen. Kirjoja rakastava sieluni kuolee kun muistelenkin sitä äijjjä meininkiä ja hokemaa että nyt ollaan ä ä r i o l o s u h t e i s s a.

Vierailija
4569/7622 |
01.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kun itänaapuri on väittänyt Suomen hakkeroineen heitä, niin kannattaa ehkä varautua jonkinlaiseen kyberiskuun tännepåin. Käteistä ehkä, autoon bensatankki täyteen, laskut kannattaa maksaa, kun nettipankki toimii. Mitähän muuta?

Vierailija
4570/7622 |
01.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halua lainata tuota trollia, mutta ihminen joka ei koskaan lue monipuolisesti kirjoja ja perehdy eri aiheisiin monelta näkökannalta ennenkuin muodostaa niistä mielipiteen, vaan kuuntelee vain mitä joku valmiiksi samanmielinen hänelle kertoo netissä, luottaen että tämä on lukenut ne kirjat hänen puolestaan ymmärtääkseen mistä puhuu - sellaisesta ihmisestä tulee tyhmä lammas.

Vierailija
4571/7622 |
01.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt kun itänaapuri on väittänyt Suomen hakkeroineen heitä, niin kannattaa ehkä varautua jonkinlaiseen kyberiskuun tännepåin. Käteistä ehkä, autoon bensatankki täyteen, laskut kannattaa maksaa, kun nettipankki toimii. Mitähän muuta?

Venäjän häiriköinti ja iskut myös Suomea vastaan ovat jo oikeastaan muutaman vuoden olleet yleistymään päin.

Vierailija
4572/7622 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vakuuttunut siitä että suomenkielistä varautumis, survivalismi ja omavaraisuus kirjallisuutta vaivaa jokin. Bongasin kirjastosta Timo Tynkkysen Omavaraisuus ja selviytyminen -kirjan, tietämättä yhtään millainen sankari kirjoittaja on, vaan ajattelin että sen on oltava edes jostain kotoisin, koska lainaajia riitti jonoksi. Kun sain kirjan käsiini meinasin pudota persuksilleni kun näin miten päin helvvvettiä se oli taitettu: näyttää siltä kuin koko kirja olisi kirjoitettu Wordilla 12 pistekoon fontilla ja lähetetty suoraan painoon, rivivälit puoli senttiä ja jopa sanojen välillä millejä. Herää kysymys onko näin yritetty saada kirjaan enemmän sivuja lisäämättä varsinaista asiaa (yläasteella jotkut fuskasi näin ainekirjoituksissa), sillä ei tämä kyllä aiheeltaan tai kirjoitusasultaan vaikuta siltä että on tarkoitettu selkolukua tarvitseville ihmisille. Ilmeisesti jonkinsortin omakustanne. Ja joo, tosi DIY meininki, tai sanoisinko että jopa omavarainen toteutus graafisen suunnittelun osalta. 😂 Mutta kyllä minulla sen verran on kunnioitusta ammattilaisia kohtaan, että kun tarkoitus on jakaa informaatiota tekstimuodossa, niin voisi panostaa siihen että se on informatiivisessa ja miellyttävästi luettavassa muodossa.

Mitä tulee itse kirjan asiaan. Niin, noh. Sama kuvio toistuu eli paljon on asiaa, mutta se on enemmänkin sellaisessa muodossa mitä voisi odottaa perus wall of text viestiltä tässä keskustelussa. Lista, tee sitä, tee tätä, mutta ei kerrota miten tai edes miksi. Ja jos kerrotaan niin kuvia ei ole selityksen tukemiseksi. Ehkä parasta antia oli loppusanat joissa varoitettiin mm. 5G:stä ja kuinka meillä ei tule olemaan mitään ja tulemme olemaan onnellisia. Tehkää siitä päätelmänne. 😂

Vierailija
4573/7622 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jonkun pitäisi perustaa joku järkiperäisen varautumisen blogi/kirjoittaa kirja/tehdä juutuubi-ohjelmia. Ei mitään uusi maailmanjärjestys uhkaa vaan ihan reippaasti sellaisiin ihan tavallisiin tilanteisiin, joita suomalaisille tulee eteen silloin tällöin. Vaikka sitten siitä alkaen, että entä kun rahat on loppu, kun meni samalla viikolla remonttiin auto, hampaat ja salaojat. Tai ei ehkä noin äärimmäisiin tilanteisiin?

