Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tutkimus: riidanhaluiset, omapäiset ja epäempaattiset miehet suosivat statusautoja kuten Audi, BMW, Mercedes

Vierailija
29.01.2020 |

"Itsekeskeiset miehet omistavat muita useammin Audin, BMW:n tai Mercedeksen kaltaisen statusauton, selviää Helsingin yliopiston tutkimuksesta.

Aiempi tutkimus on jo osoittanut, että kalliiden autojen omistajat rikkovat liikennesääntöjä muita useammin.

Sosiaalipsykologian professori Jan-Erik Lönnqvist tutki liikenteessä sääntöjä rikkovia ja aggressiivisesti käyttäytyviä kuljettajia ja huomasi, että riidanhaluiset, omapäiset ja epäempaattiset miehet suosivat kalliita statusautoja.

Lönnqvistin mukaan itsekeskeiset persoonallisuuspiirteet selittävät sekä halun omistaa statustuotteita että sen, miksi kyseiset henkilöt rikkovat liikennesääntöjä muita useammin. Lisäksi hän huomauttaa, että varallisuus on edellytys statustuotteiden omistamiselle. Siksi rikkaat ajavat muita useammin statusautoilla."
ess.fi

Kommentit (107)

Vierailija
81/107 |
29.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin Audi-kuskina täytyy todeta, että esim omassa autossani on sellainen moottori ja ajo-ominaisuudet, että auto kiihtyy kovaa joten esim nopeat ohitukset ovat ihan eri tavalla mahdollisia kuin jollakin hitaammin kiihtyvällä autolla. Noudatan liikennesäntöjä ja kunnioitan muita liikenteessä, mutta pitäähän sitä välillä fiilistellä niitä ajo-ominaisuuksiakin niissä tilanteissa joissa se on mhdollista. ;)

N 27

Vierailija
82/107 |
29.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin veikata että tuo pätee yleisemminkin eikä vaan miehiin ja heidän käyttämiinsä autoihin. Kuvaus ainakin tuntuu sopivan hyvin moniin sellaisiin joille status on tärkeä asia oli kyseessä sitten auto, käsilaukku tai mihin baariin mennään. Tietystikään kaikki jotka käyttävät kalliita juttuja eivät ole tuollaisia, mutta nyt puhutaankin niistä joille asioiden statusarvo on olennaista, ehkä jopa se tärkein juttu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/107 |
29.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen nuorehko nainen joka suosii autona isoja maastureita, BMW ja Volvoa. On mulla joskus ollu audikin mutta en tykännyt.

Ajan aina silleen nätisti että noudatan liikennesääntöjä, pysähdyn valoihin (en ole koskaan ajanut punaisia päin eikä edes käynyt mielessä), vilkkukin toimii jne. Ainoa paheeni on hermostuminen kanssa-autoilijoihin, jolloin saatan painaa reiluhkommin kaasua päästäkseni ”eroon” hidastelijoista tms. Ajan yleensä pitkää ajoa, muualla kuin kaupungissa.

Mutta nuo luonteenpiirteet...joo, sovin varmasti kuvaan. En ole kovin kovin empaattinen, en jaksa ihmisten valituksia ja jankkausta, puhun suoraan enkä kiertäen jotain ihme salakieltä, ajan työelämässä omaa etuani ja haluan tietenkin edetä: miksi kukaan ei halua? En kuitenkaan loukkaa toimillani työkavereita - en vain ole tossu, jonka päältä kävellään. Olen pidetty ja aina kutsutaan milloin mihinkin kinkereille. Olen enemmän työorientoitunut kuin perhekeskeinen vaikka minulla yksi lapsi onkin. Lapseni on ainoa, jonka puolesta tekisin ihan mitä vaan milloin vaan.

Ei ne mitään maastureita ole. Möhkäleitä missä on sama muotokieli kuin traktorissa, tilaa ei ole yhtään enempää kuin farmarimallisessa henkilöautossa. Ovat hitaita ja kuluttavat (sekä tietysti myös saastuttavat) paljon. Neliveto voi olla mutta todellisuudessa maastoon ei ole mitään asiaa. Vaikea ymmärtää näiden tarkoitusta. Olen kuullut joskus että sieltä korkeammalta näkee paremmin. Mikäli auton ikkunoista ulos näkeminen henkilöautossa on ollut ongelma pitäisi ymmärtää pysyä pois liikenteestä kokonaan.

