Hyvät survivalistit ja preppaajat! Jaetaanko parhaat vinkit tähän.
Itse en ole mikään tuomionpäivään varautuja, mutta kieltämättä on alkanut mietityttämään yhteiskuntaamme mahdollisesti kohtaavat uhkatilanteet. Mitä jos pska osuukin tuulettimeen, ja pitää selviytyä x määrä päiviä enemmän tai vähemmän kaoottisessa tilanteessa. Meillä kaivo, josta saa vettä (tosin vaatinee keittämisen), puuliesi jolla saa tarvittaessa lämmitettyä vettä, ruokaa ja kotia. Pino polttopuita. Siinäpä ne oikeastaan ovat. Perheessä kaksi aikuista, kaksi teiniä, kaksi koiraa. En pelkää koronavirusta, mutta tiedostan mahdollisen pandemian riskit. Siksipä tässä herättelen (asiallista) keskustelua. Ajatuksia? Vinkkejä?
Kommentit (7592)
Vierailija kirjoitti:
Ja valitettavasti linkkasin tuon superprepperin sivuston. Se on sellainen kaninkolo (hyvässä mielessä) johon äkkiä putoaa todella syvälle. Tiesittekö, että suomalainen autokanta selviäisi kohtalaisen hyvin emp-iskusta - koska täällä on niin helkutin vanhaa autokantaa ;-D
Joo, parempi että lopetan tähän. Koira pittää lenkittää ja omaa kuntoa pittää ylläpitää. Ja lapset ruokkia. Ihmiskunnan tulevaisuus riippuu heistä.
Emp-iskun kohdallakin sinä ajattelet vain yksityisautoilua? Tärkeintä on että vanhat dieselveturit ovat varastorasvassa, saadaan ihmiset oikeasti liikkumaan turvaan.
T. väestönsuojelusta perillä oleva taho
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja valitettavasti linkkasin tuon superprepperin sivuston. Se on sellainen kaninkolo (hyvässä mielessä) johon äkkiä putoaa todella syvälle. Tiesittekö, että suomalainen autokanta selviäisi kohtalaisen hyvin emp-iskusta - koska täällä on niin helkutin vanhaa autokantaa ;-D
Joo, parempi että lopetan tähän. Koira pittää lenkittää ja omaa kuntoa pittää ylläpitää. Ja lapset ruokkia. Ihmiskunnan tulevaisuus riippuu heistä.Emp-iskun kohdallakin sinä ajattelet vain yksityisautoilua? Tärkeintä on että vanhat dieselveturit ovat varastorasvassa, saadaan ihmiset oikeasti liikkumaan turvaan.
Itse asiassa rautatieyhteydet on helppo katkaista pommilla, kun taas teitä löytyy sen verran, että sillä pahamaineisella yksityisautolla pääsee vielä etenemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, parempi että lopetan tähän. Koira pittää lenkittää ja omaa kuntoa pittää ylläpitää. Ja lapset ruokkia. Ihmiskunnan tulevaisuus riippuu heistä.Emp-iskun kohdallakin sinä ajattelet vain yksityisautoilua? Tärkeintä on että vanhat dieselveturit ovat varastorasvassa, saadaan ihmiset oikeasti liikkumaan turvaan.
Itse asiassa rautatieyhteydet on helppo katkaista pommilla, kun taas teitä löytyy sen verran, että sillä pahamaineisella yksityisautolla pääsee vielä etenemään.
Väestö tietenkin on siirretty ennen sotatoimien kohdistumista. Myönnä nyt vaan että et tiedä maanpuolustuksesta ja väestönsuojelusta: mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huumori on vaikea laji, hyviöidenkin kanssa. Itse työskentelen väestönsuojelusta vastaavan tahon kanssa, tai useammankin, ja olen aika perillä haasteista ja valmistautumisesta. Tuosta autojen toimivuudesta vaan oli aikoinaan juttua täällä, että mikään auto ei sitten liiku. Siitä päästiinkin sitten jo ruotsalaisten hukkaamiin dieselvetureihin.
