"Minusta se on tosi kivaa. Aamulla olin juuri sellaisessa kahvilassa, jossa henkilökunta puhui vain englantia."
On TOSI KIVAA kun ei Helsingissä saa suomenkielistä palvelua?
Mitä ihmettä?
https://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/837341-englanniksi-asioiminen…
Kommentit (125)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kerran tehnyt kahvilassa tilausta tiskillä 20 minuutin ajan, koska itsepintaisesti kieltäydyin puhumasta englantia. En siis ymmärtänyt, että otanko jotain small vai medium jne. ennen kuin minulle näytettiin ne kupit, joihin kahvia kaadetaan. En ymmärtänyt kysymys maidosta, en sitä maksettavaa summaa.
Jono takanani kasvoi ja niin kovin moni halusi auttaa minua, mutta pyysin heitä auttamaan myyjää. Minä olen asiakas Suomessa suomalaisessa kahvilassa. Kokemuksena se oli varsin hauska, koska en ole esim. Lontoossa päästynyt koskaan kahvilaan, jossa puolalainen asiakaspalvelija puhuisi vain puolaa ja vaatisi asiakkaita sitä osaamaan.Heih, olet huipputyyppi!! Vauvapalsta osaa yllättää myös positiivisesti. Kannustan sinua toistamaan tuon aina kun mahdollista!!
Tietenkin toistan sen. Lontoossa tilaan englanniksi, Tukholmassa ruotsiksi, Pariisissa ranskaksi ja töölöläiskuppilassa suomeksi. Jos tiskin toisella puolella ei osata suomea, en anna sen häiritä.
Vierailija kirjoitti:
Tampereellakaan ei saa. Yritin ostaa Kotipizzan lahjakorttia joulun alla. Myyjä katsoi hymyillen kun selitin asiani ja sen jälkeen kertoi puhuvansa vain englantia. Ravintolassa tilasin suomeksi, tarjoilija pyysi sanomaan saman englanniksi. Oikeasti hämmentävää.
Siinähän sitten saakin ravintolat ihmetellä missä asiakkaat. Tiedän paljon ihmisiä jotka asiakkaan roolissa eivät Suomessa käytä kuin jompaa kumpaa kotimaista. Henk.koht. en keksi yhtään syytä miksi kävisin esimerkiksi tavallisessa tusinaravintolassa jossa ei osata palvella suomeksi. Puhun viittä kieltä sujuvasti mutta miksi käyttäisin vierasta kieltä kotimaassa asioidessani? Vien rahani sellaiseen paikkaan jossa suomalaisuutta vielä arvostetaan. Poikkeuksena sanottakoot että jossain pienessä etnisessä ravintolassa hyväksyn vielä vieraskielisen palvelun koska oletettavissa on että ainakaan kaikki eivät osaa suomea.
Lisäksi, jos ravintola pyörittää paikkaa alipalkatulla henkilöstöllä mietin missä muussa säästetään. Onko hygienia kunnossa, elintarvikkeet tuoreita jne. Eihän näiltä vaadita edes hygieniapassia! Korjatkaa jos olen ymmärtänyt väärin. Erikoista mielestäni että suomalainen ei pääse lähellekään ravintolan keittiötä ilman viittä erilaista korttia mutta ulkkiksilta ei tarvi mitään kysellä... Epäilyttää monen kohdalla hygieniataso muutenkin.
Vierailija kirjoitti:
Olin joskus seuraamassa kokousta, jossa kaikki puhuivat keskenään englantia. Voi sitä myötähäpeän määrää, kun jossain vaiheessa tajusin, että hetkinen, nämä kaikki paikalla olijathan ovat suomenkielisiä... Oletin tietysti, että joukossa olisi ollut ulkomaalainen!
Welcome to Nordea Bank!
Vierailija kirjoitti:
Englanninkieliset kahvilat tuovat kaupunkiin monipuolisuutta. Suomenkielisiä paikkoja lienee edelleen enemmistö, joten miten tämä voikin muodostua ongelmaksi joillekkin?