Että kun nelilapsinen perhe lähtee etelänlomalle (jep), niin mitä kannattaa pakata mukaan, ja minkälaisiin asioihin kannattaa varautua. Tai kun mökinmummo haluaa säästää sähköä talvisaikaan, niin miten polttopuut kannattaa varastoida, että ne olisi sitten helposti haettavissa talvellakin. Tai miten varautua siihen, että lapsiperheen molemmat vanhemmat ovat norossa...

Tällä viikolla varautumiseen liittyviä asioita meidän tontilla: nokkosten, kuusenkerkkien ja maitohorsman keräämistä, samoin ainakin pihlajan nuorten lehtien keräystä teeaineksiksi (noi muut ei mee teeksi). Kuusenkerkät säilön kuusenkerkkäsuolaksi, joka sopii erityisesti kalan kanssa (no, meidän mielestä). Jossain välissä pitäisi istuttaa perunaa, kun kasvimaa vihdoin siinä vaiheessa. Ja punajuuria pitäisi kylvää, jos maa alkaa olla riittävän lämmintä, punajuuret ei tykkää lumisateista. Ensi viikolla alan istuttaa sitten kylmänarempia kasveja kasvimaalle, kurpitsat, kurkut, pavut.

Teinit pääsee lempihommiinsa, puunkantoon ;-)

En ole pitkään aikaan lukenut enää noita survivalisti/prepperisivustoja, kun ne ei oikein sovi mun maailmankuvaani. Mää vaan teen mitä teen, ja olen ehkä maailman tylsin ihminen sen takia.

Olen kevään aikana laittanut muutama tuhat euroa säästöön varmuuden vuoksi, nyt on alkanut kantaa hedelmää aiemmin tekemäni päätökset: vaihdoin perheen autot pienikulutuksisempiin ja pääsen samalla pienemmillä vakuutusmaksuilla ja autoveroilla. Sähkön kanssa säästö on alkanut näkyä tänä keväänä. Alunperin oli tarkoituksena ostaa uusi kasvihuone, no, korjasin vanhan, rahaa kului muutamia kymppejä, aikaa suurin piirtein saman verran kuin uuden kasvihuoneen kasaamisessa olisi mennyt, säästö useita satasia tai tonnin verran (tämä raha oli valmiina kasvihuonetta varten). Kaikkea tollaista pientä ja suurempaa, ja olen paremmassa tilanteessa kuin vuosi takaperin.

Vierailija
4574/7622 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki preppausrahat voi säästää ja muuttaa ajoissa ulkomaille, jos siltä näyttää. Lentolippu tai muu sellainen. Nerokasta. Ulkomailla voi aloittaa vasta preppauksen. Paitsi lämmintä vaatetta ja muuta tarvitsee aina.

Vierailija
4575/7622 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jonkun pitäisi perustaa joku järkiperäisen varautumisen blogi/kirjoittaa kirja/tehdä juutuubi-ohjelmia. Ei mitään uusi maailmanjärjestys uhkaa vaan ihan reippaasti sellaisiin ihan tavallisiin tilanteisiin, joita suomalaisille tulee eteen silloin tällöin. Vaikka sitten siitä alkaen, että entä kun rahat on loppu, kun meni samalla viikolla remonttiin auto, hampaat ja salaojat. Tai ei ehkä noin äärimmäisiin tilanteisiin?

Olen tätä hirveästi miettinyt, että pitäisi olla jokin City Prepping tyylinen suomalainen YouTube-kanava, koska videoilla yksinkertaisesti saavuttaa yleisön paremmin kuin teksimuodossa. Järjestelmällisenä varautumisautistina handlaan informaatiopuolen hyvin ja osaan selittää ymmärrettävästi, mutta en ikävä kyllä ole hirveän karismaattinen hahmo ulosanniltani, vaan ärsytän monia jo pelkällä olemassa olollani. Menettäisin suurimman osan potentiaalisista katsojista sillä etten ole salaliittoteoreetikko joka myy pelolla. Enkä varmaan koskaan saisi rakennettua taloudellisesti kannattavaa kanavaa, jotta voisin keskittyä täysin siihen, koska olen liian periaatteellinen ja antikapitalistinen. En myöskään viitsisi näyttää pärstääni maalittamisen takia, enkä preppauksiani varkaiden pelossa.

