Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hyvät survivalistit ja preppaajat! Jaetaanko parhaat vinkit tähän.

Vierailija
01.02.2020 |

Itse en ole mikään tuomionpäivään varautuja, mutta kieltämättä on alkanut mietityttämään yhteiskuntaamme mahdollisesti kohtaavat uhkatilanteet. Mitä jos pska osuukin tuulettimeen, ja pitää selviytyä x määrä päiviä enemmän tai vähemmän kaoottisessa tilanteessa. Meillä kaivo, josta saa vettä (tosin vaatinee keittämisen), puuliesi jolla saa tarvittaessa lämmitettyä vettä, ruokaa ja kotia. Pino polttopuita. Siinäpä ne oikeastaan ovat. Perheessä kaksi aikuista, kaksi teiniä, kaksi koiraa. En pelkää koronavirusta, mutta tiedostan mahdollisen pandemian riskit. Siksipä tässä herättelen (asiallista) keskustelua. Ajatuksia? Vinkkejä?

Kommentit (7615)

Vierailija
2901/7615 |
24.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En kyllä ymmärrä näitä survivalisteja ja preppaajia, jotka varautuvat johonkin kaaokseen :D Mikäli tulisi tuollainen tilanne, niin isolla porukalla mielummin loottaamaan ja ryöstelemään ihmisiä. Siinä tuollainen preppaaja ei voi tehdä yhtään mitään, kun iso porukka käy väkivalloin päälle ja vie tavarat.

Ryöstelemään lähteminen on nopein tapa päästä omasta hengestään. Kuinka pitkään olet harrastanut? Vai oletko ihan ammattitasoa? Sitä minäkin.

Suomi ei ole mikään amerikka, että jengillä aseet himassa. Varsinkaan kaupungeissa Siinä kyllä aika helposti joku valmistautunut perheenisä saa turpaansa, kun parikymppisistä miehistä koostuva jengi hyökkää väkisin asuntoon veitsien ja rautaputkien kanssa.

Ja oletuksesi siis on, että VAIN miehet ovat valmistautuneet ja varautuneet?

Voi olla, että sinua odottaa tässä elämässä vielä monta muutakin yllätystä.

Sillä naisen varautumisella ei ole mitään väliä sama kuin puhuisit miten pikkulapset ovat varautuneet. Luuletko, että 60kiloinen nainen pärjää tappelussa 80 kiloista parikymppistä miestä vastaan, vaikka tällä naisella olisi musta vyö karatesta? Yksi isku riittäisi vakauttamaan tilanteen

Totta. Miehen päihittämiseen riittää yksikin luoti.

Asun pääkaupunkiseudulla, Helsingissä harvalla perheellä omia aseita on.

Vierailija
2902/7615 |
24.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En kyllä ymmärrä näitä survivalisteja ja preppaajia, jotka varautuvat johonkin kaaokseen :D Mikäli tulisi tuollainen tilanne, niin isolla porukalla mielummin loottaamaan ja ryöstelemään ihmisiä. Siinä tuollainen preppaaja ei voi tehdä yhtään mitään, kun iso porukka käy väkivalloin päälle ja vie tavarat.

Ryöstelemään lähteminen on nopein tapa päästä omasta hengestään. Kuinka pitkään olet harrastanut? Vai oletko ihan ammattitasoa? Sitä minäkin.

Suomi ei ole mikään amerikka, että jengillä aseet himassa. Varsinkaan kaupungeissa Siinä kyllä aika helposti joku valmistautunut perheenisä saa turpaansa, kun parikymppisistä miehistä koostuva jengi hyökkää väkisin asuntoon veitsien ja rautaputkien kanssa.

Toisten reviirille en menis kutsumatta. Siinä vaiheessa kun sinun jengisi tulee kylään, niin minä olen jo poistunut kotoa piiloon ja tulen takaisin kotiin sitten kun te olette syöneet ja juoneet kaappiin ns. unohtuneet myrkyt. Muistutuksena ettei SHTF tilanteessa ambulanssit vie sairaalaan vaikka tarve olis.

