"Minusta se on tosi kivaa. Aamulla olin juuri sellaisessa kahvilassa, jossa henkilökunta puhui vain englantia."
On TOSI KIVAA kun ei Helsingissä saa suomenkielistä palvelua?
Mitä ihmettä?
https://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/837341-englanniksi-asioiminen…
Kommentit (125)
Mutta jos suomenruotsalainen ei saa ruotsinkielistä palvelua, niin sehän onkin sitten ihmisoikeusrikkomus.
Helsinkiläisnuoret ovat jotenkin hyvin lapsellista väkeä. English cool, suomi junttia.
Jännä juttu sinänsä, että kuppaisimmissakin pizzakebabbiloissa on aina osattu palvella ainakin jonkintasoisella suomen kielellä.
Mikä asenneongelma näillä fiinimpien paikkojen tarjoilijoilla sitten on?
Englantilainen puolisoni kutsuu tuollaisia wannabebriteiksi. Niin usein kun tuollaiset huomaavat mieheni olevan britti, alkaa se järjetön jenkkimongerrus ja puhuvat ummet lammet vaikka ei kiinnosta. Ja lopuksi aina have a nice day now.
Ärsyttävää, raivostuttavaa, ylimielistä heiltä. Tässä on pakko alkaa itse vain puhumaan heille suomea, että tämä ilmiö saadaan kuriin.
No joo. Mun kesämökkipaikkakunnalla on kahvila, jossa saa palvelua vain venäjäksi. Kieltämättä tykkään siitä. Saan aina treenata ruostunutta venäjän taitoani siellä
Vaikka olenkin vihreiden kannattaja, tässä asiassa olen Halla-ahon kanssa samoilla linjoilla.
"Halla-ahon mukaan ulkomaalaisen on vaikea oppia suomea, jos suomalaiset puhuvat hänelle englantia.– Olen itse omaksunut sen linjan, että puhun sitkeästi suomea tarjoilijalle. Yllättävän usein sitkeys kuitenkin kantaa hedelmää, ja viimeistään kolmannella käynnillä perussanasto alkaa löytyä."
Kieli on ajattelun väline, tuhoamalla se on populaation hallinta/ohjailu mielensä mukaan taas eliitille vähän helpompaa.
Hello!
- Well, Good morning to you! How is you day? Feeling fine, right?
I'm good. What is your order?
- Oh! Nice to hear! I would like to have a small Chai Latte and one of those bagels please!
Thank you!
That will be four euros and seventy cents please.
- Here you are!
Thank you. Have a nice break!
- Oh thank you dear, I will!
Ravintolassa jossa kävin syömässä, tarjoilija oli tullut Irlannista Suomeen par kuukautta sitten. Ei voi vaatia suomen kielen taitoa.
Lapissa on paljon käsityöläisiä, jotka ei osaa suomea.
Ravintola-alalla on työvoiman jatkuva työvoiman tarve.
Kotimaiset makaa mieluummin kotonaan tukiaisten varassa.
Vierailija kirjoitti:
Hello!
- Oh! Nice to hear! I would like to have a small Chai Latte and one of those bagels please!
Thank you!
- Here you are!
Small talk on rasittavaa. En ala sitä kahvitauolla vääntämään.
Yrittäisivätpä samaa Ranskassa. Olisi entinen kahvila ja pian!
Vierailija kirjoitti:
Hello!
Thank you!
- Here you are!
Pahimmassa tapauksessa kaksi suomenkielistä siinä mongertamassa toisilleen 😫
Vierailija kirjoitti:
Ravintolassa jossa kävin syömässä, tarjoilija oli tullut Irlannista Suomeen par kuukautta sitten. Ei voi vaatia suomen kielen taitoa.
Tukia ne ravintola-alalle työllistyneetkin tarvitsee. Siinä yksi syy miksi alalla pulaa.
Onko jossain tehty jotakin listaa siitä, mistä ravintoloista Helsingissä ei saa palvelua suomeksi? Voiko olettaa, että jos ruokalista löytyy suomeksi, niin myös palvelua saa?
Vierailija kirjoitti:
Kahdessa kuukaudessa aivan varmasti oppii perussanaston.
Tampereellakaan ei saa. Yritin ostaa Kotipizzan lahjakorttia joulun alla. Myyjä katsoi hymyillen kun selitin asiani ja sen jälkeen kertoi puhuvansa vain englantia. Ravintolassa tilasin suomeksi, tarjoilija pyysi sanomaan saman englanniksi. Oikeasti hämmentävää.
Vierailija kirjoitti:
Helsinkiläisnuoret ovat jotenkin hyvin lapsellista väkeä. English cool, suomi junttia.
Mikset laittanut perään terveisiä Hirvensalmelta. Suamee ja savvoo, hilijoo ja kovvoo?
Vierailija kirjoitti:
Kahdessa kuukaudessa oppii perustervehdykset jne. Osoittaisi oikeaa asennetta aloittaa suomella ja sitten voisi asiallisesti kysyä, että voidaanko jatkaa englanniksi, olen juuri vasta muuttanut tänne...
Pikkupissikset kuvittelevat olevansa jossain new yorkissa.