Nami nami ja söpö söpö.
Asiakaspalvelussa minäkin enkä suostu puhumaan englantia ulkomaalaisille, jotka käyvät paikassa viikottain vuosien ajan. Luulisi, että jo alkaa siinä ajassa painumaan mieleen ne tavallisimmat fraasit.
Kielitaidottomia EI asiakaspalveluun.
Vieras kieli opetellaan auttavalle tasolle
jo ennen muuttoa.
Jos ei järki riitä siihen, paras pysyä kotona.
Kiitos.
Fiksuinta olisi, että kaikissa ravintoloissa olisi aina ainakin yksi myös suomea puhuva asiakaspalvelija, ja jokaiselta asiakkaalta kysyttäisiin kielivaihtoehdot tyyliin suomi/englanti/kumpi vaan. On sekin aika huono tilanne, että englantia huonosti puhuva tai kielitaidostaan epävarma asiakas joutuu kiusallisiin tilanteisiin, jotka joskus tulevat ihan yllättäen vasta kun istutaan jo pöydässä. Koska ei ravintoloiden ikkunassa kuitenkaan lue "only english" tms.
Joskin fiksuinta olisi, että edelleen suomenkielistä palvelua saisi, mutta jos tarjoilijalla on myös englannin lippu rinnuksessa kyseisen kielen taitamisen osoitukseksi, voisivat ne käyttää englantia, jotka saavat siitä jotain iloa tai sisältöä päiväänsä.
Vierailija kirjoitti:
Englanninkieliset kahvilat tuovat kaupunkiin monipuolisuutta. Suomenkielisiä paikkoja lienee edelleen enemmistö, joten miten tämä voikin muodostua ongelmaksi joillekkin?
No ainakin itselleni on usein tullut tämä englanninkielisyys ilmi vasta kun olen jo tekemässä tilausta. Eli asiasta ei kuitenkaan ole tiedotettu missään, esim. asia ei lue kahvilan ovessa aukioloaikojen yms vieressä, ei myöskään kahvilan seinällä menun vieressä... Joten voihan se silloin olla ongelma. Itse koen tällaisen epämiellyttäväksi, joskaan en ole nostanut asiasta meteliä, olen vaan tehnyt tilaukseni. Tosin joskus olen valikoinut tuotteita sen mukaan, mitkä varmasti osaan ääntää oikein jne, eli tässä mielessä tämä kyllä on tuottanut hankaluutta.
Henk.koht. ihan ymmärrä, mitä ihmeen monipuolisuutta se on, että osassa Suomen kahviloita ei saa palvelua suomeksi. Monipuolisuutta olisi se, että asiakaspalvelussa yleisesti kielitaito monipuolistuisi, tai että olisi erilaisia kahviloita. Molemmat voi toteuttaa myös ilman, että suomenkielestä luovutaan.
Vierailija kirjoitti:
Fiksuinta olisi, että kaikissa ravintoloissa olisi aina ainakin yksi myös suomea puhuva asiakaspalvelija, ja jokaiselta asiakkaalta kysyttäisiin kielivaihtoehdot tyyliin suomi/englanti/kumpi vaan. On sekin aika huono tilanne, että englantia huonosti puhuva tai kielitaidostaan epävarma asiakas joutuu kiusallisiin tilanteisiin, jotka joskus tulevat ihan yllättäen vasta kun istutaan jo pöydässä. Koska ei ravintoloiden ikkunassa kuitenkaan lue "only english" tms.
Joskin fiksuinta olisi, että edelleen suomenkielistä palvelua saisi, mutta jos tarjoilijalla on myös englannin lippu rinnuksessa kyseisen kielen taitamisen osoitukseksi, voisivat ne käyttää englantia, jotka saavat siitä jotain iloa tai sisältöä päiväänsä.
Mitä ihmettä? Ravintoloissa pitäisi korkeintaan olla yksi asiakaspalvelija, joka puhuu englantia. Ei ole mikään ihmisoikeus, että Suomessa kaikkia palvellaan jollain muulla kielellä kuin suomella.