Melkoinen rulettimestari meillä täällä. 😗

Aikamoisia fantasioita teillä :D Normaalilla ihmisellä ei ole mitään myrkkyjä kotona. Ja kun joku ihmetteli miten saisin porukan kasaan, niin olen itse parikymppinen mies ja uskon et saisin kriisitilanteessa koottua kaverini yhteen jos ruokaa ei saa kaupasta normaalisti. Minulla on myös kokemusta katutappelusta

Never claimed to be normal. Kyllä mulla ainakin löytyy mm. kärpässieniuute muiden myrkkyjen eli viinaksien kanssa samasta paikasta. Se on tarkoitettu lääkintään, mutta ei koskaan sisäisesti. Ulkopuolisille näyttää ja maistuisi varmaan viinalta, kunnes alkaa vaikuttaa epätoivotulla tavalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2903/7615 |
24.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sillä naisen varautumisella ei ole mitään väliä sama kuin puhuisit miten pikkulapset ovat varautuneet. Luuletko, että 60kiloinen nainen pärjää tappelussa 80 kiloista parikymppistä miestä vastaan, vaikka tällä naisella olisi musta vyö karatesta? Yksi isku riittäisi vakauttamaan tilanteen

Totta. Miehen päihittämiseen riittää yksikin luoti.

Asun pääkaupunkiseudulla, Helsingissä harvalla perheellä omia aseita on.

Ja rotista eroon pääsemiseen riittää se että erehtyvät yhteenkään kotiin josta sellainen löytyy.

Vierailija
2904/7615 |
24.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toisten reviirille en menis kutsumatta. Siinä vaiheessa kun sinun jengisi tulee kylään, niin minä olen jo poistunut kotoa piiloon ja tulen takaisin kotiin sitten kun te olette syöneet ja juoneet kaappiin ns. unohtuneet myrkyt. Muistutuksena ettei SHTF tilanteessa ambulanssit vie sairaalaan vaikka tarve olis.

Aikamoisia fantasioita teillä :D Normaalilla ihmisellä ei ole mitään myrkkyjä kotona. Ja kun joku ihmetteli miten saisin porukan kasaan, niin olen itse parikymppinen mies ja uskon et saisin kriisitilanteessa koottua kaverini yhteen jos ruokaa ei saa kaupasta normaalisti. Minulla on myös kokemusta katutappelusta

Aikamoiset fantasiat sinulla. Pointti oli tämä: haluatko märkäkorvana lähteä henkseleitä paukutellen sotiin reviirille joka ei ole sinulle tuttu? Tottakai haluat, mutta oletko 100% että se on hyvä selviytymistaktiikka?

Kyllä, jos meitä on iso porukka. Normi suomalainen on täysin mukavoitunut vätys, josta ei ole kriisitilanteessa mitään vastusta. Ajattele nyt järkevästi, jos 8-10 hengen porukka murtautuu asuntoon jossa on 2 aikuista ja 3 lasta. Niin kummat voittavat?

Ette ainakaan te vellihousu putinistit. Wink wink.

Vierailija
2905/7615 |
24.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene pois häiritsemästä tätä ketjua väkivaltahyypiö. Perusta oma ketju sairaille ajatuksillesi. Me muut keskustelemme täällä varautumisesta.

Vierailija
2906/7615 |
24.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mene pois häiritsemästä tätä ketjua väkivaltahyypiö. Perusta oma ketju sairaille ajatuksillesi. Me muut keskustelemme täällä varautumisesta.

Kerroin miten itse varaudun kriistilannetta varten. Suurin osa ihmistä on häikelemättömiä ja armottomia kun sivistys ei pidä kulisseja pystyssä

Vierailija
2907/7615 |
24.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aikamoiset fantasiat sinulla. Pointti oli tämä: haluatko märkäkorvana lähteä henkseleitä paukutellen sotiin reviirille joka ei ole sinulle tuttu? Tottakai haluat, mutta oletko 100% että se on hyvä selviytymistaktiikka?

Kyllä, jos meitä on iso porukka. Normi suomalainen on täysin mukavoitunut vätys, josta ei ole kriisitilanteessa mitään vastusta. Ajattele nyt järkevästi, jos 8-10 hengen porukka murtautuu asuntoon jossa on 2 aikuista ja 3 lasta. Niin kummat voittavat?

Myönnä pois vaan. Rahkeet ei riitä kun sosiaalisia taitoja ei ole minkään poikaporukan kokoamiseen ja ainoa liittolainen on oma äitis joka kantaa ruuatkin sinne sun hikiseen huoneeseen kun et ruokaakan osaa itse tehdä. Mutta onhan se mukava fantasioida selviävänsä pelkästään sen kikkelin voimalla. Ja tietysti loisimalla muita, kuten nytkin ilman mitään suurempaa kriisiä. 😂

Vierailija
2908/7615 |
24.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerroin miten itse varaudun kriistilannetta varten. Suurin osa ihmistä on häikelemättömiä ja armottomia kun sivistys ei pidä kulisseja pystyssä

Näin sanoo vain ihminen joka katsoo liikaa fiktiivisiä katastrofielokuvia sieltä oman mukavuuden keskeltä, mutta ei ole perehtynyt tilastoihin tai siihen miten asiat oikeasti on maissa joissa eletään esim. sotien keskellä vuodesta toiseen.