Hitaita!? 🤣🤣🤣🤣 no joo. Mielipiteitä on monenlaisia. Oli tuossa sulla muutama muukin fakta vähän pielessä mutta mitäs pienistä 🤓

Niin. Hitaita. Tehoja kyllä on mutta kun on massaa paljon niin aika harva menee 0 - 100 km/h alle viidessä sekunnissa mitä itse pidän tällä hetkellä jonkinlaisena nopeahkon auton merkkinä. Nuo traktorit ei pärjää kunnolla edes jollekin diesel Golfille parin litran koneella. Tai sitten pitää olla M-sarjan Bemari, RS-Audi tai Mesestä AMG. Noita melko harvoin tässä maassa näkee etenkään traktorimallisina. Paitsi Viron kilvissä joskus.

Vierailija
84/107 |
29.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin Audi-kuskina täytyy todeta, että esim omassa autossani on sellainen moottori ja ajo-ominaisuudet, että auto kiihtyy kovaa joten esim nopeat ohitukset ovat ihan eri tavalla mahdollisia kuin jollakin hitaammin kiihtyvällä autolla. Noudatan liikennesäntöjä ja kunnioitan muita liikenteessä, mutta pitäähän sitä välillä fiilistellä niitä ajo-ominaisuuksiakin niissä tilanteissa joissa se on mhdollista. ;)

N 27

Skodaa saa samalla moottorilla.

Vierailija
85/107 |
29.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen nuorehko nainen joka suosii autona isoja maastureita, BMW ja Volvoa. On mulla joskus ollu audikin mutta en tykännyt.

Ajan aina silleen nätisti että noudatan liikennesääntöjä, pysähdyn valoihin (en ole koskaan ajanut punaisia päin eikä edes käynyt mielessä), vilkkukin toimii jne. Ainoa paheeni on hermostuminen kanssa-autoilijoihin, jolloin saatan painaa reiluhkommin kaasua päästäkseni ”eroon” hidastelijoista tms. Ajan yleensä pitkää ajoa, muualla kuin kaupungissa.

Mutta nuo luonteenpiirteet...joo, sovin varmasti kuvaan. En ole kovin kovin empaattinen, en jaksa ihmisten valituksia ja jankkausta, puhun suoraan enkä kiertäen jotain ihme salakieltä, ajan työelämässä omaa etuani ja haluan tietenkin edetä: miksi kukaan ei halua? En kuitenkaan loukkaa toimillani työkavereita - en vain ole tossu, jonka päältä kävellään. Olen pidetty ja aina kutsutaan milloin mihinkin kinkereille. Olen enemmän työorientoitunut kuin perhekeskeinen vaikka minulla yksi lapsi onkin. Lapseni on ainoa, jonka puolesta tekisin ihan mitä vaan milloin vaan.

Ei ne mitään maastureita ole. Möhkäleitä missä on sama muotokieli kuin traktorissa, tilaa ei ole yhtään enempää kuin farmarimallisessa henkilöautossa. Ovat hitaita ja kuluttavat (sekä tietysti myös saastuttavat) paljon. Neliveto voi olla mutta todellisuudessa maastoon ei ole mitään asiaa. Vaikea ymmärtää näiden tarkoitusta. Olen kuullut joskus että sieltä korkeammalta näkee paremmin. Mikäli auton ikkunoista ulos näkeminen henkilöautossa on ollut ongelma pitäisi ymmärtää pysyä pois liikenteestä kokonaan.

Totta, eipä ole tullut ajateltua mikä niiden ulkonäössä on häirinnyt. Pystyperä, koppi ja konepelti. Painopiste korkealla. Traktoriltahan nämä ns. katumaasturit tosiaan näyttävät.

Vierailija
86/107 |
29.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta, eipä ole tullut ajateltua mikä niiden ulkonäössä on häirinnyt. Pystyperä, koppi ja konepelti. Painopiste korkealla. Traktoriltahan nämä ns. katumaasturit tosiaan näyttävät.

Ei puutu kuin, että olisi isommat pyörät takana kuin edessä. Rumiahan nuo on ja vaikea kuvitella mikä mahtaa olla käyttötarkoitus tuollaisilla tilaa vievillä lotjilla. Heikosti näyttävät myös osuvan parkkiruutuihin. Lisäksi jotkut ajavat näillä sisään parkkihalleihin vaikka painorajojen puitteissa niillä ei saisi sinne ajaa. Tietävätköhän omistajat ylipäätään kuinka paljon heidän autonsa painaa saatikka että seuraavat liikennemerkkejä missä painorajat ilmoitetaan.

