Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hyvät survivalistit ja preppaajat! Jaetaanko parhaat vinkit tähän.

Vierailija
01.02.2020 |

Itse en ole mikään tuomionpäivään varautuja, mutta kieltämättä on alkanut mietityttämään yhteiskuntaamme mahdollisesti kohtaavat uhkatilanteet. Mitä jos pska osuukin tuulettimeen, ja pitää selviytyä x määrä päiviä enemmän tai vähemmän kaoottisessa tilanteessa. Meillä kaivo, josta saa vettä (tosin vaatinee keittämisen), puuliesi jolla saa tarvittaessa lämmitettyä vettä, ruokaa ja kotia. Pino polttopuita. Siinäpä ne oikeastaan ovat. Perheessä kaksi aikuista, kaksi teiniä, kaksi koiraa. En pelkää koronavirusta, mutta tiedostan mahdollisen pandemian riskit. Siksipä tässä herättelen (asiallista) keskustelua. Ajatuksia? Vinkkejä?

Kommentit (7592)

Vierailija
2601/7592 |
30.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kotimaiset kalasäilykkeet kiinnostaa kovasti. Kenellä kokemuksia näistä villikala, arkikala ym. säilykkeistä, kertokaa, mitä tykkäsitte niistä.
Olishan se kiva suosia suomalaista tässäkin.

Suomalainen kala ei säily kun ei ole rasvaista.

Kai se säilykepurkissa säilyy!

Vierailija
2602/7592 |
30.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kotimaiset kalasäilykkeet kiinnostaa kovasti. Kenellä kokemuksia näistä villikala, arkikala ym. säilykkeistä, kertokaa, mitä tykkäsitte niistä.

Kehittyy oksadiivia hyvin nopeasti, maku huononee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2603/7592 |
30.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne ovat öljyyn säilöttyjä, siinä sitä rasvaa.

Vierailija
2604/7592 |
01.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruokaöljyjä tässä hamstratessa oliiviöljyn lyhyt käyttöikä ihmetyttää. Monessa paikassa oliiviöljy on parasta ennen loppuvuodesta 2022 tai korkeintaan alkuvuodesta 2023. Avokadoöljyt on parasta ennen 2026 ja kookosöljykin vähintään 2024 vuoden loppuun.

Tällaisia kommentteja en ymmärrä. Kuinka monta vuotta arvelit sinnitellä kotivaralla? Parhaassakin tapauksessa kyse on hyvinkin lyhyestä ajasta.

En ole se, jolta tässä kysytään, mutta tämän päivän ostosten päiväysten optimoiminen mahdollisisimman pitkälle on minusta olennainen osa tuota kiertävän kotivaran ideaa. Monissa tuotteissa käytän nyt pakkauksia, jotka on ostettu kolme-neljä vuotta sitten. Jos siis vain kyse on tuotteesta, jossa näin pitkät päiväykset on ostohetkellä ollut.

Mun kotivara on jotain kuuden viikon kokonaiskulutusta vastaava. Ja kun se on kerrytetty vähitellen, yksi ylimääräinen pakkaus aina parista eri tuotteesta kerralla hankkimalla, tietysti päiväykset on katsottu mahd pitkälle.

Vierailija
2605/7592 |
01.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää nyt on täyttä fuulaa.

Vierailija
2606/7592 |
01.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te, jotka ajattelette säilöä riisiä: muistakaa että täysjyväriisi ei ole kovin säilyvää. Se ei ollenkaan sovi pitkän ajan varmuusvarastoon.

Valkoinen riisi taas säilyy vaikka kuinka kauan oikein säilytettynä.

Vierailija
2607/7592 |
01.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyviä ovat olleet! Kannattaa kokeilla. 

Vierailija
2608/7592 |
01.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suosittelen kaikille hiukan paniikkiostamista. Ei voi mennä pieleen, etenkin jos pidät huolen että käytät ne varastoidut tuotteet myös.

Moni onkin jo paniikkiostanut kun ei löydy 100 000 ihmisen kaupungin kaupoista enää säilykekanaa tai nautaa. Sikanautaa oli vielä pari purkkia.

Onko säilykekana hyvää?