Vierailija
2909/7615 |
24.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos orpolainen hirmuvalta tulee, kannattaa miettiä kivuton itsarikeino valmiiksi.

Vierailija
2910/7615 |
24.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noh noh, ei saa nauraa nuoren miehen uholle. Kyllä me mammat tiedetään että uhma kuuluu ikään. Ja kyllä hänkin varmasti kokemuksesta tietää että tuolla asenteella saa vain turpiinsa, oli kyse sitten nakkikioskin jonosta tai maailmanlopusta.

Vierailija
2911/7615 |
24.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tämäpä juuri. Väitti että on kokemusta katutappelusta -huom! Ei edes murtautumisesta tai ryöstöstä. Mutta jos tämä on totta niin sittenhän hänen tulisi ymmärtää ettei ryöstely ole pitemmän päälle hyvä selviytymistaktiikka, sillä vaikka joskus voi käydä tuuri, niin oikeasti säännöllisesti riitaa haastavat henkilöt saavat turpiinsa usein. Sitä ei voi välttää, jossain vaiheessa se kuitenkin osuu kohdalle. SHTF tilanteessa mahdollisesti jopa kuolettavasti. Vain mies jolla ei ole oikeaa kokemusta tappelusta voi elätellä voimafantasioita ettei hän voi hävitä.

Vierailija
2912/7615 |
24.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän noi uhoavat parikymppiset miehet olis viety armeijaan tai johonkin vastaavaan jo kuukausia aikaisemmin ennen kuin ehtivät minnekään ryöstelemään. Jos eivät ole vankilassa jo nyt.

Onneksi suurin osa ihmisistä ei ole yhteiskunnalle vaarallisia.

Vierailija
2913/7615 |
24.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi kulta pieni. Aika harva nainen on nykyään enää 60-kiloinen, aloitetaanpa vaikka siitä.

Mutta jospa jatkettaisiin siitä, että kukaan järkevä ihminen ei todellakaan jää odottamaan sitä, että pääsee "katutappelemaan" kanssasi. Sinä löytäisit meiltäkin hylätyn kodin, kiireellä on lähdetty. Eteisessäkin on unohtunut yksi kassi ottamatta mukaan, ja ruokaakin näyttää olevan. Jumankekka! Kaljaa!  Avaamaton kaljatölkki, tai kaksi.

Meillä on TÄLLÄ HETKELLÄ, täysin valmistautumatta, noin 10l erilaisia kemikaaleja kotona, joista saan aikaiseksi hajutona ja mautonta terveydelle vaarallista seosta. Mies oli vahingossa ostanut metanolipitoista tuulilasinpesunestettä. Sitä ei siihen käyttöön meillä käytetä, mutta osaan tislata siitä sen metanoliosuuden pois - et muuten erota sitä, että onko juomassasi Saaremaa-viinassa kuinka suuri prosenttiosuus metanolia. Etkä kohta erota päivää yöstä, ei sen puoleen. Joo, tislauslaitteisto on, ja osaan sellaisia rakentaa ihan irto-osistakin.

Lääkekaapistani löytyy mielenkiintoisia reseptilääkkeitä, ja onhan meillä edelleen risiiniöljyäkin. (on meillä risiininsiemeniäkin, mutta jätetään se nyt vaikka sitten toiseen keskusteluun, löytyy myös äitini vahingossa tuliaisina tuomia vielä myrkyllisempiä siemeniä). Osaan ujuttaa suljettuun ja sinetöityyn viinapulloon vaikka mitä.

Suomessa kasvaa useita todella myrkyllisiä kasveja, joiden nauttiminen ei todellakaan aiheuta välitöntä kuolemaa. Mutta minulle riittää, että ne alkavat vaikuttaa kolmen päivän tai viikon päästä. Ehkä likvidoit minun perheeni, mutta jonkun muun perhe säästyy.

Et siis juokaan viinaa? Hyvä. Onhan tuossa nuo tupakatkin... ja sähkötupakka.

Buranaa nyt aina kannattaa varmaan ottaa mukaan... Kannattaako, minun lääkekaapistani?

Entä se nakkipaketillinen, jonka söit nälkääsi?