Vierailija
87/107 |
29.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hitaita!? 🤣🤣🤣🤣 no joo. Mielipiteitä on monenlaisia. Oli tuossa sulla muutama muukin fakta vähän pielessä mutta mitäs pienistä 🤓

Se mikä sinusta tuntuu nopealta ei välttämättä tunnu nopealta sellaisesta joka on tottunut oikeasti nopeisiin autoihin. Kylläpä naurattaa, ne möhköt on säälittävän hitaita mutta saattaahan se hiukan krpiä jos sellaisen omistaa.

Vierailija
88/107 |
29.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhdellä autopalstalla keskusteltiin siitä että ostaako ihminen volvon muuttuessaan mulkuksi, vai muuttuuko hän mulkuksi ostettuaan volvon ja kyllä kokemus tuki tätä jälkimmäistä skenaariota. Kun ihminen ostaa paremman auton, niin hän alkaa halveksia muita.

Joopa joo, hoh hoijakkaa! Ei tulis mieleenkään halveksua muita auton perusteella.. typerää tehdä nyt esim. pilkkaa siitä ladakuskista kun itse ajaa esim. lambolla.

Toki tiedän lähipiirissäni porukkaa, jotka autoa vaihtamalla uudempaan ja tehokkaampaan ovat alkaneet esittää jotain porvarityyppiä, mutta oikeasti menestynyt ihminen ei koe tarvetta tuoda sitä oman autonsa paremmuutta esille.

Vierailija
89/107 |
29.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhdellä autopalstalla keskusteltiin siitä että ostaako ihminen volvon muuttuessaan mulkuksi, vai muuttuuko hän mulkuksi ostettuaan volvon ja kyllä kokemus tuki tätä jälkimmäistä skenaariota. Kun ihminen ostaa paremman auton, niin hän alkaa halveksia muita.

Joopa joo, hoh hoijakkaa! Ei tulis mieleenkään halveksua muita auton perusteella.. typerää tehdä nyt esim. pilkkaa siitä ladakuskista kun itse ajaa esim. lambolla.

Toki tiedän lähipiirissäni porukkaa, jotka autoa vaihtamalla uudempaan ja tehokkaampaan ovat alkaneet esittää jotain porvarityyppiä, mutta oikeasti menestynyt ihminen ei koe tarvetta tuoda sitä oman autonsa paremmuutta esille.

En aja Lambolla mutta tallissa kesää odottaa 458 Ferrari. Käytettynä ostin kun en pystynyt perustelemaan itselleni miksi ostaisin 488:n uutena sillä hinnalla mitä siitä joutuu maksamaan. Jostain syystä tällä kertaa kirpaisi laittaa neljännesmiljoona käytettyyn autoon vaikka siihen helposti varaa onkin ja autoista olen aina digannut. Eipä voisi vähempää kiinnostaa muiden autot. Taitaa olla tuo pätemisen tarve enemmän noilla keskiluokan Audi, Bemari ja Mersukuskeilla kuin meillä joilla on oikeasti massia.

Vierailija
90/107 |
29.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin kategoriaan tällainen automies kuuluu, joka voisi periaatteessa ostaa BMW:n mutta sillä mallisarjan pienimmällä koneella mutta muuten hyvillä varusteilla? Tai jonkun muun ns. "urheiluauton" (esim. porsche) ja ajaa sillä täysin liikennesääntöjen mukaan eikä koskaan edes kiihdyttää kaasu pohjassa. Voisin tehdä niin aiheuttaakseni vain ihmetystä, että miksi ostaa tehokas auto jos niitä tehoja ei koskaan käytä mihinkään.

Nyt pihassa on Opel Corsa litraisella moottorilla jossa taitaa olla joku 60hp tehoa kun rahoille on parempaakin käytöä kun tunkea niitä peltikasaan jolla en edes aja koskaan.

Vierailija
91/107 |
29.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tällaiseen turhaan tutkimukseen on haaskattu resursseja, aikaa ja rahaa. Mitä hyötyä tästä oli?

Vierailija
92/107 |
29.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin voinut kertoa nämä asiat ihan suoraan ilman, että siitä piti tällainen höpöhöpö tutkimus vielä tehdä.

Kaikkeen sitä yliopistokin rahaa hassaa.

Vierailija
93/107 |
29.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se mikä itseäni hieman häiritsee tuossa uutisoinnissa on se, miten tietyn persoonallisuuden omaavat ihmiset leimataan kusipäiksi, kun on kuitenkin tiedossa, että persoonallisuuden vaikutus käytökseen on vain 8 % luokkaa. Toimittajat tykkäävät vain kirjoittaa raflaavia otsikoita ja tekstiä. Ei-sovinnollisuuteen liittyy voimakkaampi riskinottokyky, kilpailunhaluisuus ja kunnianhimo. Ei niinkään v-mäisyys.

