Tutkimus: riidanhaluiset, omapäiset ja epäempaattiset miehet suosivat statusautoja kuten Audi, BMW, Mercedes
"Itsekeskeiset miehet omistavat muita useammin Audin, BMW:n tai Mercedeksen kaltaisen statusauton, selviää Helsingin yliopiston tutkimuksesta.
Aiempi tutkimus on jo osoittanut, että kalliiden autojen omistajat rikkovat liikennesääntöjä muita useammin.
Sosiaalipsykologian professori Jan-Erik Lönnqvist tutki liikenteessä sääntöjä rikkovia ja aggressiivisesti käyttäytyviä kuljettajia ja huomasi, että riidanhaluiset, omapäiset ja epäempaattiset miehet suosivat kalliita statusautoja.
Lönnqvistin mukaan itsekeskeiset persoonallisuuspiirteet selittävät sekä halun omistaa statustuotteita että sen, miksi kyseiset henkilöt rikkovat liikennesääntöjä muita useammin. Lisäksi hän huomauttaa, että varallisuus on edellytys statustuotteiden omistamiselle. Siksi rikkaat ajavat muita useammin statusautoilla."
ess.fi
Kommentit (107)
Vierailija kirjoitti:
No, noilla on vaan pieni elin.
Sekin vielä
On huomattu, ei näytetä vilkkua, ei pysähdytä suojatien eteen, ajetaan jollain sumuvalo/etuvilkut jenkkityyliin päällä/ilman ajovaloja-pelleilyllä, tyhjäkäytetään aina turhaan kun mahdollista koska minäminäminä.
Tilastoa johtaa juuri audi-bmw-mb, sitten tulee wannabeet vw-lexus-yms.
Tampereen rantatunnelin vasen kaista on Audi-kaista. Siinä ajetaan jatkuvasti ylinopeutta, vaikka rajoitus on sama kuin oikeallakin kaistalla. Ja usein juuri Audit, BMW:t, Mersut, Volvot.
Ai perskeles, mulla on molemmat ja audikin on ollut.
Mersu on 30v vanha, bemmi 11v ja audi lähti, en tykännyt siitä yhtään.
Vierailija kirjoitti:
Tampereen rantatunnelin vasen kaista on Audi-kaista. Siinä ajetaan jatkuvasti ylinopeutta, vaikka rajoitus on sama kuin oikeallakin kaistalla. Ja usein juuri Audit, BMW:t, Mersut, Volvot.
Hyvä että edes jossain liikenne joutuu eikä Yariskuskit ole sielläkin tientukkoina.
No ei pidä yleistää. Puolisollani on ollut näitä saksalaisvalmisteisia autoja viimeisen 15 vuoden aikana. Autot päivitetään 3vuiden välein uuteen.
Hän noudattaa tosi tarkasti liikennesääntöjä.
Muutoin kyllä tutkimus pitää paikkaansa hänen kohdallaan, on ilkeä, epäempaattinen ja kylmä ihmisenä.
Vierailija kirjoitti:
No ei pidä yleistää. Puolisollani on ollut näitä saksalaisvalmisteisia autoja viimeisen 15 vuoden aikana. Autot päivitetään 3vuiden välein uuteen.
Hän noudattaa tosi tarkasti liikennesääntöjä.
Muutoin kyllä tutkimus pitää paikkaansa hänen kohdallaan, on ilkeä, epäempaattinen ja kylmä ihmisenä.
Poikkeus vahvistaa säännön?
Luetaanpa kaikki yhdessä:
"Riidanhaluisia, omapäisiä, epäsympaattisia ja epäempaattisia"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tampereen rantatunnelin vasen kaista on Audi-kaista. Siinä ajetaan jatkuvasti ylinopeutta, vaikka rajoitus on sama kuin oikeallakin kaistalla. Ja usein juuri Audit, BMW:t, Mersut, Volvot.
Hyvä että edes jossain liikenne joutuu eikä Yariskuskit ole sielläkin tientukkoina.
Kuten Sébastien Ogier.
Vierailija kirjoitti:
No ei pidä yleistää. Puolisollani on ollut näitä saksalaisvalmisteisia autoja viimeisen 15 vuoden aikana. Autot päivitetään 3vuiden välein uuteen.
Hän noudattaa tosi tarkasti liikennesääntöjä.
Muutoin kyllä tutkimus pitää paikkaansa hänen kohdallaan, on ilkeä, epäempaattinen ja kylmä ihmisenä.
Ymmärrätkö miten tilastotiede toimii?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei pidä yleistää. Puolisollani on ollut näitä saksalaisvalmisteisia autoja viimeisen 15 vuoden aikana. Autot päivitetään 3vuiden välein uuteen.