Ja jos teitä oikeasti olisi 8-10 henkeä siinä sinun hirveän tehokkaassa nuormiesjengissä, niin alkaisitte tapella kolmantena päivänä jo niin pahasti, että henki olisi lähtenyt jo parilta tyypiltä. Jos olisit tarkkaan seurannut maailman tapahtumia, niin kolme henkeä alkaa olla maksimi näille loottausporukoille, että pystyvät toimimaan sortumatta sisäisiin riitoihin, ja silloinkin yleensä ovat sukulaisia.

Ja tiedoksi, isoisäni ikäpolvi kulki aikoinaan kylätappeluissa. Niissä myös kuoli ihmisiä, osa hakattiin niin pahasti, että vammautuivat lopuksi ikäänsä. Itseasiassa vielä 80-luvulla nuoriso kulki kylästä toiseen etsimässä tappeluita. Ei nämä "katutappelut" ole mikään uusi asia, mutta se, mikä on aina ollut yhteistä niille on se, että AINA löytyy syy tapella - samanlaisten jengien kanssa.

Eli kun lähdet loottausporukkasi kanssa kulkemaan, ET tule tappelemaan tavallisen perheenäidin ja hänen kolmen alle kouluikäisen lapsen kanssa, vaan tulet tappelemaan vastaavanlaisen loottausporukan kanssa.

Ja vielä: ihmiskeho, etenkin pää, on erittäin hauras. Jo yksi isku voi aiheuttaa pysyvän vamman tai kuoleman. Ja koska tämä keski-ikäinen perheenäiti on todella ikävä ihminen, niin minä muuten tiedän, miten aiheutetaan hitaasti tappava vamma. Ne ovat paljon tehokkaampia kuin näkyvät, välittömästi hoidettavissa olevat vammat.

Vierailija
2914/7615 |
24.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ostanut vanhan ja halvan asuntovaunun pihaan. Hätätilassa siinä voi kokkailla ja majoittua. Ja saahan sen hinattua minne vaan jos sellainen tilanne tulee. Minulla siis "pakovaunu" hommattuna.

Sama täällä (matkailuauto)

Lapset tykkää pihallakin retkeillä ja nukkua siinä. Lisäksi jos lähtee liikkeelle mahtuu hyvin tavarat mukaan vaunuun. Voi käyttää myös lisäsäilytystilana. Eikä mikään estä matkustelua vaunulla myöskään.

Vierailija
2915/7615 |
24.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin äsken netistä kokeneen, 2 sodassa mm Jugoslavian alueella, sotineen sotilaan neuvoja siviileille, jos tulisi sota. Ne olivat mm tällaiset:

Pakene, ole liikkeellä, älä jää kellariin asustamaan ruokavarastojen kanssa vaan siirry aktiivisesti pois sota-alueelta.

Mene paikkoihin, joissa on ihmisiä, mm kaupunkeihin tai evakuointileireille. Joukkojen keskellä on turvaa toisin kuin metsissä ja maaseudulla, jossa on yksin roistojen yms armoilla.

Älä pukeudu hienoihin tai värikkäisiin vaatteisiin tai maastokuvioon, vaan tavallisesti ja yksinkertaisesti, jottet herätä huomiota.

Älä kanna esim. aseita, silloin koetaan uhkaksi ja uhkaavan näköiset aseistautuneet miesjoukot kuolevat aina ekana (tuo ketjun tuore jankkaajamies olisi siis itse se todennäköisin uhri)

Radio mukaan, jotta kuulee uutisia rintamalinjoista etc

Rahaa pieninä seteleinä mukaan. Ehdotti piilottamista peräaukkoon, yäk.

Lääkkeet mukaan. Lisäksi vaihdon välineinä toimii esim tupakka ja morfiini.

Tärkeintä on hänen mielestään oikea asenne. Se että tajuaa, että pitää lähteä liikkeelle mahdollisimman nopeasti jaettä on valmis jättämään kaiken taakseen, rikä jää jumittamaan kotiin omaisuuttaan varjelemaan tms. On kuulemma erittäin tärkeää tajuta, että siviili ei voi selvitä sotatantereella, vaan ainoa keino on lähteä sieltä pois ja tietysti mitä aiemmin sen parempi.

Kaikki neuvoja korostavat, että pitäisi sopia läheisten kanssa tapaamispaikka, jos joutuu erilleen.

Yksi neuvoja oli sitä mieltä, että isot kaupungit ja varsinkin pääkaupunki olisi vaarallisin paikka ja sieltä pitäisi lähteä pois.

Vierailija
2916/7615 |
24.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka ruumiinonteloihin tavaroiden piilottaminen on yäk, niin se on myös yksi luotettavimmista tavoista. Tietenkään ei ole tarkoitus niitä seteleitä sinällään persiiseen tunkea, vaan vesitiivissä sukkelanmuotoisessa kotelossa.

