Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tutkimus: riidanhaluiset, omapäiset ja epäempaattiset miehet suosivat statusautoja kuten Audi, BMW, Mercedes

Vierailija
29.01.2020 |

"Itsekeskeiset miehet omistavat muita useammin Audin, BMW:n tai Mercedeksen kaltaisen statusauton, selviää Helsingin yliopiston tutkimuksesta.

Aiempi tutkimus on jo osoittanut, että kalliiden autojen omistajat rikkovat liikennesääntöjä muita useammin.

Sosiaalipsykologian professori Jan-Erik Lönnqvist tutki liikenteessä sääntöjä rikkovia ja aggressiivisesti käyttäytyviä kuljettajia ja huomasi, että riidanhaluiset, omapäiset ja epäempaattiset miehet suosivat kalliita statusautoja.

Lönnqvistin mukaan itsekeskeiset persoonallisuuspiirteet selittävät sekä halun omistaa statustuotteita että sen, miksi kyseiset henkilöt rikkovat liikennesääntöjä muita useammin. Lisäksi hän huomauttaa, että varallisuus on edellytys statustuotteiden omistamiselle. Siksi rikkaat ajavat muita useammin statusautoilla."
ess.fi

Kommentit (107)

Vierailija
41/107 |
29.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Havaintojeni perusteella tutkimus pitää hyvin paikkaansa, myös tuo liikennesääntötutkimus.

Pidän itse italialaisista autoista, vaikka ajelenkin tällä hetkellä olosuhteiden pakosta Toyotalla. Olen kiinnittänyt huomiota kylällämme pyörivien kolmen Alfa Romeon kuskien liikennekäytökseen. Pysähtyvät aina suojatien eteen eivätkä aja päin punaisia. Vilkkuakin osaavat käyttää. Kokemukseni mukaan siis mukavat ja hyväkäytöksiset ihmiset ajavat Alfa Romeoilla.

Vierailija
42/107 |
29.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Bmw tai Audi ei noudata liikennesääntöjä ja nopeusrajoituksia toisin kuin esim. Kia, Renault tai Fiat Pandan kuljettajat. Mersut menee samaan syssyyn, usein eivät edes vilkkua näytä.

Itselläni on pitkä kokemus liikenteen tarkkailusta.

No pakostihan siinä noudattaa kun ei niillä nuhapumpuilla pääse edes mopoautoa karkuun.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/107 |
29.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tutkimus jätti epäselväksi, millä merkillä ajavat riidanhaluiset, omapäiset ja epäempaattiset naiset. Itse suosin volkkaria.

"Itsekeskeisten naisten ei kuitenkaan huomattu erikoisemmin suosineen kalliita automerkkejä. Lönnqvist ei osaa varmuudella sanoa syytä tähän, mutta hänen mukaan on mahdollista, että autoilla ei ole samaa merkitystä statussymbolina naisille."

Oman kokemukseni mukaan tutkimuksen tulos koskee myös naisia, etenkin Audin kohdalla. Nimenomaan on merkitys statussymbolina myös naisille.

Vierailija
44/107 |
29.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joutava tutkimus.

Vai mitä sanovat Lamborghini, Ferrari ja Porsche kuskit?

Vierailija
45/107 |
29.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Lisäksi hän huomauttaa, että varallisuus on edellytys statustuotteiden omistamiselle. Siksi rikkaat ajavat muita useammin statusautoilla." Ei taida virka-asemastaan huolimatta olla mikään ruudinkeksijä tämä Lönnqvist.

Mercedes on muuten vanhojen harmaiden lippispäisten äijien auto. Ehkä olivat niitä öykkäreitä 50 vuotta sitten.

Miten tuo sulkee pois ettei jaksaa kiinnostaa liikennesäännöt?

Lue otsikko. Siinä ei mainita liikennesääntöjen noudattamista, vaan luonteenpiirteitä.

Vierailija
46/107 |
29.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nainen. Mulla on ollut sekä Audi että Mese. Olen joskus vähän riidanhaluinen ja ehdottomasti liikenteessä ennemminkin yli- kuin alinopeudella etenijä. Tööttään myös torvea liikenteessä sekoilijoille. Ehdotankin, että seuraavaksi otetaan tarkasteluun naissukupuoli (miksi naisia ei muuten ollut tuossa tutkimuksessa mukana?!) sekä luonteen ja automerkin välinen korrelaatio.

Vierailija
47/107 |
29.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen nainen. Mulla on ollut sekä Audi että Mese. Olen joskus vähän riidanhaluinen ja ehdottomasti liikenteessä ennemminkin yli- kuin alinopeudella etenijä. Tööttään myös torvea liikenteessä sekoilijoille. Ehdotankin, että seuraavaksi otetaan tarkasteluun naissukupuoli (miksi naisia ei muuten ollut tuossa tutkimuksessa mukana?!) sekä luonteen ja automerkin välinen korrelaatio.