Hän noudattaa tosi tarkasti liikennesääntöjä.
Muutoin kyllä tutkimus pitää paikkaansa hänen kohdallaan, on ilkeä, epäempaattinen ja kylmä ihmisenä.Poikkeus vahvistaa säännön?
Noudattaahan tuo tämän tutkimuksen johtopäätöstä. Mulq mikä mulq.
En ole epeäempaattinen ihminen enkä kyllä omistakaan Bemaria. Mutta tykkään tosi paljon siitä miten Bemarit on nykyisin sisäpuolelta suunniteltu. Kaikki materiaalit, kuljettajan ergonomia, infotainment-järjestelmät jne. Bemarilla on todella korkealuokkaista tämä kaikki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tampereen rantatunnelin vasen kaista on Audi-kaista. Siinä ajetaan jatkuvasti ylinopeutta, vaikka rajoitus on sama kuin oikeallakin kaistalla. Ja usein juuri Audit, BMW:t, Mersut, Volvot.
Hyvä että edes jossain liikenne joutuu eikä Yariskuskit ole sielläkin tientukkoina.
Kuten Sébastien Ogier.
Onko Sebsis useinkin Tampereella tientukkona? En ole kuullut mutta eihän se mahdotonta ole. Ihmisillä on erikoisia harrastuksia ja mieltymyksiä.
Vierailija kirjoitti:
En ole epeäempaattinen ihminen enkä kyllä omistakaan Bemaria. Mutta tykkään tosi paljon siitä miten Bemarit on nykyisin sisäpuolelta suunniteltu. Kaikki materiaalit, kuljettajan ergonomia, infotainment-järjestelmät jne. Bemarilla on todella korkealuokkaista tämä kaikki.
Niillä hinnoilla on syytä ollakin.
Ihan tavallisia autoja nuo on euroopassa. Suomessa statusautoja kun kokonaishinnasta veroa 1/3.
Suomessa pitää ajaa vanhalla tojotalla ettei leimaannu pienimunaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole epeäempaattinen ihminen enkä kyllä omistakaan Bemaria. Mutta tykkään tosi paljon siitä miten Bemarit on nykyisin sisäpuolelta suunniteltu. Kaikki materiaalit, kuljettajan ergonomia, infotainment-järjestelmät jne. Bemarilla on todella korkealuokkaista tämä kaikki.
Niillä hinnoilla on syytä ollakin.
Ne verot..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tampereen rantatunnelin vasen kaista on Audi-kaista. Siinä ajetaan jatkuvasti ylinopeutta, vaikka rajoitus on sama kuin oikeallakin kaistalla. Ja usein juuri Audit, BMW:t, Mersut, Volvot.
Hyvä että edes jossain liikenne joutuu eikä Yariskuskit ole sielläkin tientukkoina.
Kuten Sébastien Ogier.
Onko Sebsis useinkin Tampereella tientukkona? En ole kuullut mutta eihän se mahdotonta ole. Ihmisillä on erikoisia harrastuksia ja mieltymyksiä.
Ei varmaankaan, mutta ei myöskään pidä yleistää, että Yariskuskit olisivat sen hitaampia kuin muukaan liikennevirta.
En ole Yariskuski, jos sitä joku mietti.
"Tutkijat halusivat selvittää, rikkovatko Audi- ja BMW-merkkisten tai muiden vastaaven statusautojen kuljettajat liikennesääntöjä useammin, kuin muut.
– Olin pannut merkille, että nopeiden saksalaisautojen kuljettajat ajavat muita useammin päin punaisia, eivät anna tietä jalankulkijoille ja ajavat häikäilemättömästi ja ylinopeutta, Helsingin yliopiston Svenska social- och kommunalhögskolanissa professorina työskentelevä Jan-Erik Lönnqvist sanoo.
Aiemmin tehdyssä tutkimuksessa on osoitettu, että kalliita autoja ajavat rikkovat liikennesääntöjä muita useammin.
.
.
.
Tutkimuksessa selvisi, että itsekeskeiset miehet, jotka ovat riidanhaluisia, omapäisiä, epäsympaattisia ja epäempaattisia, omistavat muita huomattavasti useammin Audin, BMW:n tai Mercedes-Benzin kaltaisen statusauton.
Lönnqvistin mukaan kyseiset persoonallisuuspiirteet selittävät sekä halun omistaa statustuotteita että sen, miksi kyseiset henkilöt rikkovat liikennesääntöjä muita useammin."
kaleva.fi