On kylmänä epämiellyttävän kosteaa / limaista ja ruoanvalmistuksessakaan ei säväytä. Mieto, mutta jotenkin epämiellyttävä maku. Hyvin säilyviä kasviproteiineja on niin paljon, että tästä ei tullut osa kotivaraa. Totta kai säilykkeen saa piilotettua ruokaan, mutta siihen on paljon muitakin vaihtoehtoja. Kahden pienen purkin ostos kokeiltavaksi ei ole kuitenkaan iso investointi.
Suositus lähtee Pielisen villikalasäilykkeille. Tonnikalaa rakenteeltaan muistuttava tuote suomalaisesta luonnonkalasta. Hintaa on, mutta muuten hyvä tuote vaikka kylmiltään syötäväksi.

Kiitos vinkistä!

Vierailija
2609/7592 |
01.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyhmä kysymys: minkä kalan makua muikku muistuttaa?

Minulle on joskus tuputettu upporasvassa paistettu pikkumuikkuja, mutta en maistanut niitä.

Vierailija
2610/7592 |
01.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on jatkuvasti vuoden ruokavarasto mukana, tapahtui mitä tapahtui. Olen kerännyt n 50-60 kiloa vararavintoa ympärilleni, milloin tahansa käytettäväksi.

Vierailija
2611/7592 |
01.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on jatkuvasti vuoden ruokavarasto mukana, tapahtui mitä tapahtui. Olen kerännyt n 50-60 kiloa vararavintoa ympärilleni, milloin tahansa käytettäväksi.

Kilot ovat omaan käyttöösi.

Minä pidän vähärasvaisesta lihasta, joten en suostuisi syömään sinua. :D

Vierailija
2612/7592 |
01.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruokaöljyjä tässä hamstratessa oliiviöljyn lyhyt käyttöikä ihmetyttää. Monessa paikassa oliiviöljy on parasta ennen loppuvuodesta 2022 tai korkeintaan alkuvuodesta 2023. Avokadoöljyt on parasta ennen 2026 ja kookosöljykin vähintään 2024 vuoden loppuun.

Tällaisia kommentteja en ymmärrä. Kuinka monta vuotta arvelit sinnitellä kotivaralla? Parhaassakin tapauksessa kyse on hyvinkin lyhyestä ajasta.

En ole se, jolta tässä kysytään, mutta tämän päivän ostosten päiväysten optimoiminen mahdollisisimman pitkälle on minusta olennainen osa tuota kiertävän kotivaran ideaa. Monissa tuotteissa käytän nyt pakkauksia, jotka on ostettu kolme-neljä vuotta sitten. Jos siis vain kyse on tuotteesta, jossa näin pitkät päiväykset on ostohetkellä ollut.
Mun kotivara on jotain kuuden viikon kokonaiskulutusta vastaava. Ja kun se on kerrytetty vähitellen, yksi ylimääräinen pakkaus aina parista eri tuotteesta kerralla hankkimalla, tietysti päiväykset on katsottu mahd pitkälle.

Kotivaran idea on tämä eikä se, että johonkin erilliseen varastoon haalitaan samaan aikaan vanhenevia pahoja säilykkeitä. Kotivara sekoitetaan hamstraamiseen, vaikka se on kaikkea muuta.

. Säilykekeskusteluun lisään, että olemme vähän testailleet uudenlaisia liha- ja kalasäilykkeitä. Mitään sellaista, mitä ei normaalioloissa käytettäisi, ei hankita varastoon. Nötkötti ja valmiit purkkilihapullat tiedettiin jo entuudestaan tuotteiksi, joita ei haluta syödä. Tonnikalaa on mennyt jonkun verran.

Villikalasäilykkeet: valmiiksi maustettuja kuten joku harmitteli. Me pidimme. Sopii käytettäväksi kuten tonnikala, voi syödä sellaisenaan ja leivällä.

Nduja: chilistä salamitahnaa. Sopii pastan ja gnocchien kanssa tai pizzaan ja leiville. Lasipurkkiin pakatulla tuotteella on päiväystä ainakin pari vuotta. Avattunakin säilyy viikkoja, mutta vaatii silloin kylmäsäilytyksen. Lusikallinen tai pari antaa jo paljon makua ja purkki on riittoisa.

Lidlin nakit lasipurkissa: menettelee ainakin hodareissa.

Auran tex mex -täytteet: siinä ja siinä ostetaanko lisää. Tortilloihin saa menemään lähes mitä tahansa ja näitä olisi kriisitilanteessa helppo lämmittää vesihauteessa. Muutama kuukausi päiväystä. https://auran.fi/tuote/auran-jauheliha-tex-mex-tayte-400g/

Ei jatkoon: kanasäilykkeet joista jo oli keskustelua. Vaatii piilottamista ruokaan. Testasimme vain veteen säilöttyjä, öljyssä tai maustekastikkeessa voisivat olla parempia.