Ai sori olihan siihen otettukin kantaa. Oman kokemukseni mukaan autolla on kyllä naisellekin statusmerkitystä. Ja toisaalta hyvä niin. Säälittävää jos status tulee naiselle MIEHESTÄ jolla on tietyn merkkinen auto...

Vierailija
48/107 |
29.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Bmw tai Audi ei noudata liikennesääntöjä ja nopeusrajoituksia toisin kuin esim. Kia, Renault tai Fiat Pandan kuljettajat. Mersut menee samaan syssyyn, usein eivät edes vilkkua näytä.

Kian ja Fiat Pandan kuljettajat pääsääntöisesti eivät osaa liikennesääntöjä. Toisaalta eivät ole osanneet ostaa autoakaan joten ehkä sillä on jotain tekemistä sen kanssa etteivät myöskään osaa ajaa.

Vierailija
49/107 |
29.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nuorehko nainen joka suosii autona isoja maastureita, BMW ja Volvoa. On mulla joskus ollu audikin mutta en tykännyt.

Ajan aina silleen nätisti että noudatan liikennesääntöjä, pysähdyn valoihin (en ole koskaan ajanut punaisia päin eikä edes käynyt mielessä), vilkkukin toimii jne. Ainoa paheeni on hermostuminen kanssa-autoilijoihin, jolloin saatan painaa reiluhkommin kaasua päästäkseni ”eroon” hidastelijoista tms. Ajan yleensä pitkää ajoa, muualla kuin kaupungissa.

Mutta nuo luonteenpiirteet...joo, sovin varmasti kuvaan. En ole kovin kovin empaattinen, en jaksa ihmisten valituksia ja jankkausta, puhun suoraan enkä kiertäen jotain ihme salakieltä, ajan työelämässä omaa etuani ja haluan tietenkin edetä: miksi kukaan ei halua? En kuitenkaan loukkaa toimillani työkavereita - en vain ole tossu, jonka päältä kävellään. Olen pidetty ja aina kutsutaan milloin mihinkin kinkereille. Olen enemmän työorientoitunut kuin perhekeskeinen vaikka minulla yksi lapsi onkin. Lapseni on ainoa, jonka puolesta tekisin ihan mitä vaan milloin vaan.

Vierailija
50/107 |
29.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai sori olihan siihen otettukin kantaa. Oman kokemukseni mukaan autolla on kyllä naisellekin statusmerkitystä. Ja toisaalta hyvä niin. Säälittävää jos status tulee naiselle MIEHESTÄ jolla on tietyn merkkinen auto...

Nuo tuo statusta vain toisten samanlaisten keskuudessa. Itse yritän vain päästä autollani paikasta toiseen törmäämättä mihinkään. Ei mitään hajua minkä merkkisiä tai hintaisia muiden autot ovat. En edes tunnista automerkkejä. Tai no Mersussa kai on se tähti nokalla?

Vierailija
51/107 |
29.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olihan siinä mukana myös naisia, mutta "Yhteys tunnollisen persoonallisuuden ja statusautojen suosimisen välillä havaittiin sekä miesten että naisten keskuudessa. Sen sijaan yhteys itsekeskeisen persoonallisuuden ja statusautojen välillä havaittiin vain miesten, ei naisten, keskuudessa. Lönnqvistillä ei ole suoraa vastausta siihen, mistä asia johtuu. Hän pitää mahdollisena, että autoilla ei yksinkertaisesti ole samaa merkitystä statussymbolina naisille."

Vierailija
52/107 |
29.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen nuorehko nainen joka suosii autona isoja maastureita, BMW ja Volvoa. On mulla joskus ollu audikin mutta en tykännyt.

Ajan aina silleen nätisti että noudatan liikennesääntöjä, pysähdyn valoihin (en ole koskaan ajanut punaisia päin eikä edes käynyt mielessä), vilkkukin toimii jne. Ainoa paheeni on hermostuminen kanssa-autoilijoihin, jolloin saatan painaa reiluhkommin kaasua päästäkseni ”eroon” hidastelijoista tms. Ajan yleensä pitkää ajoa, muualla kuin kaupungissa.

Mutta nuo luonteenpiirteet...joo, sovin varmasti kuvaan. En ole kovin kovin empaattinen, en jaksa ihmisten valituksia ja jankkausta, puhun suoraan enkä kiertäen jotain ihme salakieltä, ajan työelämässä omaa etuani ja haluan tietenkin edetä: miksi kukaan ei halua? En kuitenkaan loukkaa toimillani työkavereita - en vain ole tossu, jonka päältä kävellään. Olen pidetty ja aina kutsutaan milloin mihinkin kinkereille. Olen enemmän työorientoitunut kuin perhekeskeinen vaikka minulla yksi lapsi onkin. Lapseni on ainoa, jonka puolesta tekisin ihan mitä vaan milloin vaan.