Muistuttaisin, että esim isäni on syntynyt 1955 eikä ole koskaan koulussa "tarvinnut" opiskella englannin kieltä. Ja vielä vanhempiakin ihmisiä on olemassa. Eli kaikki eivät tosiaan osaa puhua englantia jees ja nou enempää.
Näille "ettekö muka osaa tilata englanniksi" voisi sanoa, että mikä siinä voi olla niin vaikeata opetella suomeksi "hei, mitä saisi olla, sokeria tai maitoa, olkaa hyvä, kiitos näkemiin" jne, kun on kyse henkilöstä, joka tulee _asiakaspalveluun_ töihin vieraaseen maahan. Vai miten te itse tekisitte jos menisitte töihin Ranskaan tai Saksaan? Varmaan opettelisitte. Miksette vaadi samaa tänne tulevilta?
Vierailija kirjoitti:
Pikkupissikset kuvittelevat olevansa jossain new yorkissa.
Huoh, katkeran vanhan eukon puhetta tollanen nuorten mimmien haukkuminen pissiksiksi. Mikä tekee ihmisestä noin polttavan katkeran? Sekö, että nuoret tytöt osaavat asioida englanniksi eivätkä koe siinä mitään ongelmaa? Tuskin, tollainen asenne tulee kyllä paljon syvempää ihmiseen.
Enpä kyllä itsekään koe mitään ongelmaa tuossa. Kyse on yrityksestä, joka saa tehdä ihan mitä haluaa, kunhan toimii lain puitteissa. Sinne ei todellakaan ole pakko mennä, jos ei osaa asioida. Kyseisillä yrityksillä on muutenkin erilainen kohderyhmä ja myös heillä on oikeus valita asiakkaansa. Siitä on turha kenenkään vetää hernettä noin syvälle nenään. Se menee kyllä nurin, jos useampikin kokee tuon ongelmaksi, mutta koska katkerat tantat eivät ole kohdeeryhmää edes, näin tuskin käy.
Muutenkin fiksun oloisia mimmejä. Heillä on varmasti kirkas ja hieno tulevaisuus edessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä? Ravintoloissa pitäisi korkeintaan olla yksi asiakaspalvelija, joka puhuu englantia. Ei ole mikään ihmisoikeus, että Suomessa kaikkia palvellaan jollain muulla kielellä kuin suomella.
No minusta pääasia, että suomenkielistä palvelua saa, ihan sama se oikeastaan asiakkaan kannalta on, kuinka moni puhuu mitäkin kieltä, jos palvelu hänen osaltaan toimii.
Vierailija kirjoitti:
Helsinkiläisnuoret ovat jotenkin hyvin lapsellista väkeä. English cool, suomi junttia.
Helsinkiläisteinit ovat jumittuneet 80-luvulla. Americafuckyees.
Sen siitä saa, kun käsitys maailmasta syntyy lähinnä amerikkalaisesta viihteestä ja blogeista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huoh, katkeran vanhan eukon puhetta tollanen nuorten mimmien haukkuminen pissiksiksi. Mikä tekee ihmisestä noin polttavan katkeran? Sekö, että nuoret tytöt osaavat asioida englanniksi eivätkä koe siinä mitään ongelmaa? Tuskin, tollainen asenne tulee kyllä paljon syvempää ihmiseen.
Enpä kyllä itsekään koe mitään ongelmaa tuossa. Kyse on yrityksestä, joka saa tehdä ihan mitä haluaa, kunhan toimii lain puitteissa. Sinne ei todellakaan ole pakko mennä, jos ei osaa asioida. Kyseisillä yrityksillä on muutenkin erilainen kohderyhmä ja myös heillä on oikeus valita asiakkaansa. Siitä on turha kenenkään vetää hernettä noin syvälle nenään. Se menee kyllä nurin, jos useampikin kokee tuon ongelmaksi, mutta koska katkerat tantat eivät ole kohdeeryhmää edes, näin tuskin käy.