2916 ohjeet, tai hänen välittämänsä ohjeet, ovat ihan päteviä sotatilanteeseen (vallankaappaukseen, sisällissotaan tms) JA akuuttiin hätätilaan (tulva, maastopalo, avaruuskappaleen törmääminen maahan...), mutta sitten pitkäaikaiseen "siviili"kriisiin tuo pakene-moodi ei toimi, etenkään jos ei ole oikeastaan mitään, mitä paeta, ja mitään suuntaa, mihin paeta (ts. jos muualla Euroopassa tilanne olisi vielä pahempi)

Vierailija
2917/7615 |
24.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en aio lähteä kotoani minnekään, tuli mitä tuli. Ja epäilenpä että mitään sellaista ei ole länteen tulossa, mikä pakottaisi lähtemään liikkeelle. Kotonani selviämme hyvinkin pitkälle eri tilanteissa.

Vierailija
2918/7615 |
24.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Väsyttää Estonian tuominen esimerkiksi siitä että itsekkyydellä pärjää. Aiheesta on täällä pitkä keskustelu jossa asiaa on vatvottu ja todettu ettei oikeastaan kukaan tullut sieltä ulos ilman joko uskomatonta tuuria tai muiden apua. Tämä keskustelu kuitenkin käsittelee preppaamista ja survivalismia. Vaikeinta on varautua juuri sellaisiin sattumanvaraisesti tapahtuviin onnettomuuksiin tai vaikka ammuskeluun. Kuinka paljon tästä saa keskustelua aikaiseksi? No, aina on hyvä olla fyysisesti hyvässä kunnossa ja terävä mieli, ja kantaa ensiapuvälineitä mukana? Mutta siitä eteenpäin kaikki onkin niin tapauskohtaista, etten näe sitä keskustelun kannalta kovin hedelmällisenä.

Jos jotakuta kiinnostaa tilastot, niin kyllä, niistä yllättävistä lyhytkestoisista onnettomuuksista selviää suurimmalla todennäköisyydellä nuoret fyysisesti hyvässä kunnossa olevat miehet. Tietysti. Mutta kun puhutaan pitkäaikaisista kriiseistä niin tilastoyllättäjäksi nousee äidit. Syyksi on esitetty sitä että heillä on laaja valikoima elämisen perustaitoja, ongelmanratkaisutaitoja, sekä kyky organisoida asiat prioriteettien mukaan. Itsekin yllätyin tästä, mutta se käy järkeen. Suomessakin Martat pelasti tavallisen kansan nälkäkuolemalta opettamalla perustaitoja kuten puutarhassa viljelyä jne..

Mammat ovat tosiaan olleet neuvokkaita kautta historian. Myös parantajana toimiminen on historiallisesti ollut naisten heiniä, luonnonyrttien keräämisen ja niistä rohtojen valmistamisen muodossa, kunnes se leimattiin noituudeksi ja lääkärin ammatti rajattiin vain miesten oikeudeksi. Mikä taas johti vähintään mielenkiintoisiin tulkintoihin siitä miten sairauksia hoidetaan, mutta ei siitä sen enempää.

Suomessa parantajan ammatti ei ollut aikoinaan lainkaan sukupuolisidonnainen. Suuri osa parantajista oli myös miehiä ja juurikin näistä noitasyytetyistä myös. Kannattaa lukea suomen noituusoikeudenkäynneistä tehtyjä historiakirjoja, esim. Synnin palkka on kuolema.

Vierailija
2919/7615 |
24.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisikö ne setelit kääriä johonkin kelmuun tai kondomiin ennen peräaukkoon sijoittamista? 

Vierailija
2920/7615 |
24.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerrostalossa asuvana ehkä pääasiallinen riski olisi, että tulisi hallitsematon pidempi sähkökatko talvella. Muuten ei tule varmastikaan, mutta jos joku energiaa tuottava laitos hajoaa tms. Mulla on perustarvikkeet sitä varten, taskulamppu, kynttilöitä, vettä, ämpäri ja muovipusseja, retkikeitin, pattereita, makuupussi. Eiköhän niiden avulla selviäisi pahimman yli.

Mielestäni aivan älytön juttu kenenkään alkaa sammutella jääkaappeja talveksi sähkönsäästömielessä.

Asun pohjoisessa ja voisin mainiosti pistää jääkaapin pois päältä. Parvekkeella voisi säilyttää kaikki tarvittavat ruokatavarat ilman pelkoa sulamisesta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi kolme