Yksi yksittäinen heittoko kertoo autottomasti sen, mistä olen huolissani? ihminen kun voi myös ymmärtää varautumisen monikerroksisena asiana: on maapallon laajuinen varautuminen (mikä on tällä hetkellä ihan sekaisin), on maanosan sisäinen varautuminen (mikä ei sekään ole kehuttavaa), on pohjoisen Euroopan varautuminen (jossa erityisesti Ruotsi on kunnostautunut siinä, että sen varautuminen nojaa naapurien varautumiseen), on maan sisäinen varautuminen (joka on osittain ihan hyvää ja osittain tosi surkeaa), on alueellinen varautuminen ja sitten on lähialueen varautuminen ja oman itsen ja perheen varautuminen.
Yksi tärkeimpiä asioita harvaan asutussa maassa on logistiikan toiminta kriisitilanteessa. Eilen juuri kuuntelin parin suuren teollisuuslaitoksen varautumista ja toimintaa nyt tässä Venäjän Ukrainaan hyökkäyksen aiheuttaman kriisin vuoksi, ja mitä ongelmia esimerkiksi tuotantomenetelmien muuttaminen (raaka-aineiden laadun muutosten vuoksi) aiheuttaa.
Mutta koska vitsillä heitin henkilökohtaiseen varautumiseeni vaikuttavan virkkeen, niin en tietenkään ole millään lailla tietoinen mistään muusta kuin oman autoni toiminnasta tai toimimattomuudesta. Ja tiedoksi, minun nykyinen autoni ei inahtaisikaan pienenkään sähkömagneettisen pulssin vuoksi, koska sen sähköjärjestelmä on jo valmiiksi ihan sekaisin. Olen etsimässä parempaa vaihdokkia, enkä hanki sähköautoa.
No, äitienpäivän kunniaksi olen lähdössä puutalkoisiin vanhempieni luokse, tarkoituksena on kaataa, karsia ja pätkiä useita suuria puita, lisäksi tavoitteena on tuoda vähintään yksi kuorma valmiita kuivia klapeja tänne meille. Nyt tehtävät puut on tarkoitettu viiden eri talouden käyttöön kuudessa eri kiinteistössä, joista viisi pystytään pitäämään lämpimänä kireilläkin pakkasilla ja tuulilla täysin tulisijojen avulla. Koska energian hinta EI laske tulevaksi talveksi, tämä tänäänkin tehtävä työ on erittäin tärkeää toimeentuloamme ajatellen. Onneksi aikaisemmin luvattu vesi- ja räntäsade näyttää ainakin viivästyvän, joten päästään edes aloittelemaan mukavassa kelissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huumori on vaikea laji, hyviöidenkin kanssa. Itse työskentelen väestönsuojelusta vastaavan tahon kanssa, tai useammankin, ja olen aika perillä haasteista ja valmistautumisesta. Tuosta autojen toimivuudesta vaan oli aikoinaan juttua täällä, että mikään auto ei sitten liiku. Siitä päästiinkin sitten jo ruotsalaisten hukkaamiin dieselvetureihin.
Yksi yksittäinen heittoko kertoo autottomasti sen, mistä olen huolissani? ihminen kun voi myös ymmärtää varautumisen monikerroksisena asiana: on maapallon laajuinen varautuminen (mikä on tällä hetkellä ihan sekaisin), on maanosan sisäinen varautuminen (mikä ei sekään ole kehuttavaa), on pohjoisen Euroopan varautuminen (jossa erityisesti Ruotsi on kunnostautunut siinä, että sen varautuminen nojaa naapurien varautumiseen), on maan sisäinen varautuminen (joka on osittain ihan hyvää ja osittain tosi surkeaa), on alueellinen varautuminen ja sitten on lähialueen varautuminen ja oman itsen ja perheen varautuminen.
Yksi tärkeimpiä asioita harvaan asutussa maassa on logistiikan toiminta kriisitilanteessa. Eilen juuri kuuntelin parin suuren teollisuuslaitoksen varautumista ja toimintaa nyt tässä Venäjän Ukrainaan hyökkäyksen aiheuttaman kriisin vuoksi, ja mitä ongelmia esimerkiksi tuotantomenetelmien muuttaminen (raaka-aineiden laadun muutosten vuoksi) aiheuttaa.