Ei ne mitään maastureita ole. Möhkäleitä missä on sama muotokieli kuin traktorissa, tilaa ei ole yhtään enempää kuin farmarimallisessa henkilöautossa. Ovat hitaita ja kuluttavat (sekä tietysti myös saastuttavat) paljon. Neliveto voi olla mutta todellisuudessa maastoon ei ole mitään asiaa. Vaikea ymmärtää näiden tarkoitusta. Olen kuullut joskus että sieltä korkeammalta näkee paremmin. Mikäli auton ikkunoista ulos näkeminen henkilöautossa on ollut ongelma pitäisi ymmärtää pysyä pois liikenteestä kokonaan.

Vierailija
53/107 |
29.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joutava tutkimus.

Vai mitä sanovat Lamborghini, Ferrari ja Porsche kuskit?

Miten niin joutava? Tuloshan vastaa useimpien liikenteessä liikkuvien kokemuksia. Vai siksikö joutava, että tulos oli jo ennalta kaikkien tiedossa?

Vierailija
54/107 |
29.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tutkittu: elimen koko vrt automerkki

Kenellä kookkain?

Vierailija
55/107 |
29.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen myös laittanut merkille, että jos tien päällä joku kaahaa, osoittaa kärsimättömyttä tai ohittelee röyhkeästi, kyseessä on huomattavan usein BMW-kuski. Olen siis lähes vuosikymmenen pituisen havaintorupeaman perusteella vetänyt myös johtopäätöksen, että kyseisen automerkin kuljettajat ovat muita useammin arrogantteja, töykeitä ja itsekkäitä pissipäitä. Audi sopii hyvin samaan kuvioon.

Eiks Mersu ole vähän vanhojen setämiesten status- / paappa-auto? Niin muka kallis ja hieno ja hyvä. Ei viehätä minua. 

Vierailija
56/107 |
29.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

YLLÄTTÄVÄMPÄÄ hänen mukaansa oli se, että myös toinen persoonallisuustyyppi eli tunnolliset tuntevat vetoa statusautoihin. Nämä ihmiset ovat pääsääntöisesti kyvykkäitä, kunnianhimoisia, luotettavia ja hyvin organisoituneita. He huolehtivat asioistaan ja terveydestään ja pärjäävät usein myös työelämässä.

https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000006387992.html

Vierailija
57/107 |
29.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En oo kyllä koskaan ajatellut, että mersukuskit kuuluisivat tohon audi-porukkaan.

Eikö mersuilla ajavat oo ylensä vanhaa rahaa, eikä niillä oo mihinkään kiire tai tarve olla pissapäisiä kenellekkään.

Mersuhan otti ekana käyttöön "3 vilkkua vilkkuviiksen näpäytyksestä"-tekniikan koska tunnetusti mb-kuskeja laiskotti vilkuttaa muuten yli yhden väläyksen.

Vierailija
58/107 |
29.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Havaintojeni perusteella tutkimus pitää hyvin paikkaansa, myös tuo liikennesääntötutkimus.

Pidän itse italialaisista autoista, vaikka ajelenkin tällä hetkellä olosuhteiden pakosta Toyotalla. Olen kiinnittänyt huomiota kylällämme pyörivien kolmen Alfa Romeon kuskien liikennekäytökseen. Pysähtyvät aina suojatien eteen eivätkä aja päin punaisia. Vilkkuakin osaavat käyttää. Kokemukseni mukaan siis mukavat ja hyväkäytöksiset ihmiset ajavat Alfa Romeoilla.

Aika vähäistä ollut ostointo uusiin alfoihin ja vanhathan ei tunnetusti liiku kuin harrasteautoina.

Vierailija
59/107 |
29.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kian ja Fiat Pandan kuljettajat pääsääntöisesti eivät osaa liikennesääntöjä. Toisaalta eivät ole osanneet ostaa autoakaan joten ehkä sillä on jotain tekemistä sen kanssa etteivät myöskään osaa ajaa.

Audi on vikatilastojen ykönen premium-merkeistä.

Eli osaako "viides nolla" ostaa autoa?

Vierailija
60/107 |
29.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ne mitään maastureita ole. Möhkäleitä missä on sama muotokieli kuin traktorissa, tilaa ei ole yhtään enempää kuin farmarimallisessa henkilöautossa. Ovat hitaita ja kuluttavat (sekä tietysti myös saastuttavat) paljon. Neliveto voi olla mutta todellisuudessa maastoon ei ole mitään asiaa. Vaikea ymmärtää näiden tarkoitusta. Olen kuullut joskus että sieltä korkeammalta näkee paremmin. Mikäli auton ikkunoista ulos näkeminen henkilöautossa on ollut ongelma pitäisi ymmärtää pysyä pois liikenteestä kokonaan.

Hitaita!? 🤣🤣🤣🤣 no joo. Mielipiteitä on monenlaisia. Oli tuossa sulla muutama muukin fakta vähän pielessä mutta mitäs pienistä 🤓

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi seitsemän