Muutenkin fiksun oloisia mimmejä. Heillä on varmasti kirkas ja hieno tulevaisuus edessä.
Tehkööt jo ovella selväksi, että we serve in English only, niin osataan kiertää, kiitos. Aiheutuu puolin ja toisin mielipahaa jos tämän jaloillamme äänestämisen joutuu tekemään kovin myöhään. Koska ainakaan oma tarkoitukseni ei ole loukata yksilöä sinänsä.
Jos joku osaa intiaa, niin kannattaa seurata, mitä se oman kielen tappaminen oikeasti tarkoittaa. Intiassa kolmasosa sanoista on nykyään englantia, ja se kieli on aivan järkyttävää kuunneltavaa.
Suomessa kannattaa arvostaa suomen kieltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole tuo jolle vastasit. Mutta minäkin olen tämmöinen vanha eukko, joka haluaa puhua suomea. Olen asunut, käynyt koulua ja työskennellyt englanninkielisissä maissa useaan otteeseen. Olen myös matkustellut kaikilla mantereilla riittävästi huomatakseni, että huonon englannin osaajia kyllä riittää. Sen sijaan suomen kieli vaatii hieman vaalimista.
Minua ei kiinnosta pätkääkään asiakaspalvelijan sukupuoli, ihonväri tai kampaus. Mutta odotan, että hän puhuu suomea, kun haluaa Suomessa palvella.
Vierailija kirjoitti:
Jos joku osaa intiaa, niin kannattaa seurata, mitä se oman kielen tappaminen oikeasti tarkoittaa. Intiassa kolmasosa sanoista on nykyään englantia, ja se kieli on aivan järkyttävää kuunneltavaa.
Suomessa kannattaa arvostaa suomen kieltä.
Ei ole olemassa intian kieltä.
T. Vanha ämmä.
Vierailija kirjoitti:
Kielitaidottomia EI asiakaspalveluun.
Vieras kieli opetellaan auttavalle tasolle
jo ennen muuttoa.
Jos ei järki riitä siihen, paras pysyä kotona.
Kiitos.
No mitä ihmettä meinasit asialle oikein tehdä?
Tänne voitte kirjoitella vaikka kuinka, mutta mikään pakko ei ole yrityksen tarjota palvelua Suomeksi tai Ruotsiksi. He voivat valita itse vapaasti asiakkaansa, mikä on positiivinen asia. Muutos on kaikesta huolimatta menossa siihen suuntaan, että englanti yleisyy ja mitä nuorempi asiakaskunta, sitä harvempi siihen tulee edes kiinnittämään huomiota. Sama tilanne on myös Tukholmassa ja Tallinassa. Vaikka kuinka sanot, että pitäisi "pysyä kotona" niin et tälle mitään mahda. Ja hyvä niin. Maailma menee eteenpäin ja aina kaikki muutokset eivät kaikkia miellytä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole tuo jolle vastasit. Mutta minäkin olen tämmöinen vanha eukko, joka haluaa puhua suomea. Olen asunut, käynyt koulua ja työskennellyt englanninkielisissä maissa useaan otteeseen. Olen myös matkustellut kaikilla mantereilla riittävästi huomatakseni, että huonon englannin osaajia kyllä riittää. Sen sijaan suomen kieli vaatii hieman vaalimista.
Minua ei kiinnosta pätkääkään asiakaspalvelijan sukupuoli, ihonväri tai kampaus. Mutta odotan, että hän puhuu suomea, kun haluaa Suomessa palvella.
Sittenhän sinun ei kannata asioida paikoissa, missä et haluamaasi palvelua saa? Helppo ratkaisu. Ei jokaisessa paikassa voi saada haluamaansa palvelua ja ravintolalla on oikeus tarjota tasan sitä palvelua, mitä he haluavat ja sen myötä valita asiakkaansa.
Kaiken lisäksi se on usein aivan umpisurkeaa enkkua, jota Helsingin kahviloissa ja ravintoloissa puhutaan. Ei todellakaan natiivin puhujan tasoista.