Vierailija
2613/7592 |
01.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle on joskus tuputettu upporasvassa paistettu pikkumuikkuja, mutta en maistanut niitä.

Siian makua minusta eniten. Muikku on aika mietoa kalaa. Nuo muikkusäilykkeet eivät maistu samalta kuin tuore muikku. Käytetyt mausteet ovat varmaan useammalle este käyttää tuotetta kuin mieto kalaisa maku.

Vierailija
2614/7592 |
01.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uskot siis eläväsi hätätilanteessa vuoden syömättä. Okei.

Vierailija
2615/7592 |
01.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uskot siis eläväsi hätätilanteessa vuoden syömättä. Okei.

Toki laihdun, mutta kyllä. Jos olisin kuivan kesän orava,en ehkä selviäisi kuukauttakaan. Vuosi vedellä olisi täysin realistinen, kunhan pillereitä saisi purkista. Ja niitähän minulla on myös.

Vierailija
2616/7592 |
01.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistakaa myös siementen omavaraisuus.

Älkää tukeko amerikkalaisyhtiöitä, joiden tarkoitus on saattaa siemenkauppa maailmanlaajuisesti amerikkalaisten käsiin.

Se on kuolinisku koko ruoantuotannon omavaraisuudelle.

Vierailija
2617/7592 |
01.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siian makua minusta eniten. Muikku on aika mietoa kalaa. Nuo muikkusäilykkeet eivät maistu samalta kuin tuore muikku. Käytetyt mausteet ovat varmaan useammalle este käyttää tuotetta kuin mieto kalaisa maku.

Olen ihan täysin eri mieltä.

En syö siikaa, mutta syön muikkua. Siika pahaa ja muikku hyvää. Muikku on vahvimman ja "väkevimmän" makuinen kala, jota voin syödä. Säilykkeitä en ole syönyt. Kysyjälle suosittelen maistamista. Osta muutama muikku, paista pannulla voisa ja maista.

Vierailija
2618/7592 |
01.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ihan täysin eri mieltä.
En syö siikaa, mutta syön muikkua. Siika pahaa ja muikku hyvää. Muikku on vahvimman ja "väkevimmän" makuinen kala, jota voin syödä. Säilykkeitä en ole syönyt. Kysyjälle suosittelen maistamista. Osta muutama muikku, paista pannulla voisa ja maista.

En minäkään oikeastaan pidä siiasta, koska se on jo liiankin mautonta. Mihin kalaan itse vertaisit? Muikku on omanlaistaan, aika rasvaista mutta hyvin mietoa. Koska kysyjä mainitsi paistetut muikut, joku vaalea kala muistuttaa minusta maultaan. Muikku on siikojen sukua. Silakasta kaikki eivät pidä voimakkaan maun vuoksi.

Muikkusäilykkeet eivät kuitenkaan maistu paistetulta muikulta ja keskustelu menee vähän sivuraiteelle. Tonnikalaan verrattuna muikkusäilyke tuoksuu ja maistuu enemmän kalalta. Jollekin se voi olla ongelma.

Vierailija
2619/7592 |
01.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistakaa myös siementen omavaraisuus.
Älkää tukeko amerikkalaisyhtiöitä, joiden tarkoitus on saattaa siemenkauppa maailmanlaajuisesti amerikkalaisten käsiin.
Se on kuolinisku koko ruoantuotannon omavaraisuudelle.

Eli, jos haluatte kerätä kasveista (hedelmät, marjat, vihannekset, viljat) siemeniä seuraaviksi satokausiksi, hankkikaa siemeniä, jotka eivät ole F1 tai muita hybridejä. Maatiaiskasvit ovat aitoja, ja tuottavat siemeniä. Heritage-kasvit sitten tuolla suuressa maailmassa.

Vierailija
2620/7592 |
01.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meille on ostettu S-marketista Kotimaista leppäsavun makuista särkikalasäilykettä. Siitä saa hyvän aterian kun paahtaa palan leipää, laittaa salaatinlehdet jne ja sitten kalamurskaa suoraan purkista ja halutessaan myös kananmunalohkoja ja sitruunaa.

Kovassa nälässä ei tee tuotakaan vaan avaa purkin ja syö kalan suoraan purkista.

Ketju on lukittu.