Mutta koska vitsillä heitin henkilökohtaiseen varautumiseeni vaikuttavan virkkeen, niin en tietenkään ole millään lailla tietoinen mistään muusta kuin oman autoni toiminnasta tai toimimattomuudesta. Ja tiedoksi, minun nykyinen autoni ei inahtaisikaan pienenkään sähkömagneettisen pulssin vuoksi, koska sen sähköjärjestelmä on jo valmiiksi ihan sekaisin. Olen etsimässä parempaa vaihdokkia, enkä hanki sähköautoa.
No, äitienpäivän kunniaksi olen lähdössä puutalkoisiin vanhempieni luokse, tarkoituksena on kaataa, karsia ja pätkiä useita suuria puita, lisäksi tavoitteena on tuoda vähintään yksi kuorma valmiita kuivia klapeja tänne meille. Nyt tehtävät puut on tarkoitettu viiden eri talouden käyttöön kuudessa eri kiinteistössä, joista viisi pystytään pitäämään lämpimänä kireilläkin pakkasilla ja tuulilla täysin tulisijojen avulla. Koska energian hinta EI laske tulevaksi talveksi, tämä tänäänkin tehtävä työ on erittäin tärkeää toimeentuloamme ajatellen. Onneksi aikaisemmin luvattu vesi- ja räntäsade näyttää ainakin viivästyvän, joten päästään edes aloittelemaan mukavassa kelissä.
Sinähän olet väestönsuojelutehtävissä etkä siten yksityisautoile kriisitilanteessa minnekään.
Pitäis varmaan tehdä noille yli puolelle helsinkiläisistä kotitalouksista jotain, ehkä hankkia niihin omat autot kun ei niillä vielä ole!
Käytiin hakemassa tänään pari kaasupulloa ettei kesä mene pilalle (asuntoauton hella ja grilli kotona), jos kaasupullojen saamiseen tulee vaikeuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kotimaiset kalasäilykkeet kiinnostaa kovasti. Kenellä kokemuksia näistä villikala, arkikala ym. säilykkeistä, kertokaa, mitä tykkäsitte niistä.
Olishan se kiva suosia suomalaista tässäkin.Meille on ostettu S-marketista Kotimaista leppäsavun makuista särkikalasäilykettä. Siitä saa hyvän aterian kun paahtaa palan leipää, laittaa salaatinlehdet jne ja sitten kalamurskaa suoraan purkista ja halutessaan myös kananmunalohkoja ja sitruunaa.
Kovassa nälässä ei tee tuotakaan vaan avaa purkin ja syö kalan suoraan purkista.
Tuo Kotimaista leppäsavukala on todella hyvää! Valitettavasti myös aika kallista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väestö tietenkin on siirretty ennen sotatoimien kohdistumista. Myönnä nyt vaan että et tiedä maanpuolustuksesta ja väestönsuojelusta: mitään.
Olen eri kirjoittaja kuin se jonka kanssa aiemmin väittelit. Strategioita ja vaihtoehtoja miettiessä on hyvä pohtia erilaisia skenaarioita. Laajamittainen väestönsiirto vie aikaa ja vaatii organisointia, ja siihen ei kaikissa vaihtoehdoissa ole aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kotimaiset kalasäilykkeet kiinnostaa kovasti. Kenellä kokemuksia näistä villikala, arkikala ym. säilykkeistä, kertokaa, mitä tykkäsitte niistä.
Olishan se kiva suosia suomalaista tässäkin.Meille on ostettu S-marketista Kotimaista leppäsavun makuista särkikalasäilykettä. Siitä saa hyvän aterian kun paahtaa palan leipää, laittaa salaatinlehdet jne ja sitten kalamurskaa suoraan purkista ja halutessaan myös kananmunalohkoja ja sitruunaa.
Kovassa nälässä ei tee tuotakaan vaan avaa purkin ja syö kalan suoraan purkista.Nämä järkisärki/ luonnonkala/villikala-säilykkeet on tavattoman hyviä, näitä syödään normaalistikin ja on varalla melkoisesti ja taatusti tulee syötyä. Käyttöikää on v. 2024-26.