Vierailija
94/107 |
29.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisin voinut kertoa nämä asiat ihan suoraan ilman, että siitä piti tällainen höpöhöpö tutkimus vielä tehdä.

Kaikkeen sitä yliopistokin rahaa hassaa.

Raha lähti kansantalouteen kiertoon ja verottajakin saa osansa. Ihan hyvää se tekee kun raha liikkuu.

Vierailija
95/107 |
29.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole epeäempaattinen ihminen enkä kyllä omistakaan Bemaria. Mutta tykkään tosi paljon siitä miten Bemarit on nykyisin sisäpuolelta suunniteltu. Kaikki materiaalit, kuljettajan ergonomia, infotainment-järjestelmät jne. Bemarilla on todella korkealuokkaista tämä kaikki.

Niillä hinnoilla on syytä ollakin.

Ne verot..

On ne Saksassakin kalliimpia kuin vastaavankokoiset muunmerkkiset, pl. Mersu, Jaguar jne.

Laatu maksaa. Vai onko opel verrattavissa bemariin ja mersuun? Noissa autoissa on myös omaa erityistä tekniikkaa ja yleensä urheilulliset koneet. Kaupasta saa halpoja omenoita ja vähän kalliimmaalla herkullisempia omenoita.

No en nyt tiedä onko ainakaan mersu niinkään laadukas auto. Monella tutulla ei ole kauaa kestänyt kun alkanut lahoamaan vähän väliä. On vikaa siinä ja tässä.

Skodassa on tietääkseni suht sama koneisto kuin bemarissa.

Minullakin on tuttuja, jotka on alkaneet lahoamaan vähän väliä. Vaikkei niillä ole edes mersuakaan.

Vierailija
96/107 |
29.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on töissä monella bemari, mersu, volvo tai audi. Muun merkkiset ei oikein ole edes autoja. Nämä on tietysti miehiä kaikki, ja ihan yleisesti siellä naureskellaan ylinopeuden ajamiselle sun muulle "reippaalle" liikennekäyttäytymiselle.

Korkeastikoulutettuja, hyvätuloisia miehiä kaikki. Osa enemmän ja osa vähemmän mulkeroita. Mutta muunmerkkisiä ajavien suusta ei juuri kuule ajotaidoilla leveilyä.

Vierailija
97/107 |
29.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi ei, pitää varmmaan myydä tuo meidän 3000 euron Audi, kun mies on kultainen lupsakka sääntöjä noudattava, isomunainen.

Joku voi pitää meitä vaikka rikkainakin, hui kauheeta🤣

Vierailija
98/107 |
29.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

N 27

Audi on kyllä aika vika altis auto

mies51v

Vierailija
99/107 |
29.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedetään!

Terveisin skoda-mies

Vierailija
100/107 |
29.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutkimuksen tulos osuu aivan täydellisesti yhteen kaveriini. Omistanut käytännössä vain bemaria ja mersua, ei tosin ole hyvätuloinen, mutta pitäähän se mersu V6-diisselillä silti olla. Tietenkin typerillä mustilla vanteilla (joissa btw on ihan sama lookki kuin vararenkaalla, ei mitään eroa) ja mustalla maskilla ja muutkin kromitrimmit mustia, jotka tekevät autosta kuin autosta romun näköisen verratuna tyylikkääseen kromimaskiin ja auton ilmeeseen sopiviin hopeisiin aluvanteisiin. Ihmisenä hän on juurikin itsekäs, empatiakyvytön, ei juuri käytä vilkkua liikenteessä. Omahyväinen k-pää, joka luulee tietävänsä itse  aina kaiken paremmin. 

Tuo sen vilkun käyttö on huvittavinta. Minä ammattiautoilijana olen sille vähän motkottanut, että koittais vähän ajatella, ennen kuin sattuu jotain. Aina kun olen hänen kyydissään, niin näkee miten se on sille tuskaa se vilkun käyttö. Yrittää kyllä, mutta mahdollisimman vähän. Autossaan on mukavuusvilkku, mutta pitää vilkauttaa vain yhden kerran, ja sekin vain jos on pakko. Eli käyttää vaivaa ja energiaa siihen, että kuhan sitä vilkkua tulee niin vähän kuin mahdollista. Jessus miten huvittavaa. Luulee vissiin olevansa jotenkin cool kun vetelee vilkutta. Aika noloa suorastaan. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän neljä