"Minusta se on tosi kivaa. Aamulla olin juuri sellaisessa kahvilassa, jossa henkilökunta puhui vain englantia."
On TOSI KIVAA kun ei Helsingissä saa suomenkielistä palvelua?
Mitä ihmettä?
https://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/837341-englanniksi-asioiminen…
Kommentit (125)
Kyllä mulle ainakin englanti sopii oikein hyvin, eikä suomenkileinen palvelu ole katoamassa mihinkään. Suomi on kumminkin kylmä ja tunteeton kieli, miksi kukaan sitä väen väkisin haluaisi puhua?
On kyllä järkyttävää touhua. Kuvitelkaapa ettei Ranskassa saisi palvelua ranskaksi tai Saksassa saksaksi jne. Vieläkö kuulostaa hienolta?
Olin joskus seuraamassa kokousta, jossa kaikki puhuivat keskenään englantia. Voi sitä myötähäpeän määrää, kun jossain vaiheessa tajusin, että hetkinen, nämä kaikki paikalla olijathan ovat suomenkielisiä... Oletin tietysti, että joukossa olisi ollut ulkomaalainen!
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mulle ainakin englanti sopii oikein hyvin, eikä suomenkileinen palvelu ole katoamassa mihinkään. Suomi on kumminkin kylmä ja tunteeton kieli, miksi kukaan sitä väen väkisin haluaisi puhua?
Useimmat suomalaiset haluavat, otaksun.
Vierailija kirjoitti:
Olin joskus seuraamassa kokousta, jossa kaikki puhuivat keskenään englantia. Voi sitä myötähäpeän määrää, kun jossain vaiheessa tajusin, että hetkinen, nämä kaikki paikalla olijathan ovat suomenkielisiä... Oletin tietysti, että joukossa olisi ollut ulkomaalainen!
Se voi johtua ihan sovituista käytännöistäkin.
Vierailija kirjoitti:
Tampereellakaan ei saa. Yritin ostaa Kotipizzan lahjakorttia joulun alla. Myyjä katsoi hymyillen kun selitin asiani ja sen jälkeen kertoi puhuvansa vain englantia. Ravintolassa tilasin suomeksi, tarjoilija pyysi sanomaan saman englanniksi. Oikeasti hämmentävää.
Kyllä saa. En ole täällä käynyt missään ravintolassa, jossa ei saisi suomeksi palvelua.
Tosin Tullintorilla oli, tai on ehkä vieläkin, kenkäkauppa, jossa palveltiin suomeksi mutta keskenään likat puhu englantia.
Hieman huvittavaa.
Vierailija kirjoitti:
On kyllä järkyttävää touhua. Kuvitelkaapa ettei Ranskassa saisi palvelua ranskaksi tai Saksassa saksaksi jne. Vieläkö kuulostaa hienolta?
Niin. Ranskalaisella lentokentällä ei voisi ikinä tapahtua sellaista, että kylteissä teksti on ensin isolla englanniksi ja alla pienellä ranskaksi... Helsinki-Vantaallahan on tämä tilanne, eli ensin isolla englanniksi ja alla pienellä suomeksi. Vain suomalaisten käsittämättömän huono itsetunto voi johtaa tällaisiin ratkaisuihin...
Olen töissä kansainvälisellä yrityksellä jossa työkieli englanti, puhumme kaikki sitä töissä toisillemme. Mutta jos lähdemme lounaalle jokainen kollega, ihan sama mistä kotoisin, koittaa tehdä tilauksensa suomeksi. Oletus ei ole että saisivat joka paikassa palvelua muilla kielillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta mitä järkeä sellaisissa käytännöissä on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helsinkiläisnuoret ovat jotenkin hyvin lapsellista väkeä. English cool, suomi junttia.
Mikset laittanut perään terveisiä Hirvensalmelta. Suamee ja savvoo, hilijoo ja kovvoo?
Yleensä englannin käyttöä ihailevat ne, joilla on itsellään heikko kielitaito.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hello!
- Well, Good morning to you! How is you day? Feeling fine, right?
I'm good. What is your order?
- Oh! Nice to hear! I would like to have a small Chai Latte and one of those bagels please!
Thank you!
That will be four euros and seventy cents please.
- Here you are!
Thank you. Have a nice break!
- Oh thank you dear, I will!
Hello!
Terve!
What is your order?
Kahvi, mustana, ei sokeria
...
Thank you.
Kauhean kallis kahvi XD mutta noinhan se menee
Matrixissa voisit puhua mitä kieltä tahansa.
Jos vain vähän vivusta säädettäisiin.
ZincZinc
Olen nähnyt omin silmin, kun Englantilainen puhuu sujuvaa Suomea sitä osaamatta ..
Vierailija kirjoitti:
Helsinkiläisnuoret ovat jotenkin hyvin lapsellista väkeä. English cool, suomi junttia.
Ja oikeastaan se kertoo vain näiden wannabe-tyyppien huonosta itsetunnosta. Eivät arvosta itseään ja omia juuriaan, vaan yrittävät olla jotain muuta sillä mongerruksellaan.
Olen kerran tehnyt kahvilassa tilausta tiskillä 20 minuutin ajan, koska itsepintaisesti kieltäydyin puhumasta englantia. En siis ymmärtänyt, että otanko jotain small vai medium jne. ennen kuin minulle näytettiin ne kupit, joihin kahvia kaadetaan. En ymmärtänyt kysymys maidosta, en sitä maksettavaa summaa.
Jono takanani kasvoi ja niin kovin moni halusi auttaa minua, mutta pyysin heitä auttamaan myyjää. Minä olen asiakas Suomessa suomalaisessa kahvilassa. Kokemuksena se oli varsin hauska, koska en ole esim. Lontoossa päästynyt koskaan kahvilaan, jossa puolalainen asiakaspalvelija puhuisi vain puolaa ja vaatisi asiakkaita sitä osaamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta mitä järkeä sellaisissa käytännöissä on?
Kuka niistä pomoista ottaa selvää.
Mielestäni tänne tuleville ihmisille pitäisi takoa, että tämä on Suomen valtio ja käyttökieli on suomi. Jos joku haluaa nyt -suomia- minua tästä asiasta: teen itse sellaista työtä, että joudun paljon kuuntelemaan ihan sikapaskaa suomea tai englantia koko ajan. Yrittäkää itse saada töitä hoidettua tältä pohjalta. En enää jaksa. Sanon uusille tulijoille, että nyt otatte sen kielen haltuun nopeasti tai ulos. Tämä ei ole mikään kansainvälinen lentokenttä-lounge, joka palvelee kaikkia spekseistä huolimatta.
Vierailija kirjoitti:
Tuo kertoo vain sinusta ja asenteistasi, ei kielestä.
Vierailija kirjoitti:
Matrixissa voisit puhua mitä kieltä tahansa.
Jos vain vähän vivusta säädettäisiin.
ZincZinc
Olen nähnyt omin silmin, kun Englantilainen puhuu sujuvaa Suomea sitä osaamatta ..
Ja minä olen vain muutaman kerran lukenut alle 30-vuotiaan suomalaisen tekstiä, jossa englantilainen puhuu suomea.
Hello!
Terve!
What is your order?
Kahvi, mustana, ei sokeria
...
Thank you.