Kylmänä tykätään leivän päällä tai perunoiden/salaatin kanssa, onhan niistä ohjeita eri ruokiin valmistajan sivuilla, mutta uppoaa kylmänä hyvin.[/quote
Näkkileipä säilyy kauan kun se suojataan kosteudelta. Eihän sitä muuta tarvi kuin kalaa öljyssä näkkärin päälle jos nälkä tulee. Jos on pakko grillissä perunoita tehdä niin kyllä tuo kalasäilyke menee hyvin grillilohkoperunoiden kanssa.
Meillä on pallogrilliin mahtavia alumiinivuokia, joita voi pestä ja käyttää uudelleen. Grilli kuumaksi, potut lohkoiksi ja hieman rypsiöljyä vuoan pohjaan, lohkot vuokaan ja vuoka grilliin. Pallogrillin kansi päälle.
Kannattaa muistaa, että pallogrilli on hyvä ruoanvalmistusväline nuotioihin verrattuna kaupungissa jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinähän olet väestönsuojelutehtävissä etkä siten yksityisautoile kriisitilanteessa minnekään.
En minä missään väestönsuojelutehtävissä ole, vaan työskentelen juuri nyt sellaisen tahon(tahojen) kanssa, jotka vastaavat väestönsuojelusta. Se voi tarkoittaa vaikkapa sitä, että koulutan heitä käyttämään videoneuvottelujärjestelmää, tai väännän laitoskeittiöllä ruokaa kokouksiin. Tai järjestän elintarvikehygieniakoulutusta, tai alkusammutuskoulutusta. Vähän riippuen kriisitilanteesta työnantajallani on varmaan minulle työtehtäviä, ja jos ne vaativat ajamista, niin ajan sitten, yksityisautolla tai jollain muulla.
On minulla polkupyöräkin. Ja mopo. Ja ikivanha natikka, joka varmaan toimii, vaikka mikä emppi pamahtaisi yläpuolella. Kunhan hiiret ei ole syöneet piuhoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kovassa nälässä ei tee tuotakaan vaan avaa purkin ja syö kalan suoraan purkista.Tuo Kotimaista leppäsavukala on todella hyvää! Valitettavasti myös aika kallista.
Siinä ei ainakaan ole mitään delfiiniä mukana kuten tonnikalasäilykkeissä. Sen lisäksi kannattaa tukea kotimaista valmiutta tuottaa syötävää muutenkin kun sitä ei kriisiaikana polkaista tyhjästä pystyyn. Aiemmin nuo kalat menivät kompostiin.
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei ole mitään survival-taitoja eikä kotivaraa. Tuttavallani on. Jos tulisi outbreak, menisin pimpottamaan hänen ovikelloaan. Yksi kaverinikin ehkä tulisi sinne.
Oletteko sopineet tuttavasi kanssa siitä, että hän ottaa sinut ja kaverisi vastaan tarvittaessa? Kriisitilanteissa omistaan ei välttämättä halua jakaa sellaiselle, jolla olisi itselläkin mahdollisuus varautua edes jollain tasolla, mutta valitsi olla varautumatta luottamalla siihen, että joku toinen pelastaa.
Vaikka mitä sanotaan, niin ihminen tarvitsee ihmisiä. Minä eläisin ihan tyytyväisenä erakkona, ehkä kissoja tai koiria voisi olla seurana. Mutta kun on perheelliseksi ryhtynyt, niin on vastuussa sitten siitä perheestä, ja siihen tarvitaan muitakin kuin minä. Ja siksi olen myös pyrkinyt luomaan ja ylläpitämään sosiaalisia suhteita (olen tosi surkea tässä), niistä kun on kriisitilanteissa hyötyä. Kollegani Espanjassa ihan oma-aloitteisesti tarjosi turvallista paikkaa Venäjän hyökättyä Ukrainaan. No, en sinne ole lähdössä, ja hän tietää sen, mutta ehdotti, että lapseni voi lähteä hänen luokseen hätätilanteessa. Ja hätätilanteessa tartunkin tuohon oljenkorteen:
Yksi isovanhemmistani oli sotalapsena Ruotsissa. Varmaan olisi tasapainoisempi, jos olisi saanut viettää rauhallisen turvallisen lapsuuden rauhan ajan Suomessa, mutta niin ei vaan ollut. Tuliaisina sieltä oli kyökkiruotsi ja erilaisia leivontareseptejä, mutta ei mitään loputonta traumaa. Hän kuitenkin selvisi hengissä, terveenä ja toimintakykyisenä, mikä ei olisi ollut lainkaan taattu köyhän evakon lapsena Suomessa. Ei se mikään sankaritarina ole, mutta näitä ihan ookoo elämässään selvinneitä on paljon. Kaikki lapseni ovat jo vähän vanhempia kuin ala-asteikäiset, joten tuo lähteminen pois on ihan realistinen vaihtoehto TIETYISSÄ tilanteissa (vaikkapa ydinlaskeumaonnettomuuden seurauksena).