Joten vaihtoehdoksi jää anonyymi blogi tai kirjan kirjoittaminen, mutta niitä on jo paljon.

Vierailija
4576/7622 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki preppausrahat voi säästää ja muuttaa ajoissa ulkomaille, jos siltä näyttää. Lentolippu tai muu sellainen. Nerokasta. Ulkomailla voi aloittaa vasta preppauksen. Paitsi lämmintä vaatetta ja muuta tarvitsee aina.

Nyt oli kyllä maailman huonoin vinkki. Mikä on ajoissa ulkomaille muutto? Juuri ennenkuin rajat menee kiinni? Ja mikä on tämä maaginen ulkomaa jossa mitään pahaa ei koskaan tapahdu? Suomi on suhteellisen turvallinen lähtömaa monelta kantilta. Jos Suomi joutuu nyt sotaan, niin siinä sodassa on mukana suurinpiirtein kaikki, joten minne ajattelit mennä? Harvalla meistä on varaa bunkkeriin Uudessa-Seelannissa ja yksityislentoa valmiina kun alkaa paukkua, ei vaikka säästäisimme koko ikämme. Säästätkö rahasi käteisenä vai pankissa, ja minkä valuutan muodossa? Mitä jos pankki menee nurin tai kyseisen valuutan arvo romahtaa? Mitä jos siinä maailmantilanteessa sillä rahalla ei ole enää mitään mitä voisi edes ostaa? Voitko syödä rahaa? Suunnitelmasi falskaa ja pahasti.

Vierailija
4577/7622 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uusi kirja, Satu Hovin Omavaraista, luonnonantimet hyötykäyttöön kotona ja keittiössä. Olen aiemminkin lukenut hänen kirjojaan hortoilusta yms. ja tämäkin on ihan passeli. Itseäni kiinnostaa enemmän mitä ravintorikkaita syötäviä kasveja Suomen luonnosta löytyy, ja miten vaikkapa etikkaa tai hiivaa valmistetaan, ei niinkään millä korvata ulkomailta roudattu kahvi tai miten tehdään kauneusnaamio luonnonyrteistä. Siivousaineiden itse tekeminen on tuttua kauraa kaikille ekosiivoojille. Tässä kirjassa on niksejä laidasta laitaan.

Vierailija
4578/7622 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä tulikin mieleen yksi toinen kirja, Karolina Tegelaarin kirjoittama The Vegan Baking Bible, Over 300 recipes for bakes, cakes, treats and sweets. Jos haluaa todella syventyä leipomisen kemiaan, mikä saa kakun nousemaan tai antaa halutun tekstuurin, niin voin suositella. Preppaus mielessä hyvä taito että tietää millä ruoka-aineilla voi korvata kananmunat, maidot sun muut pula-aikoina vaikeasti saatavilla olevat ja huonosti säilyvät ainekset leivonnassa.

Vierailija
4579/7622 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt oli kyllä maailman huonoin vinkki. Mikä on ajoissa ulkomaille muutto? Juuri ennenkuin rajat menee kiinni? Ja mikä on tämä maaginen ulkomaa jossa mitään pahaa ei koskaan tapahdu? Suomi on suhteellisen turvallinen lähtömaa monelta kantilta. Jos Suomi joutuu nyt sotaan, niin siinä sodassa on mukana suurinpiirtein kaikki, joten minne ajattelit mennä? Harvalla meistä on varaa bunkkeriin Uudessa-Seelannissa ja yksityislentoa valmiina kun alkaa paukkua, ei vaikka säästäisimme koko ikämme. Säästätkö rahasi käteisenä vai pankissa, ja minkä valuutan muodossa? Mitä jos pankki menee nurin tai kyseisen valuutan arvo romahtaa? Mitä jos siinä maailmantilanteessa sillä rahalla ei ole enää mitään mitä voisi edes ostaa? Voitko syödä rahaa? Suunnitelmasi falskaa ja pahasti.

Ajoissa? NYT.

Vierailija
4580/7622 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ajoissa? NYT.

Joo, mutta minne? Missä se kriisivapaa maa on?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi kahdeksan