Kaikki isovanhempani olivat evakkoja, isänisä oli rintamalla, isänäiti toimi lottatehtävissä. Äidin vanhemmat olivat nuorempia, mutta sen ikäisiä, että muistavat evakkoon lähdön, sotalapsena olon jne. Tai nyt taitavat enää vain sen muistaakin, kun dementia on vieraana.
Minulla on siis ylisukupolvinen sotatrauma ja evakkojen trauma, ja se saa minut sekä pyrkimään tietynlaiseen omavaraisuuteen mutta myös varautumiseen. En panikoi, mutta olen varautunut. Koskaan ei voi olla valmis esimerkiksi evakkoreissuun, ei kukaan. Mutta sitä varten voi varautua, ja se sitten helpottaa ainakin stressiä, kun ei tarvitse paniikissa kaikkea tehdä, etsiä, pakata... (no, en ole lähdössä evakkoon, mutta olen sen skenaarion miettinyt että mitä se meidän perheelle tarkoittaa, ja mitä sellaiseen reissuun lähtö vaatii mukaanotettavaksi - ja millä lähdetään, autolla, pyörillä, kävellen, suksilla... (ei, en hiihdä kuin ehdottoman pakon alaisena, ja se ehdoton pakko oli kansakoulun opettaja).
Puolisoni ei aina ymmärrä, että miksi en hermostu ja panikoi asioista. Stressaan kyllä, mutta se on eri asia. Otan selvää asioista (en tarkoita "otan selvää", vaan sitä, että esimerkiksi olen selvittänyt sen, miten kytken taloni sähköt ulkoiseen aggregaattiin, että saan esimerkiksi pakastimet ja vesipumpun pysymään toiminnassa). Minulla on paperiset kartat laajalta alueelta - ne eivät tietenkään ole enää täysin ajan tasalla, koska sellaisia karttoja on aina hankala hankkia, tai se vaatisi jatkuvaa ostamista/tulostamista. Mutta oletan, että pääväylät ja merkittävät paikallistiet pysyvät suurinpiirtein samoilla reiteillä vuodesta toiseen maassa kuin maassa. Meillä on noin kolmen kk ruokavarat kotivarana (se on jatkuvassa rotaatiossa, ei ole pelkoa siitä, että löytysi 10v sitten vanhentuneita säilykkeitä), ensiaputarvikkeita löytyy, lämmitys on varmistettu puutalkoilla ensi talveksikin...
Meillä on pihassa oma väestönsuoja, jossa on turvassa ydinlaskeumaltakin. Elintarvikevarastomme on siellä. Sähkö voidaan tuottaa omalla koneella - polttoainetta on riittävästi. Talomme kallioporakaivo sijaitsee kyseisessä tilassa yhdessä agrekaatin kanssa - paloturvallinen sijainti ja systeemi varalla muutenkin sähkökatomahdollisuuden vuoksi kun aiemmin vielä sähköt oli ilmajohdon varassa. Käytännössä kolmehuoneinen laajennettu ja tasoltaan korkeatasoinen "maakellari". Päälle päin ei näy, että todellisuudessa siellä pärjää viihtyisästi pitkäänkin. Löytyy myös välineet pitää nälkäiset kaupunkilaiset pois "tontilta", mikäli sellaisia heinäsirkkaparvia alkaa seudulle ilmaantumaan. Itse rakennettu, mutta silti arvokas sijoitus perheen turvallisuuteen.
Meillä maalaistalosta kotoisin olevilla omavaraisuus on aina ollut elämäntapa. Tuota ollaan vähitellen laajennettu myös varautumiseen. Ei mikään muoti-ilmiö.
Vanha unohdettu keino on umpiointi, sillä saa säilymään niin lihat kuin kasvikset ihan huoneenlämmössä kunhan on pimeässä.
Suosittelen kyllä opettelemaan taidon ja säästämään kaikki metallikantiset lasiputkit.
Ite oon säilöny jauhelihaa,kukkakaalimuussia,haudutettua kaalia ja kasvisseoksia. Käytän näitä pikaruokina arjessa. Kun katiskaan saan jonkun sintin niin kokeilen säilöä myös ne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap tässä.
Keskustelu jatkuu runsaana ja asiallisena. Kiitos siitä, se hyödyttää lopulta meistä jokaista.
Viinakset ovat edelleen täällä enimmäkseen hankkimatta, ostin osan, mutta täytynee täydentää varastoa. Sisätiloissa helposti kasvatettavia siemeniä (lehtikaali ja parsakaali) olen hankkinut lisää. Täysjyväriisi-pavut-tomaattisäilyke-kombo höystettynä itse kasvatetuilla versoilla: olen laskeskellut että jo näillä pärjäisi pitkään ja suht edullisesti. (Tuo siis minimi, toki muutakin saatavilla). Myös D-vitamiinia olen ostanut lisää. Ja tietysti koirille ruokaa lähes loputtomiin.
Olen lisäksi käsitellyt itseni kanssa asiat niin, että en ikinä koskaan tule jättämään koiria yksin sotatilanteisiin oli mikä tilanne tahansa. Väestönsuojiinhan ei eläimiä oteta mukaan.Minä en juuri käytä alkoholia, mutta olen silti varastoinut n 10 pulloa viiniä ja 4 pulloa väkeviä, muutaman siiderin ja 12 tölkkiä olutta. Eihän sitä ikinä tiedä milloin ne tulevat tarpeeseen.
Yhden oluen käytin tosin jo Belgialaisen possupadan hauduttamiseen. En aio ostaa yhtä kukkoa tilalle.
alkoholit ovat hyviä vaihtareita
Vierailija kirjoitti:
Meillä on pihassa oma väestönsuoja, jossa on turvassa ydinlaskeumaltakin. Elintarvikevarastomme on siellä. Sähkö voidaan tuottaa omalla koneella - polttoainetta on riittävästi. Talomme kallioporakaivo sijaitsee kyseisessä tilassa yhdessä agrekaatin kanssa - paloturvallinen sijainti ja systeemi varalla muutenkin sähkökatomahdollisuuden vuoksi kun aiemmin vielä sähköt oli ilmajohdon varassa. Käytännössä kolmehuoneinen laajennettu ja tasoltaan korkeatasoinen "maakellari". Päälle päin ei näy, että todellisuudessa siellä pärjää viihtyisästi pitkäänkin. Löytyy myös välineet pitää nälkäiset kaupunkilaiset pois "tontilta", mikäli sellaisia heinäsirkkaparvia alkaa seudulle ilmaantumaan. Itse rakennettu, mutta silti arvokas sijoitus perheen turvallisuuteen.
Meillä maalaistalosta kotoisin olevilla omavaraisuus on aina ollut elämäntapa. Tuota ollaan vähitellen laajennettu myös varautumiseen. Ei mikään muoti-ilmiö.
En ehkä välittäisi tulevaisuudesta, missä kanssaihmiset pitävät muita lähimmäisiään heinasirkkaparvina.
Nämä järkisärki/ luonnonkala/villikala-säilykkeet on tavattoman hyviä, näitä syödään normaalistikin ja on varalla melkoisesti ja taatusti tulee syötyä. Käyttöikää on v. 2024-26.
Kylmänä tykätään leivän päällä tai perunoiden/salaatin kanssa, onhan niistä ohjeita eri ruokiin valmistajan sivuilla, mutta uppoaa kylmänä hyvin.